در مقابله با حوادث از ژاپن جلوتریم اما در "پیشگیری" و "آمادگی"؟!

جان مردم چقدر برای مسئولان ارزش دارد؟

جان مردم چقدر برای مسئولان ارزش دارد؟

به گزارش سراج24: «احمد صادقی» بیش از پنج سال مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان تهران بوده است. همچنین معاون فرهنگی و امور استانهای نماینده مقام معظم رهبری در هلال احمر و عضویت در شورای عالی این جمعیت نیز بخشی از کارنامه کاری او محسوب می شود. صادقی امروز به عنوان یکی از نامزدهای انتخابات شورای اسلامی شهر تهران و دبیر ستاد مرکزی خدمتگزاران آبادانی و پیشرفت وارد فعالیت های اجتماعی سیاسی شده است. یاداشت زیر از دغدغه های وی برای برنامه های شورای شهر است:

مردم تهران از «پیشگیری» و «آمادگی» پیش از وقوع حوادث چه اطلاعاتی دارند؟ مسئولان شهر تا چه اندازه به این دو مسئله مهم اهمیت می دهند؟ آیا مردم و مسئولان شهر می دانند که از چهار مرحله ی مدیریت بحران یعنی «پیشگیری»، «آمادگی»، «مقابله» و «بازتوانی پس از سوانح» وضع ما در مراحل پیشگیری و آمادگی مطلوب و قابل قبول نیست.


 ساکنان خوب و نجیب تهران مانند نقاط دیگر ایران پس از وقوع فاجعه ای طبیعی در کشور عاشقانه و با محبتی بی مثال کمک های نقدی و غیرنقدی خود را تقدیم هموطنان آسیب دیده خود می کنند و در یکی از بخش های مرحله «مقابله» یعنی کمک های مردمی نقش و وظیفه انسانی خود را به بهترین شکل اجرا می کنند، اما آیا مسئولان شهر به ویژه مسئولان نهادهای ذی نفع در حوادث و بحران ها هم در ایجاد دانش لازم در مردم برای افزایش توان پیشگیری، آمادگی و مقابله با سوانح تلاش کرده اند و توانسته اند در این حوزه ها به اندازه ای که شایسته مردم است کار کنند؟ 


ایران در بخش مقابله با زلزله قوی تر از ژاپن است و این قدرت و افتخار بر پایه حضور پرشور مردم در وقت کمک های پس از وقوع حادثه به دست آمده است اما همان طور که اشاره شد در بخش های پیشگیری و آمادگی تا رسیدن به شرایط خوب فاصله داریم.


پیشتر در یادداشتی درباره آموزش همگانی به نقش مهم شهرداری اشاره کردم و نوشتم که از شهرداری های مناطق توقع داریم فضایی تبلیغاتی و پرنشاط را در بوستانها و فرهنگسراهای وابسته به شهرداری فراهم کنند تا آن دسته از شهروندان که هنوز با معنی و اهمیت آموزش همگانی آشنا نشده اند مشتاق یادگیری این آموزشها شوند. در حوادث، آمادگی اشخاص آموزش دیده به مراتب بیشتر از آنهایی است که آموزش ندیده اند. همت مردم برای یادگیری نکات آموزشی مهم است اما مسئولان هم باید از ساده ترین روشها مثل تبلیغات در صدا و سیما زمینه آموزش مردم را فراهم کنند و نکات آموزشی را به حین حادثه موکول نکنند. باید به شهروندان آموزش داد که قبل از وقوع بحران یا فاجعه با علایم هشدار آشنا باشند، کیف نجات در خانه یا محل کار داشته باشند و خود را در مقابل مخاطرات بیمه کنند.


در سوی دیگر پیشگیری ـ ارجح ترین مرحله مدیریت بحران ـ بار سنگینی است بر دوش مسئولان. نظارت مقتدرانه بر رعایت اصول ایمنی در ساخت و سازها و سفت و سخت گرفتن مقررات برخورد با پیمانکاران و معمارانی که پولهای کلان آپارتمان سازی را به جان مردم ترجیح می دهند یک نوع پیشگیری از تلفات انسانی در حوادث به حساب می آید. پیشگیری فقط برای حوادث طبیعی و یا بناهایی نیست که عملیات ساخت آنها تمام شده، حتی باید از حوادث یک داربست نامطمئن هم پیشگیری کرد. هنوز مرگ خانمی 38 ساله بر اثر فروریختن انبوهی از قطعات داربست یک مجتمع تجاری ـ اداری 20 طبقه در بلوار میرداماد تهران در سال 89 فراموش‌مان نشده است و باید نگرانی مردمی باشیم که در شهر پرساخت و ساز تهران تقریبا هر روز از زیر داربست هایی رد می شوند که از استانداردهای نصب آنها بی خبرند. 


شورای شهر همان طور که زبان مردم در مقابل شهرداری است و خواسته های اجتماعی و مدنی شهروندان را از مسئولان بخش های مختلف شهرداری طلب می کند باید مدافع سلامت و جان شهروندان هم در مقابل سهل انگاری ها و سوء مدیریت هایی باشد که با ساده شمردن موضوعات پیشگیری و آمادگی نوعی بحران سازی پیش از وقوع بحران هستند.
 

اخبار مرتبط

باند اخاذی از شهروندان گلستانی در فضای مجازی متلاشی شد

مشکلی را که سیل خوزستان حل کرد!

حواشی تازه پرونده قتل همسر دوم شهردار سابق

0 نظر

ارسال نظر

capcha