۱۴۰۳/۱۲/۱۳ - ۱۱:۳۰

ترجمه همزمان به ۲۰۰ زبان با هوش‌ مصنوعی داخلی

یک هسته فناور داخلی با استفاده از هوش مصنوعی، موفق به توسعه فناوری ترجمه هوشمند و خودکار شده است که با یک کلیک، امکان ترجمه به ۲۰۰ زبان زنده دنیا را فراهم می‌کند.

ترجمه همزمان به ۲۰۰ زبان با هوش‌ مصنوعی داخلی

به گزارش سراج24؛ به نقل از آنا، در دنیای امروز که تکنولوژی و علم به سرعت در حال تحول است، نیاز به استفاده از هوش‌ مصنوعی به‌عنوان ابزاری کارآمد و مؤثر در مدیریت و بهینه‌سازی فرآیندهای اداری و اقتصادی بیش از پیش حس می‌شود.

یک هسته فناور مستقر در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز به‌عنوان یک هسته پیشرو در این حوزه بر بومی‌سازی و شخصی‌سازی هوش‌ مصنوعی تمرکز کرده و هدف اصلی این فعالیت‌ها، فراهم آوردن ابزاری برای دستیاری مدیران در حل مسائل مدیریتی و اداری است که شامل حوزه‌هایی مانند مدیریت، بازاریابی، مشاوره، برنامه‌ریزی و بهینه‌سازی می‌شود.

اهمیت پیشرفت زیرساخت‌های فیزیکی، حذف واسطه‌گری در اقتصاد و حمایت از دانش‌بنیان‌ها می‌تواند پیشرفت هسته‌های فناور را تسریع ببخشد، ازسویی نهادینه کردن تفکر دیجیتال و علمی در اذهان عمومی برای شکوفایی اقتصادی کشور امری حیاتی است.

با توسعه وبسایت و شبکه‌های اجتماعی به زبان‌های مختلف و ایجاد امکان ترجمه هوشمند به ۲۰۰ زبان، هسته فناور در تلاش است تا جایگاه خود را در بازار جهانی تثبیت و با ارتباطات بین‌المللی، محصولات خود را به دیگر کشورها معرفی کند.

در این راستا، چالش‌های بسیاری وجود دارد؛ ازجمله مقاومت در برابر تغییر در اقتصاد سنتی و نیاز به انتقال قدرت از سرمایه‌داری سنتی به سرمایه‌گذاری‌های دیجیتال و دانش‌بنیان.

 

درصورتی که مسئولان اقتصادی روی ارزش‌دهی به علوم داده و حمایت از مدیران و مهندسان مدرن تمرکز کنند، می‌توانند به بهبود وضعیت اقتصادی کشور کمک کنند، در این روند، ایران با وجود توانایی‌های علمی و صنعتی، نیازمند یک تغییر اساسی در رویکردهای مدیریتی و سرمایه‌گذاری است تا از ظرفیت‌های بالقوه خود بهره‌برداری کند و به یک اقتصاد پایدار و رقابتی در سطح جهانی تبدیل شود.

خبرنگار آنا در این راستا با مهسا سلیمانی دانش‌آموخته کارشناسی‌ ارشد کامپیوتر دانشگاه تبریز و مدیر هسته فناور مستقر در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز که در رویداد ملی عصر امید اقتصاد دیجیتال در اصفهان هم حضور یافته بود، گفت‌وگو و موضوع بومی‌سازی و شخصی‌سازی هوش‌ مصنوعی را بررسی کرده و چالش‌های پیش روی شرکت‌ها و هسته‌های فناور حوزه اقتصاد دیجیتال را مورد مداقه قرار داده است.

اقتصاد بدون فضای دیجیتال و دانش مضرّ است

آنا: فعالیت و کارکرد اصلی شرکت شما (محصول) در حوزه اقتصاد دیجیتال چیست و چه نیازی از نیاز‌های کشور را رفع می‌کند؟

سلیمانی: فعالیت هسته فناور در حوزه «هوش‌ مصنوعی زبان بزرگ» بوده و محصول آن بومی‌سازی و شخصی‌سازی هوش‌های مصنوعی برای دستیاری مدیران در مسائل مدیریتی و اداری است که این دستیاری شامل مدیریت، بازاریابی، مشاوره، برنامه‌ریزی، بهینه‌سازی و افزایش بهره‌وری‌ می‌شود.

آنا: چالش‌های کشور در حوزه اقتصاد دیجیتال را چه چیزهایی می‌دانید و چگونه با آن مواجه می‌شوید؟

سلیمانی: قطعاً مراتبی دارد، ابتدا پیشرفت زیرساخت‌های فیزیکی مانند توسعه شبکه فیبر نوری می‌تواند مهم باشد، در ادامه حذف واسطه‌گری در تمام ارکان اقتصادی و در نهایت تقویت و حمایت از دانش‌بنیانی نوبنیاد با اتکا به دانش روز دنیا به جای رویه‌های سنتی قدرتمند، بسیار مؤثر خواهد بود.

ازسویی باور اینکه اقتصاد بدون فضای دیجیتال و بدون دانش و توأم با شغل‌های کاذب مانند واسطه‌گری در عصر حاضر مضرّ است، باید در اذهان عمومی نهادینه شود.

آنا: آیا برنامه‌ای برای توسعه بین‌المللی شرکت متبوع خود دارید؟ چه برنامه‌هایی برای ورود به بازار‌های جهانی در نظر گرفته‌اید؟

سلیمانی: وبسایت و شبکه‌های اجتماعی، دارای زبان‌های انگلیسی، ترکی، فارسی و چینی است. درحال توسعه به زبان‌های روسی و عربی هستیم تا در این زبان‌ها، جایگاه خود را در موتور‌های جست‌و‌جو و شبکه‌های اجتماعی تثبیت کنیم.

امکان ترجمه هوشمند و خودکار با یک کلیک به ۲۰۰ زبان زنده دنیا را با هوش‌مصنوعی ممکن کرده‌ایم و در ارتباط با نمایندگانی از آذربایجان و چین برای معرفی محصول هستیم و قصد توسعه این شبکه به سایر نقاط را نیز داریم. در کشور نیز (تبریز و تهران) فعال بوده و آماده ارائه خدمات به سایر شهر‌ها هستیم.

چالش افزایش موفقیت اقتصاد سنتی در کشور با وجود پیشرفت سریع فناوری

آنا: از چه فناوری‌هایی در محصولات یا خدمات خود استفاده می‌کنید؟ (هوش مصنوعی، بلاک‌چین، کلان‌داده و ...)

سلیمانی: از تحلیل کلان‌داده‌ها و ارائه آن کلان‌داده‌های پیش‌پردازش و تحلیل شده به هوش‌ مصنوعی‌ جامع، بسته به نیاز‌های بومی هر سازمان استفاده می‌کنیم.

نخستین هوش‌ مصنوعی قابل بومی‌سازی در کشور و نخستین هوش‌ مصنوعی تمام خودکار تبلیغات هوشمند برای جذب مخاطبان هدف در جهان را با الگوریتم‌های پیچیده در تحلیل داده و هوش‌ مصنوعی تحلیلگر را ساخته‌ و در چند سازمان متوسط و بزرگ تست کرده‌ایم.

آنا: بزرگ‌ترین چالش‌هایی که شرکت اکنون با آن مواجه است، چیست؟

سلیمانی: بزرگ‌ترین چالش شرکت، افزایش موفقیت اقتصاد سنتی در کشور با وجود پیشرفت سریع فناوری در جهان است. در شرایط کنونی، به وضوح شاهد آن هستیم که روش‌های سنتی سرمایه‌گذاری به دلیل عدم تطابق با نیازهای روز بازار و فناوری‌های نوین، کارایی خود را از دست داده‌اند.

درصورتی که مسئولان تدبیر کنند تا سرمایه‌گذارانی که سرمایه خود را در روش‌های غیرعلمی، غیرمدرن و مخرب سرمایه‌گذاری می‌کنند، محکوم به شکست شوند و ارزش‌دهی و پیشرفت سریع علوم داده به یک اجبار در سازمان‌ها تبدیل شود، در آن صورت در دشوارترین شرایط داخلی و خارجی هم می‌توانیم شاهد شکوفایی اقتصادی باشیم.

به تازگی در چند مجموعه از بزرگ‌ترین مجموعه‌های صنعتی و اداری کشور در حال پیاده‌سازی مدل هستیم و به وضوح با این مشکلات مواجه‌ایم، در این مسیر، یکی از کلیدی‌ترین نکات، نیاز به تغییر رویکرد سازمان‌ها به سمت نوآوری و پذیرش فناوری‌های مدرن است و اگر در سازمان‌ها پیشرفت سریع و دانش‌بنیان در دستورکار قرار گیرد، قطعاً به جای خواهش از مخاطبان‌مان، آنان را وادار به جذب خواهیم کرد و این تغییر نیازمند رویکردی جامع و همگانی است که در آن تمامی ذی‌نفعان از جمله دولت، بخش خصوصی و دانشگاه‌ها باید همکاری کنند.

آنا: ایران در حوزه اقتصاد دیجیتال در چه جایگاهی قرار دارد و تا رسیدن به جایگاه مطلوب چه ملزوماتی نیاز است؟

سلیمانی: ایران از نظر توانایی علمی و صنعتی در جایگاه خوبی در دنیا قرار دارد و این جایگاه هم از نظر جایگاه دانشگاه‌ها و هم از نظر جایگاه فارغ‌التحصیلان در سطح جهان کاملاً به رسمیت شناخته شده است. با این حال، عدم انتقال قدرت از سرمایه‌داری سنتی به سرمایه‌سازی دیجیتال و دانش‌بنیان، موجب شده نتایج این جایگاه مناسب کمتر دیده شود. در صورتی که سرمایه‌داران و ذی‌نفوذان سنتی با سرعت مناسبی جای خود را به مدیران دانشمندان مولد عصر دیجیتال ندهند، شاهد سنتی ماندن صنایع و عقب‌افتادگی مداوم از سطوح بالای رشد اقتصادی خواهیم بود. همچنان که در سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی نیز ذکر شده، مشکل کشور بسیار بیشتر از فشارهای خارجی، فشارهای داخلی است، به‌خصوص برای سرکوب انگیزه و تغییر هویت دانشمندان صنعت‌ساز عصر دیجیتال از طرف سرمایه‌داران سنتی.

آنا: برای برون‌رفت از وضعیت کنونی در عرصه اقتصاد دیجیتال چه پیشنهادی دارید؟

سلیمانی: برای برون‌رفت از این وضعیت، باید به شناسایی و تقویت زیرساخت‌های لازم برای رشد اقتصاد دیجیتال بپردازیم و یکی از بهترین راه‌حل‌ها برای برون‌رفت، دریافت مالیات‌های کلان از سرمایه‌داران سنتی و ارائه وام‌های کم‌بهره و بیمه شکست‌های موقت به مدیران و مهندسان مدرن عصر دیجیتال است.

ایجاد بسترهای مناسب برای به اشتراک‌گذاری اطلاعات و تجربیات بین شرکت‌ها و استارت‌آپ‌ها نیز می‌تواند به تسریع فرآیند نوآوری کمک کند، در این راستا، برگزاری رویدادهای مشترک، کارگاه‌های آموزشی و همایش‌ها می‌تواند به تبادل دانش و تجربیات کمک کرده و فرهنگ کارآفرینی را در جامعه ترویج دهد.

علاوه بر این، دولت باید نقش تسهیل‌گری بیشتری در این زمینه ایفا کند و با ایجاد سیاست‌های حمایتی و تشویقی برای استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان، می‌توان فضایی رقابتی و پویا برای رشد اقتصاد دیجیتال مهیا کرد و این اقدامات نه‌تنها موجب افزایش بهره‌وری و کارایی در صنایع مختلف خواهد شد، بلکه به جذب سرمایه‌گذاران جدید و ارتقای سطح دانش و فناوری در کشور نیز کمک خواهد کرد.

در نهایت، تحقق این اهداف نیازمند همکاری بین‌المللی و بهره‌گیری از تجربیات کشورهای پیشرفته در حوزه دیجیتال است.

هفتمین رویداد ملی عصر امید دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه اقتصاد دیجیتال به میزبانی اصفهان ۱۵ تا ۱۸ بهمن ۱۴۰۳ برگزار شد.

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۷۷
آخرین مطالب
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••