به گزارش سراج24؛ حسین هرمزی امروز در مراسم رونمایی از پنج دستگاه اتوبوس برقی داخلی، با اشاره به اقدامات اخیر مدیریت شهری در حوزه حملونقل عمومی، اظهار کرد: امروز یک اتفاق ویژه در شهر تهران رقم میخورد. اولویت ما از ابتدای این دوره، نوسازی ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران بوده است. در آغاز دوره، حدود ۸۶۰ دستگاه اتوبوس شاغل در خطوط فعال بودند، اما اکنون این عدد به ۳۲۰۰ دستگاه اتوبوس فعال افزایش یافته است که بخش عمده آن حاصل نوسازی ناوگان است و این نوسازی با استفاده از ظرفیت تولید داخل و با مشارکت مپنا و شرکتهایی همچون عقاب انجام شده است.
وی افزود: در کنار این موضوع، حرکت جدی در حوزه برقیسازی ناوگان حملونقل عمومی آغاز شد که امروز آثار آن در سطح شهر قابل مشاهده است؛ بهطوریکه در حال حاضر ۳۹۰ دستگاه اتوبوس برقی در خطوط شهری در حال سرویسدهی هستند و ۱۱۰ دستگاه دیگر نیز به بندر رسیده و در حال طی مراحل ترخیص هستند.
معاون حملونقل شهرداری تهران با تأکید بر حمایت از تولید داخل تصریح کرد: در کنار تمامی این اقدامات، نگاه ما حمایت از توان داخلی و اولویتبخشی به تولید داخل بوده است. این مسیر با همکاری مجموعه مپنا و شرکت عقاب تحت عنوان شرکت شتاب دنبال شد. اتوبوسهایی که امروز مشاهده میشود، تولید داخل هستند و انشاءالله پنج دستگاه از این اتوبوسها از امروز وارد خط خواهند شد.
هرمزی ادامه داد: تکمیل فرآیند تست این اتوبوسها زمانبر بود چراکه این پروژه کاری نو محسوب میشد. با این حال، شهرداری تهران در کنار تولیدکنندگان داخلی ایستادگی کرد و حمایت لازم را به عمل آورد تا این اتوبوسها بتوانند برای کشور منشأ اثر باشند.
به گفته معاون شهرداری تهران، طبق توافق انجامشده با پیمانکار، پیشبینی میشود تا پایان سال حدود ۲۰ تا ۲۵ دستگاه دیگر به ناوگان اضافه شود و به همین میزان نیز تا اردیبهشتماه سال آینده وارد چرخه بهرهبرداری شود. در مجموع هدفگذاری ما این است که در نیمه نخست سال آینده، ۱۰۰ دستگاهی که قرارداد آن منعقد شده است، به نتیجه برسد.
معاون حملونقل شهرداری تهران درباره قرارداد اتوبوسهای داخلی بیان کرد: بهدلیل محدودیت منابع و توان تولید، قرارداد با تولیدکنندگان داخلی با اصلاحاتی همراه شد، اما روند کلی مطابق برنامه در حال اجراست.
هرمزی با اشاره به روند جهانی برقیسازی حملونقل عمومی خاطرنشان کرد: برقیسازی مسیری است که جمهوری اسلامی ایران همگام با دنیا در حال طی آن است. در کشورهایی مانند چین، حملونقل عمومی بهطور کامل بهصورت برقی دنبال میشود و در کشورهای اروپایی نیز این روند بهشدت در حال گسترش است. بنابراین ما نیز ناگزیر به ایجاد تغییر در شیوه بهرهبرداری از ناوگان فعلی بودیم.
وی افزود: در ابتدا به دلیل نبود امکان تولید داخلی، از ظرفیتهای خارجی استفاده شد، اما از سال جاری قراردادهای تولید داخل عملیاتی شده و حمایت از این بخش ادامه خواهد داشت. مجموعه مپنا و شتاب اقدامات ارزشمندی انجام دادهاند که از نظر فنی و رعایت استانداردهای لازم برای این نوع اتوبوسها، کاملاً قابل دفاع و شایسته تقدیر است.
معاون حملونقل شهرداری تهران درباره میزان داخلیسازی تجهیزات گفت: در حال حاضر حدود ۴۵ درصد تجهیزات اتوبوسها داخلی و ۵۵ درصد آن خارجی است. حتی اگر کیفیت تولید داخل در مقایسه با نمونههای خارجی تفاوتهایی داشته باشد، سیاست ما حمایت از تولید داخل و فراهمکردن بستر لازم برای ارتقای آن و تداوم این مسیر است.
هرمزی در پایان به موضوع تاخیر در ترخیص اتوبوسهای برقی چینی از گمرک اشاره کرد و گفت: یکی از مسائل مهم، موضوع ترخیص اتوبوسها در گمرک بندرعباس بود. در این خصوص دو هفته پیش جلسهای با استاندار هرمزگان برگزار شد و با دستور ویژه ایشان، انشاءالله از این پس فرآیند ترخیص اتوبوسها با سهولت بیشتری انجام خواهد شد.



