۱۴۰۴/۰۴/۰۹ - ۱۰:۰۳
دبیر شورای هماهنگی روابط عمومی‌های فارس:

روابط عمومی، فرمانده روایت در میدان جنگ ترکیبی باشند

مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری فارس با اشاره به شرایط جنگ روانی، اطلاعاتی و رسانه‌ای علیه ایران، تأکید کرد: روابط عمومی‌ها نباید صرفاً ابزار اطلاع‌رسانی باشند، بلکه باید به ستاد فرماندهی جنگ روایت‌ها تبدیل شوند.

روابط عمومی، فرمانده روایت در میدان جنگ ترکیبی باشند

به گزارش سراج24؛ محمدجواد برزگر با بیان اینکه در نبرد ترکیبی، روایت‌سازی هوشمند مهم‌تر از خبررسانی صرف است، بر ضرورت بازتعریف نقش روابط عمومی‌ها در دوران جنگ ترکیبی و پروپاگاندای هدفمند رسانه‌ای تاکید کرد و گفت: جهان امروز میدان جنگ روایت‌هاست. اگر روایت نسازیم، روایت می‌سازند؛ اگر روایت نداشته باشیم، حذف می‌شویم.

عضو حقوقی شورای اطلاع رسانی استان فارس با بیان اینکه دیگر نمی‌توان روابط عمومی را یک واحد تشریفاتی یا صرفاً اطلاع‌رسان دانست، افزود: پروپاگاندا یعنی روایت‌سازی هدفمند برای کنترل ذهن جامعه. دشمن امروز قبل از شلیک حتی یک گلوله، ذهن مردم را نشانه می‌گیرد. در این میدان، روابط عمومی اگر آگاه نباشد، یا به ابزار دشمن تبدیل می‌شود یا به نقطه ضعف جبهه خودی.

دبیر شورای هماهنگی روابط عمومی‌های استان فارس تأکید کرد که روابط عمومی باید در درجه نخست، توان تحلیل صحنه و رصد هوشمند روایت‌ها را داشته باشد. به گفته برزگر، بدون رصد دقیق فضای رسانه‌ای، نمی‌توان واکنش مؤثر نشان داد.

وی از لزوم ایجاد «اتاق فرماندهی جنگ نرم» در روابط عمومی‌ها سخن گفت؛ ساختاری که متکی بر تحلیل روایت، رصد افکار عمومی و تولید پاسخ هوشمند باشد.

مدیرکل روابط عمومی استانداری فارس تصریح کرد: اطلاع‌رسانی امروز کافی نیست. مردم نیاز به روایت دارند؛ آن هم روایتی قابل باور، شفاف، انسانی و امیدبخش. پروپاگاندای دشمن مبتنی بر ترس و ناامیدی عمل می‌کند. ما باید روایت مبتنی بر تاب‌آوری، امید و واقعیت ارائه دهیم. روابط عمومی باید راوی آینده باشد، نه گزارشگر گذشته.

وی با بیان اینکه تأخیر در اطلاع‌رسانی و روایت‌سازی، بزرگ‌ترین فرصت برای عملیات روانی دشمن است، گفت: در بسیاری از بحران‌ها، یک توییت در زمان مناسب می‌تواند جلوی هزاران شایعه را بگیرد. اما اگر روایت اولیه صحیح را از دست بدهیم، بازی را باخته‌ایم، حتی اگر بعداً حقیقت را منتشر کنیم.

برزگر همچنین با اشاره به ضرورت تغییر ساختار درونی روابط عمومی‌ها در شرایط خاص افزود: ما نیازمند تشکیل تیم‌های واکنش سریع رسانه‌ای هستیم. ترکیبی از متخصصان تحلیل رسانه، تولید محتوا، افکار عمومی و ارتباطات بحران. این تیم باید ظرف نیم‌ساعت، روایت رسمی و اثرگذار تولید و منتشر کند.

وی تأکید کرد: ارتباط میان مردم و حاکمیت، در بستر روایت شکل می‌گیرد. اگر این بستر دچار خلأ یا قطع ارتباط شود، مردم به روایت‌های آلوده و مشکوک پناه می‌برند. سکوت روابط عمومی در بحران‌ها، بزرگ‌ترین خیانت به امنیت روانی جامعه است.

برزگر در پایان با اشاره به مأموریت‌های آینده روابط عمومی‌ها گفت: اگر دولت بخواهد در جنگ ترکیبی پیروز شود، باید روابط عمومی را از حاشیه به متن سیاست‌گذاری و حکمرانی بازگرداند، که در دولت وفاق ملی خوشبختانه شاهد آن هستیم. ما نیز در استانداری فارس، روابط عمومی را بازوی صیانت از افکار عمومی و وطنمان می‌دانیم.

انتهای پیام 

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
capcha
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۸۳
آخرین مطالب
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••