اقدام موثر دولت یازدهم و جبران تاخیری چندساله

چرا اطلاعات انرژی کشور محرمانه است؟

چرا اطلاعات انرژی کشور محرمانه است؟

به گزارش « سراج24»، ‌مالک شریعتی نیاسر- دانشجوی دکتری مهندسی سیستمهای انرژی- با مثبت ارزیابی کردن تشکیل ستاد بهینه‌سازی مصرف انرژی و محیط زیست طی یک یادداشت آورده است:

پس از نامگذاری سال ۱۳۸۸ به عنوان «سال اصلاح الگوی مصرف» از سوی مقام معظم رهبری، تدوین «قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی کشور» در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت و با ۷۵ ماده و ۲۰ تبصره در چهارم اسفند‌ماه ۱۳۸۹ به تصویب مجلس و در تاریخ ۱۱/۱۲/۱۳۸۹ به تأیید شورای نگهبان رسید.

متن کامل قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی کشور

شریعتی با اشاره به این که در بیش از ده مورد در این قانون جامع، به ضرورت تدوین آیین‌نامه‌هایی اشاره شده است که برخی از آنها باید ظرف مدت معینی توسط دولت ابلاغ و اجرایی ‌می‌شد اظهار کرده است: به عنوان مثال در مواد ۸، ۱۴ و ۶۱ مهلت شش ماهه برای این کار در نظر گرفته شده است. اکثر این آیین نامه ها تا پایان عمر دولت دهم تهیه و ابلاغ نشد و اخیرا در دولت یازدهم بود که آیین نامه اجرایی ماده ۲۶ این قانون تصویب و با امضای «اسحاق جهانگیری» ابلاغ شده است که آن هم مربوط به نحوه اخذ جرایم و به نوعی محل درآمد برای دولت است و آیین نامه های مهمتر هنوز منتظر عنایت ویژه هستند.

مصرف انرژی ایرانی‌ها ۶۸ درصد بیشتر از متوسط جهانی

وی با تاکید بر این که زیان تاخیر بیشتر در اجرای کامل «قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی کشور» وقتی بیشتر نمایان می‌شود که بدانیم براساس آخرین ترازنامه انرژی منتشر شده کشور در سال۱۳۹۰ و مبتنی بر آمارهای بین المللی، «مصرف سرانه انرژی» در جمهوری اسلامی ایران بیش از ۵ برابر کشورهایی مانند هند و پاکستان و کمی کمتر از دو برابر چین است اعلام کرده است: همچنین کشورهایی همچون کره و ژاپن که تولید ناخالص داخلی آنها چندین برابر ایران است مصرف سرانه ای تنها بین ۱۶ تا ۲۶ درصد بیشتر از ایران دارند. به طور کلی هر فرد ایرانی ۶۸ درصد بیشتر از متوسط جهان، انرژی مصرف می کند.

این دانشجوی دکتری در این یادداشت آورده است: همچنین براساس منابع آمار داخلی، در سال ۱۳۸۹ با اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها و افزایش یک‌باره قیمت حامل‌های انرژی، مصرف سرانه به مقدار جزیی کاهش یافت اما در سال ۱۳۹۰ مجدداً رو به افزایش گذاشته است. معنای دیگر این سخن آن است که اگر الگوی مصرف انرژی در کشور اصلاح نشود، اعمال سیاستهای قیمتی کارآیی بلندمدتی نخواهد داشت و شنیده می‌شود که در بودجه سال ۱۳۹۳ نیز بیشترین تاکید مجدد بر همین سیاستهای قیمتی است. بر اساس منابع آماری پیش گفته، «شدت مصرف نهایی انرژی» در کشور نه تنها در مقایسه با کشورهای نفت‌خیز بسیار بالاتر است، بلکه از برخی مناطق نظیر آفریقا و خاورمیانه نیز بیشتر است.

شریعتی با اشاره به این که در سال ۲۰۱۰، در سطح جهان به طور متوسط برای تولید یک میلیون دلار ارزش افزوده بیش از ۱۱۵ تن معادل نفت خام انرژی مصرف ش اظهار کرد: در حالی که این رقم در ایران بیش از ۱.۵ برابر متوسط جهانی بوده و از تمامی کشورهای نشان داده شده در نمودار زیر شدت انرژی بالاتری دارد.



شریعتی با اشاره به این که اکنون دکتر سورنا ستاری - عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف- که سوابق اجرایی و پژوهشی متعددی در حوزه انرژی کشور داشته است در یکی از نخستین اقدامات خود در جایگاه معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری با درک اهمیت موضوع، اقدام به تاسیس «ستاد بهینه‌سازی مصرف انرژی و محیط زیست» و چندی قبل نیز اعضای آن را منصوب کرد تاکید کرد: براساس آنچه در ضرورت بهینه‌سازی مصرف انرژی کشور گفته شد، تشکیل این ستاد اگرچه باتاخیری حداقل چهار ساله گامی بسیار مهم و نویدبخش برای ایجاد تحول در حوزه مدیریت انرژی کشور خواهد بود.

این دانشجوی دکتری مهندسی سیستمهای انرژی در همین راستا پیشنهاد کرد «ستاد بهینه‌سازی مصرف انرژی و محیط زیست» نکاتی را مدنظر قرار دهد که به شرح زیر است:

۱. از تجربه تشکیل سایر ستادها در معاونت علمی ـ فناوری نظیر ستاد موفق نانوفناوری استفاده شود.

۲. از وارد شدن به امور اجرایی و جزئی پرهیز شود و نقش سیاستگذاری کلان ستاد حفظ و تثبیت شود.

۳. ضمانت اجرایی لازم در دولت برای تبعیت دستگاههای مرتبط خصوصا وزارتین نفت و نیرو دیده شود.

۴. پیگیری شود تا قوانین موجود نظیر «قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی کشور» سریعتر اجرایی شود.

۵. امکان نقش آفرینی جدی برای بخش خصوصی در ایجاد تحول در حوزه انرژی کشور لحاظ شود.

۶. پیگیری شود تا «اداره اطلاعات مرکزی انرژی» کشور زیرمجموعه ستاد تاسیس شود.

دلایل ضرورت تاسیس اداره اطلاعات مرکزی انرژی

وی همچنین اعلام کرده است: در حال حاضر در ایران چون سیستم ثبت آمار انرژی به طور کامل و دقیق براساس کدهای بین المللی نیست و فروش نهادهای مولد انرژی و سوخت براساس حواله‌ها و تعرفه‌های داخلی هر سازمان و نهاد انجام می‌شود و این تعرفه‌ها لزوماً با این استانداردها مطابقت ندارد، ستاد جدیدالتاسیس «بهینه‌سازی مصرف انرژی و محیط زیست» به عنوان دستگاهی فرابخشی، می‌تواند با تاسیس «اداره اطلاعات مرکزی انرژی» کلیه مسوولان تولید آمارهای ثبتی در هر سازمان یا نهادی را ملزم به ثبت آمار براساس استانداردی واحد کنند تا از این طریق از یک سو با یکسان‌سازی مفاهیم و تعاریف بتوان شاخص‌های اقتصاد انرژی را به طور دقیق‌تر در کشور بررسی کرد و از سوی دیگر به یکی از مواد بر زمین مانده «قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی» جامه عمل پوشاند.

در پایان این یاداشت آمده است: در ماده ۷۰ این قانون دولت مکلف شده است هر شش ماه یک‌بار اطلاعات بخش انرژی (نفت، گاز، فرآورده‌ها و برق) را از وزارتخانه‌های نفت و نیرو أخذ و از طریق رسانه‌ها به اطلاع عموم مردم برساند؛ آماری که توسط دستگاه‌های مسوول خصوصا وزارت نفت تاکنون محرمانه تلقی شده است!

اخبار مرتبط

کشاورزان نمونه ایران چند برابر متوسط جهانی تولید می‌کنند

0 نظر

ارسال نظر

capcha