به گزارش سراج24؛ محمدصادق جهانبخش، کارشناس حوزه فضای مجازی در گفتگو با خبرنگار سراج24 در پاسخ به این سوال که شبکه های اجتماعی به ویژه پلتفرم های خارجی را چطور میتوان متعهد به رعایت قوانین داخلی ایران کرد، اظهار داشت: مسئله پلتفرمهای خارجی به دلیل داشتن وجوه مختلف چالشهایی جدی را درکشور رقم زده است. برخی از وجوه آن که سایر کشورها نیز با آن درگیر هستند، مسائل مختلف اقتصادی، سیاسی و اجتماعی است که البته به واسطه تحریمها و حساسیتهای موجود ، موضوعات سیاسی و اقتصادی در کشور ما جلوه بیشتری دارند.
وی افزود: همچنین ویژگیهای سنتی و مذهبی که از گذشته تا کنون در فرهنگ غنی ایرانی بوده است، وجوه دیگری است که میتواند واکنشها به موضوع رسیدگی به پلتفرمهای خارجی را کمی خاصتر و پر رنگتر از دیگر کشورها سازد. با این نگاه به مسائلی مانند پوشش افراد، نوع تعاملی که کشورهای دیگر با شبکههای اجتماعی و پلتفرمهای مختلف دارند، شاید برای کشور ما بعضاً امکانپذیر نبوده و از سویی دیگر در بعضی از زمینهها به صلاح نباشد.
کارشناس حوزه فضای مجازی با اشاره به دلایل وجود محدودیتهای پلتفرمهای خارجی در ایران گفت: تحریمهای ظالمانه علیه ایران از عواملی است که موجب عدم تاسیس دفاتر رسمی از جانب سکوها و شبکههای اجتماعی خارجی در کشور شده است. از طرفی، فقدان حکمرانی صحیح و سیاستگذاریهای مناسب در بخش فضای مجازی مانع نظارت کامل بر فعالیت سکوهای خارجی شده است.
جهانبخش ضمن انتقاد از بعضی سکوهای خارجی در مخالفت با قوانین و مقررات ایران و همکاری با بیگانگان جهت آشوبافکنی در کشور تصریح کرد: برخی پلتفرمهای خارجی در بزنگاههای سیاسی ابزاری برای مخالفت با حکومت و تغییر نظام بودند و در این راه به دشمنان کمکهای ویژه رسانهای کردند. برای نمونه، بنا به گفته وزیر ارتباطات دولت یازدهم تعاملاتی هم با موسس تلگرام اتفاق افتاد و حتی دیداری با پاول دورف انجام شد. قولهایی نیز مبنی بر همکاری جدی طرفین داده شده بود اما با این وجود در آشوبهای داخلی همین سکو به عنوان وسیلهای جهت اقدامات دشمنان علیه امنیت ملی قرار گرفت و حتی حاضر به حذف محتواهای تنشزا و خرابکارانه نشد.
کارشناس حوزه فضای مجازی ادامه داد: البته در میان سیاستگذاران داخلی نیز متاسفانه سردرگمیهایی پیرامون نحوه برخورد با سکوهای خارجی وجود دارد به طوریکه بعضا مسئولیت ماجرای فیلترینگ را برعهده نگرفته یا از پرداختن به آن اجتناب میکنند.
وی ممانعت پلتفرمهای خارجی از کنترل و پایش محتواهای کاربران توسط نهادهای قانونی کشور را از عوامل این محدودیتها برشمرد و گفت: ممکن است بعضی از محتواهای ارسالی کاربران در سکوهای خارجی مغایر با فرهنگ، آداب و رسوم و نیز قوانین میهنمان باشد. به عنوان مثال، پوشش برخی از کاربران این سکوها و یا آزادی به اشتراکگذاری برخی محتواهای جنسی مطابق با سنتها و اعتقادات مردم ما نیست. در چنین شرایطی، متاسفانه این پلتفرمها بستری برای پایش محتوا را فراهم نمیآورند که خود موجب بروز مشکلات میشود.
کارشناس فضای مجازی پیرامون مسدودسازی برخی از شبکههای اجتماعی در سالهای اخیر توسط دولتها به عنوان راهکاری برای متعهد کردن سردمداران سکوهای خارجی اظهار داشت: فیلتر شدن شبکههای اجتماعی خارجی و پیام رسانها در برهههای مختلف گاهی اجتناب ناپذیر بوده است برای مثال در بحرانهای امنیتی بعضی از این پیامرسانها با دامن زدن به اغتشاشات و نشر اخبار کذب، ناامنی داخلی ایجاد کرده و آتش بیار معرکه شدند. در این موقعیتها، احتمالا تنها راه موجود فیلترینگ است.
جهانبخش در پایان ابراز امیدواری کرد که با برقراری یک حکمرانی درست در فضای مجازی، مسئولیتپذیری سیاستگذاران، تدوین قوانین نظارتی مناسب و نیز آمادهسازی بستر همکاری و تعامل پلتفرمهای خارجی با نهادهای قانونی کشور، شاهد رفع برخی مسائل فضای مجازی کشور باشیم.