به گزارش سراج24؛ بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی مخابرات، فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال با شعار «مخابرات پایدار در عصر هوش مصنوعی» از سوم تا ششم دی ماه سال جاری در محل مرکز نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار می شود و امسال با حضور بیش از ۳۰۰ شرکت فناور، و بیش از ۵۰شرکت در حوزه هوش مصنوعی و فناوری های نوین، میزبان بازدیدکنندگان خواهد بود.
فرامرز رستگار، دبیر و نایب رئیس هیئت مدیره سندیکای صنعت مخابرات ایران، پیرامون شعار «مخابرات پایدار در عصر هوش مصنوعی» توضیح داد و گفت: با توجه به اهمیت هوش مصنوعی و ورود آن به لایههای ارتباطی لازم است شرکت مخابرات و اپراتورها برای استقبال از این فناوری آماده شوند و با ایحاد یک تحول عظیم علاوه بر ورود تکنولوژی جدید فناوریهایی را اضافه کنند. از طرفی لازم است این توسعه در زمینه افزایش کمی، کیفی، تاب آوری و پایداری و عدم تاخیر در شبکه ارتباطی صورت بگیرد. از این رو تلکام امسال روی هوشمند سازی که در برنامه هفتم توسعه به آن تاکید فراوان شده نیز متمرکز است.
وی در ادامه تصریح کرد: برای هوش مصنوعی سه اقدام اساسی باید انجام شود، آماده سازی زیرساختها، تحریک تقاضا، پیادهسازی هوش مصنوعی در نهادها و جامعه. در رابطه با آماده سازی زیرساختها، بسیاری از سازمانها و نهادها در بخش دولتی و خصوصی مسئولیت دارند. یکی از مهمترین زیر ساختها برای هوش مصنوعی، ارتباطات و مخابرات است. البته زیر ساختهای فعلی ارتباطات و مخابرات با نیازهای هوش مصنوعی از نظر کمی، کیفی، پوششی، تاب آوری، پایداری، ایمنی و... فاصله زیادی دارد.
مخابرات در عصر هوشمصنوعی
رستگار خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه شعار امسال نمایشگاه تلکام از این جهت «مخابرات در عصر هوش مصنوعی» نام گذاری شده است در رابطه با موضوع آماده سازی زیرساختها همانطورکه مخابرات وقتی از تلفن صوتی به سمت اینترنت رفت، تحولات اساسی در طراحی و توسعه شبکه با فناوریهای مرتبط صورت گرفت، حالا هم باشدت بیشتری برای استقبال از هوش مصنوعی باید برای توسعههای کمی و کیفی بزرگ، تمام دست اندرکاران ازجمله اپراتورهای متولی گسترش شبکه، همت کنند که به سبب آن مراکز تحقیقاتی و تولیدی، شرکتهای مشاور و پیمانکاران هم رشد خواهند یافت.
نایب رئیس هیئت مدیره سندیکای صنعت مخابرات ایران در زمینه تحریک تقاضا ادامه داد:برای تحریک تقاضا در سازمانها، کسب و کارها و آحاد مختلف جامعه، علاوه بر آموزش،همایش، بازاریابی و معرفی مدلهای آزمایشی، ضروری است از اشتها آورها نیز استفاده شود.هوشمندسازی یکسری از فعالیتها از طریق خودکارسازی خدمات و پیاده سازی اینترنت اشیا از جمله اشتها آورها برای تحریک سازمانها و افراد برای استفاده از هوش مصنوعی است.
وی بیان کرد: در نهایت برای پیاده سازی هوش مصنوعی (هرچند محدود)، شرکتهای دانش بنیان و سازمانهایی که هوش مصنوعی را در مقیاسهای هرچند کوچک طراحی و برنامه ریزی نموده اند در یک سالن مستقل دستاوردها و ایدههای خود را با متخصصان در میان خواهند گذاشت تا از طریق مشارکت و شبکه سازی، عمق و محدوده اقدامات خود را گسترش دهند؛ بنابراین انتظار داریم در خاتمه برگزاری نمایشگاه تلکام و نشستهای جانبی آن و با پیگیریهای پسا نمایشگاه، شاهد تحولات خوبی در هوش مصنوعی در کشورمان باشیم.مامعتقدیم که ساختن ایران، کار مشترک همه ماست.