به گزارش سراج24؛ علی نادعلی زاده مدیرعامل استودیو تاد و عضو هیئت مدیره بازار نرم افزارهای موبایل سیبچه در گفتوگویی پیرامون فعالیت شرکت خود توضیح داد و گفت: شرکت در حال حاضر ناشر است و توانسته بیش از ۲۵ بازی را منتشر کند. اما پیشتر در حوزه ساخت بازی فعال بودیم و بازیهای مثل «فروت کرفت»، «کارت بازی سوشیال» و یکسری بازی شهرسازی به اسم «پرسیتی» که جزو بازیهای پرفروش است در داخل ایران و خارج ایران طراحی، تولید و منتشر کردیم.
وی در پاسخ به این سوال که چرا بازیهای ایرانی مورد استقبال کودکان و نوجوانان قرار نمی گیرند توضیح داد: متاسفانه آموزش لازم در مدارس درباره معرفی بازیها،رده بندی سنی آنها، و.. صورت نمیگیرد و مدتهاست همه جلوی بازی ایستادند و به آن عنوان یک کالای مضر و وقت تلف نگاه میشود. در حالی که بازی یکی از الزامات رشد انسانهاست و همه از کودکی با آن روبرو هستیم قبلتر با بازی فیزیکی و الان با بازیهای موبایلی. چیزی که وجود دارد این است که نمیتوانیم جلوی سیل ورود بازیها را گرفت اما میتوان بچهها را هدایت و راهنمایی نمود.
نادعلی زاده خاطر نشان کرد: بازی یکی از عوامل کم هزینه برای سلامتی روان است وعلاوه بر سرگرمی ذهن ما را آزاد و استرس را کاهش میدهد؛ همچنین در بسیاری موارد میتوانیم مهارتهای مدیریتیمان افزایش دهیم . پس بازیها صرفا جنبه سرگرمی ندارد.
علت عدم توسعه بازیهای کنسول در کشور چیست؟
این بازی ساز فعال خاطر نشان کرد: بازی سازان ایرانی در حوزه پی سی و کنسول خیلی فعال نیستند به این دلیل که هیچ وقت بازاری برای این بازیها ساخته نشده که آنها را بفروشد و چون قانون کپی رایت در کشور وجود ندارد، مردم می توانند یک بازی خارجی را با قیمت خیلی پایین تهیه کنند این باعث میشود که بازی ساز ایرانی نتواند در این حوزه فعالیتی کند.اما در حوزه موبایل شرکتها قوی هستند و بازیهای خیلی خوبی ساخته شده است. الان بازیهای داریم که بیش از ۱۰ تا ۱۵ میلیون نصب داخل کشور دارند. این موضوع نشان میدهد با استفاده از ظرفیت داخلی توانستیم بخشی از نیاز و علاقمندی بازار را حس کنیم و محصولی باکیفیت را ارائه کنیم.در حال حاضر شرکتهایی بازی سازی بزرگی با بیش از صد نفر مشغول طراحی و تولید بازی هستند که نشان دهنده این است که ظرفیت کافی برای به بلوغ رساندن صنعت بازی سازی در کشور وجود دارد.
فیلترینگ بلای جان صنعت بازی سازی است
نادعلی زاده با اشاره به موضع فیلترینگ و دردسرهایی که برای بازی سازان در کشور ایجاد شده تصریح کرد: متاسفانه بعد از فیلترینگ گوگل پلی فروش بازهای ایرانی ۳۰ درصد افت کرد و از آنجا که شرکتهای بازی سازی با سود اندکی فعالیت می کردند خیلی از تیمهای کوچیک منحل شدند؛ متاسفانه سیاست گذار موقع فیلترینگ این موضوعات را نمیبیند.
وی ادامه داد: موضوعی که مطرح است این است که تصور میکنند استورها و بازارهای ایرانی میتوانند جای گوکل پلی را بگیرند در صورتی که این طور نیست چون دسترسی که گوگل پلی به کاربران می دهد و بلوغ فنی و زیرساختی این پلتفرم به هیچ وجه با پلتفرمهای داخلی مثل کافه بازار و مایکت قابل مقایسه نیست. از این رو در یک سال گذشته صنف بازی سازها به وزارت خانههای متعدد و نهادهای ذیربط جهت رفع فیلترینگ اقدام کرد اما تمهیداتی صورت نگرفت.