وضعیت فضای نوشت‌افزار چگونه است؟

تیرخلاص بن تن به فرهنگ/درگیری ذهن و روح کودکان با جنگ نرم

تیرخلاص بن تن به فرهنگ/درگیری ذهن و روح کودکان با جنگ نرم

به گزارش «سراج24»، به قول خیلی از دوستان در فضای نوشت افزار الان اصلا نظارتی روی کارها نیست و این نبود نظارت باعث می‌شود که حیا در بچه‌ها لطمه بخورد. اینکه امروز وقتی شما به مدارس سر می‌زنید و از بچه‌ها می‌پرسید که فلان دختر معروف 18 ساله آمریکایی که کارش رقص و آواز در هالیوود است را می‌شناسید یا نه؟ تعداد زیادی از آنها پاسخ مثبت می‌دهند. نشانگر این مطلب است که بخواهیم یا نخواهیم، فکر و ذهن و روح بچه‌های ما با این جنگ نرم درگیر شده است. مثل هانامونتانا بازیگر رئال هالیوودی که تصویرش به وفور روی جلد دفاتر و کلیدها و انواع و اقسام پوسترهای برچسبی قابل رویت است. در ابتدای پرونده ویژه لوازم التحریر و مسائل پیرامون آن لازم دیدیم اشاره‌ای مختصر به نابهنجاری‌های فضای نابسامان لوازم التحریرو مسائل پیرامون آن کنیم به این ترتیب موضوع لوازم التحریر از یک موضوع خیلی ساده به یک موضوع استرات‍ژیک تبدیل خواهد شد و همه خوانندگان این پرونده‌ها با دقت و حساسیت بالاتری مابقی مطالب را خواهند خواند.

دست‌ها

بعضی از دوستان به مدارس ابتدایی سری زدند و فیلم‌هایی مستند از دانش آموزان شش یا هفت سال تهیه کردند در این فیلم‌ها وقتی به بچه‌ها می گویند آیا شما هانامونتانا را می‌شناسید یا نه، هم بچه‌ها دستشان را بالا می‌برند و حتی توضیح می‌دهند که من این جوری بیشتر دوستش دارم. این فقط یک مثال ساده است برای اینکه به بررسی این عکس العمل بپردازیم. از یک موضوع خیلی ساده می‌توان شروع کرد اینکه آیا تاکنون مشخص شده است که چرا در کشور ما اقبال عمومی برای خرید لوازم التحریر با تصاویر غربی وجود دارد؟ یا اینکه اگر ما بتوانیم لوازم التحریر با تصاویر و اشکال ایرانی اسلامی را طراحی  تولید کنیم عوام الناس چه قدر حاضرهستند که اینها را جایگزین محصولات قبلی کنند؟

کاراکتر شاه کلید

ریشه این داستان و موضوع به اصل کاراکترها برمی‌گردد به کاراکترهایی که هم خانواده‌های مذهبی و هم غیرمذهبی را به خودشان جذب می‌کنند از آنها مهمتر بچه‌ها هستند که دنبال جذابیت می‌گردند. جذابیتی که در ذهن بچه‌ها با دیدن متوالی و پی در پی لکه شد است مثلا وقتی بچه‌ها از سه یا چهار سالگی مدام بن تن یا باب اسفنجی را در طول روز می‌بینند طبیعی است وقتی که بزرگتر شوند و به دنبال محصولات مختلف با همین تصاویر می‌روند از طرف دیگر چون قشرمذهبی ما در حوزه فرهنگ آن طور که باید و شاید کار نکرده است و از آن طرف جریان معاند دائم در سرما زده که کار فرهنگی و هنری جواب نمی‌دهد ما دچار یک یاس واز خود باختگی می‌شویم متاسفانه این سرخوردگی به جبهه فرهنگی انقلاب هم منتقل شده و خیلی از افراد این جبهه، موفقیت در این فضا و فتح جبهه‌های فرهنگی را باور ندارند در صورتی که اگر ما پرتیراژترین کتاب‌ها را در ایران جستجو کنیم به کتاب‌هایی مثل «خاک‌های نرم کوشک» یا «دا» در سینما به فیلم‌های «اخراجی‌ها» یا «آژانس شیشه‌ای» می‌رسیم این نشان می‌دهد که اگر ما در فضاهای دیگر فرهنگی مثل لوازم التحریر هم برنامه و اصول پیش برویم عموم جامه ما از آن کارها استقبال خواهند کرد.

از دشمنان بیاموزیم!

در دنیا امروز شرکت‌هایی هستند که صد سال در زمینه تولید کاراکتر سابقه دارند نه فقط کاراکتر بلکه انواع و اقسام پیوست‌ها فرهنگی را هم به خدمت خود درآورده‌اند به عنوان مثال کارتن بن تن بالای چهارصد قسمت است که هر قسمت یک ساعت مدت زمانش است و علاوه بر شبکه‌های ماهواره‌ای از تلویزیون خودمان هم پخش می‌شود یعنی یک کارتن همه مدل پشتوانه رسانه‌ای برای خودش دارد. کارتنی که از هر لحاظ فنی و ظاهری و روانشناختی برای کودکان جذاب است. اینجا ممکن است بعضی‌ها می‌گویند علت این جذابیت‌ها در اکثر کارتن‌های غربی مواردی است که ما کلا در نشان دادن و استفاده از مفاهیم آن مثل رابطه با جنس مخالف دستمان بسته است. پاسخ به این سوال به این شکل است که اگر جبهه دشمن از مسائل جنسی و ظاهری و غربی برای جذب مخاطب استفاده می‌کند ما هم از ابزار خودمان مثل فطرت که از درون انسان‌ها می‌جوشد می‌توانیم استفاده کنیم یعنی اگر طراحی‌ها و تبلیغات ما با فطرت مردم هماهنگ باشد قطعا آن‌ها میل و رغبت نشان خواهند دارد.

تیرخلاص!

از سو استفاده‌هایی که جبهه فرهنگ دشمن برای ضربه زدن به خانواده‌های ما استفاده می‌کند این است که بعد از پی‌ریزی‌های منظم و دقیق در یک آن ضربه نهایی خودشان را وارد می‌کنند باز هم سراغ کارتن همه گیر بن تن می‌رویم. کارتنی که امروز در کشور ما محبوب ترین کاراکتر برای پسربچه ها می‌باشد. البته این خودش هم یک نکته دارد که چرا کاراکتر باربی امروز در همه دنیا فراگیر است ولی در ایران خیر؟ در صورتی که کارتن بن تن کاملا جای خودش را باز کرده است. شاید بگویید به دلیل این که کارتن بن تن خیلی مشکل و ایراد خاصی ندارد صرفا یک سری جنگ میان موجودات تخیلی است که پسر بچه‌ها دوست دارند هر چه باشد خیلی بهتر از کاراکتر باربی با آن شکل و شمایل رسما ضد فرهنگ است به همین دلیل پخش آن از تلویزیون خودمان و خرید اسباب بازی‌های آن برای کودکان مشکلی ندارد. ولی اگر بدانید  که پس از جا باز کردن این کارتن در افکار کودکان ما به یک باره تعداد سیار زیادی برچسب‌های شخصیت بن تن در سطح کشور توزیع شد با این شرایط که دیگر بن تن بچه نیست و به پسری نوجوان تبدیل شده که در کنار آن یک دختر با شکم بالا آمده که نشان از باردار بودن آن است باز هم همین نظر را دارید؟ یعنی بدون این که پیش زمینه‌ای در این خصوص وجود داشته باشد که برچسب‌های آن بخواهد آن موضوع را تبیین کند به یک باره این چنین کاری انجام می‌شود آیا علت این نیست که همه زیرساخت‌ها از قبل تدارک دیده شده و با یک تیر خلاص همه اهدافشان محقق می‌شود و به صورت غیرمستقیم اصل حرفشان را به خورد کودکان ما می‌دهند؟

منبع:حلقه وصل

اخبار مرتبط

قصه‌های خانم مربی در لایوهای اینستاگرامی

بیانیه مهم هیأت‌های سراسر کشور در آستانه ماه محرم

فصل دوم ایستگاه انقلاب /قسمت هشتم

0 نظر

ارسال نظر

capcha