سراج24، محمد اسماعیلی دهقی-با شروع ماه محرم و محبت زایدالوصف شیعیان نسبت به امام حسین (ع) همه جوامع شیعی رنگ و بوی عزاداری برای سالار شهیدان میگیرد. به همین خاطر با توجه به شرایط پیش آمده به خاطر شیوع ویروس کرونا لازم است به نکاتی در زمینه توجه به رژیم مصرف رسانهای متناسب با محرم اشاره کنیم:
چه محتوایی مصرف میکنیم
گوش جان سپردن به انواع نواهای مذهبی و مداحی های موجود در بازار رسانه قطعاً مفید و باعث صفای روح دوست داران اباعبدالله الحسین (ع) است. ولی باید دقت کنیم که کثرت و تنوع مداحیهای موجود باعث غفلت ما نسبت به شنیدن سخنرانیها و منبرهای واعظان و خطبای جهان اسلام شود.
به عبارت سادهتر، امروزه در کوتاهترین زمان ممکن شما میتوانید به هزاران آلبوم از ذاکران مختلف و مداحان دسترسی داشته باشید و در خودروی شخصی یا منزل از آن استفاده کنید. ولی با کمی اظهار تأسف باید بگوییم آن طور که باید و شاید نسبت به تنظیم و دستهبندی سخنرانی منبریها و واعظان اقدامات لازم انجام نشده است و همین کم کاری باعث شده است وزن مصرف محتوای مداحی در میان مردم ما نسبت به محتوای سخنرانی بسیار بیشتر شود و این در حالی است که انتقال مفاهیم سنگین و متعالی پیام عاشورا تنها با شنیدن مداحی امکانپذیر نیست.
تولید محتوای متنوع رسانهای
امروزه در دنیای رسانه انواع قالبها و بستهبندیهای گوناگون وجود دارد که لازم است متولیان امر برای انتقال پیام عاشورا و معارف اهل بیت (ع) از آنها استفاده کنند و تهیه این قبیل بستهها نیاز به اهتمام و توجه بیشتری از سوی مدیران فرهنگی و رسانهای دارد.
تولیدات حرفهای و تأثیرگذار نیازمند استفاده از همه ظرفیتهای موجود در کشور است و نباید انتظار داشته باشیم همان تولیدات قدیمی و بیبهره از تکنیکهای رسانهای توان رقابت با تولیدات خوش آب و رنگ بنگاههای تبلیغاتی داخلی و خارجی را داشته باشند.
با نگاهی به بستههای محتوایی موجود در دنیای رسانه به خوبی مشاهده میکنید که تکنولوژیها و فناوریهای متعدد و متنوعی در خدمت تولید پیام قرار گرفته است که اشاره به آنها در حوصله این نوشته نیست. ولی چرا نباید این تکنیکها و فناوریها در خدمت تولیدات معارفی و معرفی پیام عاشورا قرار گیرد؟
نذریهای فرهنگی را معرفی کنیم
به دلیل ارادت قلبی و محبتی که مردم ما به اهل بیت عصمت و طهارت دارند، شاهد هستیم که مبالغ سنگینی جهت اطعام مردم انجام میشود و باید هم انجام شود. ولی با همه تأکیدی که بر ضرورت اطعام داریم، لازم است به این نکته هم توجه کنیم که در شرایط موجود و پولهای هنگفتی که برای تخریب و تحریف معارف اسلامی انجام میشود، چارهای نداریم جز اینکه ما نیز برای تبیین و معرفی مبانی معرفتی از کمکهای مردمی و نذریهای فرهنگی نیز استفاده کنیم.
متأسفانه به دلیل کم کاری و مطرح نکردن این مباحث در فضای رسانههای کشور کمتر شاهد هستیم که مردم بخشی از کمک ها و نذریهای خود را برای چاپ کتاب، تهیه یک فتوکلیپ و یا انواع مختلف فعالیتهای رسانهای برای انتشار مفاهیم معرفتی اختصاص دهند و اگر هم چنین نیتی داشته باشند، نمیدانند به کجا باید مراجعه کنند.
تحریفات را جدی بگیریم
دوستانی که با کتب شهید مطهری آشنایی دارند، به خوبی میدانند که بخش اصلی کتاب «حماسه حسینی» این شهید بزرگوار که حدود ۴۰ سال پیش منتشر شده است، به موضوع انحرافات و تحریفات در قیام عاشورا اختصاص پیدا کرده است و این در حالی است که در این ۴۰ سال اخیر نیز صدها برابر به این تحریفات اضافه شده است و در قالبهای مختلف در جوامع مختلف توزیع شده است.
بدیهی است مقابله با این قبیل تحریفات نیازمند یک عزم و اراده جدی است که یکی از محورهای آن ارتقای سطح سواد و توجه به رژیم مصرف رسانهای است.
معرفی چهرههای جدید
وجود صدها حوزه علمیه و مراکز آموزشی در رشته الهیات این امکان را فراهم کرده است که هزاران عالم و پژوهشگر دینی در کشور تربیت شود که لازم است این چهرههای جدید به مردم و جامعه رسانهای کشور معرفی شود.
این چهرههای جدید هم به مباحث و دغدغههای نسل جوان آشنایی بیشتری دارند و هم در حوزه رسانه دارای پایگاه و موقعیت خوبی هستند که باعث میشود بتوانند در پاسخگویی به نیازهای فکری جامعه چابکی و اثرگذاری بیشتری داشته باشند.
متأسفانه در سالهای اخیر آن طور که باید و شاید این چهرهها به مردم معرفی نشدهاند و همچنان بر استفاده حداکثری از چهرههای قدیمی اصرار داریم که لازم است در این خصوص نیز اهتمام بیشتری انجام شود.