۱۴۰۳/۱۲/۰۶ - ۱۰:۳۰

فضای مجازی میدان اصلی نبرد نرم‌افزاری دشمن

کارشناس تولید محتوا در استان قزوین گفت: امروزه رسانه به عنوان کارآمدترین سلاح شناخته می‌شود و برای مقابله با هجمه‌های نرم‌افزاری دشمن، تولید محتوا باید بر پایه ارزش‌های ایرانی و اسلامی، جذابیت و خلاقیت و پرداخت صحیح با توجه به مخاطب باشد.

فضای مجازی میدان اصلی نبرد نرم‌افزاری دشمن

به گزارش سراج24؛ علیرضا دوستی در گفتگویی در خصوص وضعیت تولید محتوا و رسانه در دنیای امروزی، اظهار کرد: فضای مجازی با توجه به سطح دسترسی، امروزه به یکی از اصلی‌ترین میدان‌های نبرد نرم تبدیل شده است.

 
وی افزود: تولید محتوا در کشور ما از نظر کیفی و کمی پیشرفت‌هایی داشته، اما هنوز در رقابت با رسانه‌های غربی که با سرمایه‌گذاری‌های کلان به دنبال تأثیرگذاری بر افکار عمومی هستند، نیاز به تلاش بیشتر داریم و نیازمند تربیت نیروی انسانی، سرعت عمل و هدف‌گزاری دقیق‌تر هستیم.
 
سردبیر میکرو رسانه «باقلوا» در قزوین ادامه داد: پیشرفت فناوری همواره فرصت‌ها و تهدیداتی را برای جوامع ایجاد می‌کند که سرعت عمل در شناخت و پیشگام بودن در توسعه و بهره‌برداری از این ابزار در این امر بسیار مهم است.
 
کارشناس تولید محتوا مطرح کرد: با توسعه هوش‌مصنوعی می‌توان رفتار، سلایق و ذائقه مخاطب هدف را شناسایی کرد، محصول متناسب و دلخواه آن را تولید و با ارائه آن در زمان مناسب، از آسیب‌ها و تهدیدات موجود در جهان گسترده مجازی جلوگیری کرد.
 
وی ابراز کرد: سرعت عمل در مقابله با اخبار جعلی و سایر تهدیداتی که برای افکار عمومی جامعه وجود دارد، امری ضروری است و هرگاه که در این زمینه تعلل کردیم با نتایج غیرقابل پیش‌بینی و جبران ناپذیری مواجه شدیم.
 
لزوم آموزش استفاده از فضای مجازی در تمامی سنین 
 
سردبیر میکرو رسانه «باقلوا» اذعان کرد: همچنین استفاده صحیح از فضای مجازی باید در تمامی سنین به خصوص سنین پایین‌تر آموزش داده شود.
 
دوستی اضافه کرد: در گذشته جامعه بر این باور بود که هر چه این شناخت و آموزش دیرتر انجام شود موثرتر است و حتی برای ورود بر این فضا از طرق مختلف نهی می‌شدیم؛ اما این رویه در سال‌های اخیر از سوی ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف نیز تغییر کرده است.
 
وی خاطرنشان کرد: امروزه کودکان در بدترین شرایط از سن هفت سالگی وارد این فضا می‌شوند و حتی این تهدیدات از طریق بازی‌های دیجیتال نیز در سنین پایین‌تر احساس می‌شود.
 
این فعال رسانه عنوان کرد: بنابراین با توجه به سطح و حجم گسترش این فضا، باید با رویکرد هویتی، سطح آگاهی و شناخت از این فضا را در جامعه بالا ببریم و باید توجه کنیم که سیاست‌های پیشگیرانه موفق نبوده و نیست، چون خواه نا‌خواه مردم برای ابعاد مختلف زندگی خود ناچار به استفاده و ورود به این فضا هستند.
 
دوستی تاکید کرد: کشورهای مختلف بر اساس نیاز و ذائقه مخاطب خو‌د، بسترهای فضای مجازی را اصلاح و توسعه داده‌اند و ضمنا با اعمال سیاست‌های جدی بر علیه فعالیت‌های مخرب تلاش کرده‌اند این فضا را به فضای امن برای کاربران بومی خود تبدیل کنند.
 
وی بیان کرد: امروزه تولید محصولات فرهنگی نرم به یک صنعت تبدیل شده است که هم می‌توان فرهنگ بومی یک کشور را در بهینه‌ترین حالت ممکن به جهان مخابره کرد و هم سیاست‌‌های آموزشی را در آن دخیل کرد.
 
سردبیر میکرو رسانه باقلوا تصریح کرد: همان‌طور که عرض کردم ما در این فضا چه از نظر کمی و چه از نظر کیفی نیازمند تلاش و توسعه در موارد مختلف هستیم تا بتوانیم به خوبی در برابر آسیب‌ها ‌‌و تهدیدات مقابله کنیم.
 
دوستی با اشاره به حمایت از تولیدکنندگان محتوا اظهار کرد: سرمایه‌گذاری بر سکوهای داخلی، استفاده از نخبگان و هنرمندان متعهد از جمله راهکارهای مناسب برای ایجاد تولید محتواها در راستای اعتقادات و آرمان‌های کشور است. 
 
کارشناس تولید محتوا افزود: سرمایه‌گذاری بر سکوهای داخلی را مهم دانست و تاکید کرد: شبکه‌های اجتماعی داخلی باید به اندازه‌ای قوی شوند که مردم با میل و اشتیاق خودشان به این فضا ورود کنند. 
 
حضور پیوسته و موثر در فضای مجازی  
 
این فعال رسانه و فضای مجازی گفت: متاسفانه با فیلتر شدن بسترهای خارجی، بسترهای داخلی آنگونه که باید توسعه پیدا نکردند و برای رقابت جدی با نمونه‌های خارجی نیازمند سرمایه‌گذاری و نوآوری بیش از پیش هستند.
 
دوستی ابراز کرد: صدالبته که حضور پیوسته و موثر در فضای خارجی را هم نیاز داریم چون قالب تهدیدات در این فضا وجود دارد و رها کردن این فضا هیچ تفاوتی با بخشیدن بخشی از خاک ایران به دشمن ندارد؛ چون فرهنگ بیگانه بر زیستگاه مجازی مخاطب ایرانی سلطه پیدا می‌کند و ما نباید عرصه‌های بین‌المللی را با تمام ظرفیت‌ها رها کنیم و صرفا به بسترهای داخلی که تهدید‌های حداقلی دارند بپردازیم.
 
وی یادآور شد: همچنین تولیدکنندگان مستقل محتوا باید مورد حمایت مالی و فنی قرار گیرند، این حمایت‌ها صرفا حمایت مالی نیست و متاسفانه به هسته‌های تولید کننده‌ محتوای غنی آنگونه که شایسته است توجه نمی‌شود. لذا باید از ظرفیت‌های موجود برای تولید محتواهای جذاب و تأثیرگذار استفاده کرد.
 
سردبیر میکرو رسانه باقلوا تشریح کرد: دشمنان با استفاده از فضای مجازی به دنبال تضعیف اعتقادات دینی، فرهنگی و ملی ما هستند؛ امروزه رسانه به عنوان کارآمدترین سلاح شناخته می‌شود و برای مقابله با این هجمه‌ها، تولید محتوا باید بر پایه ارزش‌های ایرانی و اسلامی، جذابیت و خلاقیت، پرداخت صحیح با توجه به مخاطب باشد.
 
دوستی در پایان بیان کرد: گاها تلاش فراوانی انجام می‌شود ولی به دلیل شناخت ناقص و‌ محدود مخاطب، محصول فرهنگی آنگونه که مناسب است عرضه نمی‌شود و در نتیجه بر مخاطب تاثیر نمی‌گذارد. 
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
capcha
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۸۳
آخرین مطالب
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••