وقتی فرشتگان برای ازدواج امام علی (ع) و حضرت زهرا (س) بهشت را آذین بستند

وقتی فرشتگان برای ازدواج امام علی (ع) و حضرت زهرا (س) بهشت را آذین بستند

به گزارش سراج24؛ نخستین روز ماه ذی‌الحجه، سالروز زیباترین پیوند آسمانی در جهان اسلام است؛ ازدواجی نمونه‌ که هرگز در تاریخ تکرار نشد. آثار و برکات پیوند فرخنده امیرالمومنین علی علیه‌السلام، با برترین بانوی دو عالم، حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، تا قیام قیامت بلکه تا ابد، همه موجودات را بهرمند می‌سازد.

حجت‌الاسلام محمدهاشم شفیعی در گفت‌وگو با فارس درباره این ازدواج آسمانی گفت: برای خواستگاری، خدمت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، آمدند ولی نه تنها هر کدام، با جوابی از پیامبر روبرو شدند بلکه پیامبر، به خاطر گفتار برخی از آنها و به رخ کشیدن مال و ثروتشان، غضبناک شد. پیامبری که خدا او را به «خلق عظیم؛ خلق و خوی بزرگ» ستوده است. گویا ایشان منتظر امر الهی در این باره بود، تا اینکه جبرئیل نازل شد و با رساندن سلام خداوند عرض کرد: برخیز و به ‌سوی علیّ ‌بن ‌ابی ‌طالب علیه السلام برو، همانا مَثل او مَثل کعبه است که برای حج به‌سوی آن می‌روند، ولی وی به ‌سوی کسی نمی‌رود.

خداوند به فرشتگان دستور داد که بهشت را آذین‌بندی کنند

وی ادامه داد: سپس خداوند دستور داد که بهشت را آذین‌بندی کنند و به فرشتگان و ملائکه دستور آراستگی و... داد. زمانی که همه حاضر شدند و منبری از نور نصب شد، خطبه عقد ازدواج حضرت حضرت فاطمه سلام الله علیها و حضرت امیرالمومنین علیه السلام جاری شد و مهریه حضرت زهرا، یک پنجم دنیا تا روز قیامت برای او و فرزندانش قرار داده شد. سپس به پیامبرش دستور داد که عقد ازدواج فاطمه سلام الله علیها، را در زمین برای او بخواند.

ارتباط عروس قرآن، با این پیوند ملکوتی

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه سوره الرحمن در منزلت اهل بیت نامیده شده گفت: سوره الرحمن، علاوه بر اینکه از اول تا آخر، به طور کلی در شأن و منزلت اهل بیت علیهم السلام نازل شده است، عروس قرآن نیز نام گرفته است. و برای خواندن آن فضائل و برکات زیادی را بیان کرده‌اند از جمله: نورانیت دل و قلب، رسیدن به حقیقت انسانیت و مقام شفاعت و... امام صادق علیه‌السلام فرمودند: از قرائت سوره «الرحمن»، غافل نشوید زیرا این سوره، قلب منافقان را روشن نمی‌کند. از این روایت چنین استفاده می‌شود که اهل نفاق، هرگز از آثار و خواص این سوره بهره‌ای ندارند.

حجت‌الاسلام شفیعی ادامه داد: در این سوره، غیر مستقیم، به پیوند حضرت علی و فاطمه سلام الله علیهما، نیز اشاره شده است؛ زیرا امام صادق علیه السلام ذیل آیه «مَرَجَ‏ الْبَحْرَیْنِ‏ یَلْتَقِیانِ‏ بَیْنَهُما بَرْزَخٌ لا یَبْغِیان؛ فرمودند: «مراد از دو دریا، امیرالمومنین و فاطمه زهرا سلام الله علیهاست که هرگز به یکدیگر تعدی و ستم نمی‌کنند.» در ادامه به حاصل این پیوند؛ تولد امام حسن و امام حسین علیهم السلام، نیز اشاره شده است.

وی با اشاره به اینکه در چرایی نام‌گذاری این سوره به عروس قرآن چند دیدگاه وجود دارد، گفت: اول اینکه این سوره در بین دیگر سوره‌های قرآن، در زیباترین حالت بوده و از جایگاه ویژه برخوردار است، دوم اینکه مزین بودن این سوره به نعمت‌های خدا همان‌طور که عروس به انواع زیورها زینت داده می‌شود و سوم موزون بودن و آهنگ کلام این سوره، چنان سرشار نعمت و رحمت است که خواننده را به شور و شوق می‌آورد.

فاطمه زهرا سلام الله علیها، عروس قرآن ناطق

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه در برخی روایات، امیرالمؤمنین قرآن ناطق، معرفی شده است، گفت: از جمله، امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمودند: «أَنَا کَلَامُ‏ اللَّهِ‏ النَّاطِقُ‏، من کلام ناطق خدا هستم» یا «من کتاب ناطق خدایم.» در مقابل قرآن که ساکت و بی‌صداست. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نیز فرمودند: من دو چیز گرانبها در نزد شما قرار می دهم، قرآن و اهل بیت علیهم السلام. پس، این دو، عِدل یکدیگر هستند و اشتراکات زیادی بین قرآن و امیرالمومنین علیه السلام وجود دارد. نتیجه اینکه، فاطمه زهرا سلام‌الله علیها، عروس این قرآن ناطق است، همان‌گونه که قرآن صامت، از آن یاد کرده است، از این رو این سوره، عروس قرآن لقب گرفت.

خواندن این سوره در مراسمات

وی ادامه داد: از اینجا علت تأکید در خواندن این سوره معلوم می‌شود، زیرا علاوه بر آثار و برکات آن و آشنایی با نعمت‌های فراوانی که خدا در اختیار انسان قرار داده است، به نوعی تشفی قلب‌های انسان‌های داغدیده می‌شود و از سویی مقدمه‌ای برای آشنایی با مقام ولایت اهل بیت علیهم‌السلام است، زیرا این سوره هرگز در دل منافقان، جای نمی‌گیرد.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

یامین‌ پور: نهاد خانواده در ایران زنده و پیشرو است

فردا هیچ طلاقی در کشور ثبت نمی‌شود

0 نظر

ارسال نظر

capcha