۱۳۹۳/۰۸/۱۰ - ۰۹:۲۶
تئوری «النصر بالرعب» در خدمت تروریست ها

رسانه‌های ضدداعش چگونه به اسارت داعش درآمده‌اند؟

یکی از تکنیک‌های داعش برای مقابله با مردم، استفاده از تئوری «النصر بالرعب» است، یعنی پیروزی فقط با ایجاد هراس امکان‌پذیر است.

رسانه‌های ضدداعش چگونه به اسارت داعش درآمده‌اند؟

یکی از تکنیک‌های داعش برای مقابله با مردم، استفاده از تئوری «النصر بالرعب» است، یعنی پیروزی فقط با ایجاد هراس امکان‌پذیر است. متأسفانه در بسیاری از موارد، رسانه‌های ضدداعش و بی‌طرف نیز اسیر این تاکتیک داعش شده‌اند. این گروهک تروریستی با اعدام، سر بریدن، تجاوز و... و انتشار فیلم و کلیپ آنها سبب هراس در بین مردم کشورهای عراق و سوریه شده است.
این راهبرد توانسته با موفقیت همراه باشد، زیرا داعش موفق شده در برخی نبرد‌ها چه در سوریه و چه در عراق، بدون جنگیدن پیروز شود. به باور آنها، این امر مرهون راهبرد رسانه‌ای این گروه است که علیه همه مخالفان به کار برده می‌شود. نکته جالب اینجاست که داعش در ویدئوهای خود هرجا لازم باشد پیامی به غرب منتقل شود، از زبان انگلیسی استفاده می‌کند و افرادی با لهجه بریتانیایی و آمریکایی هم دارد که متن ویدئو را بخوانند. داعش معتقد است که اهمیت جنگ رسانه‌ای با جنگ نظامی برابر است. در همه فعالیت‌های داعش، رسانه نقش مهمی دارد؛ داعش چند واحد رسانه‌ای دارد که وظیفه تولید و انتشار محتوای آنلاین رسانه‌ای را بر عهده دارند. واحد‌های «الفرقان» و «الاتسام»، مسئول تولیدات بصری هستند. الفرقان بر پوشش حوزه جنگ نظامی و نشان دادن قدرت داعش و الاتسام نیز بر فعالیت‌های اجتماعی و به‌اصطلاح مذهبی این گروه متمرکز است. داعش همچنین تلاش دارد با به تصویر کشیدن اعضای این گروه در حالی که مشغول توزیع اقلام ضروری میان مردم هستند، چهره‌ای مهربان از خود به نمایش بگذارد. در برخی ویدئو‌ها، آنها اصرار دارند چهره‌ای انسانی از نیروهای خود به نمایش بگذارند و هر جا که لازم باشد، آنها را با لبخندی بر لب به تصویر می‌کشند. اما اتفاقی که به‌تازگی تعجب فعالان رسانه‌ای را برانگیخته است، همکاری‌های مالی داعش با گوگل، بزرگ‌ترین شرکت کامپیوتری آمریکاست. مؤسسه «البنیان للإنتاج الإعلامی» یا بنیاد تولیدات رسانه‌ای، نام یکی از گروه‌های رسانه‌ای داعش است. مستندها و کلیپ‌های تولیدی این گروه از جنایات داعش در عراق که اتفاقاً معیارهای تولید حرفه‌ای تصویری را نیز رعایت می‌کند، با استفاده از شبکه‌های اجتماعی مختلف به سرعت در فضای اینترنت منتشر می‌شود. داعش از همه فعالیت‌ها فیلم و عکس تهیه می‌کند که از طریق یک بخش رسانه‌ای برای پخش در فضای مجازی آماده می‌شود. داعش به‌ویژه در بخش اخبار کوتاه توئیتری فعالیت زیادی دارد، البته رسانه‌های خبری بی‌طرف و خودی نیز با انتشار لحظه‌به‌لحظه جنایات داعش به او کمک شایانی می‌کنند.

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
capcha
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۸۳
آخرین مطالب
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••