به گزارش سراج24؛امیرحسین سمیعی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در گفتگوبا خیرنگار سراج24، پیرامون موسیقی مبتذل جدید ساسی مانکن اظهار داشت: از موضوعات مختلف فرهنگی و ضدفرهنگ ها، موسیقی مقوله ای است که شنونده ناگزیر دارد، به این معنی که در هر جا مانند تاکسی، خیابان، کافی شاپ، رستوران، اتوبوس، مترو و.... موسیقی را می شنویم و تحت تاثیر آن قرار می گیریم در حالی که ممکن است تمایلی به شنیدن آن نداشته باشیم.
وی افزود: در ابتدای انقلاب بسیاری از جنبش های انقلابی از موسیقی تاثیر می پذیرفتند و ارزشها به واسطه همان موسیقی به مردم القا می شد اما الان برخی از موسیقی ها خارج از عرف جامعه هستند و اساسا موسیقی نیستتد و صرفا صداهای نابهنجاری هستند که با برخی الفاظ سخیف ترکیب شده و تاثیرات مخربی بر ذهن و روح و روان انسان دارند.
معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به اهمیت ریشه های فکری و اعتقادی در موسیقی، بیان داشت: موسیقی سخیف در تقابل با ریشه های ملی و اعتقادی ما قرار دارد و نشان می دهد که با هدف بسط و گسترش بی شرمی، افسارگسیختگی و وقاهت در فرهنگ ایرانی وارد شده اند و روی موج ناگزیر بودن شنیداری قرار دارند و رهایی از آنها دشوار است.
سمیعی عنوان داشت: موسیقی های مبتذلی چون موسیقی های ساسی مانکن که در فضایی با طراحی کودکانه و نوجوانانه اجرا می شود با هدف تاثیرگذاری بر روی قشر کودک و نوجوان صورت می گیرد تا نظام فکری و اعتقادی آنان را تحت تاثیر قرار داده و بر روی افکار و اعتقادات نسل آینده ما سوار شوند و تاثیرات برنامه ریزی شده خود را بر روی نسل جدید بگذارند.
وی تصریح کرد: این هدف گذاری ها برنامه ریزی مجریان این موسیقی ها مانند ساسی مانکن نیست بلکه دست های پشت پرده آنها را برنامه ریزی می کند که در اتاق های فکر خارج از کشور چنین برنامه ریزی هایی را به منظور منحرف کردن اذهان کودکان و نوجوانان که آینده سازان مملکت ما هستند انجام می دهند.
سمیعی خاطرنشان کرد: در مقابله با چنین ضدفرهنگ هایی باید هم به صورت سلبی و هم به صورت ایجابی کار شود؛ خانواده ها باید تا حدودی به صورت سلبی برخورد کرده و اجازه ندهند کودک و نوجوانشان هر موسیقی را گوش بدهند و در مدارس، دانشگاه ها، فضای مجازی و صدا و سیما و رسانه ها باید به صورت ایجابی کار شود و موسیقی هایی با محتوا و براساس، ملاحت و اخلاق مداری تولید شود.
وی ادامه داد: در دهه های شصت و هفتاد موسیقی اخلاق مدارانه، با جان مایه ملاحت، تواضع و براساس ارزش های والای انسانی تولید می شد، به عنوان مثال در موسیقی برنامه کودکی که با عنوان آقای حکایتی شناخته می شد شاهد یک موسیقی بودیم که همه این ویژگی ها را داشت و برگشت به ریشه ها و اخلاق مداری و ملاحت مدام در آن تکرار می شد و اگر برای این گونه موسیقی ها جایگزین نداشته باشیم موسیقی های ضداخلاقی با محتوای توهین، ناسزا و فحاشی جای آن را می گیرد.
معاون هنری سازمان فرهنگی شهرداری تهران گفت: ما باید محصول خوب تولید کنیم و حوزه های شنیداری را تا حدودی به ویژه برای قشر کودک و نوجوان محدود کنیم، خانواده ها باید همانطور که در خوراک و سلامتی فرزندانشان دقت می کنند و آنان را از خوردن برخی اقلام خوراکی مانند فست فود و روغنهای مضر و... منع می کنند از شنیدن موسیقی مبتذل نیز نهی کنند.
وی در پایان بیان کرد: باید برای خانواده ها دوره های آموزشی در مورد شناخت موسیقی مفید و غیرمفید و مبتذل و راههای جلوگیری از بروز آسیب به کودکان و نوجوان برگزار شده و به آنان آگاهی دهیم، آموزش و پرورش نیز نقش مهمی در تربیت فکری دانش آموزان داشته و باید ایجابی عمل کند، صدا و سیما نیز با وجود اینکه تولیدات خوب و قابل قبولی دارد اما باید با تولید محصولات مناسبتر در حوزه موسیقی به ارزشمندتر شدن این حوزه کمک کند.