![رد پای هوش مصنوعی در راهیاننور و موزه دفاعمقدس](https://seraj24.ir/images/news/250039/thumbs/250039.jpg)
به گزارش سراج24؛ «پای فناوریهای AR، VR و هوش مصنوعی به یادمانهای اردوهای راهیان نور باز شده.» این را احسان راستی رئیس سازمان توسعه فرهنگ دفاع مقدس در فضای مجازی و فناوریهای نوین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس گفته و اضافه میکند: «در یادمان شلمچه تلفیقی از تکنولوژی VR و هوش مصنوعی در حال اجرا است که امیدواریم امسال به بهرهبرداری برسد.»
سالهاست هوش مصنوعی پایش را به زندگی مردم جهان باز کرده و چند ماه گذشته استفاده عمومی مردم از ابزارهای مختلف آن به اوج رسیده است. همین باعث شده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس، به فکر بیفتد که برای نشر ارزشها بین جوانان و نوجوانان از هوش مصنوعی و ابزارهای آن کمک بگیرد. تا جایی که امسال ۱۳۰ محصول نرمافزاری در این زمینه تولید کرده که ۱۵ تای آنها در نظام ردهبندی بازیهای رایانهای در رده الف قرار گرفتهاند؛ این در حالی است که بنیاد تنها ۲ سال است استفاده از فناوریهای نوین را در دستور کار خود قرار داده.
هوش مصنوعی؛ ستون فقرات محصولات فرهنگی دفاع مقدس
محصولات بنیاد به ۵ دسته فناوریهای واقعیت مجازی یا VR، واقعیت افزوده یا VR، هوش مصنوعی، بازیهای یارانهای و پویانمایی تقسیم میشود. در این میان هوش مصنوعی در حال ساخت جایگاه خود به عنوان ستون فقرات محصولات فرهنگی بنیاد است.
رئیس سازمان فناوریهای نوین بنیاد توضیح میدهد که برای نظم دادن به مأموریتشان در این زمینه سند «انتظار هوش مصنوعی» را تنظیم کردهاند تا به آنها بگوید در مدت ۵ سال چطور میتوانند از این فناوری برای بازیها، شبکهسازی یا شناسایی عناصر انسانی در فضای مجازی کار کنند.
اولین حضور در جشنواره فجر بازیهای رایانهای
بنیاد حفظ آثار امسال برای اولین بار در جشنواره فجر بازیهای یارانهای حضور داشت و بازیهایی مثل «وعده صادق»، «ماشه»، «همراه با قهرمانان» و ... را ارائه داد. راستی در این باره توضیح میدهد: «بخش بزرگی از جامعه کودکان و نوجوانان هستند که شاید ما نتوانیم از طریق رسانههای رسمی پیاممان را به آن ها برسانیم. پس برای این کار سراغ بازیهای رایانهای رفتیم.»
بازیهای رایانهای برای نوجوانان اهمیت دارد
امروزه بازیهای رایانهای برای نوجوانان از رسانه هم فراتر بوده و برای بعضی از بچهها تبدیل به یک زیستبوم شدهاند؛ تا جایی که طبق تحقیق مؤسسه Common Sense Media نوجوانان به طور میانگین تقریباً ۲ ساعت از روز خود را مشغول بازیهای رایانهای هستند. همچنین طبق بررسی کارشناسان ۳۴ میلیون نفر در ایران بازیهای رایانهای انجام میدهند که بیش از ۶۹ درصدشان نوجوانان هستند. آنها در این فضاها علاوه بر بازی، با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و حتی گاهی کسب درآمد هم میکنند.
استفاده از مراکز استقراری برای استفاده از عینکهای واقعیت مجازی
فعالیتهای بنیاد حفط آثار فقط به بازیهای رایانهای محدود نمیشود و آنها برای استفاده از فناوریهای AR، VR و ... از مراکز استقراری استفاده میکنند. راستی میگوید: «در موزههای دفاع مقدس شیراز و مشهد بخشی گیمنت را راهاندازی کردیم که مراجعین بازیهای مجازی ما را با محوریت عینکهای واقعیت مجازی در آن بازی میکنند. همچنین موزه دفاع مقدس تبریز هم در حال آمادهسازی است.»
او سپس اضافه کرد: «در کلان برنامهای که داریم، همه موزههای دفاع مقدس را ملزم کردیم مجهز به عینک واقعیت مجازی شوند؛ آخر در حوزه VR که در کشور کمتر تولیدکننده دارد، ما تا کنون ۱۰ بازی تولید کردهایم. همچنین فیلم کوتاه VR با عنوان «شکست سوسنگرد» و انیمیشن ۱۰ دقیقهای «آزادسازی مهران» را تولید کردهایم.»