رحیم‌پور ازغدی در گردهمایی مسئولان دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری:

"شل‌دینی" در حال تئوریزه شدن در جامعه است

"شل‌دینی" در حال تئوریزه شدن در جامعه است

به گزارش سراج24 به نقل از تسنیم، حسن رحیم‌پور ازغدی استاد حوزه و دانشگاه در گردهمایی مسئولان دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران با بیان اینکه جریانی در حال تئوریزه‌کردن مذهب فردی است، گفت: در حال حاضر در جامعه افراد بدحجابی را می‌بینیم که تسبیح گرفته‌اند و واقعا هم ذکر می‌گویند و یا نماز نمی‌خوانند، اما زیارت می‌روند و آش نذری می‌دهند و حتی شاید شب 21 رمضان را روزه بگیرند که قبلا این افراد با عنوان "شل‌دینی" تعبیر می‌شدند، اما امروز در حال تئوریزه‌شدن است و به عنوان یک سبک زندگی دینی در دنیای مدرن مطرح شده است.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: عده‌ای معتقدند با موسیقی نیز می‌توان به تطمئن‌القلوب رسید در حالی که حداکثر کاری که موسیقی می‌تواند انجام دهد، فقط آرامش روحی است و یا معنویت فردی در غرب آنقدر پیش رفته که در 40، 50 سال پیش همجنس‌بازی را یک بیماری می‌دانستند و می‌گفتند که جرم نیست. سپس گفتند بیماری هم نیست. اما در حال حاضر می‌گویند پذیرش همجنس‌بازی در راس حقوق بشر است و حتی این همجنس‌بازی را به معنای بی‌دینی نمی‌داند و کلیسای همجنس‌بازها در آمریکا از شلوغ‌ترین کلیساها است.

وی ادامه داد: این افراد خیلی هم مذهبی هستند و شاید همسر محجبه‌ای هم داشته باشند و به شرعیات فردی بسیار مقید باشند و یا حتی از غیبت هم به شدت پرهیز کنند، اما به شدت مخالف اقتصاد اسلامی و علوم انسانی اسلامی هستند و حتی اگر به مسئولیتی برسند، زیرآب اسلامی شدن دانشگاه‌ها و علوم انسانی را می‌زند و به شدت هم با اقتصاد اسلامی مشکل دارند و فقط مذهب را یک امر درونی می‌دانند که نباید در مقابل آنها حرف از عدالت اجتماعی زد.

رحیم‌پور با بیان اینکه این جریان از جریان کمونیستی خیلی خطرناک‌تر هستند و متاسفانه این طرز تفکر و این نوع زندگی دینی در بین بچه‌های مذهبی نیز ترویج پیدا کرده است، گفت: اما بنده در دانشگاه‌های 3 کشور از 3 قاره متفاوت یعنی مالزی، بوسنی و سودان شنیدم که آنها می‌گفتند در علوم اجتماعی و علوم انسانی منتظر حوزه‌ها و دانشگاه‌های ایران هستند تا مطلبی تولید کنند و آنها متون غربی را کنار بگذارند و روی این متون اسلامی کار کنند و اگر ما بتوانیم علم و دین را پیوند بزنیم، به سرعت در جهان فراگیر می‌شود. 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به تجربه بانک‌های بدون ربا گفت: بانک بدون ربا 60،70 سال پیش در کنگره مطرح و سپس تجربه شد. اما در حال حاضر در چند کشور سرمایه‌داری، الگوبرداری شده و اجرا می‌شود و آنها نیز ابایی ندارند که حتی پسوند اسلامی بر نام بانک خود بگذارند.

وی با بیان اینکه ما می‌توانیم یک اپوزیسیون بسیار قوی و ریشه‌دار در سطح جهان در برابر گفتمان حاکم بر علم در جهان تشکیل دهیم، گفت: علم به معنای لغوی کلمه قطعاً نمی‌تواند غیردینی باشد، چون واقعیت الهی است و واقعیت الهی نیز سکولار نیست. پس علم، واقعیت دینی است و اگر غیردینی باشد، علم نیست. یعنی به‌طور کلی یا چیزی علم نیست و یا اگر علم باشد حتماً دینی است و در صورت تشکیل این اپوزیسیون می‌توانیم هژمونی غرب را زیر سوال ببریم و ریشه‌های گفتمان حاکم بر آنها را زیر سوال قرار دهیم و این مساله نیز باید از حوزه‌ها و دانشگاه‌های شیعی انجام شود. 

کلیسا پدر سکولاریسم است

رحیم‌پور پدر سکولاریزم را کلیسا دانست و گفت: تفکیک دین از دنیا ترس کلیسا بود و در زمان رواج سکولاریسم را مذهب را وسیله‌ای در اختیار سرمایه‌داری می‌دانستند که برای تخدیر قشر پایین‌دست به کار می‌رود تا از شورش آنها جلوگیری کند.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به افراد مذهبی که تفکر سکولاریستی دارند، گفت: حتی ما طلبه سکولار هم داریم و معمولا این دسته از افراد در خانواده‌های متحجر و یا عوام مذهبی که هیچی از مذهب نمی‌دانند، بزرگ شدند و عقده‌ای هستند. یعنی یک جریان مدرن‌زده که شخصا مذهبی هستند، اما در جسم نمی‌توانند کراوات بزنند و روح آنها کراوات زده است و تمام وجود آنها فوبیای مدرنیزه است.

دو قطبی سلفی - سکولار فاتحه بیداری اسلامی را خوانده است

وی با بیان اینکه زمینه برای سکولارشدن اهل سنت بسیار فراهم است، گفت: آنها بیشتر بر نقل تاکید دارند در صورتی که مبانی سکولاریستی با عقل زیر سوال می‌رود و در حال حاضر در جهان اهل سنت دو قطبی سکولار - سلفی شکل گرفته و جریان غیر آن بسیار ضعیف است و ما امید داشتیم بعد از روی کار آمدن اخوان‌المسلمین آنها بتوانند این جریان را زنده کنند که متاسفانه آنها نیز گرفتار سلفیت شدند و این دو قطبی سلفی - سکولار فاتحه بیداری اسلامی را خوانده است. البته مردم بیدار هستند، اما رهبری درستی وجود ندارد و فقط تفکر اسلام ناب است که توانسته این تفکرات افراطی و تفریطی را کنترل کند.

رحیم‌پور با تاکید بر اینکه چند دوقطبی کاذب داریم که باید آنها را افشا کنیم، تاکید کرد: ما باید با دانشگاه‌های دنیا و علمای اهل سنت ارتباط برقرار کنیم. در حال حاضر اهل سنت در بین مسلمانان اکثریت هستند و اکثر اهل سنت نیز گرایش وهابیت ندارند و اگر این ارتباط‌ها را برقرار کردیم، سپس از تمدن نوین اسلامی صحبت کنیم. زمانی که چنین ارتباط‌هایی نداریم، می‌بینیم که چه بلایی سر بیداری اسلامی می‌آورند و در حال حاضر دشمنان دو برنامه برای کنترل بیداری اسلامی طرح‌ریزی کرده‌اند. یکی اینکه تروریسم را در این کشورها ایجاد کنند و آن را به عنوان جنگ مذهب و بین شیعه و سنی نشان دهند، همچنین اینکه بعد از راه‌اندازی تروریسم به ملت‌ها بگویند کدام را انتخاب می‌کنید. حکومت اسلامی با هرج و مرج و کشت و کشتار و یا نظام مدرن و سکولار، البته همین بلا را نیز قصد داشتند سر ما هم بیاورند که با هوشمندی امام و رهبری اجازه چنین کاری به آنها داده نشد.  

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: ارتباط علما و متفکران شیعه و سنی با ترجمه آثار سیدقطب از سوی رهبر انقلاب قبل از پیروزی انقلاب اسلامی اتفاق افتاد و متاسفانه دیگر اندیشمندان این ارتباط را ادامه ندادند و ما حتی ارتباط مناسبی بین علمای شیعه و اهل تسنن در داخل کشور نیز شاهد نیستیم. 

وی یکی دیگر از دو قطبی‌هایی را که قبول نداریم را دوقطبی سنت و مدرنیته عنوان کرد و گفت: ما به هر 3 مورد سنت، مدرنیته و پست‌مدرنیسم غربی انتقاد داریم، و معتقدیم اسلام در هیچ کدام از این 3 نمی‌گنجد و تفکیک امور به سنت و مدرنیسم را غلط می‌دانیم. هدف از پروژه وحدت حوزه و دانشگاه نیز تعامل برای ساخت تمدن نوین اسلامی است و ما با دو چالش حقیقت در عرصه نظر و مشروعیت در عرصه عمل مواجه هستیم و در این دو چالش باید اشتراکات و افتراغات‌مان با دانشگاه‌های دنیا نشان دهیم و اگر موفق به این کار شویم، در تمدن‌سازی نوین اسلامی موفق خواهیم بود.

اخبار مرتبط

لازمه تحول و حل مشکلات روی کار آمدن دولتی انقلابی است

0 نظر

ارسال نظر

capcha