تبلیغ کالاهایی که سلامت مردم را به خطر می‌اندازند؛

وقتی جیب رسانه ملی از تبلیغات چیپس و پفک پر می‌شود! / مسئولان قانونمدار به تعهد خود عمل کنند!

وقتی جیب رسانه ملی از تبلیغات چیپس و پفک پر می‌شود! / مسئولان قانونمدار به تعهد خود عمل کنند!

به گزارش گروه وبگردی « سراج24 » به نقل ازتهران پرس  امروزه تبلیغات یکی از حربه هایی است که تولید کنندگان و صادرکنندگان انواع کالاها و خدمات برای جذب مشتری بیشتر و ربودن گوی سبقت از رقبای خود به کار می برند بنابراین اگر به بیلیوردهای تبلیغاتی و یا حتی رادیو و تلویزیون نظر بیندازیم، می بینیم که همگی در تلاش هستند تا افراد را در جهت مورد نظر برای دستیابی به اهداف مادی قانع کنند.

 
بی شک تغذیه سالم یکی از مهمترین مسائل زندگی هر فرد محسوب شده و بی‌توجهی به آن می‌تواند عوارض جبران ناپذیری به بار آورد و از آنجا که عادت‌های غذایی هرکس در دوران کودکی شکل گرفته و تاثیرات خود را تا پایان عمر باقی می‌گذارد، باید توجه خاصی به تغذیه کودکان صورت گیرد.
 
قانونی که هیچ وقت اجرا نشد
 
تبلیغات در رسانه ملی یکی از مواردی است که بیشتر تولیدکنندگان برنامه ریزی می کنند تا محصولات را در آن به نمایش در بیاورند.اما در بعضی موارد شاهد آن هستیم که بدون هیچ گونه نظارتی مواد غذایی با ارزش بسیار پایین مانند چیپس و پفک به نمایش عموم در می آید.
 
در همین رابطه وزارت بهداشت طی یک ابلاغیه ممنوعیت تبلیغ کالاهای آسیب‌رسان سلامت به صداوسیما را اعلام کرد. بنا بر قانون، سازمان‌ها مسوولند که نسبت به عدم تبلیغات این کالاها برنامه‌ریزی کنند. بر اساس ماده 37 قانون برنامه پنجم توسعه، تبلیغ کالاهای آسیب‌رسان سلامت، ممنوع است.
 
خوراکی‌های مضر همچنان از رسانه ملی تبلیغ می‌شود
 
در این لیست که از سوی وزارت بهداشت اعلام شده است، کالاهای خوراکی همچون چیپس و پفک، فست فودها و... به عنوان کالاهای آسیب رسان معرفی شده اند که می بایست تبلیغات آنها ممنوع شود. این در حالی است که سهم زیادی از آگهی های بازرگانی صدا و سیما را تبیلغات چیپس و پفک تشکیل می دهد. خوراکیهایی که کارشناسان تغذیه و سلامت بر مضر بودن آنها تاکید دارند و معتقدند که نمی بایست تبلیغ شوند.
 
سازمان استاندارد و وزارت بهداشت جوابگو باشند
 
در این رابطه سلیمان عباسی عضو کمیسیون مجلس شورای اسلامی به تهران پرس می گوید: متولی و صادرکننده مجوز پخش این نوع تبلیغات در رسانه ملی نهادها و وزارتخانه های ذیربط است به عنوان نمونه در تبلیغ محصولات آرایش و بهداشتی وزارت بهداشت متولی صدور مجوز پخش تبلیغات در رسانه ملی است و در این مورد صداوسیما طبق مجوزی که از وزارتخانه مربوطه برای پخش تبلیغات گرفته است به وظیفه خود عمل می کند.سازمان استاندارد و وزارت بهداشت باید در خصوص چگونگی صدور این نوع مجوزهایی که به سلامتی جامعه آسیب می رساند جوابگو باشند.
 
جریمه های سنگین که برای صدا و سیما مهم نیست!
 
جالب این است که با وجود آن که چندماهی  از ابلاغ این قانون می‌گذرد و به گفته معاون بهداشتی وزیر بهداشت ادامه تبلیغات اقلام ممنوعه وزارت بهداشت توسط صدا و سیما جریمه‌های سنگین از سوی وزارتخانه برای آن‌ها در نظر گرفته خواهد شد، هنوز هم شاهد نمایش این تبلیغات در تلویزیون هستیم زیرا هم تلویزیون و هم شرکت‌های سازنده این خوراکی‌ها درآمدهای بسیاری را از این راه به دست ‌آورده که چشم‌پوشی از آن برایشان ممکن نیست.
 
بنابراین حتی عملا نمی‌توان گفت که قانون ممنوعیت تبلیغ مواد خوراکی مضر روی ریل اجرا افتاده چه برسد به اینکه بتوان نسبت به شکست یا موفقیت آن پیش‌داوری کرد.

اخبار مرتبط

0 نظر

ارسال نظر

capcha