اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۲۹:۰۴
اذان ظهر ۱۲:۱۱:۵۲
اذان مغرب ۱۹:۳۲:۴۳
طلوع آفتاب ۰۵:۰۸:۴۱
غروب آفتاب ۱۹:۱۲:۳۹
نیمه شب ۲۳:۲۱:۲۲
قیمت سکه و ارز
۱۴۰۱/۰۶/۰۱ - ۱۵:۵۷
هشتمین نمایشگاه نوشت افزار ایران آغاز به کار کرد؛

یوسف نوری: کاغذ داخلی هویت ملی ماست /محمد مهدی اسماعیلی: ایران نوشت امروز به عنوان یک نماد مهم در حوزه استقلال فرهنگی کشور است +ویدئو

هشتمین نمایشگاه نوشت افزار ایران با حضور محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش، سید احمد عبودتیان دستیار ویژه رئیس جمهور در امور مردمی سازی دولت، محمد یقینی مدیرعامل مجمع فعالین نوشت‌ افزار ایرانی اسلامی و برخی دیگر از مسئولان کشوری امروز 1 شهریورماه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز به کار کرد.

یوسف نوری: کاغذ داخلی هویت ملی ماست /محمد مهدی اسماعیلی: ایران نوشت امروز به عنوان یک نماد مهم در حوزه استقلال فرهنگی کشور است +ویدئو

به گزارش سراج24؛ همزمان با ایام شهادت سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالحسین(ع) و در آستانه آغاز هفته دولت هشتمین نمایشگاه نوشت افزار ایران با حضور محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش، سید احمد عبودتیان دستیار رئیس جمهور در امور مردمی سازی دولت، محمد یقینی مدیرعامل مجمع فعالین نوشت‌افزار ایرانی اسلامی و برخی دیگر از مسئولان کشوری صبح امروز ۱ شهریورماه ۱۴۰۱ در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

در ابتدای این نشست آیاتی از کلام الهی تلاوت شد و در ادامه کلیپی از مجموع فعالیت های اخیر مجموع نوشت افزار ایران برای مدعوین پخش شد.

*امروز از نوشت افزار ایرانی حرف می‌زنیم‌ که رضایت مردمی را به دنبال داشته است

محمد یقینی مدیر عامل مجموعه نوشت افزار ایران به عنوان سخنران اول این نشست به ایراد سخن پرداخت.

وی با بیان اینکه جریان نوشت افزار تقریبا دهه دوم مسیر خود را دنبال می‌کند گفت: تقریبا در ۱۰ سال اخیر که موضوعی به نام نوشت افزار ایرانی نداشتیم، امروز با افتخار از تولید ملی و نوشت افزار ایرانی حرف می‌زنیم‌ که رضایت مردمی را به همراه خود آورده و نیز اشتغال زایی قریب به 3 برابری را در بر داشته است.

مدیر عامل مجموعه نوشت افزار ایران افزود: سهم نوشت افزار ایرانی از بازار این حوزه در کشور از 15درصد به قریب 50 درصد رسیده که ان‌شاء الله پس از دوسالی که به خاطر کرونا و وقفه ای که افتاده بود، با قدرت بیشتری در مسیر رشد حرکت خواهد کرد.

یقینی ادامه داد: بیش از 100 تولید کننده در این نمایشگاه حضور پیدا کردند که این نمایشگاه جشنواره نوشت افزار کامل تری خواهد بود. بخش خیریه، آزمایشگاه نوشت افزار، پرده خوانی شاهنامه خوانی و ماه محرم و اجرای تئاتر های مربوط به حوزه نوشت افزار برنامه های تدارک دیده این نمایشگاه است.

*کلید حل مشکلات و بحران ها دست نهادهای مردمی است

سید احمد عبودتیان دستیار رئیس جمهور در امور مردمی سازی دولت با عرض تسلیت ایام شهادت سالار شهیدان، پیرامون نمایشگاه نوشت افزار ایرانی اظهار کرد: آنطور که باید و شاید در این دهه اخیر که به عنوان یک سنگر کلیدی در کشور است تا به حال دیده نشده که امیدواریم روزی به جایگاه اصلی اش  برگردد.


وی افزود: صنعت فرهنگی و خلاق، محتوا محور ترین صنعت در کشور و مردمی ترین از این حیث که خلاقیت تک تک افراد در آن دخالت دارد می تواند به عنوان صنعت پیشران باشد اما این مسئله چه در حاکمیت و یا چه در مردم هنوز جا نیفتاده است و ما زود فاصله گرفتیم از تاریخی که بر آن معتقدیم در کشوری که به حق ادعا داریم هنر نزد ایرانیان است بس، فقط یک صنعت قالی بافی است که به آن پرداختیم.

دستیار رئیس جمهور در امور مردمی سازی دولت ادامه داد: ما زمانی بخواهیم این موضوع را تببین و برای عموم جا بی اندازیم که اگر به دنبال صنعت پیشران در صدور مفاهیم بشری و مفاهیم انقلاب اسلامی می گردیم، نقطه آغاز آن اینجاست و  برگزاری چنین رویدادی هایی است.

وی با اشاره به اینکه در کشوری که ادعای درستی با این مضمون دارد که هنر نزد ایرانیان است و بس، تصریح کرد: ما از بازار قریب به 2500 میلیارد دلاری حوزه صنایع فرهنگی در جهان، یک سهم 1 میلیارد و یک میلیون و هفصد دلاری را داریم که نسبت قابل قبولی نیست.

عبودتیان در پایان اشاره کرد: یکی از ادله ها و ادعاهایی که داریم این است که اقدامات و کارها باید به دست مردم باشد چرا که معتقدیم کلید حل مشکلات و بحران ها دست نهادهای مردمی است. اگر به نیروهای خلاق و‌ مردمی بها داده شود آنچیزی که مدنظر ماست به نتیجه مورد نظر خواهد رسید.

*کاغذ داخلی هویت ملی است

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش ضمن ابراز عرض ارادت به امام سجاد(ع) با بیان اینکه در تمام زندگی مبحث اختراع وجود دارد و امروز باید بدانیم که صحیفه سجادیه علاوه بر اینکه کتابی اخلاقی است، مردم را به سمت ابداع و اختراع هدایت کرده است اظهار کرد: در آستانه آغاز گرامی داشت هفته ی دولت هستیم. هفته ای که به نام یاد شهیدان رجایی و باهنر دو معلم آموزش و پرورش است که امروز به قله‌هایی رسیدند که قابل وصف نیست و پایه گذار امور تربیتی بودند و چنین تولیدکنندگانی که امروز در این جامعه پیش قدم شده و به عنوان نسل دومی فعالیت می کنند حاصل تلاش های تربیتی رجایی و باهنر هستند.

وی گفت: آقای رییسی به عنوان رئیس جمهور در کمتر یک سال توانسته اند با به همه ی‌ مشکلاتی که وجود داشته، دولت مقروض را تحویل بگیرد. قبلا خیلی از کارها محال بود اما امروز با عنایت خداوند و مدیریت آقای رییسی کارها به سامان رسیده و امروز در عرصه های مختلف نقش آفرینی می‌کنیم.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به اینکه امروز شما تولیدکنندگان برخاسته از فرمایشات مقام معظم رهبری برای تحکیم هویت ملی هستید افزود: برای آنکه هویت ملی را از بین ببرند با تفنگ نشد اما امروز آمدند که مظاهر ابتذال غرب را با شیوه های مختلف نشان دادند و برای بی حجابی و ضعیف کردن حجاب و عفاف مردم از تصاویر غیر اخلاقی استفاده کردند و بعدها نه فقط با تصاویر بلکه با استفاده از تصاویر متحرکت در قالب فیلم، بازی ها و اسباب بازی ها وارد شدند و متاسفانه نیز تاثیر گذاشتند.

وی تصریح کرد: بهترین کاری که این تولید کنندگان کردند، معرفی نمادهای ملی و مذهبی است که محصول آن این است که در حال حاضر ما 50% تولید ملی داریم و حدود 15% محتوای ایرانی که انشاء الله بتوانیم آن را به 100درصد برسانیم.

یوسف نوری افزود: تا پارسال 5 هزار تن کاغذ را از داخل و 40 تا 42 هزار تن را از خارج تهیه می کردیم اما امسال که بچه های گام دومی انقلاب پای کار آمدند، تاکنون 30 هزار تن را از داخل خریداری کردیم که 70درصد است و امروز هم برای قرارداد 5 هزار تن دیگر اقدام می‌کنیم و امیدواریم شرایط لازم برای انجام این کار محیا شود.

وی در پایان با اشاره به اینکه کاغذ داخلی هویت ملی است گفت: انشاء الله در سال آینده 100درصد از کاغذ تولید داخلی استفاده خواهیم کرد.

*مجمع ایران‌نوشت وظیفه خود را به خوبی انجام داده است

حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: خیلی‌ها باور نمی‌کردند این کار به نتیجه برسد، ولی امروز هشتمین نمایشگاه افتتاح پیدا کرده و کیفیت و تنوع محصولات به هیچ وجه با نخستین دوره آن، قابل مقایسه نیست.

وی دنیای امروز را «دنیای نمادها» توصیف کرد و ادامه داد: سبک زندگی، گرایش‌ها، تمایلات و زندگی کودکان ما را نمادهایی می‌سازند که از طریق شبکه‌های عظیم سرگرمی در قالب پویانمایی، فیلم، کتاب، تولیدات فضای مجازی و مواردی از این دست، به آنان معرفی می‌شوند.

علامتی با بیان این که استکبار تمام تلاش خود را برای نهادینه کردن ضد ارزش‌های خود در زندگی کودکان ما متمرکز کرده است، تصریح کرد: راهکار اصلی ما در برابر این وضعیت توجه به صنایع فرهنگی و تولید فاخر ایرانی اسلامی است.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خاطرنشان کرد: مجمع ایران‌نوشت در حوزه نوشت‌افزار به خوبی وظیفه تولیدات را انجام داده و موفق شده است مدال افتخاری از مقام معظم رهبری دریافت کند، وظیفه ماست که این کار را در سایر حوزه‌ها به انجام برساند.

*«ایران نوشت» امروز به عنوان یک نماد مهم در حوزه استقلال فرهنگی کشور است

محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد و اسلامی با تقدیر و تشکر از برپا کنندگان هشتمین نمایشگاه نوشت افزار ایران بیان کرد: برگزاری این نمایشگاه، امروز با یک‌ اقتدار و امیدآفرینی پیش رفته و در یک بازه زمانی 10 ساله شاهد این هستیم که موضوع ایران نوشت به عنوان یک نماد مهم در حوزه استقلال فرهنگی کشور تبدیل شده است.

سیی8-23_16-06-17_r1w.jpg

وی افزود: موضوع استقلال و خودکفایی اساسا قبل از آنکه یک‌ مقوله اقتصادی، صنعتی و عمرانی باشد یک مقوله فرهنگی است چون به حوزه هویت ملی برمی‌گردد. ما یک دوره 200 ساله ای را داریم که با ترویج فرهنگ حقارت و انحطاط تلاش می‌ کرد فرهنگ انحطاط و فکر ایرانی را عقب افتاده و فاقد ایده و ابتکار و محتاج به الگوهای بیرونی حساب می‌کرد، که شاید از اوایل دوره قاجار به ویژه پس از شکست هایی که در جنگ های ایران و روس اتفاق افتاد وارد فرهنگ ما شد و هرچقدر که جلو آمد، یک جریان به ظاهر تحصیل کرده را نظریه پردازهای وابسته کرد و امروز باید اقدامات آنان را به عنوان عبرت بخوانیم و در دانشگاه ها تدریس کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد و اسلامی با بیان اینکه خداوند متعال بر درجات امام راحل(ره) بی افزاید که زنجیر عقب ماندگی را از پای مردم ایران باز کرد گفت: شعار ما می توانیم با معجزه انقلاب اسلامی به اثبات رسید و با پایداری 44 ساله آن امروز تبدیل به کتابی قطور تبدیل شده است.

وی در ادامه به پیشرفت در حوزه ایران نوشت اشاره کرد و افزود: در این حوزه که همانند یک زنجیره است نمی شود بدون توجه به مجموعه ای از علل پیشینه و پسینه به آن دید و هنوز نیاز به تلاش و تکامل بیشتری دارد.

اسماعیلی گفت: در خلق کاراکتر هنوز دچار مشکل هستیم و هنوز شخصیت‌هایی هستند که از فرهنگ ما نیستند که این اقدام همکاری وزارتخانه‌های آموزش و پروش، فرهنگ و ارشاد اسلامی و صمت که ۳ رکن اساسی برای تغییر وضعیت فعلی هستند را می‌طلبد و ما اطمینان داریم که در ظرف سالهای کوتاهی چنین اقداماتی با برگزاری چنین این رویدادی به یاری خدا با سرعت بیشتری جلو خواهد رفت و ما این موضوع را از حوزه ایده تا دیده جلو خواهیم برد و بهم متصل خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه امروز بخش عمده ای از مردم ما بازی می کنند که تقریبا به 33 درصد می رسد و نشان از اهمیت این حوزه است افزود: امروز باید بتوانیم مجموعه هایی از نمادهای ایرانی را در حوزه فرهنگ جلو ببریم و به صنعتی سازی آن برسانیم و ما اخیرا در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرارگاه صنایع فرهنگی را راه اندازی کردیم که تقریبا در هر یک از معاونت ها و سازمان های‌مان یک بخش از اقتصاد فرهنگ و هنر فعالند که در تلاشیم به یک زنجیره متصل به هم و هم افزا تبدیل شوند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان به حوزه کاغذ اشاره کرد و این چنین گفت: در آغاز دولت اشاره کردیم که به سمت خودکفایی در تولید کاغذ ملی حرکت خواهیم کرد و امسال با این اقدامی صورت گرفت و از مجموعه کارخانه‌ هایی که از آنان حمایت کردیم و نیز برخی از آنها که در آستانه راه اندازی هستند، ان‌شاء الله برای سال آینده 45 هزار تن مورد نیاز مدارس از تولید کاغذ داخلی خواهد بود.

در حسن ختام نشست خبری «هشتمین نمایشگاه نوشت افزار ایران» روبان آغاز به کار رسمی این رویداد ملی توسط لیلی سادات حسینی نوه شهید سید علی اندرزگو از شهدای مبارز انقلاب اسلامی در حضور محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش قیچی شد.

بر اساس این گزارش، هشتمین نمایشگاه نوشت افزار ایرانی - اسلامی از امروز، اول شهریورماه 1401 از ساعت 10 صبح الی 22 شب در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع بلوار کشاورز، خیابان حجاب آغاز به کار کرد و به مدت 18 روز تا 18شهریور ماه این رویداد ادامه خواهد داشت.

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۵۳
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••