اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۴۵:۰۴
اذان ظهر ۱۲:۰۳:۰۴
اذان مغرب ۱۹:۰۶:۰۷
طلوع آفتاب ۰۵:۱۷:۳۹
غروب آفتاب ۱۸:۴۷:۰۰
نیمه شب ۲۳:۱۶:۳۲
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۵/۰۳/۲۲ - ۱۰:۵۱

کاسبی ۱۵ماهه «تاجران بیچاره» برنج با ۱۲۰میلیارد تومان پول بیت‌المال + سند

طلب شرکت بازرگانی دولتی بابت فروش ترهینی برنج در اواخر سال ۹۳ که با احتساب خسارت تأخیر تأدیه و ۲درصد کارمزد قانونی از ۱۲۰ میلیارد تومان هم بیشتر شده، با گذشت ۱۵ ماه از فروش هنوز وصول نشده است.

کاسبی ۱۵ماهه «تاجران بیچاره» برنج با ۱۲۰میلیارد تومان پول بیت‌المال + سند

به گزارش سراج24، شرکت بازرگانی دولتی ایران اواخر سال 93 اقدام به فروش ترهینی برنج به بیش از 11 شرکت به ارزش 108 میلیارد تومان کرد که قرار بود در مدت سه‌ماهه بازپرداخت شود ولی پس از چندین بار تمدید سه‌ماهه چک‌ها و به اجرا گذاشتن املاک رهنی، هنوز بخش عمده این پول ها به دولت بازپس داده نشده است و با احتساب خسارت تاخیر تادیه و 2 درصد کارمزد قانونی، میزان طلب دولت بابت فروش برنج در حال حاضر بیش از 120 میلیارد تومان است.

بر اساس گزارش 30 آذر ماه سال گذشته در همین زمینه منتشر کرده بود، سازمان بازرسی کل کشور مهر ماه سال 94 در نامه‌ای به مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ضمن اشاره به وصول نشدن  چک‌های بدون تاریخ خواستار ارائه مستندات قانونی فروش مدت‌دار (نسیه)، مستندات قانونی دریافت چک بدون تاریخ و همچنین اصل اسناد ترهین و نظریه کارشناس دادگستری در این خصوص شده بود.

دیوان محاسبات کشور نیز اواسط مهرماه پارسال در نامه‌ای به مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی در خصوص فروش اعتباری برنج در اواخر سال 93 در قبال اخذ وثیقه ملکی و چک، اعلام کرد، طی بررسی‌های صورت گرفته نه‌تنها اکثر چکهای دریافتی برگشت خورده است بلکه هیچ‌کدام از مبالغ فروش اعتباری نیز به حیطه وصول در نیامده است.

فارغ از اینکه در خصوص ارزش گذاری املاک توثیق شده ابهاماتی وجود دارد و گفته می‌شود که ارزش املاک بالاتر از قیمت واقعی آنها تعیین شده است، در برخی موارد نیز ملکی که رهن گذاشته شده بود، دارای معارض بوده و دستگاه قضایی هم نسبت به آن نامه نگاری‌هایی داشته است.

 در پاسخ به ایرادات مطروحه در این فروش و اینکه چرا با گذشت چندین ماه از قرارداد هنوز وجه معامله را دریافت نکرده اند، رکود بازار، فروش نرفتن برنج ها و بیچاره و بدبخت بودن طرف های قرارداد را عامل تاخیر دولت در گرفتن پول ها اعلام کردند.

همچنین در پاسخ به نقصان تضمین های گرفته شده در این قرارداد و تاریخ نداشتن چک ها عنوان شده بود: " ما چک‌ها را به‌عنوان تضمینی مضاعف و در مقابل فروش ترهینی دریافت کرده‌ایم، یعنی از قبل به‌عنوان ضمانت سند ملکی دریافت کردیم و نیازی به چک نداشیم و حتی چک‌ها را می‌توانیم برگردانیم. اسناد ملکی از لحاظ وجود متصرف ملک، قیمت ملک و سایر شرایط مورد بررسی قرار گرفته است. در این زمینه نیز کارشناس رسمی دادگستری قیمت رسمی ارائه داده است. همه جوانب این موضوع در نظر گرفته شد؛ حتی با وجود اینکه نیازی به مراجعه افراد به حراست، فنی و مهندسی و ...  وجود نداشت  این کار انجام شد."

حال با گذشت 15 ماه...

مطالبات دولت در قرارداد فروش ترهینی برنج که با احتساب خسارت تاخیر تادیه و 2 درصد کارمزد قانونی به بیش از 120 میلیارد تومان رسیده است، وصول نشده و علاوه بر اینکه دریافت خسارت تاخیر و 2 درصد کارمزد به مشکل خورده، به اجرا گذاشتن املاک ترهینی هم با موانع متعدد مواجه شده است.

در گزارش اخیری که در خصوص اجرای اسناد ترهینی مربوط به خریداران برنج در سال 1393 به مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ارائه گردید، اعلام شد: " نظر به اینکه چک های  مزبور  با گواهی عدم پرداخت مواجه شده بودند حسب دستور جنابعالی و متعاقباً اعلام به دفتر حقوقی، این دفتر بلافاصله با سرعت ، دقت ، جدیت و بدون کوچکترین درنگی و یا توقفی ، اقدامات قانونی خود را در رابطه  با اسناد ترهینی آغاز نمود و حسب مفاد ماده چهار آئین نامه نحوه اجرای اسناد رسمی لازم الاجرا  نه تنها اصل دین را مطالبه نمود که سود و خسارت تاخیر را هم به مبلغ دین افزود. لیکن پس از تنظیم سند اجرائی و ارسال آن به دایره اجرای ثبت ، مسئولان مربوطه اعلام داشتند که اخذ سود و خسارت از طریق اجرای ثبت میسر نبوده و خاص بانکها و موسساتی است که حسب قانون اجازه دریافت آن را دارند و اخذ خسارت جهت شرکتهای دولتی صرفاً با مراجعه به دادگستری امکان پذیر می باشد. به ناچار مجدداً نسبت به اصلاح مبلغ اجرائیه اقدام و مجدداً اجرائیه ها پس از اصلاح به اداره ثبت ارسال گردید."

به گزارش خبرگزاری تسنیم، آخرین وضعیت طلب دولت از خریداران ترهینی برنج به شرح زیر است:

* نام بدهکار :  شرکت سروش سپهر پویا
-شماره سند رهنی : 223135
-کلاسه اجرا : 9403735
-مبلغ بدهی مدیون وفق سند رهنی : 000/400/854/204 ریال
-مبلغ وصولی تا تاریخ تنظیم نامه حاضر : 000/000/000/50 ریال
-نماینده پیگیر پرونده :
-شرح اقدامات و توضیحات :
پس از مراجعه به دفترخانه و ارائه درخواست اجرائیه با احتساب خسارت تاخیر تادیه و 2% کارمزد قانونی وفق قانون بودجه سال « 1393 » و ایرادات متعدد از سوی دفترخانه و ثبت و اعاده برگه های اجرا به دفترخانه که به کرات ثبت ایراد می گرفت ( و در برخی مواقع متاسفانه عدم همکاری دفترخانه و ثبت )، النهایه پس از حضور روزانه نمایندگان دفتر حقوقی ، اداره اجرا ، درخواست اجرائیه را صرفاً با حذف رقم خسارت تاخیر و 2% کارمزد قانونی پذیرفت. لذا پس از تشکیل پرونده طی مراحل قانونی از جمله اخذ استعلام ثبتی ملک ، مشخصات ، پلاک و ارائه به اجرای ثبت ، مراب به خوانده ابلاغ شد تا نسبت به تادیه بدهی اقدام نماید. لذا چون ملک در لواسانات قرار داشت اداره اجرای تهران به ثبت لواسانات نیابت اجرایی داد. روز 12/3/1395 موعد رسیدگی به پرونده بود و نماینده مربوطه مراجعه و مقرر گردید مجددا ً16/3/1395 مراجعه نماید.

-محل اجرا : ثبت تهران

* بدهکاران : 1-حسن والی نژاد 2- شرکت ظریف تجارت هخامنش با وکالت حسن والی نژاد

-شماره اسناد رهنی : 13390-13250
کلاسه اجرا :
-مبالغ بدهی مدیونین وفق سند رهنی : 000/000/524/76 ریال – 000/000/000/84 ریال
-نماینده پیگیر پرونده : 
-شرح اقدامات و توضیحات :
پس از مراجعه به دفترخانه و ارائه درخواست اجراییه با احتساب خسارت تاخیر تادیه و 2% کارمزد قانونی وفق قانون بودجه سال « 1393 » و ایرادات متعدد از سوی دفترخانه و ثبت و اعاده برگه های اجرا به دفترخانه که به کرات ثبت تهران و شهرستان ایراد می گرفت ( و در برخی مواقع متاسفانه عدم همکاری دفترخانه و ثبت ) ، النهایه پس از حضور روزانه نماینده دفتر حقوقی، اداره اجرا ، درخواست اجراییه را صرفاً با حذف رقم خسارت تاخیر و 2% کارمزد قانونی پذیرفت و اعلام نمود موارد اخیر می بایست از طریق محاکم قضایی پیگیری گردد. لذا پس از تشکیل پرونده و طی مراحل قانونی از جمله اخذ استعلام ثبتی ملک ، مشخصات ، پلاک و ارائه به اجرای ثبت ، مراتب به خوانده ابلاغ شد تا نسبت به تادیه بدهی اقدام نماید. لذا چون املاک در یاسوج قرار داشت اداره اجرای تهران به ثبت یاسوج نیابت اجرایی داد  و با توجه به عدم شناسایی نشانی خوانده مراتب در روزنامه امید مردم یاسوج درج و 22/3/1395 موعد رسیدگی پرونده می باشد که نماینده مربوطه مراجعه و مجدد اطلاع رسانی خواهد شد.
-محل اجرا : ثبت  یاسوج و تهران 

* بدهکار : شرکت رنگین سفره ایرانیان
-شماره سند رهنی : 19559
-کلاسه اجرا : 139404001086000003
-مبلغ بدهی مدیون وفق سند رهنی : 000/000/550/242 ریال
-نماینده پیگیر پرونده : 
-شرح اقدامات و توضیحات :
پس از مراجعه به دفترخانه و ارائه درخواست اجراییه با احتساب خسارت تاخیر تادیه و 2% کارمزد قانونی وفق قانون بودجه سال « 1393 » و ایرادات متعدد از سوی دفترخانه و ثبت لواسان و اعاده برگه های اجرا به دفترخانه که به کرات ثبت ایراد می گرفت ( و در برخی موانع متاسفانه عدم همکاری دفترخانه و ثبت ) ، النهایه پس از حضور روزانه نماینده دفتر حقوقی ، اداره اجرا ، درخواست اجراییه را پذیرفت. لذا پس از تشکیل پرونده و طی مراحل قانونی از جمله اخذ استعلام ثبتی ملک ، مشخصات ، پلاک و ارائه به اجرای ثبت ، مراتب به خوانده ابلاغ شد تا نسبت به تادیه بدهی اقدام نماید. لذا چون ملک در لواسان قرار داشت کلیه امور در همان اداره انجام و با توجه به عدم پرداخت بدهی از سوی مدیون و طی تشریفات قانونی ، موضوع به کارشناس رسمی دادگستری اجرا و این دفتر پس از پرداخت علی الحساب کارشناسی ، کلیه مدارک را در اختیار کارشناس قرار داد تا کارشناسی کند. هم اینک گزارش کارشناسی تحویل اجرا شده است و پس از پرداخت مابقی دستمزد کارشناس و در صورت عدم اعتراض طرفین  و نبود هرگونه مانه قانونی مزایده برگزار خواهد شد.

-محل اجرا : ثبت لواسان

* بدهکار : محسن پیمان
-شماره اسناد رهنی : 34777-34776-34767
-کلاسه های اجرا : ...........
-مبلغ بدهی وفق اسناد رهنی : 000/000/288/15- 000/200/385/3-000/000/486/3
-نماینده پیگیر پرونده :
-شرح اقدامات و توضیحات :
پس از مراجعه به دفترخانه و ارائه درخواست اجراییه با احتساب خسارت تاخیر تادیه و 2% کارمزد قانونی وفق قانون بودجه سال « 1393 » و ایرادات متعدد از سوی دفترخانه و ثبت تهران و اعاده برگه های اجرا به دفترخانه که به کرات ثبت تهران ایراد می گرفت ( و در برخی مواقع متاسفانه عدم همکاری دفترخانه و ثبت ) ، النهایه پس از حضور روزانه نماینده دفتر حقوقی ، اداره اجرا ، درخواست اجراییه را صرفاً با حذف رقم خسارت تاخیر تادیه و 2% کارمزد قانونی پذیرفت و اعلام نمود که موارد اخیر می بایست از طریق محاکم قضایی پیگیری گردد. لذا پس از تشکیل پرونده و طی مراحل قانونی هر سه سند رهنی در مرحله اخذ استعلام ثبتی ، مشخصات پلاک و حدود اربعه قرار گرفت و پس از ارائه به اجرای ثبت ؛ سند رهنی 34767 هم اینک در مرحله کارشناسی قرار دارد ، سایر اسناد رهنی پس از رفع ایرادات موعد رسیدگی مجدد به پرونده 16/3/1395 می باشد از سوی دفترخانه ، تشکیل پرونده شده است. لذا مراتب در دست پیگیری جهت سندی که کارشناسی رفته است و سایر اسناد قرار دارد.

محل اجرا : ثبت تهران

* بدهکار : حسن رضایی
-شماره سند رهنی : 30674
-کلاسه اجرا : تهران : 9404304 – ملارد : 9500003
-مبلغ بدهی مدیون وفق سند رهنی : 000/300/173/49 ریال
-نماینده پیگیر پرونده : 
-شرح توضیحات و اقدامات :
پس از مراجعه به دفترخانه و ارائه درخواست اجراییه با احتساب خسارت تاخیر تادیه و 2% کارمزد قانونی وفق قانون بودجه سال « 1393 » و ایرادات متعدد از سوی دفترخانه و ثبت و اعاده برگه های اجرا به دفترخانه که به کرات ثبت ایراد می گرفت ( و در برخی مواقع متاسفانه عدم همکاری دفترخانه و ثبت ) ، النهایه پس از حضور روزانه نمایندگان دفتر حقوقی ، اداره اجرا ، درخواست اجرائیه را صرفاً با حذف رقم خسارت تاخیر و 2% کارمزد قانونی پذیرفت و اعلام نمود موارد اخیر می بایست از طریق محاکم قضایی پیگیری گردد. لذا پس از تشکیل پرونده و طی مراحل قانونی از جمله اخذ استعلام ثبتی ملک ، مشخصات ، پلاک و ارائه به اجرای ثبت ، مراتب به خوانده ابلاغ شد تا نسبت به تادیه بدهی اقدام نماید. تا تاریخ تنظیم نامه حاضر پاسخ استعلام ثبتی در خصوص یک ملک معرفی شده مدیون از ثبت برگشته و ماه جاری موعد رسیدگی می باشد و در خصوص دو ملک باقیمانده هنوز پاسخ استعلام ثبتی برنگشته است و مراتب در دست پیگیری می باشد.
محل اجرا : ثبت ملارد و تهران

* بدهکار : رضا فاطمی
-شماره سند رهنی : 31329
-کلاسه اجرا :
-مبلغ بدهی مدیون وفق قرارداد رهنی : 000/036/697/83  
-نمایندگان پیگیر پرونده : 
-شرح اقدامات و توضیحات :
پس از مراجعه به دفترخانه و ارائه درخواست اجراییه با احتساب خسارت تاخیر تادیه و 2% کارمزد قانونی وفق قانون بودجه سال « 1393 » و ایرادات متعدد از سوی دفترخانه و ثبت و اعاده برگه های اجرا به دفترخانه و ثبت تهران که به کرات ثبت شهرستان و تهران ایراد می گرفت ( و در برخی مواقع متاسفانه عدم همکاری دفترخانه و ثبت ) ، النهایه پس از حضور روزانه نمایندگان دفتر حقوقی ، اداره اجرا ، درخواست اجرائیه را صرفاً با حذف رقم خسارت تاخیر و 2% کارمزد قانونی پذیرفت و اعلام نمود موارد اخیر می بایست از طریق محاکم قضایی پیگیری گردد. لذا پس از تشکیل پرونده و طی مراحل قانونی از جمله اخذ استعلام ثبتی ملک ، مشخصات ، پلاک و ارائه به اجرای ثبت ، چون سه ملک معرفی شده بدهکار در شهرستانهای قزوین و سنندج قرار داشت ، لذا به ادارات ثبت قزوین و سنندج نیابت اجرا داده شد ، در خصوص قزوین لازم به ذکر است که برخی مدارک ناقص بود که مجدداً به دفترخانه عودت داده شد و پس از رفع نقص تحویل دایره اجرا شده است هم اینک پرونده در مرحله استعلام جریان ثبتی قرار دارد در خصوص سنندج نیز درخواست کارشناسی و مزایده شد و هم اینک اداره ثبت سنندج طی نامه به ثبت تهران اعلام نموده که گواهی صحت ابلاغ را اعلام نمایند. موعد رسیدگی مجدد به پرونده 16/3/1395 است.
محل اجرا : ثبت قزوین ، سنندج و تهران

* بدهکار : شرکت پیشگامان امین تجارت کیان
-شماره اسناد رهنی و کلاسه اجرا : 9404171/30872 – 30800/9404166 – 30278/9404453
-مبلغ بدهی مدیون : 000/000/600/45 ریال 000/000/304/47 ریال 000/944/793/108 ریال
-نماینده پیگیر پرونده : 
- شرح اقدامات و توضیحات :
پس از مراجعه به دفترخانه و ارائه درخواست صدور اجراییه با احتساب خسارت تاخیر تادیه و 2% کارمزد قانونی وفق قانون بودجه سال « 1393 » و ایرادات متعدد از سوی دفترخانه و ثبت اعاده برگه های اجرا به دفترخانه و ثبت که به کرات ثبت شهرستان و تهران ایراد می گرفت ( و در برخی موانع متاسفانه عدم همکاری دفترخانه و ثبت ) ، النهایه پس از حضور روزانه نمایندگان دفتر حقوقی ، اداره اجرا ، درخواست اجرائیه را صرفاً با حذف رقم خسارت تاخیر و 2% کارمزد قانونی پذیرفت و اعلام نمود موارد اخیر می بایست از طریق محاکم قضایی پیگیری گردد. لذا پس از تشکیل پرونده و طی مراحل قانونی از جمله اخذ استعلام ثبتی ملک ، مشخصات ، پلاک و ارائه به اجرای ثبت ، چون دو ملک معرفی شده اند از ناحیه مدیون در شهرستان خوی قرار دارد ، لذا موضوع به اداره ثبت خوی ارجاع و هم اینک موضوع در مرحله ارجاع به کانون کارشناسان آذربایجان غربی قرار دارد. ضمناً گواهی صحت ابلاغ نیز هنوز از ثبت تهران به دلیل آماده نبودن به خوی ارسال نشده است. ضمناً یک ملک هم به اداره ثبت اسلامشهر ارجاع شده است و هم اینک شماره پلاک ثبتی اشتباه و مقرر است دفترخانه اصلاح و ارسال نماید.
محل اجرا : تهران ، خوی و اسلامشهر

* بدهکار : مجتمع غذایی بهاران مرکزی
-شماره اسناد رهنی : 66831- 66830 – 66829 – 66828 – 66827 – 66826 – 66825 - 66824
-مبلغ کل بدهی : 292.110.000.000 ( مبلغ اولیه بدهی)
نماینده پیگیر پرونده : 
-شرح اقدامات و توضیحات :
پس از مراجعه به دفترخانه و درخواست اجرائیه با احتساب خسارت تاخیر تادیه و 2% کارمزد قانونی وفق قانون بودجه سال « 1393 » و ایرادات متعدد از سوی دفترخانه و ثبت و اعاده برگه های اجرا به دفترخانه و ثبت تهران که به کرات ثبت تهران ایراد می گرفت ( و در برخی مواقع متاسفانه عدم همکاری دفتر خانه و ثبت ) ، النهایه پس از حضور روزانه نمایندگان دفتر حقوقی ، اداره اجرا  ، درخواست اجراییه را صرفاً با حذف رقم خسارت تاخیر و 2% کارمزد قانونی پذیرفت و اعلام نمود موارد اخیر می بایست از طریق محاکم قضایی پیگیری گردد. لذا پس از تشکیل پرونده و طی مراحل قانونی از جمله اخذ استعلام ثبتی ملک ، مشخصات پلاک و ارائه به اجرای ثبت ، چون املاک معرفی شده در شهرستانهای تهران ، کرج و اسلامشهر و مراتب در دست اقدام و پیگیری تا حصول نتیجه می باشد.

 

منبع:تسنیم

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۵
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••