به گزارش سراج24؛ علیرضا پورجعفری: اندیشمندان ارتباطات و برخی جامعهشناسان، دوران فعلی رسانهها را عصر پساحقیقت میدانند؛ عصری که در آن مولفههای زیادی در مواجهه و برخورد مخاطبان و کاربران رسانهها با مساله حقیقت تاثیر دارد. در پساحقیقت (Post-Truth Era)، فرآیند تولید و انتشار اخبار با تحولاتی بنیادین مواجه شده که این مساله عمدتا ناشی از رشد شبکههای اجتماعی و کاهش اعتماد عمومی به رسانههای سنتی است.
رسد مهمترین مساله در پساحقیقت، واقعیت است. در این دوره، مرز میان حقیقت و اطلاعات تحریفشده یا احساسی کمرنگ شده و به جای تمرکز بر واقعیتها، غالباً بر تأثیرات عاطفی و باورهای فردی تکیه میشود.
انتشار سریع اخبار جعلی و تئوریهای توطئه، یکی از پیامدهای مستقیم عصر پساحقیقت است. در این فضا، اطلاعات به سرعت در شبکههای اجتماعی پخش و حتی پس از افشای نادرست بودن آنها، همچنان توسط بخش قابل توجهی از مخاطبان باور میشود. در عصر پساحقیقت، اطلاعاتی که دارای بار عاطفی قویتری هستند، بیشتر مورد توجه قرار میگیرند و بیشتر نیز به اشتراک گذاشته میشوند.
برای مقابله با این چالشها، افزایش سواد رسانهای و ترویج معیارهای اخلاقی در زمینه روزنامهنگاری و تولید محتوا بیش از پیش اهمیت دارد.