۱۴۰۴/۰۹/۲۵ - ۱۵:۵۳

ضرورت توسعه هوش مصنوعی بومی برای حفظ امنیت و اعتبار رسانه‌های داخلی

پژوهشگر ارشد جنگ شناختی، بر نقش حیاتی هوش مصنوعی در بهبود دقت، کاهش هزینه‌ها و مقابله با اخبار جعلی در رسانه‌ها تأکید کرد و خواستار افزایش سواد سازمانی و توسعه هوش مصنوعی داخلی برای بهره‌برداری بهینه و امن از این فناوری شد.

ضرورت توسعه هوش مصنوعی بومی برای حفظ امنیت و اعتبار رسانه‌های داخلی

به گزارش سراج24؛ دکتر علی فردوسی پژوهشگر ارشد جنگ شناختی، در نشست تخصصی «الزامات استفاده از هوش مصنوعی در فرایندهای خبری؛ از اتاق خبر هوشمند تا سازمان رسانه‌ای داده‌محور» که ظهر امروز به همت مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در محل خبرگزاری رسا برگزار شد، به اهمیت و نقش هوش مصنوعی در تحولات رسانه‌ای و خبری پرداخت.

وی در این نشست تأکید کرد: هوش مصنوعی با افزایش دقت و کیفیت تولید اخبار به کاهش هزینه‌های عملیاتی رسانه‌ها کمک شایانی کرده است و در فضای رقابتی فناوری به ابزاری ضروری برای رسانه‌ها تبدیل شده است. 

فردوسی افزود: هوش مصنوعی در جمع‌آوری، اعتبارسنجی، توزیع هوشمند محتوا و استفاده از فناوری‌های نوین، عرصه رسانه‌ها را در سطح جهانی دگرگون کرده است.

ابزاری کارآمد برای مقابله با اخبار جعلی

وی یکی از کاربردهای مهم هوش مصنوعی را در مقابله با اخبار جعلی دانست و گفت: پردازش محتوا با هوش مصنوعی امکان تبدیل متون به صدا یا متن روان و قابل فهم را فراهم کرده و به رسانه‌ها این اجازه را می‌دهد که گزارش‌های مالی و خبری خود را با سرعت بالا و با تنوع لحن مناسب به مخاطبان ارائه کنند.

این پژوهشگر جنگ شناختی با اشاره به استفاده گسترده خبرگزاری‌های مطرح جهان از هوش مصنوعی بیان کرد: ۹۵ درصد گزارش‌های مالی توسط هوش مصنوعی تولید می‌شود و این فناوری به رسانه‌ها امکان می‌دهد تا محتوای متناسب با ذائقه هر مخاطب را ارائه دهند و ارتباط موثرتری با مخاطبان برقرار کنند. 

فردوسی همچنین به اهمیت تحلیل آرشیوهای خبری و تصویری با استفاده از هوش مصنوعی اشاره کرد و گفت: مثلاً خبرگزاری رویترز با بهره‌گیری از جستجوی معنایی و برچسب‌گذاری توانسته ۶۰ درصد از زمان تولید محتوا را برای خبرنگاران کاهش دهد و آسوشیتدپرس که بزرگ‌ترین آرشیو عکس جهان را دارد قادر است محتوای عکس‌ها را تحلیل و ارتباط‌های تاریخی میان آنها را برقرار کند.

ضرورت توسعه هوش مصنوعی بومی

وی با تأکید بر ضرورت افزایش سواد سازمانی نسبت به هوش مصنوعی در رسانه‌های داخلی اظهار داشت: نباید اطلاعات حساس رسانه‌ها در اختیار ابزارهای خارجی قرار گیرد و توسعه هوش مصنوعی داخلی باید در اولویت قرار گیرد تا بتوانیم از این فناوری به بهترین نحو بهره ببریم.

فردوسی در پایان به چالش‌های پیش روی رسانه‌ها در استفاده از هوش مصنوعی اشاره کرد که شامل محدودیت‌های زبان فارسی، کیفیت پایین داده‌های آرشیوی و سوگیری‌های الگوریتمی ابزارهای خارجی است و افزود: مسائل اخلاقی و حقوق معنوی نیز باید در توسعه و استفاده از هوش مصنوعی مورد توجه ویژه قرار گیرد.

منبع: رسا
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
capcha
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۹۸
آخرین مطالب
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۵:۳۷:۲۰
اذان ظهر ۱۱:۵۹:۵۸
اذان مغرب ۱۷:۱۲:۴۹
طلوع آفتاب ۰۷:۰۷:۲۰
غروب آفتاب ۱۶:۵۲:۳۲
نیمه شب ۲۳:۱۴:۵۶
قیمت سکه و ارز