اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۵:۳۵:۱۵
اذان ظهر ۱۲:۰۰:۰۷
اذان مغرب ۱۷:۱۲:۱۵
طلوع آفتاب ۰۷:۰۶:۱۱
غروب آفتاب ۱۶:۵۱:۵۸
نیمه شب ۲۳:۱۴:۰۷
۱۴۰۲/۱۰/۰۶ - ۱۴:۳۰

ضربه ۲۷۰ میلیون دلاری مقاومت به رژیم صهیونیستی/ حال اقتصاد اسرائیل چطور است؟

پس از توقیف کشتی اسرائیلی توسط انصارالله یمن و حمله موشکی آنان به حساس‌ترین بندر صهیونیست‌ها یعنی ایلات، برخی بر این باورند که اقتصاد اسرائیل ضربه خورده است

ضربه ۲۷۰ میلیون دلاری مقاومت به رژیم صهیونیستی/ حال اقتصاد اسرائیل چطور است؟

به گزارش سراج24 به نقل از مرکز مقابله با شایعات، هنگامی‌که طوفان‌الاقصی در سرزمین‌های اشغالی آغاز گشت صهیونیست‌ها شاید عمق درگیری نظامی خود را با جبهه مقاومت تنها در فلسطین و لبنان ارزیابی می‌کردند. اما این تصور با ورود انصارالله یمن به دریای سرخ و توقیف کشتی گلکسی لیدر به باد رفت چراکه اگر اسرائیل در حوزه دفاعی خوب عمل می‌کرد در شرایط اقتصادی به‌جهت موقعیت حساس جهانی، قدرتی برای پایداری داشت. اکنون، این موقعیت استراتژیک برابر با اعلان نیروهای مسلح یمن در ۱۹نوامبر در قالب حملات موشکی بالستیک به مهم‌ترین بندر صهیونیستی یعنی ایلات و اولتیماتوم به کشتی‌های حامی رژیم صهیونیستی آژیر خطر را به صدا در می‌آورد. اولتیماتومی که برای اسرائیل ‌معنایی جز تهدید به نابودی جریان واردات کالاهای اساسی و به‌ویژه سوخت را ندارد.

* صهیونیست‌ها زیر ضرب!

ایلات یا ام‌الرشرش منتهاالیه دو کریدور مهم در جنوب فلسطین اشغالی است که اولی از هند و دومی از اقیانوس اطلس شروع می‌شود و در ادامه هر دوی این مسیرها باید از تنگه باب المندب عبور کنند. با توجه به موقعیت مهم و استراتژیک تنگه باب المندب و تسلط یمنی‌ها بر این تنگه سوالی که مطرح است که اقدامات یمن در ممانعت از عبور کشتی‌ها با مقصد اسرائیل از تنگه باب المندب چه تاثیرات و پیامدهایی بر اقتصاد رزیم صهیونیستی داشته  است؟

چشم‌پوشی از این تنگه برای رژیم صهیونیستی که روزی سی درصد از کالاهای اساسی خود را با عبور از این مسیر تامین می‌کرد، دشوار است و این دشواری زمانی بیشتر می‌شود که ساکنان ایلات پس از شروع درگیری‌ها در حال مهاجرت به سمت مراکز فلسطین اشغالی مانند تل‌آویر و اورشلیم هستند. این به‌معنای ضربات جبران‌ناپذیر اقتصادی است که جدا از هزینه‌های روز شمار جنگ به رژیم وارد می‌شود. از سویی مساله مهم‌تر برای اسرائیلی‌ها اعتراض‌ شرکت‌های دریایی است که علاوه بر هزینه مالی سنگین در بخش بیمه و حمل‌ونقل باید وقت و هزینه بیشتری را صرف عبور از مسیر جدید کنند. بدین‌ترتیب امروزه انصارالله یمن برای غزه یک بازوی قوی نظامی‌ است که رژیم صهیونیستی حتی فکر نقش‌آفرینی این منطقه و تاثیر مستقیم آن در ابعاد اقتصادی خود را هم نمی‌کرد.

* انصارالله بازوی غزه

با توجه به برآورد وزارت دارایی اسرائیل از هزینه بالای ۲۷۰ میلیون دلاری در روز برای جنگ با غزه، انتظار می‌رود صهیونیست‌ها علاوه بر دست بردن به جیب مالیات‌دهندگان آمریکایی، با کاهش ذخایر خارجی، استقراض اجباری و انقباض اقتصادی روبرو شوند. این مسائل بنزینی برای شعله‌ور شدن نارضایتی‌های داخلی و به‌دنبال آن اعتراضات و اعتصابات است که امروزه در تل‌آویو به‌صورت درخواست برکناری سریع نتانیاهو و ماجرای تبادل اسرا توسط ساکنین فلسطین اشغالی به چشم می‌خورد.

اما مساله مهم‌تر آسیب به اقتصاد رژیم است که طبق برآورد بانک جهانی ۳۴.۶ درصد از تولید ناخالص داخلی این رژیم جعلی به تجارت کالا بستگی دارد و با موشک باران بندر مهم ایلات، این ضربه بیش از پیش احساس می‌شود. به‌ این خاطر هم مدیر بندر ایلات طی مصاحبه‌ای اعلام کرد که اقدامات نیروی دریایی یمن در جلوگیری از عبور و مرور کشتی‌ها به طرف اسراییل موجب از دست رفتن ۸۵ درصد درآمدهای این بندر شد. وی اعتراف کرد که تهدیدات نیروی دریایی یمن از ورود کشتی‌های حامل ۱۴ هزار خودرو به آن ممانعت می‌کند و ۸۵ درصد درآمد ما از واردات خودرو است.

در موردی دیگر کشتی کانتینری زیم اروپا است که توسط شرکت حمل و نقل اسرائیلی زیم اداره می شود. این کشتی به‌سبب نگرانی از تهدیدات یمن علیه کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی مجبور شد مسیر خود را تغییر داده و از آبراه برنامه‌ریزی شده خود در کانال سوئز – باب المندب منحرف شود. بدین ترتیب، زیم اروپا یک سفر دریایی 56 درصدی طولانی‌تر را آغاز کرد و آفریقا را از طریق اقیانوس اطلس و دماغه امید نیک دور زد. چنین مساله‌ای در سایر شرکت‌های کشتیرانی برتر دنیا نیز قابل مشاهده است چنان‌که طی گزارشی از شورای آتلانتیک در نوزده دسامبر نوشته شد: « شرکت‌های کشتیرانی برتر مانند Maersk، Hapag Lloyd و MSC تصمیم گرفته‌اند از دریای سرخ استفاده نکنند و کشتی‌های خود را قبل از عبور مستقیم از باب المندب در مسیر کانال سوئز متوقف کنند. برخی از کشتی‌ها در اطراف دماغه امید نیک آفریقا تغییر مسیر داده‌اند و این باعث تأخیر و هزینه‌های قابل توجهی شده است. به عنوان مثال، سفرهای دریایی به اروپا را می‌توان تا دو هفته تمدید کرد و هزینه‌های سوخت و عملیات و همچنین هزینه های تاخیر برای صادرکنندگان، واردکنندگان و کاربران نهایی را افزایش داد. از آنجایی که 12 درصد تجارت جهانی از دریای سرخ می‌گذرد، از جمله 30 درصد از ترافیک جهانی کانتینر که هر سال یک تریلیون دلار تجارت را به خود اختصاص می‌دهد، تأخیر و انحراف در آن‌ منطقه باعث اختلال قابل توجهی در تجارت جهانی می‌شود. به دنبال اخبار مربوط به این حملات، قیمت نفت و گاز و حق بیمه حمل و نقل برای برخی از شرکت‌های حمل و نقل طی هفته گذشته تقریباً دو برابر شد. بنابراین، اختلال در ترافیک تجاری بین کانال سوئز و باب المندب تنها بر اسرائیل فشار نمی‌آورد چراکه پایگاه خبری کِریدِل در گزارشی نوشت تقریباً 12 درصد تجارت جهانی سالانه شامل حدود 21000 کشتی و 6 میلیون بشکه نفت در روز (9 درصد از کل حمل و نقل نفت از طریق دریا) بر این مسیر متکی است. حال ام‌الرشرش یا ایلات که به‌لحاظ استراتژیک در دریای سرخ قرار دارد از جانب حملات موشکی و پهپادی اخیر یمنی‌ها در مسائل انتقال محموله‌های نفت خام امارات به این بندر و حیات گردشگری ضربه‌های اساسی خورده است. این امر با استناد به گزارش بانک جهانی موجب ده‌ها میلیارد دلار ضرر به تجارت اسرائیل شامل عقب نشینی سرمایه‌گذاران از ریسک، کاهش شدید (70 درصدی) حجم اندوخته‌های مالی از اکتبر گذشته و افزایش خروج مهاجران از فلسطین اشغالی به کشورهای مبدا خودشان ‌شد.

* بازتاب عقیق یمن در رسانه‌های غربی

درگیری یمن و حضور آن در جبهه غزه توجه رسانه‌های غربی را به خود جلب کرده است. به طور کلی موضوعات مورد توجه این رسانه‌ها در سه محور اصلی حمله حوثی‌ها به رژیم صهیونیستی، مشارکت ایالات متحده در نبرد با غزه و واکنش‌های جهانی دسته‌بندی می‌شود. در عین حال رسانه‌های غربی بیشتر منتظر ورود قهرمانانه آمریکایی‌ها جهت مقابله با یمنی‌ها هستند. این انتظار از زمان اعلام بایدن آغاز شد و حال با ورود وزیر دفاع آمریکا به بحرین، از کشورهای امضاکننده قرارداد صلح ابراهیم، رسانه‌ها بیشتر پیام‌هایی با محتوای رو در رویی یمن با آمریکا منتشر می‌کنند. برای مثال پایگاه اینترسپت در دو نوامبر تحت عنوان موضوع «حضور مخفیانه آمریکایی‌ها در یمن» نوشت که آمریکایی‌ها علی‌رغم نداشتن مبارزه رسمی با حوثی‌ها، آنان را گروهی تحت نظر ایرانیان می‌دانند.

در این گزارش حضور آمریکایی‌ها در منطقه اقدامی در جهت بازدارندگی در مقابل ایران و متحدانش ارزیابی شده است، چنان که تریتا پارسی هم در موسسه کوئینسی چنین نظری را اعلام کرده بود. بدین‌ترتیب رسانه‌های غربی خروجی این مداخله آمریکایی را بیشتر در ممانعت از افزایش نفوذ قدرت ایران در منطقه می‌دانند؛ نکته‌ای ‌که پیش از این حسین بخیتی، فعال رسانه‌ای یمن در مصاحبه چند روز پیش خود با شبکه بی‌بی‌سی فارسی به آن اشاره داشت. اما این موضوع هم‌چنان دارای اهمیت است و علت تمرکز رسانه‌های غربی به دو محور دیگر را مشخص می‌کند؛ برای مثال می‌توانیم به تحلیل سایت بی‌بی‌سی انگلیسی از چگونگی قدرت موشک‌های یمن در تشدید جنگ اسرائیل و غزه اشاره کنیم. این رسانه علاوه بر پرداختن سابقه موشکی یمنی‌ها در زدن نقاطی از عربستان و افزایش توان آنان در هدف قرار دادن ایلات نوشت که در پشت پرده وقایع اخیر ایران قرار دارد و حوثی‌ها از نیروهای متحد ایران به‌شمار می‌روند. در تحلیل بی‌بی‌سی آمریکایی‌ها صرفا به‌جهت جلوگیری از یک جنگ بزرگ در منطقه خود را وارد نمی‌کنند. زیرا می‌دانند اگر سایت‌های موشک یمن را مورد هدف قرار دهند ایران اقدامی تلافی‌جویانه خواهد کرد و این«بالقوه منجر به سناریوی کابوس‌آمیز درگیری مستقیم بین ایران و ایالات متحده می‌شود».

* آیا اَبَر قدرت‌ها حریف جبهه مقاومت هستند؟

به گزارش مرکز مقابله با شایعات، در این گزارش قصد داشتیم که به بررسی تاثیرگذاری ابعاد حمله یمن به رژیم صهیونیستی و به‌ویژه بستن تنگه باب المندب بپردازیم. کانالی که دارای موقعیت استراتژیکی استثنایی است و برای رژیم صهیونیستی به‌جهت تامین کالاهای اساسی حکم یک آبراه حیاتی را دارد. اما علاوه بر تاثیرات اقتصادی، یمن به لحاظ سیاسی و امنیتی نیز نقش‌آفرینی می‌کند و مصداق بارز این نقش‌آفرینی را می‌توان در عکس العمل‌ها و اظهارات مقامات آمریکایی مشاهده کرد. چنانکه این کشور اقتدار امروز یمن را حول محور جمهوری اسلامی ایران توصیف می‌کند و در این میان اساسا تمایل درگیری مستقیم با متحدان ایران ندارد. به این سبب هم تنها به ارسال سلاح و دیدار با مقامات صهیونیستی بسنده می‌کند تا از کابوس جنگ با جبهه مقاومت دوری نماید. کابوسی که بنابر تعبیر رسانه‌های غربی کشورهای اروپایی از آن نیز وحشت دارند و بدین‌خاطر هم سران سه کشور مهم قاره سبز در پوشش همدردی با اسرائیل به فلسطین اشغالی سفر کردند. سفری که بیشتر در جهت تامین امنیت منافع تجاری‌شان بود و اکنون با اقتدار یمن بر باب المندب بایست هزینه‌های سنگین برای رفع ضررهای تجارت دریایی‌شان بپردازند.

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۶۵
آخرین مطالب
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••