
به گزارش سراج24؛ هادی شهدوست شیرازی، معاون حملونقل و ترافیک شهرداری شیراز، از آغاز همکاریهای مشترک علمی، مطالعاتی و اجرایی با دانشگاه صنعتی شریف در حوزه حملونقل و ترافیک شهری خبر داد و گفت: این همکاری در راستای ارتقاء سطح کیفی خدمات حملونقل عمومی، توسعه زیرساختهای هوشمند شهری و معماری تخصصی ایستگاههای مترو در شیراز آغاز شده است.
او با اعلام آمادگی کامل این معاونت برای بهرهگیری از توان علمی و پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف، اظهار داشت: در قالب این تعاملات، سرفصلهای متعددی در زمینه مطالعات تفصیلی، طراحی معماری داخلی ایستگاههای مترو با رویکرد بومی و استانداردهای جهانی، و همچنین بهرهبرداری از فناوریهای نوین همچون هوش مصنوعی، پردازش تصویر و تحلیل دادههای ترافیکی، تعریف شده است.
تاکید بر مطالعات کاربردی، نه صرفاً کتابخانهای
یوسف شفاهی استاد و عضو هیئت علمی گروه حمل و نقل دانشگاه صنعتی شریف، ضمن تاکید بر همکاری و هم افزایی با شهرداری شیراز با انتقاد از رویکرد صرفاً نظری در برخی طرحهای گذشته تأکید کرد: «مطالعاتی که صرفاً ماهیت کتابخانهای دارند، فاقد اثربخشی اجرایی هستند و با اهداف تعریفشده مدیریت شهری همراستا نیستند. ما معتقدیم که مطالعه باید مقدمهای بر اقدام عملی باشد.
طراحی ایستگاههای مترو با معماری ایرانی و رویکرد انسانمحور
شه دوست شیرازی با اشاره به همکاری در زمینه طراحی داخلی ایستگاههای مترو خاطرنشان کرد: «در تلاش هستیم تا با کمک متخصصان دانشگاه شریف، طراحی ایستگاهها را بهگونهای انجام دهیم که همراستا با فرهنگ ایرانی و استانداردهای بینالمللی باشد و همچنین پاسخگوی نیازهای واقعی مردم در حوزه ایمنی، دسترسی، آسایش و زیباییشناسی باشد.»
حرکت بهسوی ترافیک هوشمند با بهرهگیری از هوش مصنوعی و دادهمحوری
شهدوست شیرازی یکی از مهمترین محورهای همکاری با دانشگاه صنعتی شریف را بهرهگیری از فناوریهای نوین در عرصه مدیریت ترافیک شهری عنوان کرد و گفت
در قالب این همکاری، استفاده از هوش مصنوعی، پردازش تصویر و تحلیل دادههای استخراجشده از دوربینهای نظارتی شهر در دستور کار قرار گرفته است. هدف از این اقدامات، هوشمندسازی تقاطعها، بهینهسازی زمانبندی چراغهای راهنمایی، تحلیل الگوهای تردد، و در نهایت، ارتقاء کارایی شبکه ترافیکی شیراز است
او افزود: با تکیه بر دادهمحوری و تصمیمگیری بر اساس تحلیلهای واقعی، میتوان از شیوههای سنتی فاصله گرفت و به سمت یک سیستم پویا، پیشبینیپذیر و واکنشگرا در مدیریت ترافیک حرکت کرد؛ سیستمی که با رصد لحظهای شرایط ترافیکی، امکان مدیریت سریعتر و دقیقتر ترافیک شهری را فراهم میسازد
حرکت به سوی شهر هوشمند با ادبیات مشترک دانشگاه و مدیریت شهری
او در پایان تصریح کرد: توسعه پایدار حملونقل شهری نیازمند پیوند عمیق و هدفمند بین علم و اجراست. ما در شهرداری شیراز تلاش داریم با همکاری نخبگان دانشگاهی، ادبیاتی مشترک میان علم، اجرا و مدیریت شهری ایجاد کنیم تا خروجی این تعامل، به بهبود کیفیت زندگی شهروندان و دستیابی به شاخصهای شهر هوشمند منجر شود.