به گزارش سراج24؛ اوایل دههی 80 بود که سیستم تحویل خودرو بصورت مستقیم از درب کارخانه خودروسازها، به فروش در نمایندگیها تبدیل شد. در آن دوران متقاضاین خودرو ابتدا باید در شعب خاص و محدود خودروسازها ثبت نام میکردند و جهت تحویل به پارکینگهای کارخانه مراجعه میکردند. با افزایش شرکتهای خودروسازی و نیاز مردم، تعداد نمایندگیهای فروش خودرو افزایش یافت و درحال حاضر بسته به وسعت هر ناحیه چند نمایندگی فروش احداث شده است.
اما چگونه نمایندگیها به جای تسهیل فروش خودرو نقش دلال را در این بازار ایفا میکنند؟ آیا نمایندگیهای فروش خودرو نقشی در گرانی قیمت خودرو دارند؟ جواب این سوال به نحوهی فروش نمایندگیها باز میگردد.
به طور کلی فروش در نمایندگیها به دو شیوه انجام میشود: اول؛ فروش نقدی و دوم؛ فروش شرایطی.
فروش شرایطی نیز خود شامل طرحهای ویژه اقساطی در مناسبتهای مختلف و پیش فروش میشود. سیاست های پیش فروش و فروش اقساطی از کارخانه به نمایندگیها ابلاغ میشود و نمایندگیها موظف به اجرای دستورالعملها هستند.
فروش نقدی نیز به دو شکل تحویل فوری و ثبت نام تحویل 45 روزه انجام میشود. در شکل تحویل 45 روزه مشتری هزینهی خودرو را پرداخت میکند و ظرف مدت 25 تا 45 روز خودرو تحویل مشتری داده میشود. در صورت افزایش این مدت نیز هزینهای بابت تاخیر بصورت روزشمار برای مشتری در نظر گرفته میشود.در مدل در مدل تحویل فوری شرکت از پیش تعدادی خودرور به صورت امانی در اختیار عامل فروش قرار میدهد. در صورت مراجعه مشتری که تقاضای تحویل فوری خودرو است، نمایندگی موظف از محل خودروهای امانی خواستهی مشتریها را برآورده کند. اما باتوجه به تفاوت قیمت نمایندگی و بازار آزادُ در بسیاری از موارد مشاهده شده است که نمایندگیها این خودروها را به نام افراد دیگری میکنند تا به این شکل سود ناشی از تفاوت قیمت نمایندگی و بازار را به جیب بزنند.
در سایر موارد نیز نمایندگیها خودروهای امانی را به شرکتهای لیزینگ خصوصی میفروشند تا این شرکتها خودروها را با شرایط اقساط مدنظر خودشان و البته با سودهای نجومی به مردمی که پول کافی ندارند بفروشند.
فروش خودروهای ثبت نامی به قیمت بالاتر!
خودروهایی مانند پراید که تفاوت قیمت چندانی بین فروش ثبت نامی و بازار ندارند معمولا بدون مشکل انجام میشوند؛ اما برای مثال خودروهایی مانند L90 به صورت محدود در سایت فروش عرضه میشوند که تفاوت قیمت آنها در نمایندگی نسبت به بازار چیزی در حدود 10 میلیون تومان است. اغلب نمایندگیها در زمان باز شدن پنل فروش خودروها در سایت فروش آنلاین، این خودروها را به نام اشخاص حقیقی خود خریداری کرده و در پارکینگهای خود دپو میکنند. سپس این اتومبیلها را به قیمتی بالاتر از قیمت مصوب کارخانه به شخص دیگری میفروشند.
اینگونه است که نمایندگیهای فروش در نقش دلال و واسطه ظاهر میشوند و قیمت تمام شدهی خودرو را بالا میبرند. سود حاصل از این فرآیند مستقیما در جیب مدیریت نمایندگی میرود و مشتریان راه دیگری برای خرید ارزان این خودروها ندارند.
حتما شنیدهاید که فروش آنلاین خودروهایی که به منظور تنظیم بازار انجام میشود طی چند ثانیه تمام میشود. مسبب این موضوع نمایندگیهایی هستند که با استفاده از کارمندان خود در موعد فروش ویژه اقدام به ثبت نام سریع خودروها میکنند؛ موجودی خودروها به سرعت تمام میشود و سود چند صد میلیونی فقط در عرض چند ثانیه به جیب صاحب امتیاز نمایندگی میرود. مردمی هم که موفق به خرید این خودروها با قیمت پایین نمیشوند مجبورند با کوله باری از حسرت خودرویی را که برای مثال میتوانستند با قیمت 60 میلیون خریداری کنند، از بازار آزاد به قیمت 70 میلیون تهیه کنند.
همهی بیتدبیریها و دلال بازیها در بازار خودرو متوجه نمایندگیهای فروش نیست اما یکی از دلایل مهم آشفتگی بازار در این روزها سودجویی و واسطهگری همین نمایندگیها است. ظاهرا خودرو سازها صرفا به فکر فروش خودروهای بیکیفیت خود به هر طریق ممکن هستند و توجه به این مسائل در دستور کار آنها نیست. جا دارد که نهادهای نظارتی به سیستم فروش خودروسازها ورود کرده و جلوی این دست از تخلفات قانونی عاملان مجاز فروش خودرو را بگیرند.
انتهای پیام/