اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۳۰:۰۰
اذان ظهر ۱۱:۵۶:۱۷
اذان مغرب ۱۸:۱۶:۱۹
طلوع آفتاب ۰۵:۵۳:۴۶
غروب آفتاب ۱۷:۵۸:۱۵
نیمه شب ۲۳:۱۴:۰۸
قیمت سکه و ارز
۱۴۰۴/۰۷/۰۲ - ۱۰:۳۷

کاربران در شبکه‌های اجتماعی چه محتواهایی را دنبال می‌کنند؟

این گزارش، بر اساس آمار و بررسی‌های دقیق اینفلوئنسرهای اینستاگرام، تلگرام، توییتر(ایکس)، یوتیوب، روبیکا و ایتا توسط پلتفرم IN6.ir گردآوری شده و در اردیبهشت ۱۴۰۴ منتشر شده است. در این پژوهش تلاش کردیم با بررسی دنبال‌کنندکان اینفلوئنسرهای ایرانی در ۶ پلتفرم مهم و پرکاربرد، تصویری شفاف از دسته‌بندی موضوعی آن‌ها ترسیم کند.

کاربران در شبکه‌های اجتماعی چه محتواهایی را دنبال می‌کنند؟

به گزارش سراج24؛ در جهان معاصر شناخت دقیق از رفتار کاربران فضای مجازی نه‌تنها برای بازاریابان و برندها اهمیت حیاتی دارد بلکه برای سیاست‌گذاران فرهنگی، محققان اجتماعی و حتی کاربران عادی می‌تواند افق‌های جدیدی بگشاید.

  از یک‌سو پلتفرم‌هایی مثل اینستاگرام و یوتیوب که کاربران عمدتاً به دنبال سرگرمی، موسیقی، چهره‌ها و محتوای سبک هستند.
 
 از سوی دیگر پلتفرم‌هایی مثل تلگرام، توییتر (X)  و ایتا که کاربران بیشتر سیاسی، خبری، تحلیلی یا گاهی مذهبی فکر می‌کنند.
 
توزیع علایق کاربران نشان‌دهنده دوقطبی شدن فضای مجازی ایران است

جامعه سرگرمی محور (دنبال فرار از واقعیت و تفریح) در مقابل جامعه آگاه و مسئله‌محور (دنبال اخبار، تحلیل و تأثیرگذاری اجتماعی).
 اینستاگرام، پادشاه برندینگ فردی  (Personal Branding)

نکته مهم اینجاست که 14٪ کاربران اینستاگرام دنبال سلبریتی‌ها (بازیگران و خواننده‌ها) هستند. این یعنی:

 اگر کسی بخواهد چهره عمومی شود یا برند شخصی بسازد، اینستاگرام بهترین پلتفرم است.
 
  محتوای تصویری، سبک زندگی (lifestyle)، آشپزی، خوانندگی، ورزش و موسیقی اینجا بازدهی بسیار بالایی دارد.
 
تلگرام و توییتر، خط مقدم نبردهای خبری و سیاسی
باتوجه‌به اینکه بیش از نیمی از کاربران تلگرام و توییتر دنبال اخبار و سیاست هستند، این دو شبکه در ایران به‌نوعی به جایگزین رسانه‌های سنتی تبدیل شده‌اند. به‌ویژه تلگرام که قابلیت انتشار محتواهای بلند و چندرسانه‌ای را دارد، محل انتشار اخبار، گزارش‌ها و تحلیل‌ها شده است.

فعالان رسانه‌ای، خبرنگاران، تحلیلگران سیاسی و سازمان‌های مدنی باید روی این دو پلتفرم سرمایه‌گذاری بیشتری برای افزایش نفوذ رسانه‌ای و آگاهی‌بخشی داشته باشند.

یوتیوب، پلتفرم سرگرمی و موسیقی
40 درصد کاربران یوتیوب دنبال محتوای موسیقی و سرگرمی‌اند. این درصد بالا نشان می‌دهد که با وجود فیلترینگ، کاربران ایرانی همچنان حاضرند مشکلات فیلترشکن و مصرف اینترنت بالا را بپذیرند تا محتوای سرگرمی را تماشا کنند. گرچه فضای آزادتر، کمی با کیفیت‌تر  و محتوای ویدیویی طولانی‌تر سبب شده که این پلتفرم مورد توجه ایرانیان قرار بگیرد. برای تولید محتواهای طولانی‌تر، در سطح جهانی و محتواهای ویدیویی این پلتفرم بهترین گزینه خواهد بود.

روبیکا و ایتا سکوهای داخلی
 • روبیکا توانسته با ترکیب سرگرمی و محتواهای اجتماعی و حتی مقداری سیاسی، سهم خوبی بگیرد. 
 
 ایتا عمدتاً پایگاه کاربران مذهبی‌تر و سنتی‌تر است؛ محتوای ارزشی، مذهبی و سیاسی در آن بیشترین بازدهی را دارد.
برای فعالان فرهنگی، مذهبی یا رسانه‌های ارزشی، ایتا و روبیکا بستر کم‌رقابت‌تر و مخاطب دقیق‌تر دارند.

این داده‌ها چند خلا مهم هم نشان می‌دهد:
 پزشکی و سلامت، روانشناسی و مشاوره و دانش و تکنولوژی سهم کمی دارند. این یعنی هنوز رقابت پایین و نیاز بالا وجود دارد. اگر کسی وارد تولید محتوای تخصصی در این زمینه‌ها شود، زودتر می‌تواند مخاطب وفادار بگیرد.

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
capcha
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۸۹
آخرین مطالب
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••