حدادعادل:

خوشنویسی آواز کلام است

خوشنویسی آواز کلام است

 

به گزارش «سراج24»، در این مراسم غلامعلی حدادعادل، علی مرادخانی، حمید شاه‌آبادی، غلامحسین امیرخانی و جمع دیگری از هنرمندان و مسئولان کشور حضور داشتند.
در ابتدای این مراسم غلامحسین امیرخانی استاد خوش‌نویسی کشورمان در سخنانی با اشاره به جایگاه هنر در ایران اظهار کرد: هنر در کشور ما جایگاه و مقام والایی دارد که متاسفانه امروز برخی از هنرها در حال فراموش شدن است.  مسئولان هنری کشور باید از هنرمندان  بویژه استادهای پیشکسوتی که بازمانده‌هایی از هنرهای سنتی ایران هستند حمایت کنند تا رشته تداوم این هنرها گسسته نشود. 
امیرخانی با اشاره به جایگاه حجت‌الاسلام فضائلی گفت: مرحوم فضائلی به قدری با اخلاق وادب سخن می‌گفت که شنوندگان در مقابل انتقادهای او هم روی خوش نشان دادند و صحبت‌های ایشان را با گوش جان می‌شنیدند.
در اداه این نشست غلامعلی حدادعادل با حاضر شدن در روی صحنه به بیان نظر و دیدگاه خود درباره هنر خوشنویسی پرداخت.
حداد عادل گفت: من از جمله کسانی هستم که خوشنویس نیستم اما خوشنویسی را دوست دارم. استفاده‌های بصری بسیاری از این هنر برده‌ام فکر می‌کنم در انواع زیبایی‌ها هنر تاجی است که بر سر هرکسی که قابلیت داشته باشد قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: هر شیئی که در دنیا بتواند دستخوش کار انسان باشد می‌تواند جنبه هنری به خود بگیرد. گچبری، منبت‌کاری، و از جمله این کارها هر کدام می‌توانند جنبه‌ای هنری به خود بگیرند.
حدادعادل با اشاره به جایگاه هنر در تفکر انسان اظهار کرد: اندیشه انسان هم می‌تواند هنری باشد که نتیجه آن شعر است. در این میان خط پوشیده شدن لباس هنر خوشنویسی به لفظ مکتوب است. در حالی که آواز جنبه هنری کلام ملفوظ است و خوشنویسی جنبه هنری کلام مکتوب است.
وی ادامه داد: خوشنویسی  آواز کلام و آواز خط است. خوشنویسی آواز بی‌صوت است. علت خوشایندی آواز تناسب بین نتها و علت خوشایندی خط نستعلیق تناسب بین اجزا و فواصل است.
حدادعادل با اشاره به فاخر بودن هنر خوشنویسی و دوری این هنر از پلیدی‌ها اظهار کرد: خوشنویسی یک هنر فاخر و نجیب است. برخی از هنرها خوشبخت هستند که آلوده نمی‌شوند. برای مثال موسیقی آسیب‌پذیر است اما هنری چون خوشنویسی همیشه پاک بوده و هرگز در خدمت پلیدی‌ها قرار نگرفته است. خوشنویسی همواره در خدمت تحریر کلام خدا به زیباترین شکل ممکن بوده است. 
وی با اشاره به جایگاه از دست رفته خوشنویسی در میان دروس دانش‌آموزان در آموزش و پرورش گفت: جای تاسف است که در مدرسه‌های دولتی و آموزش و پرورش اهتمام قوی نسبت به خوشنویسی دیده نمی‌شود وقتی ورقه‌های دانشجویان را در دانشگاه تصحیح می‌کنم همواره این تاسف بر من چیره می‌شود که چرا دانشجویان اینقدر بدخط هستند. 
وی اظهار کرد: باید کاری کنیم که در درون دانش‌آموزان عشق به خوشنویسی جوشش بگیرد. 
حدادعادل با اشاره به نکته‌ای درباره نمایشگاه خوشنویسی حجت‌الاسلام حبیب‌الله فضائلی اظهار کرد: این نمایشگاه آثار یک روحانی را به نمایش گذاشته، نکته‌ای که در این میان وجود دارد علاقه روحانیون به خوشنویسی است. از قدیم در میان روحانیان علاقه به خوشنویسی وجود داشته که نمونه بارز آن حضرت امام (ره) است که خود استاد خوشنویسی داشته است و ما در بسیاری از موارد خط زیبای ایشان را دیده‌ایم.
وی ادامه داد: امروز هم در نمایشگاه آثار خوشنویسی هستیم که خوشنویس آنها یک روحانی بوده است، باید از فرزندان مرحوم فضائلی که اسباب دیده شدن اثار وی را فراهم کردند تشکر کنیم.
حدادعادل با اشاره به لزوم پرداختن به روحانیون هنرمند گفت: باید به فکر دیگر روحانیون که خوشنویس درجه یک هستند باشیم، برای نمونه آقا سید مرتضی نجومی، اثار بسیاری در حوزه‌های مختلف هنری دارد که می‌توان برای وی بزرگداشتی ملی برگزار کرد. 
در بخش پایانی این مراسم اختتامیه علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی متنی را قرائت کرد که به جایگاه هنری و زندگینامه حجت‌الاسلام حبیب‌الله فضائلی می‌پرداخت.
همچنین در پایان این مراسم دکتر احمد فضائلی فرزد ارشد مرحوم فضائلی در سخنانی کوتاه از حاضران در جلسه تشکر و قدردانی کرد.

اخبار مرتبط

رونمایی دو قطعه موسیقی و یک کتاب در اختتامیه کنگره شعر یتیم

مراسم اختتامیه جشنواره موسیقی فجر در تالار وحدت برگزار می‌شود

«بانگ آزادی»؛ کتابی خواندنی برای رفع مظلومیت موسیقی انقلاب

0 نظر

ارسال نظر

capcha