۱۴۰۴/۰۲/۱۵ - ۱۲:۳۰

تأثیر فضای مجازی بر عادات غذایی مردم

آموزش آشپزی یکی از موضوعات پرطرفدار شبکه‌های مجازی به خصوص اینستاگرام است که در آن سرآشپزها به شما می‌گویند از چه موادی استفاده و چگونه غذا را به سبک آنها بپزید. این آموزش‌ها خواسته یا ناخواسته یک فرهنگ غذایی سالم یا ناسالم را هم گسترش می‌دهند. از این رو نقش محتوای آشپزی مجازی را در تغییر فرهنگ غذایی جامعه نباید نادیده گرفت.

تأثیر فضای مجازی بر عادات غذایی مردم

به گزارش سراج24؛ فرزانه سینکایی کارشناس تغذیه در گفت‌وگویی با تاکید بر این موضوع، درباره نقش محتواهای مجازی آشپزی بر تغییر فرهنگ غذایی مردم گفت: آشپزی بیشتر یک هنر حسی و در برگیرنده بو، طعم و تبحر در ترکیب مواد غذایی است که محبوبیت زیادی بین ما ایرانی‌ها دارد.

سینکایی گفت: امروزه با گسترش شبکه‌های مجازی، تولید محتواهای آموزشی آشپزی علاوه بر اینکه با ترویج تغذیه سالم و معرفی غذاهای بومی و محلی، سودمندی خود را اثبات کرده‌اند؛ اما در راستای اهداف تبلیغاتی خود با بهره گیری از اغراق در شکل و ظاهر، عادات غذایی ناسالم را هم بین مخاطبین خود گسترش می‌دهند.

سینکایی اظهار کرد: فضای مجازی به ویژه شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های تصویری، نقش مهمی در شکل دهی نگرش‌ها و رفتارهای غذایی جامعه ما ایفا می‌کند.

وی افزود: محتواهای آشپزی در فضای مجازی نقش دوگانه‌ای در تغییر فرهنگ غذایی ایفا می‌کنند. از این نظر که هم می‌توانند تاثیرات مثبتی بر تغییرات الگوی غذایی و سبک زندگی سالم داشته باشند و هم می‌توانند باعث ترویج سبک تغذیه ناسالم باشند.

این کارشناس تغذیه ادامه داد: از تاثیرات مثبت محتواهای آشپزی می‌توان به ترویج آگاهی غذایی اشاره کرد که منجر به سالم سازی سبک غذایی در جامعه می‌شود. بسیاری از این محتواهای آشپزی به ویژه آنهایی که توسط متخصصین تغذیه و آشپزی تولید می‌شود؛ می‌تواند آگاهی مخاطبین و به تبع آن جامعه را در مورد مصرف غذاهای مفید و روش‌های پخت سالم بالا ببرد.

سینکایی در ادامه افزود: تاثیر مثبت دیگر این محتواها، معرفی غذاهای جدید و سالم است که باعث کاهش مصرف فست فودها و غذاهای فرآوری شده و جایگزین‌های سالم این غذاها را معرفی کرده و الگوی تغذیه‌ای را بهبود ببخشد.

وی بیان کرد: آموزش مهارت‌های آشپزی هم از تاثیرات مثبت این محتواها است. در واقع با افزایش مهارت‌ها، افراد می‌توانند غذای سالم را در خانه تهیه کرده و از خرید غذاهای فست فود و آماده خودداری کنند که این امر هم باعث ارتقاء الگوی تغذیه‌ای می‌شود.

سینکایی اظهار کرد: این محتواها می‌توانند رژیم‌های غذایی مثل گیاه خواری و ویژه بیماران خاص را ترویج کنند و به افراد برای انتخاب رژیم غذایی مورد علاقه خود کمک کنند.

وی بیان کرد: همچنین این محتواها می‌تواند اثر مثبتی بر باورها ونگرش‌های غذایی و تغذیه‌ای داشته باشند. با ترویج سبک‌های غذایی متفاوت، معرفی غذاهای بومی محلی سالم و تاکید بر مصرف مواد غذایی طبیعی، می‌توانند تغییر نگرش‌های فرهنگی در تغذیه را ایجاد کرده و باعث شود که غذاها و سبک تغذیه‌ای مردم سایر استان‌ها در استان‌های دیگر مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: از این رو باعث تغییر عادات روزمره غذایی افراد جامعه شده و با تکرار شدن مداوم و انتشار پی در پی، می‌تواند عادات غذایی مردم را تغییر و نوع جدیدی از سبک تغذیه را در جامعه شکل دهد.

سینکایی درباره عملکرد منفی محتواهای آموزش آشپزی و تغذیه‌ای گفت: یکی از تاثیرات منفی آموزش‌های آشپزی شبکه‌های مجازی و اجتماعی، ترویج غذاهای ناسالم است. به ویژه غذاهایی که توسط برندهای خاص غذایی حمایت شده و بیشتر جنبه تبلیغاتی دارند. مثل نوشیدنی‌ها، فست فودها و یا غذاهای فرآوری شده که می‌تواند منجر به گسترش سبک تغذیه ناسالم شود.

وی افزود: همچنین در این نوع آموزش‌ها بیشتر بر ظاهر و طعم غذا تمرکز دارند تا اینکه بر ارزش غذایی تاکید داشته باشند و این می‌تواند به انتخاب غذای ناسالم منجر شود.

وی گفت: بسیاری از محتواهای شبکه‌های مجازی، عادات غذایی ناسالم مثل پرخوری، خوردن غذای زیاد در وعده شام و غذاهای خیلی شیرین و چرب را ترویج می‌کند که می‌تواند باعث ایجاد الگوی غذایی ناسالم شود.

سینکایی عنوان کرد: همچنین محتواهای آشپزی مجازی می‌توانند تصاویر غیرواقعی از غذاها را به تصویر بکشند که اغلب اغراق آمیز بوده و می‌تواند انتظاراتی غیر واقعی از غذا ایجاد کند.

وی گفت: در نهایت اگر این محتواها باعث ترویج فرهنگ غذایی سالم یا ناسالم شود، به عوامل مختلفی مثل نوع محتوای تولید شده، منبع، نوع مخاطب و میزان سواد رسانه‌ای مردم بستگی دارد.

سینکایی ادامه داد: در زمینه نوع محتوا، محتواهایی که آموزش‌های آن بیشتر جنبه اطلاع رسانی وآگاهی بخشی در مورد مواد غذایی سالم، طبیعی و سبک تغذیه‌ای سالم دارند، مفیدتر از محتواهای تبلیغاتی هستند.

وی افزود: در خصوص منبع محتوا هم محتوایی که توسط متخصصین تغذیه و آشپزی تولید می‌شود، معمولا معتبرتر و سالم‌تر هستند و مخاطبینی که آگاهی بیشتری از تغذیه دارند به مراتب کمتر تحت تاثیر محتواهای ناسالم آشپزی قرار می‌گیرند.

سینکایی گفت: پس مهم است که مخاطب به چه میزان از درستی یا نادرستی این محتواها آگاهی رسانه‌ای داشته و اینکه سواد رسانه‌ای افراد در چه سطحی قرار دارد تا بتوانند محتوای تبلیغاتی و غیرمعتبر را تشخیص بدهد. این توانایی کمک می‌کند که انتخاب سالم‌تری داشته باشد.

وی یادآور شد: برای داشتن یک فرهنگ غذایی سالم لازم است که محتواهای آشپزی را با دید بهتر و انتقادی انتخاب کنیم و همین طور منابعی را انتخاب کنیم که معتبرتر هستند و توسط متخصصین تولید می‌شوند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۸۱
آخرین مطالب
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••