به گزارش سراج24؛ معصومه نصیری، دبیرکل باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانهای یونسکو ـ ایران در گفتوگو با ایکنا با تشریح برنامههای هفته جهانی سواد رسانهای و اطلاعاتی ۲۰۲۴، اظهار کرد: این هفته در امتداد فعالیتهای سالانه در تلاش برای تولید ادبیات متناسب با نیازهای روز این حوزه و البته تولید ادبیات بومی مبتنی بر فرهنگ داخلی اقدام خواهد شد.
وی با تأکید بر فعالسازی حوزه حکمرانی در حوزه سواد رسانهای و فراگیرسازی آن افزود: برقراری تعاملات جهانی در راستای پررنگ و برجسته کردن نقش ایران در مجامع بینالمللی و رساندن عملیاتی مفاهیم و مهارتهای سواد رسانهای به سراسر کشور از جمله اهداف باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانهای است. تشکیل فراکسیون سواد رسانهای، درج روز ملی سواد رسانهای در تقویم و فعالسازی شبکه شهرهای فعال در حوزه سواد رسانهای در برنامههای این هفته قرار دارد.
نصیری تصریح کرد: حضور رئیس و دبیرکل باشگاه سواد رسانهای یونسکو در کنفرانس جهانی هفته سواد رسانهای ۲۰۲۴ در عمان، نشستهای رسانهای با موضوعات حول محور شعار هفته، طراحی جایزه سواد رسانهای «شاخه زیتون» برای فعالان رسانهای در حوزه مقاومت و فلسطین، جایزه کتاب سال باشگاه سواد رسانهای یونسکو و برگزاری مسابقه کتابخوانی سواد رسانهای از برنامههای دیگری است که طی این هفته اجرا خواهد شد.
وی در تشریح اسامی روزهای این هفته و محورهای موضوعی آن گفت: هفته سواد رسانهای از سوم تا نهم آبانماه بوده و به ترتیب با عناوین «سواد رسانهای؛ نفع عمومی و فرهنگ عمومی»، «سواد رسانهای؛ در خدمت نفع و خیر جمعی»، «سواد رسانهای؛ منافع عمومی، مصرف رسانهای بهینه»، «سواد رسانهای؛ تأمین امنیت روانی مخاطب»، «سواد رسانهای؛ عمومیسازی مهارتهای رسانهای»، «سواد رسانهای؛ هوش مصنوعی و فناوریهای نوین» و «سواد رسانهای و جهان دیجیتال» نامگذاری شده است.
نصیری تأکید کرد: وقت آن رسیده است که سواد رسانهای از مرحله شعار و زینت روزها، خارج و به حوزه عمل و تسری به همه ساحات مردم ورود کند.