جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان در اصفهان/ آزادی:

سینمای کودک در ایران یک ویترین موقتی است که تماشاگر ندارد

سینمای کودک در ایران یک ویترین موقتی است که تماشاگر ندارد

 

به گزارش «سراج24»، غلامرضا آزادی، فیلمبردار و تهیه کننده فیلم‌های کودک و نوجوان در گفت‌وگو با تسنیم به بیست‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در پاسخ به این سوال که لزوم وجود جشنواره‌ای تخصصی به نام فیلم‌های کودکان و نوجوانان چقدر برای سینمای کودک و نوجوان مهم است؟ گفت: به نظر من همه چیز شرایط دارد؛ اگر شما هدفمان این باشد که با انجام جشنواره به هدف مطلوب برسیم و بسیار مثبت است؛ اما اگر صرفا جشنواره یک ویترین باشد، به نظر من ضرورتی برای برگزاری ندارد. جشنواره باید محل رقابت اندیشه‌های فیلم‌سازان و دید و فکر آنان باشد و جشنواره باید نشان دهد که یک جامعه چه فیلمسازانی دارد و فیلمسازان برای جامعه چه فکری کرده‌اند. باید در جشنواره بین فیلم‌ها مقایسه شود تا متوجه شوند که یک فیلم چه روندی و چه نقشی در هوشیاری کودکان دارد.
وی در ادامه افزود: جشنواره نشان می‌دهد که ما چه فکری برای بچه‌ها کرده‌ایم و چقدر شناخت از آنها داریم و چه محصولی با فیلم‌هایمان برای آنها به ارمغان می‌آوریم. در حقیقت جشنواره حاصل یک تفکر جمعی فیلم‌سازی است که چند و چون آن در زمان یک‌هفته به تماشا گذاشته می‌شود و اگر این باشدف مثبت است. مسئله اصلی در جشنواره این است که باید همه چیز درباره کودکان و نوجوانان بررسی، گفت‌وگو، تصمیم‌گیری و نتیجه‌گیری شود تا فیلم‌هایی به بازار بروند که به جلب نظر خوانندگان رسیده باشد و محصول و غذای فرهنگی یک سال کودکان و نوجوانان باشد.
آزادی در پاسخ به این سوال که آیا به تقسیم‌بندی فیلم‌های برای کودک و درباره کودک قائل است یا نه؟ گفت: به طور قطع من به این مسئله قائل هستم. فیلم‌های برای کودک واقعا فیلم‌کودکانه است و فیلمی است که نیاز کودکان را تامین می‌کند؛ اما فیلم درباره کودک مال کودکان نیست و فیلم درباره کودکان ساخته می‌شود و در واقع برای بزرگترها است، زیرا از وضعیت و حال‌و روز اجتماعی کودکان برای بزرگترها سخن می‌گوید، اما متاسفانه هنوز خیلی از فیلم‌سازان ما تفاوتی برای فیلم‌های برای کودک و درباره کودک قائل نمی‌شوند که این اختلاف بزرگی است.
وی با اشاره به فیلم‌های برای کودکان که برای والدین ساخته می‌شود گفـت: متاسفانه در جشنواره فیلم‌هایی را می‌بینیم که برای بزرگترها است، اما برای کودکان به نمایش گذاشته می‌شود. فردی که فیلم‌ساز است اگر می‌خواهد برای کودکان فیلم بسازد باید به ذهن کودک و رؤیاپردازی‌های او واقف باشد و بتواند با ابزاری فیلم بسازد که جذابیت داشته باشد. زیرا کودکان کاری به مسائل بزرگترها ندارند، اما بزرگترها مجبورند که به مسائل کودکان واقف باشند و اگر فیلمی باشد که بزرگترها را به مسائل کودکان هشدار دهد، این فیلم درباره کودک است و نباید کودکان را به تماشای آن فرستاد، اما فیلم‌های برای کودک باید امیدبخش و شاد باشد و نباید مسائل بزرگ‌ترها را در آن به نمایش گذاشت، زیرا کودک نباید در زمان رشد، خیال‌پردازی‌هایش درگیر مسائل بزرگترها شود.
این تهیه‌کننده سینما گفت: یک فیلم‌ساز کودک باید روانشناسی کودک بداند، باید لحظه‌های کودکان را بشناسد، باید کودک باشد و بعد مسائل کودکان را درک کند و نباید از سر بیکاری فیلم کودک بسازد که متاسفانه در میان فیلم‌سازان کودک ما چنین افرادی هرچند به ندرت پیدا می‌شود.
آزادی در پاسخ به این سوال که وضعیت اکران سینمای کودکان را چطور می‌بینید؟ گفت: وضعیت سینما مطلوب نبوده است و متاسفانه به سینمای کودک مثل نگاه بزرگترها به کودکان نگاه می‌کنند. اکرانی وجود ندارد و فیلم‌هایی که در چند سال گذشته ساخته شده، هنوز اکران نشده‌اند و علت اصلی آن این است که فیلم‌ها برای کودکان نیستند. مسئله انحصاری اکران سینما و اصولا مافیای پخش، گریبان سینمای کودک را گرفته و این صحیح نیست که فقط فیلم‌سازان کودک برای جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان فیلم بسازند؛ این مسئله بخش خصوصی را نابود می‌کند.
این فیلم‌ساز در خصوص بخش خصوصی و دولتی در سینمای کودک گفت: فیلم‌های بخش دولتی به دلیل اینکه فیلم‌سازان مخارج خود را از دولت می‌گیرند و هیچ چشم‌داشتی به اکران ندارند و سود خود را در زمان تولید می‌برند، متاسفانه خیلی وقت‌ها شاهد این هستیم که تلاشی برای ساخت بهتر فیلم انجام نمی‌شود، اما فیلم‌ساز بخش خصوصی باید سود خود را در زمان اکران ببرد که به همین دلیل تمام سعی خود را می‌کند تا بهترین فیلم را بسازد که در اکران با فروش خوبی مواجه شود و این اصلا انصاف نیست که عده‌ای در تولید سود ببرند و فیلم‌سازان حقیقی بخش خصوصی هیچ‌وقت به نتیجه کار خود نرسند.
وی در خصوص برگزاری جشنواره کودک گفت: می‌توانیم بگوییم هفته کودک و جشن کودک، اما نمی‌توانیم بگوییم جشنواره کودک؛ زیرا این فیلم‌ها باید ثمره داشته باشد. با نمایش دادن چند فیلم‌ کودک در شهرستان نمی‌توانیم بگوییم که سینمای کودک داریم. در دنیا حرف اول را سینما می‌زند، اما متاسفانه در ایران هیچ وقت صدای سینما به گوش کسی نمی‌رسد. سینمای کودک یک ویترین موقتی است که متاسفانه تماشاگر ندارد. متاسفانه فیلم‌هایی برای کودک در لا‌به‌لای سیاست‌های برخی از مدیران نابود می‌شود و کودک نیز هیچ وقت فیلم خود را نمی‌بیند.
آزادی درباره بزرگ‌داشت خود در مراسم افتتاحیه گفت: این جشنواره شکل زیبایی دارد و برگزاری آن کار بسیار مشکلی است که فقط به مدد مسئولین عاشق انجام می‌شود. جشنواره زیباست به دلیل اینکه برای کودکان است، صمیمی است و باید به دور از هرگونه سیاست باشد و فکر می‌کنم هر کسی که در این مدت در جشنواره شرکت داشته است کودک درون خود را آزاد کرده است. خوشحالم که این تقدیر از من در خصوص رشته کاری خاص خودم انجام شد. خوشحالم و مطمئن هستم که بعد از این تقدیر کوشش بیشتری برای رسیدن به هدف خودم که تلاش برای کودکان است می‌کنم.

اخبار مرتبط

شعر در استخدام ایمان و اندیشه/ آشیانه «حمیدآقا» را تخریب نکنید!

فیلم| عزم وزارت ارشاد برای حذف سینمای کودک و نوجوان

کتاب «روز آزادی زن»

0 نظر

ارسال نظر

capcha