به گزارش سراج24؛ نشست خبری بیست و نهمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان یکشنبه 30 مرداد 1401 با حضور عبدالرضا سهرابی مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی رحیمیان دبیر جشنواره جوانان، عبدالرحیم سیاهکارزاده دبیر اجرایی جشنواره و محمد خاجی روابط عمومی مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
عبدالرضا سهرابی مدیرکل تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای نشست گفت: نکته حائز اهمیت، سن و شور و شوق جوانی است که اگر این انرژی در حوزه هنر درست هدایت شود آینده درستی برای کشور رقم خواهد خورد. هنر رساترین زبان برای بازگو کردن اصلاحات و تقویت قوتها است. اگر به بیانیه گام دوم در 40 سالگی انقلاب نگاهی بیندازید و برنامهای که پیش رو است ببینید، میبینید که تمام رویکرد رهبری نسبت به این موضوع مربوط به جوانان است. ما نیز در این راستا، ظرفیتهایی را به دست و تفکر جوانان رقم خواهیم زد و برگزاری چنین جشنوارهای که امروز بیست و نهمین دوره را شاهدیم میتواند زمینهساز این مهم شود.
وی با بیان اینکه هدف اصلی و اساسی جشنواره کشف استعدادها و پرورش آنهاست، یادآور شد: رویکرد اصلی ما این است که در بستر جشنواره جوان که استعدادیابی صورت گیرد و نوآوریهایی صورت گرفته تاییدکننده این موضوع است و اینها دقیقا در راستای همین مطلبی است که عرض کردم و کار رها نمیشود و تازه کار جشنواره شروع میشود.
سهرابی بیان کرد: این ظرفیتسازی، اتفاقی ویژهای برایش میافتد که برای تحقق هنر ایرانی اسلامی اصیل خواهد بود و یکی از خصوصیات این جشنواره، سینه به سینه بودن جوانان با استادان خودش است و این تعامل با استاد از دیگر اهداف ماست. امیدوارم با ظرفیتسازی که در جشنواره صورت گرفته میزبانی خوبی از جوانان داشته باشیم.
وی همچنین گفت: نگاه من به رسانه، در کنار شما بودن است و قطعا یک دستیافت حداکثری خواهیم داشت در غیر این صورت موفقیت حداقلی را شاهد خواهیم بود و منتظر مطالبهگری شما هستم.
محمدمهدی رحیمیان دبیر هنری بیست و نهمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران نیز در ادامه بیان کرد: دبیر هنری ویژگیهای مشخصی دارد و به همین دلیل تنها به نکاتی اشاره میکنم. خوشبختانه بدون اینکه من دخالتی در انتخاب ترکیب شورای سیاستگذاری جشنواره جوانان داشته باشم به نظر میآید این ترکیب از ویژگیهای منحصربفردی برخوردار هستند. با توجه به علاقمندی ترکیب هنرمندانی که در شورا وجود داشت و اینکه از حضور ۲ نفر از برگزیدگان دورههای قبل بهره میبردیم، موجب شد که بتوانیم در جلساتی که با حضور آنها برگزار شد، به بررسی دورههای قبل بپردازیم و وجه تمایز جشنواره با سایر رویدادهای فرهنگی و هنری اداره کل و معاونت هنری برعهده دارند، مورد بررسی قرار دهیم.
وی بیان کرد: تصمیمسازهای این جشنواره که پیشینهای ۳۰ ساله دارد همانطور که انجمن سینمای جوانان ایران هدفگذاری آموزش فیلمسازان با تاکید بر آموزش عکاسی بر اساس مبانی را داشته است. ما نیز وارثان تلاشهای خالصانه کسانی بودیم که این سکان را در اختیار داشتهاند و به ما رساندهاند.
رحیمیان گفت: آنچه که مهم است رویکرد جشنواره تمرکززدایی از تهران در تعامل با اداره کل استانهای ارشاد بوده است و آنها را جستجو میکردند تا از امکانات به بهترین نحو گسترش پیدا کند و برکتش نیز همین است و در عین حال تعاملات حفظ شود. غالب هنرمندانی که امروز شاهد حضور آنها هستیم، به مثابه سرمایه فرهنگی مرکز تجسمی ارشاد باید دانست. در بررسی هایی که انجام دادیم رویکرد این دوره را اندکی تغییر داد. طبق برآوردی که داشتیم ممکن است با عدم استقبال مواجه شود اما به هر حال نفس حق و دلگرمی دوستان سبب شد با استقبال خوبی مواجه شویم و آمار امسال به لحاظ کمّی شکسته شد و موجب دلگرمی ما شد، هر چند ما به دنبال امار کیفی هستیم.
وی تاکید کرد: اهمیت و وجه تمایز جشنواره جوانان با دیگر جشنوارههای هنری کشور، آموزشمحور بودن آن است، ارتباط سینه به سینه و رو در رو در فضایی جدا از دیگر فضاهای آموزشی در سطح کشور است.
وی با اشاره به فضای اردوگاه شهید باهنر که با رویکرد و موضوع جشنواره همسو است، بیان کرد: جشنواره هنرهای تجسمی جوانان با محوریت بحران زیست محیطی یا محیط زیست در ایران برگزار خواهد شد. در دورههای قبل به روشنی مفهومی را مطرح نکردیم اما اگر بخواهیم جشنوارهای را در سطحی مطلوب برگزار کنیم، باید دارای عنوان باشد.
دبیر هنری جشنواره هنرهای تجسمی جوانان به تحلیل آموزش اشاره کرد و گفت: ما میدیدیم که اکثر هنرجوها خودآموخته هستند و برخی نیز از آموزش متوسط یا پایین برخوردارند و ما را وا داشت که آوردگاه جشنواره این باشد که بازنگری در آموزش این هنرجوها را انجام دهیم. امروز تکلیف کسانی که باید راه پیدا کنند مشخص شده است. استادان حاضر در کارگاهها علاوه بر هنرمندیشان، صبر و شکیبایی در آموزش است. همچنین آموزش برخلاف دورههای قبل خاتمه پیدا نمیکند و برگزیدهای نخواهیم داشت بلکه هنرجویان وارد مرحله سوم که آموزش در فضای مجازی است، میشوند و این تعامل بین ما و هنرجوها تا آذرماه ادامه پیدا میکند.
وی تصریح کرد: نوع شکلگیری و ترکیب کارگاههای ما با توجه به جنس این رشته متفاوت است که با توجه به نیازسنجیها صورت گرفته است. همچنین برنامهای نیز برای حضور استادان در مراکز استانها خواهیم داشت.
رحیمیان در ادامه بیان کرد: توازن نسبی بین شرکتکنندگان وجود ندارد همچنین به ازای هر سه خانم، یک مرد شرکتکننده داریم. ما بر اساس شایسته سالاری اساتید را انتخاب کردیم. شما این ماجرا را حرکتی مقطعی نبینید و برنامهای است که در بود و نبود ما، به عنوان پروژه تراز اول و بنیادی اجرا خواهد شد. آنچه که ما به عنوان دغدغه خودمان در نظر داریم، مسائل خودمان است و به حل آنها بپردازیم.
وی گفت: این دوره برخلاف سایر دورهها، حاصل کار، کاری مشترک بین استاد و هنرجو است که این ترکیب را را محقق خواهیم کرد. این چیزی است که در پیشینه تجسمی ما در بازه زمانی که پیش بینی کردیم، کم سابقه است. این گروه خودش را وارد چالشی جدی کرده است و ورود به این محدوده، کاری ساده نیست اما شدنی است و امیدوارم نتایجی راهگشا داشته باشد و شاهد عرصه آموزش هنرهای تجسمی فارغ از فضاهای معمول و موجود باشیم.
عبدالرحیم سیاهکارزاده دبیر اجرایی جشنواره هنرهای تجسمی جوانان نیز گفت: در دورههای قبل وقتی به استانها مراجعه میکردیم، متقاضی بودند که این جشنواره در تهران برگزار شود تا از امکانات تهران استفاده کنند، از سه سال قبل قرار شد در تهران برگزار شود اما کرونا سبب شد این جریان به تاخیر بیفتد.
وی افزود: در برنامهریزی که انجام دادیم، قرار بر این است که شرکتکنندگان از مراکز هنری چون موزه هنرهای معاصر تهران بازدید کنند و تجربههای حضوری و هنری خودشان را داشته باشند.
سیاهکارزاده با اشاره به تفاهم با آموزش و پرورش برای اردوگاه باهنر اظهار کرد: یکی از مجموعههایی که همه خواستههای ما را برای اسکان و آموزش را برآورد میکرد و این محل را برای برگزاری جشنواره برگزیدیم.
وی همچنین عنوان کرد: تعداد کل افرادی که ثبتنام کردند، 1253 بود که 7417 اثر ارسال کردند. در این دوره، شاهد حضور 926 شرکتکننده زن و 327 شرکت کننده مرد بودیم. از این میان، 135 شرکتکننده از 26 استان کشور انتخاب شدند.
رحیمیان درباره پیشبینی برای آموزش جوانان در استانهایی که در جشنواره حضور ندارند، گفت: دو مساله وجود دارد؛ اینکه پوشش اطلاعرسانی ما مطلوب بوده یا خیر، دوم اینکه باید بدانیم سطح آموزش در استانها در چه سطحی است. اعزام استادان و کارشناسان به این استانها، این فرصت را به ما میدهد که برای آنها راهکار پیدا کنیم، چرا که این موضوع بیانگر مسائلی است که دیگر جشنوارهها را نیز در بر خواهد گرفت. همچنین ادارات کل ارشاد استانها باید در این دوره و دورههای آتی، افردای را به عنوان نامزد شرکت در جشنواره اعلام کنند.
سهرابی در پاسخ به پرسش مهر مبنی بر اینکه چه برنامه مدون داخلی و بینالمللی برای رها نشدن هنرجویانی که در جشنواره حضور دارند وجود دارد، گفت: در خلال یکی از جلسات شورای سیاستگذاری با آقای رحیمیان درباره رویکرد ویژه و ارائه بینالمللی آثار هنرجویان این جشنواره صحبت کردیم. در این راستا، اگر آموزش مستتر باشد خودبخود هنرمندان وارد بازار کار میشوند. در حال حاضر نگاه ما آموزش محور است اما در دورههای بعد، حتما فکری برای ارائه بینالمللی این آثار خواهیم کرد. در واقع نگاه ما، نگاهی کلان و کادرسازی است، چراکه این جوانان جایگزین بزرگان خواهد بود و خود به خود وارد بازار کار خواهند شد.
رحیمیان نیز در پاسخ به پرسش مهر گفت: جزء وظایف این جشنواره کاریابی نیست نه اینکه مطلوب ما نیست، هرچند در تعامل و صحبتی که با اساتید داشتم، دغدغهشان این بود که چه برای این جوانان خواهیم داشت. به اعتقاد من، مقدمه این کار این است که نمایشگاهی آبرومند و در شان آنها برگزار کنیم و میتوانیم مخاطبان این مجموعه را دعوت کنیم تا از طریق دیدن آثار آنها به سمت بازار کار سوق دهند که این تسهیلگری صورت گیرد.
در عین حال، آنچه که وجود دارد تمام تلاشمان است که نمایشگاه آثار را آماده کنیم درعین حال دست اندرکاران داخلی و بینالمللی را دعوت کنیم تا آثار را ببینند، چراکه تا نمایشگاهی نباشد، زمینهای نخواهیم داشت. در این مورد با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تعامل داشتیم تا بتوانیم این نمایشگاه یا بخشی از آن را بدون خدشه به آثار، در کشورهای دیگر داشته باشیم.
سیاهکارزاده نیز بیان کرد: تمامی برگزیدههای حاضر در جشنواره را عضو صندوق اعتباری هنر خواهیم کرد که باید پشتوانه نمایش آثار داشته باشند که آن را نیز با برگزاری نمایشگاهی در گالری هنر ایران رفع میکنیم. در واقع برای تحقق این موضوع، ایدهآل این است که آثار به صورت حرفهای ارائه شوند.