
به گزارش سراج24 به نقل از ورج، شرکت آنتروپیک قابلیت جدید «حافظه» را برای چتبات کلاود خود معرفی کرده است. این شرکت در یک ویدیوی یوتیوب، نشان داد که چگونه کاربر میتواند از کلاود بپرسد در مکالمات قبل از تعطیلات درباره چه چیزی صحبت کرده بودند. کلاود مکالمات قبلی را جستجو میکند، آنها را خلاصه کرده و به کاربر ارائه میدهد، سپس میپرسد آیا مایل است پروژه قبلی را ادامه دهد.
آنتروپیک در این باره مینویسد: «دیگر نگران گم کردن صحبتهایتان نباشید. کلاود حالا مکالمات گذشته شما را به خاطر میآورد تا بتوانید پروژهها را ادامه دهید، به بحثهای قبلی ارجاع کنید و بدون نیاز به شروع از صفر، ایدههایتان را گسترش دهید.»
این قابلیت در وب، دسکتاپ و موبایل کار میکند و میتواند پروژهها و فضاهای کاری مختلف را جدا نگه دارد.
این ویژگی از امروز برای مشترکان ردههای «مکس»، «تیم» و «انترپرایز» کلاود فعال شده است. کافی است به بخش «تنظیمات» در «پروفایل» بروید و گزینه «جستجو و ارجاع به مکالمات» را فعال کنید. آنتروپیک اعلام کرده که این قابلیت بهزودی برای سایر طرحها نیز در دسترس خواهد بود.
اما نکته مهمی وجود دارد: برخلاف چتبات چتجیپیتی متعلق به شرکت اوپنایآی، این ویژگی هنوز حافظه دائمی نیست. به گفته رایان دونگان، سخنگوی آنتروپیک، کلاود تنها زمانی مکالمات گذشته را بازیابی میکند که کاربر از آن بخواهد و پروفایل کاربری دائمی ایجاد نمیکند.
آنتروپیک و اوپنایآی مدتهاست در رقابت تنگاتنگ برای توسعه هوش مصنوعی هستند و با افزودن قابلیتهایی مثل حالت صوتی، افزایش ظرفیت پردازش و طرحهای اشتراکی جدید، سعی در جذب کاربران دارند. هفته گذشته، اوپنایآی مدل GPT-5 را معرفی کرد و آنتروپیک در حال مذاکره برای جذب سرمایهای است که ممکن است ارزش آن را به ۱۷۰ میلیارد دلار برساند.
قابلیت حافظه راهی است که شرکتهای پیشرو در هوش مصنوعی برای جذب و نگهداری کاربران به کار میبرند تا تعامل کاربران با چتباتها افزایش یابد. اخیراً بحثهای زیادی درباره حافظه چتباتها در فضای آنلاین شکلگرفته است. برخی کاربران چتجیپیتی را بهخاطر ارجاع به مکالمات گذشته تحسین کردهاند، اما برخی دیگر آن را به دلیل تأثیرات روانی احتمالی، مانند آنچه برخی «روانپریشی چتجیپیتی» مینامند، مورد انتقاد قرار دادهاند.