اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۵:۴۱:۱۴
اذان ظهر ۱۲:۱۷:۳۹
اذان مغرب ۱۷:۴۳:۵۵
طلوع آفتاب ۰۷:۰۹:۱۱
غروب آفتاب ۱۷:۲۴:۳۲
نیمه شب ۲۳:۳۳:۲۳
۱۴۰۳/۰۵/۱۶ - ۱۸:۰۰
طی دومین رویداد ملی «آرمان ما» مطرح شد؛

آموزش شیوه‌های مواجهه با اخبار جعلی و شناخت درست از غلط در عصر پساحقیقت

دومین رویداد ملی آرمان ما امروز میزبان علاقه‌مندان به حوزه سواد فضای مجازی بود. این پنل با هدف ترویج فرهنگ تفکر نقاد، ارتقای سلامت روانی و اجتماعی و تقویت همبستگی اجتماعی در چهار سرفصل تخصصی ارائه شد.

آموزش شیوه‌های مواجهه با اخبار جعلی و شناخت درست از غلط در عصر پساحقیقت

به گزارش سراج24؛ برنامه امروز دومین رویداد ملی «آرمان ما» شامل برگزاری جلسات آموزشی پیرامون مبحث سواد فضای مجازی بود. این عنوان بااهمیت در این رویداد، طی چهار سرفصل شامل بازنمایی عملیات وعده صادق، شیوه‌های مواجهه با خبر جعلی، کلان روایت و سواد تاریخی و خبر جعلی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت و آموزش‌های تخصصی در هر حیطه به شرکت‌کنندگان ارائه شد.

صالح اصغری، مسئول پنل تخصصی سواد فضای مجازی در این رویداد، به گفت‌وگو با خبرنگار سراج24 نشست و ضمن تشریح مقدمات جلسات مرتبط با این پنل گفت: عصر شبکه‌های اجتماعی، دوران تولید و انتشار بی حد و حصر اطلاعات است. در این شرایط، سرعت پردازش اطلاعات از اهمیت بالایی برخوردار است و هرکه نتواند با آن همراه شود عقب‌مانده فرض می‌شود. این سرعت در انتقال داده‌ها منجر به سوء استفاده و گسترش «اطلاعات و اخبار نادرست» می‌شود. در این شرایط بعضا، برنده بازار خبر، آن رسانه‌ای است که اخبار سریع یا مورد علاقه مردم را منتشر کند و نه لزوماً اخبار صحیح را. در این بازار رسانه‌ای، نفع همگانی لزوما مهم نیست و دیده‌شدن و لایک گرفتن، بالاتر از هر مسئولیت اجتماعی است. این عصر در کلام اندیشمندان فرهنگ و ارتباطات، «عصر پساحقیقت» لقب گرفته است.

دوره آموزش سواد فضای مجازی چه هدفی را دنبال کرد؟

مسئول پنل تخصصی آموزش سواد فضای مجازی بیان کرد: ما باور داریم فضای مجازی سالم جز با مشارکت عموم مردم شکل نمی‌گیرد. تلاش ما این است با مشارکت فرهیختگان و کنشگران فرهنگی، اجتماعی و رسانه‌ای کشور در مسیر ارتقای سواد فضای مجازی و فرهنگ کاربری گام برداشته و «تفکر ذهن آگاه و نقادانه» را جایگزین «پذیرش بی‌چون و چرای اخبار و اطلاعات» کنیم.

وی اظهار داشت: ما پیشتر «پویش ملی مواجهه با اخبار جعلی» را راه‌انداخته بودیم که بستری برای اراده و خواست جمعی همه‌ی افرادی که می‌خواهند در مقابل سیل سریع اخبار غلط و جعلی، نقش‌آفرینی کنند، بود. در آن پویش، با شناسایی و سازماندهی کنشگران اجتماعی و با هدف برگزاری برنامه‌های آموزشی و ارائه بسته‌های کنشگری، تولیدات رسانه‌ای و هم افزایی بین‌سازمانی، سعی در ایجاد موج اجتماعی داشتیم.

این کارشناس همچنان یادآور شد: در دوره آموزش سواد فضای مجازی طی رویداد ملی آرمان ما نیز همین هدف را دنبال می‌کنیم؛ چراکه ترسیم افق مشترک و همگانی منجر به ایجاد حساسیت نسبت به مقابله با اخبار جعلی در سطح جامعه می‌شود. در واقع برنامه‌های ارائه‌شده در دومین رویداد ملی آرمان ما، که به اخبار جعلی پرداخته است، امتداد پویش ملی مواجهه با خبر جعلی است که سال گذشته نیز رویداد ملی آن برگزار شد. البته علاوه‌بر برنامه‌های آموزشی آرمان ما، جلسات آموزشی و ترویجی دیگری نیز طی سال جاری خواهیم داشت.

وی افزود: ما در پویش‌هایی که برگزار کردیم، مجموعه‌ای از فعالیت‌های برنامه‌ریزی شده را برای دستیابی به یک هدف خاص در نظر گرفتیم. هدف پویش‌های فرهنگی و اجتماعی ما که امتداد آن در این رویداد دنبال می‌شود، معمولاً شامل حساس‌سازی مخاطب نسبت به مسائل اجتماعی و یا افزایش آگاهی مردم نسبت به ابعاد یک مسئله است.

اصغری در ادامه خاطر نشان کرد: ما در این برنامه‌ها چند نوع فعالیت ترویجی که به صورت همزمان و یکپارچه، باید پیام را به مخاطبان هدف برساند، دنبال می‌کنیم. برای موفقیت در این مسیر، باید استراتژی و برنامه‌ریزی مناسبی داشت. برای مثال، باید دقت کرد که کجا و چه برنامه‌هایی برای شما و اهدافتان موثر است. همچنین، باید به مخاطبان هدف خود توجه کنیم و بدانیم که چگونه پیام خود را برای آن‌ها طراحی کنیم. برای این منظور، می‌توان از روش‌های مختلفی مانند برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی، تولیدات فضای مجازی، کارگاه‌ها، همایش، نمایشگاه، مسابقه و تبلیغ در محیط‌های عمومی استفاده کرد.

این کارشناس ادامه داد: در پویش، باید گروهی از مخاطبان خود را انتخاب و پیامتان را به آن‌ها منتقل کنید. برای این منظور، باید از استراتژی‌های مختلفی مانند تحقیق درباره مخاطبان، تعیین هدف، طراحی پیام ، انتخاب رسانه‌های مناسب و ارزیابی عملکرد پویش استفاده کنید. همچنین، باید به محتوای خود توجه کنید و سعی کنید پیامی جذاب و متناسب با نیازهای مخاطبان خود ارائه دهید.

سازمان سراج، پیشگام آموزش سواد فضای مجازی در کشور

مسئول پنل تخصصی آموزش سواد فضای مجازی درباره‌ی برگزاری این دوره توسط سازمان فضای مجازی سراج و پیشینه‌ی ادوار آن توضیح داد: مرکز سواد فضای مجازی سراج و آکادمی «زیست پلاس» با بهره‌گیری از اساتید دانشگاه‌های برتر کشور و با برگزاری بخش مجازی رویداد ملی «اخبار جعلی در عصر پساحقیقت» گام نخست «پویش ملی مواجهه با اخبار جعلی» را بنا نهاد؛ بخش مجازی این رویداد در قالب ۱۲۰۰ دقیقه محتوا با حضور ۹۵۰ فراگیر از میان فعالان فرهنگی، اجتماعی و رسانه‌ای سراسر کشور برگزار و پس از چندین مرحله آزمون، پروژه عملی و مصاحبه علمی، افراد منتخب وارد بخش حضوری رویداد شدند. بخش حضوری رویداد ملی مواجه با خبر جعلی با حضور قریب به 170 نفر از منتخبین بخش مجازی رویداد و سایر افراد علاقه مند با حضور اساتید برتر این حوزه در سه روز متوالی در تهران برگزار شد و در برنامه های آموزشی و تشکیلاتی مشارکت داشتند.

وی اضافه کرد: امسال نیز با همت سازمان فضای مجازی سراج در مرکز سواد فضای مجازی، دوره آموزش سواد را در چهار سرفصل ارائه کردیم. در بخش اول با عنوان بازنمایی عملیات وعده صادق، آقای هادی البرزی، به عنوان استاد این بخش، ابعاد رسانه‌ای این عملیات را تشریح کرد و بازخوردها نسبت به این موضوع در فضای مجازی را به تصویر کشاند.

این کارشناس در ادامه بیان کرد: در بخش دوم آقای محمد لسانی، شیوه‌های مواجهه با خبر جعلی را تصریح کرد و ضمن ارائه آموزش به مخاطبان برای نحوه تشخیص اخبار جعلی و دروغین از اخبار صحیح و موثق، شیوه‌های مواجهه با این دسته اخبار به ایشان آموخته شد. سرفصل سوم ما در این رویداد شامل مبحث کلان روایت‌ها بود که آقای دکتر سید حسین شهرستانی افتخار حضور به عنوان استاد در این حوزه را دادند و سرانجام سرفصل چهارم با عنوان سواد تاریخی و خبر جعلی توسط آقای میثم مهدیار به علاقه‌مندان در حوزه سواد فضای مجازی ارائه شد.

آنچه در این دوره مطرح شد

مسئول پنل تخصصی آموزش سواد فضای مجازی در دومین رویداد ملی آرمان ما درباره‌ی اقدامات انجام‌شده در این دوره گفت: در بخشی از برنامه‌های آموزشی سواد فضای مجازی، شرکت‌کنندگان با کارگاه‌ها و همایش‌های عمومی ما در سطح کشور با موضوع شیوه‌های مواجهه با اخبار جعلی آشنا شدند. به همین واسطه، شیوه‌های شناسایی خبر جعلی، تفکر انتقادی و تکنیک‌های اثرگذاری رسانه‌ای را نیز آموختند. برگزاری دوره‌های تربیت راهنما در سطح استان‌های کشور، تولیدات رسانه‌ای با هدف انتشار در شبکه‌های اجتماعی در قالب‌های متنوع اینفوگرافی، عکس‌نوشت، ویدئوکلیپ و موشن‌گرافی، برگزاری مسابقات و رقابت‌های مردمی در حوزه‌های محتوایی، استفاده از ایده‌های خلاقانه آموزشی و ترویجی در محیط مانند نمایشگاه، اتاق فرار، نمایش عروسکی و غیره از دیگر موارد مطرح‌شده طی جلسات آموزشی سواد فضای مجازی بود.

وی همچنین یادآور شد: ناگفته نماند که بسته‌های ویژه کنش‌گری نیز برای تجهیز کنش‌گران مواجهه با اخبار جعلی آماده شد تا به واسطه‌ی استفاده از آن‌ها فعالیت‌های ترویجی، تسهیل شود. از طرف دیگر بسته تدریس و تولید محتوا برای کودکان، نوجوانان، دانشجویان و اساتید دانشگاه نیز آماده‌سازی شد.

این کارشناس ادامه داد: تولید برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی و تولید محتوای پژوهشی و تخصصی، که پیشران فعالیت‌های ترویجی است، از دیگر اقدامات صورت‌گرفته در این برنامه بود.

چه کسانی مخاطب دوره آموزش سواد فضای مجازی هستند؟

اصغری در پایان درباره‌ی گروه‌های هدف این دوره آموزشی توضیح داد: در دومین رویداد ملی آرمان ما و در پنل تخصصی سواد فضای مجازی، همه‌ی گروه‌های دانش‌آموزان، دانشجویان، والدین، معلمان، خبرنگاران، روحانیون و اساتید دانشگاه به عنوان مخاطبان این مبحث تخصصی مطرح هستند تا بتوانند در این حوزه کسب تجربه کنند.

دومین رویداد ملی «آرمان ما» از سیزدهم الی هجدهم مرداد ماه ۱۴۰۳ در یازده پنل تخصصی شامل ۳۹ سرفصل با حضور اساتید دانشگاه و کارشناسان فضای مجازی به همت سازمان فضای مجازی سراج برگزار می‌شود. علاقه‌مندان به شرکت در این رویداد می‌توانند از طریق ثبت‌نام در jaryan.app اقدام نمایند. گفتنی است پیش از این مقرر بود رویداد آرمان ما از تاریخ ششم الی سیزدهم مرداد ماه برگزار گردد که به علت استقبال گسترده از آن مهلت ثبت‌نام تمدید شد.

 

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۷۱
آخرین مطالب
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••