واکنش صدای آمریکا به فیلم‌های ایرانی جشنواره کن:

ارتباط با فتنه 88 ، راه‌حل حضور در جشنواره‌های جهانی!

ارتباط با فتنه 88 ، راه‌حل حضور در جشنواره‌های جهانی!
گزارشگر رادیو دولتی آمریکا با مرتبط کردن موفقیت سینماگران جوان به فتنه 88، گفت: «با این همه سینماگران جوان با طرح سایه‌وار شیوه زندگی نسل خود در پس از اعتراضات خیابانی سال ۸۸ و سرکوب‌های خونین نشان داده‌اند هنوز هم امید به بازگشت سینمای ایران به جشنواره‌های جهانی وجود دارد».

به گزارش سراج24  در شصت و هشتمین دوره جشنواره جهانی فیلم کن که از ۲۳ اردیبهشت در شهرک ساحلی کن فرانسه گشایش می‌یابد، شاهد حضور 2 فیلم از سینماگران جوان ایرانی هستیم. نبودن فیلم سیاسی از ایران در این جشنواره، سبب شده است که رسانه‌های معارض بخواهند به نحوی این حضور را سیاسی نمایند.

فیلم کوتاه «کشتارگاه» ساخته بهزاد آزادی در بخش دانشجویی سینه فونداسیون و فیلم بلند «ناهید» نخستین ساخته بلند آیدا پناهنده که به بخش «نوعی نگاه» جشنواره کن راه یافته‌اند، نمایندگان سینمای جوان ایران در این جشنواره جهانی اند.

صدای آمریکا در گزارشی ضمن پوشش خبری حضور فیلم‌های ایرانی در این جشنواره گفت: «سینمای جوان ایران در غیاب استادان و چهره‌های شناخته شده سینمای ایران در جهان، آرام آرام جای پایی برای خود در جشنواره‌های مطرح جهانی می‌یابد».

در ادامه با اشاره به حضور فیلم ناهید در بخش نوعی نگاه آمده است: «نوعی نگاه یکی از بخش‌های مطرح جشنواره جهانی فیلم کن و پایگاه پرش و راهیابی به بخش رقابتی آن در سال‌های آینده بشمار می‌آید».

گزارشگر رادیو فردا توضیحات بیشتری درباره این فیلم ارائه می‌کند و می‌گوید: «فیلم ناهید نخست در بخش «اولی»‌های جشنواره فیلم فجر تهران به نمایش درآمد و حتی نامزد دریافت سیمرغ بهترین فیلمنامه شد. منتقدان سینمایی ناهید را فیلمی واقع گرا درباره سرنوشت نسل جوان شهرنشین ایران می‌دانند که هویتش را در تلاش فردی و دشوار برای عشق و زندگی در مناسبات امروزی جامعه‌اش می‌یابد. ناهید دختری که در زندگی مشترک نخستش شکست خورده حالا به دلیل نگاه و مشکلات اجتماعی از ابراز عشق واهمه دارد».

صدای آمریکا بدون اشاره به آثار شاخص هنری تولید شده در سال‌های اخیر و با ابراز ناراحتی از عدم ورود هنرمندان شناخته شده به مسائل سیاسی مورد علاقه غرب، بیان کرد: « افزایش روند سانسور و سختگیری‌های حکومتی از جمله ممنوعیت حق کار برای فیلمسازان و بازیگران مطرح ایرانی که برای سینمای جهان چهره‌هایی شناخته شده‌اند، سینمای ایران را زمینگیر کرده و سال‌ها است اثری از سینمای ایران در بخش‌های رقابتی جشنواره‌های جهانی فیلم نیست. حتی فیلم «مثل یک عاشق» ساخته عباس کیارستمی نه به‌عنوان نماینده سینمای ایران بلکه نماینده سینمای ژاپن به بخش رقابتی جشنواره کن ۲۰۱۲ راه یافت».

لازم به ذکر است عباس کیارستمی از جمله افرادی محسوب می‌شود که توانست مُشتی مهملات را به عنوان موجِ نوی سینمای ایران به مسئولین دولتی قالب کند، با حمایت جشنواره‌های معلوم الحالی همچون کن برای خود اعتباری کاذب کسب کرد.

از مطالب بیان شده در گزارش صدای آمریکا در خصوص حضور کیارستمی از سینمای ژاپن و عدم موفقیتش در این جشنواره، مشخص است که عدم موفقیت وی به اوضاع داخل ایران مرتبط نبوده و می‌توان گفت که این کارگردان افول داشته است و حتی دیگر آثارش مورد استقبال جشنواره‌ای مانند کن نیز نمی‌باشد. هر چند که بسیاری از شبه روشنفکران وطنی سعی در این دارند که او را به عنوان یکی از افتخاراتشان به سینمای ایران تحمیل کنند.

در ادامه، گزارشگر رادیو دولتی آمریکا با مرتبط کردن موفقیت سینماگران جوان به فتنه 88، گفت: «با این همه سینماگران جوان با طرح سایه‌وار شیوه زندگی نسل خود در پس از اعتراضات خیابانی سال ۸۸ و سرکوب‌های خونین نشان داده‌اند هنوز هم امید به بازگشت سینمای ایران به جشنواره‌های جهانی وجود دارد».

گفتنی است فیلم دانشجویی «کشتارگاه» ساخته بهزاد آزادی با زمان نمایش 24 دقیقه از دانشکده هنر تهران در بخش سینه‌فونداسیون با هفده فیلم دیگر رقابت می‌کند.

در بخش سینه‌فونداسیون که از بخش‌های جنبی جشنواره بین‌المللی فیلم کن است و به فیلم‌های کوتاه و دانشجویی اختصاص یافته است، همچنین فیلم‌هایی از آرژانتین، ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، اسپانیا، روسیه، فرانسه، شیلی، دانمارک، جمهوری چک، آلمان، کوبا، فنلاند، بلژیک و استرالیا حضور دارند.

همچنین فیلم «ناهید» اولین ساخته آیدا پناهنده با داستانی عاشقانه و اجتماعی، شخصیت محور است و شخصیت‌ها محرک اصلی برای پیشبرد داستان هستند. فیلم رئالیته «ناهید» که بر مبنای واقع‌گرایی بنا شده، محصول مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است.

حلقه وصل

اخبار مرتبط

اقدام هتاکانۀ جشنواره «کن» آزمون دیگری برای سنجش مدعیان حقوق بشر است

واکنش وزیر ارشاد به حضور «برادران لیلا» در کن

«عنکبوت مقدس» همه مردم ایران را جنایتکار نشان می‌دهد

2 نظر

ارسال نظر

capcha