اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۰۲:۴۳
اذان ظهر ۱۲:۰۸:۱۷
اذان مغرب ۱۹:۴۵:۲۵
طلوع آفتاب ۰۴:۵۰:۱۶
غروب آفتاب ۱۹:۲۴:۱۵
نیمه شب ۲۳:۱۳:۵۹
قیمت سکه و ارز
۱۴۰۳/۰۳/۲۷ - ۲۱:۰۰

عید قربان؛ مجرای فیض الهی و وسیله عنایت رحمانی

نغمه ریزید غیاب مه نو آخر شد باده خرم عید است که در ساغر شد روز عید است، سوی میکده آیید به شکر که ببخشند هر آنکس که در این دفتر شد . عید قربان، پر شکوهترین ایثار و زیباترین جلوه ی تعبد در برابر خالق یکتا بر شما مبارک باد.

 عید قربان؛ مجرای فیض الهی و وسیله عنایت رحمانی

به گزارش سراج24؛ عید قربان که اضحی یا عید اضحی نیز نامیده میشود از اعیاد بزرگ مسلمانان که مصادف با دهم ذیحجه است. از آداب روز عید قربان، قربانی کردن در راه خدا می‌باشد. در این مقاله فلسفه عید قربان شرح داده شده است.


عید قربان یا عید اضحی چه روزی است؟

عید قربان در زمره اعیاد بزرگ مسلمانان به شمار میرود و آنرا به عید اضحی نام گذاری نموده اند ، به دلیل آن که اضحی جمع ماده ضحی به معنی ارتفاع روز و امتداد نور آفتاب است و زمانی که خورشید بالا می آید( پیش از ظهر)، آن موقع را ضحی گویند. به همین علت حاجیان به موقع بالاامدن افتاب قربانی می کنند، ازاین رو روز دهم ذی الحجه را که قبل از ظهر آن، عمل قربانی انجام می شود عید اضحی یا عید قربان می گویند.

 

داستان آزمودن حضرت ابراهیم:

بر اساس روایات اسلامی، در روز دهم ذی الحجه خداوند برای آزمودن حضرت ابراهیم (علیه السلام) فرمان داد تا فرزند خویش حضرت اسماعیل را قربانی کند.

 

حضرت ابراهیم به یگانه فرزندش فرمود: پسر نازنینم! در خواب به من دستور داده شده تو را در راه خدا قربانی کنم، نظر تو چیست؟!

 

حضرت اسماعیل جواب داد: ای پدر! هرآنچه بدان مأموری انجام بده، ان شاءالله مرا از بندگان صبور و شکیبا خواهی یافت. (سوره صافات، آیه 102)

 

حضرت ابراهیم، اسماعیل را به قربانگاه برد ولی جبرئیل همراه با« قوچی» نازل گردید و ابراهیم آنرا به جای اسماعیل قربانی کرد.

 

فلسفه عید قربان,فلسفه قربانی کردن در روز عید قربان
تاریخچه عید قربان 

 

تاریخچه قربانی کردن:

ذبح قربانی جهت نزدیکی پروردگار از زمان ابو البشر حضرت آدم (ع) آغاز گردید، وقتی که دو فرزندش هابیل قوچی و قابیل قدری گندم را بعنوان قربانی به بارگاه خداوندی تقدیم کردند. به فرمان و روال آن هنگام آتشی از آسمان آمده، قربانی هابیل را سوزاند، که این نشان قبولیت بود و قربانی قابیل به حال خود باقی ماند.

 

فلسفه شهرت عید قربان به عید بندگی چیست؟

در واقع این نام گذاری بیشتر روی آن سابقه تاریخی عید قربان مطرح می شود که حضرت ابراهیم( علیه السلام)، به دستور خداوند فرزندش را به قربان گاه می برد تا در پیشگاه درگاه ربوبیت ذبح کند. لبیک ابراهیم( علیه السلام) لبیک به بندگی حق ‎تعالی بود، یعنی بخاطر پیروی از فرمان پروردگار از عزیزترین خود و هم به نوعی از خود و خواسته اش هم گذشت.
پیشنهاد ویژه
بیتوتهخرید لباس بچه گانه با قیمت های فوق العاده*برای تمام سنینخرید بلیط هواپیمادلت سفر میخواد؟ سفر با هزینه کم هم میشه!اجاره خودرو,سفر به دبی,اجاره ماشین دبینمیشه خرید،اجاره که میشه کرد!تجربه رانندگی خودرو لوکس*دبی

 

فلسفه عید قربان,فلسفه قربانی کردن در روز عید قربان
فلسفه عید قربان

 

فلسفه قربانی کردن در روز عید قربان:

عید قربان روز ذبح نفس با تیغ تقوا است. ذبح کردن حیوان، به علامت ذبح جنبه حیوانی انسان است، بدین ترتیب انسان باید برای رسیدن به کمال باید با الهام از ایمان و تقوای حضرت ابراهیم( علیه السلام)، در قربانی کردن نفس و امیال دنیایی و غیر خدایی تلاش کند و در انجام اعمال خالص به درگاه خداوند کوشا باشد.

 

قربانی کردن رمز فداکاری، از خود گذشتگی و حد نهایی تسلیم شدن دربرابر خداوند است یعنی همان طور که خون قربانی را در راه خداوند می ریزیم، برای دفاع از حریم دین و اجرای فرامین الهی حاضریم بدون فکر و تامل از جان خویش هم بگذریم.

 

فلسفه اصلی عید قربان این است که انسان برای کسب رضای خداوند، همه آن چیزی که محبوبش است را در راه رضای خدا خرج کند، فی الواقع به نحوی پاگذاشتن بر تمایلات، شهوات و خواسته های نفسانی و فداکردن آن ها در راه رسیدن به محبوب تلقی می شود.

 

عید قربان و قربانی کردن راهی برای بهره‌مندی مستمندان مائده و سفره الهی است.

 

وجه تمایز عید قربان با دیگر اعیاد، ریختن خون و قربانی کردن است. بر اساس آیه قرآن، گوشت و خون ریخته شده در عید قربان به خدا نمی رسد، بلکه تقوایی که از این راه کسب می کنید و حالت بندگی و عبودیت که در شما ایجاد گردید، باارزش است و خداوند آنرا مقبول درگاه خویش قرار می دهد. ( بیشتر بخوانید: احکام قربانی کردن در عید قربان )

 

موارد مصرف قربانی:

قربانى حج تمتّع، داراى شرایط و احکامى است من جمله این که قربانی کننده، گوشت قربانى را سه بخش نماید: بخشى را براى خوردن خود نگه دارد، بخشى را هدیه و بخش سوم را صدقه دهد. البته بعضی از فقها، دادن سهم فقرا را (در صورت امکان) واجب دانسته، ولی دو مورد دیگر را مستحب می دانند.

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۵۰
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••