اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۲۸:۵۶
اذان ظهر ۱۲:۰۹:۵۹
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۵۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۴:۴۷
غروب آفتاب ۱۸:۲۳:۴۵
نیمه شب ۲۳:۲۶:۵۰
قیمت سکه و ارز
۱۴۰۱/۰۴/۰۷ - ۰۴:۰۰

برترین‌های جشنواره بین المللی تئاتر در همدان معرفی شدند

برترین‌های جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان در همدان معرفی شدند.

برترین‌های جشنواره بین المللی تئاتر در همدان معرفی شدند

به گزارش سراج24؛ مسعود ویژه دوشنبه در مراسم اختتامیه جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان که در مجتمع فرهنگی هنری بوعلی‌سینا برگزار شد؛ بیان کرد: خداوند را شاکریم پس از دو سال وقفه در برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان به دلیل همه‌گیری کرونا، توفیق برگزاری موفقیت آمیز این رویداد را داشتیم.

وی افزود؛ خوشحالیم که با وجود با برخی ناملایمات نسبت به این رویداد فرهنگی و هنری، توانستیم لحظاتی شاد و مفرح برای مردم استان همدان به ویژه کودکان این دیار رقم بزنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان مطرح کرد: برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان از یک سو مرهون همدلی، همیاری و همکاری دستگاه‌های اجرایی در استان همدان و از سوی دیگر مرهون حمایت‌های دست‌اندرکاران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به ویژه وزیر ارشاد بود.

ویژه، در پایان از دبیر جشنواره و مسئولان مرکز هنرهای نمایشی و دست‌اندرکاران اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان که از ماه‌ها پیش مقدمات برگزاری این جشنواره را فراهم کردند قدردانی کرد.‌

در بخش نمایش خیابانی جشنواره بیست و هفتم، با حضور هیأت داوران جشنواره متشکل از عباس جمشیدی فر، حسین صفی و بهناز مهدی خواه، آرا هیأت داوران اعلام شد.
نامزدهای طراحی فضای این بخش، لیلا بیگوند برای طراحی فضا نمایش "محیط بانان شجاع"، هیام احمدی برای طراحی فضا نمایش "تله من"، مهدی حبیبی برای طراحی فضا نمایش "یک روز بخصوص" و میثم کرمی برای طراحی فضا نمایش "یک دنیایی که آدم هاش آبی شن" بودند که لوح تقدیر و جایزه نقدی این بخش به هیام احمدی برای طراحی فضا نمایش "تله من"و همچنین تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی نیز به مهدی حبیبی برای طراحی فضا نمایش "یک روز بخصوص" اهدا شد.
نامزدهای بازیگری خردسال این بخش نیز یوسف بهرام لو برای بازی در نمایش "نان آوران"، مهرسا مدیحی برای بازی در نمایش "نان آوران"، محمد صدرا شهبازیان برای بازی در نمایش "غولک های نازنین" و هوراد حبیبی برای بازی در نمایش "یک روز بخصوص" بودند که دیپلم افتخار و جایزه نقدی مشترک به محمد صدرا شهبازیان برای بازی در نمایش "غولک های نازنین" و مهرسا مدیحی برای بازی در نمایش "نان آوران" رسید.
در بخش بازیگری زن نمایش خیابانی نیز عسل میرزایی برای بازی در نمایش "یه دنیایی که آدم هاش آبی شن"، نرگس خاک‌کار برای بازی در نمایش "یک روز بخصوص" و آیسودا بشیری برای بازی در نمایش "غولک های نازنین" نامزد بودند که لوح تقدیر و جایزه نقدی این بخش به نرگس‌خاک کار برای بازی در نمایش "یک روز بخصوص" رسید.
همچنین تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به عسل میرزایی برای بازی در نمایش "یه دنیایی که آدم هاش آبی شن" اهدا شد.
در قسمت بازیگری مرد این بخش نیز فرامرز غلامیان برای بازی در نمایش "تله من"، مهدی رسولی برای بازی در نمایش "غولک های نازنین"، مهران بیات برای بازی در نمایش "یک روز بخصوص" و میثم میثاقی برای بازی در نمایش "محیط بانان شجاع" نامزد بودند که لوح تقدیر و جایزه نقدی این بخش به طور مشترک به فرامرز غلامیان برای بازی در نمایش "تله من" و مهدی رسولی برای بازی در نمایش "غولک های نازنین" اهدا شد.
همچنین تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مهران بیات برای بازی در نمایش "یک روز بخصوص" تقدیم شد.
در بخش طرح و ایده نمایش خیابانی نیز سعید باغبانی و احمدرضا جلیلوند برای طراحی و ایده پردازی نمایش "نان آوران"، هیام احمدی برای طراحی و ایده پردازی نمایش" تله من" و مهدی حبیبی برای طراحی و ایده پردازی نمایش "یک روز بخصوص" نامزد بودند که لوح تقدیر و جایزه نقدی این بخش به سعید باغبانی و احمدرضا جلیلوند برای طراحی و ایده پردازی نمایش "نان آوران" اهدا شد.
همچنین تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مهدی حبیبی برای طراحی و ایده پردازی نمایش "یک روز بخصوص" رسید.
در بخش کارگردانی نمایش خیابانی نیز هیام احمدی برای کارگردانی نمایش "تله من"، مهدی حبیبی برای کارگردانی نمایش "یک روز بخصوص" و موسی هدایتی برای کارگردانی نمایش "غولک های نازنین" نامزد بودند که تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به مهدی حبیبی برای کارگردانی نمایش "یک روز بخصوص" اهدا شد.
جایزه ویژه هیأت داوران این بخش نیز با اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی به هوراد حبیبی بازیگر نوجوان نمایش " یک روز بخصوص" اهدا شد.
در بخش مسابقه خیمه‌شب بازی بیست و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان نیز هیأت داوران با اهدا لوح تقدیر و جایزه نقدی از عرشیا ربیعی، خیمه شب باز نوجوان نمایش "دروغ مبارک" با اهدای جایژه ویژه هیأت داوران قدردانی کرد.
در بخش نمایش برگزیده نیز تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به امیر حسین انصافی برای کارگردانی "نمایش ویروس کشون" اهدا شد.
بخش خردسال این جشنواره، هیأت داوران این مسابقه متشکل از بهرام بهبهانی، مهرداد نظام آبادی و الکا هدایت پس از مشاهده و ارزیابی آثار حاضر در این بخش آرا خود را اعلام کردند.

در بخش طراحی و ساخت عروسک، هیأت داوران با اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی از "صبا قدیمی" برای طراحی و ساخت عروسک‌های نمایش" همه در یک قاب" تقدیر کردند.

در بخش طراحی صحنه، لوح تقدیر و جایزه نقدی هیأت داوران با اهدای لوح تقدیر به "حامد زحمتکش" برای طراحی صحنه نمایش "دینگ دینگ دنگ" رسید.

همچنین در بخش بازیگری زن خردسالان، فاطمه خدابنده لو برای بازی در نمایش "دینگ دینگ دنگ"، شیرین کاشفی برای بازی در نمایش "اتاق بازی" و زهره سیاری برای بازی در نمایش "مهمان‌های ناخوانده" نامزد بودند که هیأت داوران با اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی از "شیرین کاشفی" برای بازی در نمایش "اتاق بازی" تقدیر کردند.
تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی این بخش نیز به "فاطمه خدابنده لو" برای بازی در نمایش "دینگ دینگ دنگ" رسید.
برای جایزه بازیگری مرد بخش خردسالان نیز، امیرحسین انصافی برای بازی در نمایش "همه در یک قاب"، آرین ناصری مهر برای بازی در نمایش "اتاق بازی" و امیر تنها برای بازی در نمایش "ساکت" نامزد بودند که تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی این بخش به "امیر حسین انصافی" برای بازی در نمایش "همه در یک قاب" اهدا شد.

برای جایزه نمایشنامه نویسی بخش خردسالان نیز، شراره طیار برای نگارش نمایشنامه "همه در یک قاب"، آرین ناصری مهر برای نگارش نمایشنامه "اتاق بازی" و حامد زحمتکش برای نگارش نمایشنامه "دینگ دینگ دنگ" نامزد بودند که تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی این بخش به "شراره طیار" برای نگارش نمایشنامه "همه در یک قاب" اهدا شد.

در بخش کارگردانی نمایش خردسالان نیز آرین ناصری مهر برای کارگردانی نمایش "اتاق بازی"، شراره طیار برای کارگردانی نمایش "همه در یک قاب" و فاطمه خدابنده لو برای کارگردانی نمایش "دینگ دینگ دنگ" نامزد بودند که تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی این بخش به "آرین ناصری مهر" برای کارگردانی نمایش "اتاق بازی" اهدا شد.

همچنین جایزه نمایش برگزیده بخش نمایش خردسالان نیز، هیأت داوران جایزه این بخش، شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به گروه نمایش "همه در یک قاب" به کارگردانی "شراره طیار" از پردیس اهدا شد.
هیأت داوران مسابقه نمایشنامه نویسی بیست و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان، متشکل از هنگامه مفید، احمد بیگلریان و بهرام جلالی پور پس از مطالعه ۱۰ نمایشنامه منتخب مرحله نخست و بحث و بررسی کارشناسی، آرا، خود را معرفی کردند.
هیأت داوران به اتفاق آرا و بر اساس شرایط موجود آثار متقاضی، سه اثر، نمایشنامه سفر به شهر عروسکی نوشته زیبا عبدی از همدان، نمایشنامه بزرگترین گنج جهان نوشته رضا بیات از تهران و نمایشنامه خروس شاه نوشته محمد باقر نباتی مقدم از تهران به عنوان برگزیده انتخاب کردند.
هیأت داوران مسابقه تئاتر کودک متشکل از حسن دادشکر، امیر سلطان احمدی، امید نیاز و مریم سعادت، فریبا دلیری پس از مشاهده و ارزیابی آثار حاضر برگزیدگان این بخش را معرفی کردند.

در بخش موسیقی امیر حسین انصافی برای موسیقی نمایش "ریزجان" و محمد رضا معین برای موسیقی نمایش "دزد لالایی‌ها" نامزد بودند که لوح تقدیر و جایزه نقدی به محمد رضا معین برای موسیقی نمایش "دزد لالایی‌ها" اهدا شد و تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به امیر حسین انصافی برای موسیقی نمایش "ریزجان" رسید.
در بخش طراحی پوستر و بروشور، حجت مجرد برای طراحی پوستر و بروشور نمایش "آی تک"، مهدی هراتی برای طراحی پوستر و بروشور نمایش "افسانه قربون آقا، کلوچه‌ها، دیو بچه‌ها" و ندا حیدری برای طراحی پوستر و بروشور نمایش "کاشف گیج" نامزد بودند که لوح تقدیر و جایزه نقدی به مهدی هراتی برای طراحی پوستر و بروشور نمایش "افسانه قربون آقا، کلوچه‌ها، دیو بچه‌ها" اهدا شد.

در بخش عروسک گردانی مسابقه تئاتر کودک نیز یلدا یوسفیان برای عروسک گردانی در نمایش "آی تک"، فیهمه باروتچی برای عروسک گردانی در نمایش "ریز جان"، محبوبه اعرابی برای عروسک گردانی در نمایش "ریزجان" و مینا مقامی زاده برای عروسک گردانی در نمایش "ریز جان" نامزد بودند که لوح تقدیر و جایزه نقدی این بخش به طور مشترک به یلدا یوسفیان برای عروسک گردانی در نمایش "آی تک" و مینا مقامی زاده برای عروسک گردانی در نمایش "ریز جان" اهدا شد.

در بخش صدا پیشگی این مسابقه نیز لوح تقدیر و جایزه نقدی به فهیمه باروتچی برای نمایش ریزجان رسید و در بخش طراحی نور نیز لوح تقدیر و جایزه نقدی به رضا خضرایی برای طراحی نور نمایش آرزوهای یک موش کور و در بخش گریم مسابقه تئاتر کودک نیز لوح تقدیر و جایزه نقدی به حسین تبریزی برای گریم نمایش دزد لالایی‌ها اهدا شد.
در بخش طراحی لباس نیز ریحانه مطهری برای طراحی لباس نمایش "دزد لالایی‌ها"، فهیمه حسینی برای طراحی لباس نمایش "کاشف گیج" و هانیه زحمتکش و الهه میرزایی برای طراحی لباس نمایش "آرزو های یک موش کور" نامزد بودند که لوح تقدیر و جایزه نقدی به ریحانه مطهری برای طراحی لباس نمایش "دزد لالایی‌ها" اهدا شد و تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به فهیمه حسینی برای طراحی لباس نمایش "کاشف گیج" رسید.

در بخش طراحی صحنه نیز فاطمه برمال برای طراحی صحنه نمایش " آی تک"، سینا ییلاق بیگی برای طراحی صحنه نمایش‌های "آرزو های یک موش کور" و "دزد لالایی‌ها" و فرزاد لباسی برای طراحی صحنه نمایش "از اسب تا سیب" نامزد بودند که لوح تقدیر و جایزه نقدی به سینا ییلاق بیگی برای طراحی صحنه نمایش "آرزو های یک موش کور" اهدا شد و تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به فاطمه برمال برای طراحی صحنه نمایش " آی تک" رسید.

در بخش بازیگری زن مسابقه تئاتر کودک این جشنواره، هدیه حاجی طاهری برای بازی در نمایش "آرزو های یک موش کور "، میترا شجاع برای بازی در نمایش "دزد لالایی‌ها"، پگاه معصومی برای بازی در نمایش " از اسب تا سیب " و سیده رها کرمانی برای بازی در نمایش " از اسب تا سیب " نامزد بودند که لوح تقدیر و جایزه نقدی این بخش به سیده رها کرمانی برای بازی در نمایش " از اسب تا سیب " اهدا شد و تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی این بخش تقدیم می‌شود به خانم میترا شجاع برای بازی در نمایش "دزد لالایی‌ها" رسید.

در بخش بهترین بازیگر مرد مسابقه کودک این جشنواره بهمن داداشی برای بازی در نمایش "کاشف گیج"، میلاد رمضانی برای بازی در نمایش " کاشف گیج "، خالق استواری برای بازی در نمایش " آرزو های یک موش کور "، سعید ابک برای بازی در نمایش " آرزو های یک موش کور "، سعید حاجی حیدری برای بازی در نمایش "دزد لالایی‌ها" و علی باروتی برای بازی در نمایش "آرزو های یک موش کور" نامزد بودند که لوح تقدیر و جایزه نقدی این بخش به طور مشترک به بهمن داداشی برای بازی در نمایش "کاشف گیج" و سعید حاجی حیدری برای بازی در نمایش "دزد لالایی‌ها" و سعید ابک برای بازی در نمایش " آرزو های یک موش کور " اهدا شد.

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی این بخش نیز به خالق استواری برای بازی در نمایش " آرزو های یک موش کور " تقدیم شد.
در بخش نمایشنامه نویسی نیز الهه دهقان پیشه برای نگارش نمایشنامه " کاشف گیج"، سعید ابک برای نگارش نمایشنامه" آرزوهای یک موش کور" و هادی حسنعلی برای نگارش نمایشنامه "ریزجان" نامزد بودند که لوح تقدیر و جایزه نقدی این بخش به سعید ابک برای نگارش نمایشنامه "آرزو های یک موش کور " اهدا شد و تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی این بخش به الهه دهقان پیشه برای نگارش نمایشنامه " کاشف گیج " رسید.
در بخش بهترین کارگردان نیز میلاد رمضانی ورجاوند برای کارگردانی نمایش "کاشف گیج"، وحید نفر برای کارگردانی نمایش "آرزو های یک موش کور"، آرش شریف زاده برای کارگردانی نمایش "دزد لالایی‌ها" و ندا وفایی برای کارگردانی نمایش "ریزجان" نامزد بودند که لوح تقدیر و جایزه نقدی این بخش به وحید نفر برای کارگردانی نمایش "آرزو های یک موش کور" اهدا شد و تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی این بخش به میلاد رمضانی ورجاوند برای کارگردانی نمایش "کاشف گیج" رسید.
هیأت داوران بخش نوجوان متشکل از محمد جواد کبودر آهنگی، شهرام کرمی، محمد بحرانی، علی پاکدست و زهرا صبری پس از مشاهده و ارزیابی آثار حاضر در این بخش برگزیدگان را معرفی کردند.

در بخش گریم مسابقه نوجوان این جشنواره، فائزه سلطانی برای گریم نمایش "ژپتو" و امیر حسین غفاری برای گریم نمایش "آش آشتی کنان" نامزد بودند که لوح تقدیر و جایزه نقدی این بخش به فائزه سلطانی برای گریم نمایش "ژپتو" اهدا شد.
در بخش طراحی پوستر و بروشور مسابقه نوجوان این جشنواره، لوح تقدیر و جایزه نقدی به طیبه آنجدانی برای طراحی پوستر و بروشور نمایش "سومین روز تابستان" اهدا شد.

در بخش نورپردازی نیز نیلوفر نقیب الساداتی و محمدرضا رحمتی برای نمایش "ژپتو" و یاسر بیگ زاده برای نمایش "سومین روز تابستان" نامزد بودند که لوح تقدیر و جایزه نقدی این بخش به یاسر بیگ زاده برای نمایش "سومین روز تابستان" اهدا شد.

در بخش بهترین موسیقی بخش نوجوان جشنواره نیز مهدی زمانی برای موسیقی نمایش "ژپتو"، کامیار بهبهانی و امین رجایی برای موسیقی نمایش "با خودت برقص"، محمد نادری برای موسیقی نمایش "در سوگ شب هزار و یکم شهرزاد قصه ساز"، محمد باقر صاد برای موسیقی نمایش "آورده‌اند که…" و امید سنجر موسوی برای موسیقی نمایش "آش آشتی کنان" نامزد بودند که لوح تقدیر و جایزه نقدی این بخش به مهدی زمانی برای موسیقی نمایش "ژپتو" اهدا شد و تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به امید سنجر موسوی برای موسیقی نمایش "آش آشتی کنان" رسید.

در بخش بهترین طراحی صحنه نیز پوریا آنجدانی برای طراحی صحنه نمایش "سومین روز تابستان"، اوشان محمودی برای طراحی صحنه نمایش "ژپتو"، مسیحا ابوعلی برای طراحی صحنه نمایش "با خودت برقص" و مهدی شریفی برای طراحی صحنه نمایش "آش آشتی کنان" نامزد بودند کهلوح تقدیر و جایزه نقدی این بخش به پوریا آنجدانی برای طراحی صحنه نمایش "سومین روز تابستان" اهدا شد و تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی نیز به مهدی شریفی برای طراحی صحنه نمایش "آش آشتی کنان" رسید.

در بخش بهترین طراحی لباس مسابقه نوجوان این جشنواره نیز، شهاب محمودی برای طراحی لباس نمایش "ژپتو"، هادی کیانی برای طراحی لباس نمایش "آورده‌اند که…"، سمانه احمدی مطلق برای طراحی لباس "اتاق سفید" و محبوبه سلطانی برای طراحی لباس نمایش "آش آشتی کنان" نامزد بودند که لوح تقدیر و جایزه نقدی این بخش به هادی کیانی برای طراحی لباس نمایش "آورده‌اند که…" اهدا شد و تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به شهاب محمودی برای طراحی لباس نمایش "ژپتو" رسید.

برای جایزه بهترین بازیگر زن مسابقه نوجوان این جشنواره نیز مهناز آسوده برای بازی در نمایش "آش آشتی کنان "، غزاله نجیمی برای بازی در نمایش "آورده‌اند که…"، آذین نظری برای بازی در نمایش "ژپتو" و بی تا عزیز اوقلی برای بازی در نمایش "ژپتو" نامزد بودند که لوح تقدیر و جایزه نقدی این بخش به طور مشترک به غزاله نجیمی برای بازی در نمایش "آورده‌اند که…" و مهناز آسوده برای بازی در نمایش "آش آشتی کنان " اهدا شد و تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی آذین نظری برای بازی در نمایش "ژپتو" رسید.

برای جایزه بهتری بازیگر مرد مسابقه نوجوان این جشنواره، علی تاریمی برای بازی در نمایش "ژپتو"، سید مهرداد کاووسی برای بازی در نمایش "سومین روز تابستان"، فرشاد قاسمی برای بازی در نمایش "آش آشتی کنان" و محمد تقی نژاد برای بازی در نمایش "آش آشتی کنان" نامزد بودند که لوح تقدیر و جایزه نقدی این بخش به طور مشترک به سید مهرداد کاووسی برای بازی در نمایش "سومین روز تابستان" و فرشاد قاسمی برای بازی در نمایش "آش آشتی کنان" اهدا شد و تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به علی تاریمی برای بازی در نمایش "ژپتو" رسید.

برای جایزه بهترین کارگردانی مسابقه نوجوان این جشنواره نیز محسن پور قاسمی برای کارگردانی نمایش "سومین روز تابستان"، سامی صالحی ثابت برای کارگردانی نمایش "باب اسفنجی کرگدن"، اوشان محمودی برای کارگردانی نمایش "ژپتو"، مسیحا ابوعلی برای کارگردانی نمایش "با خودت برقص"، مهسا جعفری و مسعود هاشمی نژاد برای کارگردانی نمایش "اتاق سفید" و محمد جهان پا برای کارگردانی نمایش "آش آشتی کنان" نامزد بودند که لوح تقدیر و جایزه نقدی این بخش به اوشان محمودی برای کارگردانی نمایش "ژپتو" اهدا شد و تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به محمد جهان پا برای کارگردانی نمایش "آش آشتی کنان" رسید.

در بخش نمایشنامه نویسی نیز مسعود هاشمی نژاد برای نگارش نمایشنامه "اتاق سفید" مهدی سیم ریز برای نگارش نمایشنامه "آش آشتی کنان" و مسیحا ابوعلی برای نگارش نمایشنامه "با خودت برقص" نامزد بودند که لوح تقدیر و جایزه نقدی این بخش به مسیحا ابوعلی برای نگارش نمایشنامه "با خودت برقص" اهدا شد و تندیس جشنواره، دیپلم
افتخار و جایزه نقدی به مسعود هاشمی نژاد برای نگارش نمایشنامه "اتاق سفید" رسید.

جایزه بهترین بازیگر نوجوان این جشنواره نیز به هلیا حسن زاده برای بازی در نمایش " باب اسفنجی کرگدن" اهدا شد.

از نگاه هیأت داوران، تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی بهترین نمایش نیز به گروه نمایش آش آشتی کنان به کارگردانی محمد جهان پا اهدا شد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••