گردش مالی صنعت بازی از صنعت سینما بیشتر است

گردش مالی صنعت بازی از صنعت سینما بیشتر است

به گزارش سراج24؛ به نقل از ایرنا، دوره تابستانی انستیتو ملی بازی‌سازی با هدف تعلیم و تربیت نیروی بازی‌ساز بومی از اواسط تیرماه آغاز و تا پایان تابستان ادامه دارد، به همین بهانه با فرزانه شریفی، مدیر انستیتو ملی بازی‌سازی گفت‌وگو کردیم.

شریفی به عنوان سرپرست تنها مرجع تخصصی آموزش بازی‌سازی در کشور درباره چشم‌انداز صنعت بازی‌ ایران گفت: صنعت بازی صنعتی است که لبه دانش و فناوری محسوب می‌شود. ما در داخل کشور خواه ناخواه به سمت افزایش قابل توجه تعداد گیمرها می‌رویم. با توجه به گزارشی که دایرک در پایان سال ۹۸ و ابتدای سال ۹۹ منتشر کرد، در ایران ۳۲ میلیون نفر گیمر داشتیم که جمع کثیری از آنها امروز به استریمرها و بازی‌سازان بزرگ تبدیل شده‌اند. تعداد این بازی‌سازان و استریمرهای بزرگ در سالهای آینده خیلی بیشتر از این هم خواهد شد. اینها بومی‌های دیجیتال هستند، یعنی نسل جدید صنعت فناوری محسوب می‌شوند و کشور ما باید برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای آن‌ها داشته باشد.

وی افزود: از جنبه آموزشی فکر می‌کنم هم آموزش فرهنگی و هم آموزش تخصصی بازی‌سازی برای این بومی‌های دیجیتال واجب است. با توجه به این که صنعت بازی‌سازی یک صنعت نوپا است، آموزش برای آن یک ضرورت محسوب می‌شود. در حال حاضر با توجه به مهاجرت برخی از نیروهای انسانی شرکت‌های بازی سازی، طی چند سال گذشته کشور با خلا جدی نیروی انسانی مواجه شده که بنیاد باید به هر طریقی که هست با همکاری نهادهای مختلف این خلا را برطرف کند.

شریفی در ادامه با بنیان این که بنیاد ملی بازی‌های رایانه برای حل مشکل نیروی انسانی صنعت بازی‌سازی همت جدی دارد، خاطرنشان کرد: در تلاشیم ظرفیت‌های استانی را فعال و ظرفیت‌های موجود در داخل تهران را حتی شده به صورت دورکاری به بدنه صنعت وصل کنیم.

عضو شورای سیاستگذاری و کمیته علمی کنفرانس تحقیقات بازی‌های دیجیتال در ادامه تصریح کرد: آمار و ارقام به دست آمده از گزارش‌های صنعت سینما و گزارش صنعت بازی نشان می‌دهد، گردش مالی صنعت بازی ما چیزی کمتر از سینما ندارد و حتی خیلی بیشتر هم هست. صنعت بازی ما در ایران طی سال ۹۸ گردش مالی عجیب و غریبی بالغ بر ۴۳۰ میلیارد تومان داشت بنابراین واقعیت این است که این صنعت باید جدی گرفته شود. صنعت بازی صنعتی است که می تواند در کنار خلاق بودن درآمدزا هم باشد، اشتغال ایجاد کند و آدم‌های زیادی را در خودش درگیر کند. اگر ما بتوانیم سیاست گذاری درستی برای این صنعت داشته باشیم حتما می‌توانیم از ظرفیت افرادی که علاقه‌مند هستند در همین جا استفاده کنیم به جای این که آن‌ها را از دست بدیم تا جذب شرکت‌های خارجی شوند.

 فرزانه شریفی، مدیر انستیتو ملی بازی‌سازی

شریفی درباره دوره‌های انستیتو بازی‌سازی برای تربیت و آموزش این استعدادهای بالقوه گفت: از سال ۹۸ تا الان دوره‌های تابستانه، پاییزه و زمستانه انستیتو همگی به صورت ملی برگزار می‌شود یعنی علاقه‌مندان از تمام استان‌ها می‌توانند در این دوره‌های آنلاین شرکت کنند. حتی از استان‌های سیستان و بلوچستان و کهگیلویه و بویراحمد که محدودیت‌های بیشتری در آموزش بازی‌سازی دارند نیز در این دوره‌ها شرکت می‌کنند. در این دو سال و نیم خیلی‌ها توانسته‌اند از این آموزش‌ها با حداقل هزینه بهره‌مند شوند. هزینه‌های ما با بخش خصوصی قابل مقایسه نیست: هزینه هر عنوان کلاس ترمیک در بخش خصوصی حداقل دو تا دو نیم میلیون تومان است اما در انستیتو این دوره‌ها با نهایت 550 هزار تومان برگزار می‌شود. همچنین بنیاد از زمان آغاز دوران مدیریتی بنده تدبیری اتخاذ کرده است تا این دوره‌ها در مناطق محروم به ویژه برای دانش آموزان و دانشجویان با کد تخفیف ویژه یا به صورت رایگان برگزار شود.  

بازگشت رویدادهای حضوری به اکوسیستم آموزش بازی‌سازی

شریفی درباره برنامه‌ها و رویکرد آموزشی انستیتو ملی بازی‌سازی در سال جاری نیز گفت: امسال با توجه به فروکش کردن تهدید کرونا، دست انستیتو باز است تا رویدادهایی را به صورت حضوری برگزار کند. بنابراین شاهد بازگشت فیزیکی برخی از رویدادهای قدیمی انیستیتو مثل گیم جم، GDX و رویدادهایی که در قالب پنل برگزار می‌شد، خواهیم بود. البته در دو سال گذشته هم این رویدادها را به صورت آنلاین برگزار کردیم اما شبکه سازی آنلاین آنها خیلی سخت اتفاق می‌افتاد. بنابراین طی مذاکراتی که با مرکز دانشگاهی و بخش خصوصی صورت گرفته قرار شده از فضاهای مختلف مرتبط با گیم استفاده شود برای این که بتوانیم رویدادهای بازی سازی را با همکاری مراکز دانشگاهی و وزارت آموزش و پرورش برای دانشجویان و دانش آموزان نیز برگزار کنیم.

وی افزود: از طرفی هم مرکز رشد و بازی سازی بار دیگر مجموعه‌ای فراخوان منتشر کرده و در نظر دارد ضمن جذب تیم‌های جدید یک سری از تیم‌ها و دانشجویان را که در فضاهای دانشگاهی مستقر بودند شناسایی کرده و از آنها در قالب رتبه غرال که مبادی حمایتی همگرا در معاونت حمایتی بنیاد است، حمایت کند.

شریفی درباره برنامه تحولی که بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برای جذب نیروی انسانی متخصص در نظر دارد، گفت: با دستور العملی که امسال در دستور کار معاونت‌های بنیاد قرار گرفت، مقرر شده تا با برگزاری رویدادهای استعدادیابی، ظرفیت‌های انسانی فعال در این حوزه را شناسایی کرده، آن ها را به شرکای خصوص بخش کسب و کار وصل و نیروی مورد نیاز صنعت را تکمیل کنیم.

وی تشریح کرد: همین حالا هم یک فضای این چنینی در دو دانشگاه علم و صنعت و تهران شکل گرفته که در آن تیم‌های دانشگاهی مستعد را به فضای مورد نیاز صنعت نزدیک تر می‌کنیم و با توسل به منتورینگ‌های تخصصی، این تیم‌ها در نهایت به تیم‌های مستقل بازی‌ساز تبدیل شده و به شرکت‌های خصوصی وصل می‌شوند.

وزارت علوم چراغ سبز نشان نمی‌دهد

مدیر انستیتو ملی بازی سازی در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان این که خیلی از دانشگاه‌ها طالب این هستند که رشته بازی‌سازی به رشته‌های آنها اضافه شود، گلایه کرد: مساله‌ای که وجود دارد این است که علی رغم پیگیری بسیار زیاد خیلی از دانشگاه‌ها مثل دانشگاه اصفهان، رشته بازی سازی برای مقطع کارشناسی مجوز نمی‌گیرد. در حال حاضر تنها دانشگاهی که رشته بازی سازی را به شکل خاص تدریس می‌کند، دانشگاه هنرهای اسلامی تبریز است که این رشته را در مقطع کارشناسی ارشد گنجانده اما در مقطع کارشناسی و کاردانی رشته‌ای به اسم بازی سازی یا مطالعات بازی در بعد علوم انسانی آن نداریم زیرا موافقتی از سوی وزارت علوم انجام نشده است.

 دانشگاه اصفهان

وی افزود: به عنوان نمونه دانشگاه اصفهان با توجه به این که یک هاب تخصصی بازی سازی داشته و اساتید بسیار فعالی دارد با وجود پیگیری های چند ساله هنوز در این باره به توفیقی دست نیافته است. البته طی سالهای گذشته دانشگاهها در قالب تمرکز، و نه گرایش، یعنی در حد چند واحد درسی توانستند دروس بازی سازی را وارد دانشگاهایشان بکنند: مثلا دانشگاه آزاد اسلامی قزوین واحد باراجین یا دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت یا دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه شهید بهشتی در مقطع کارشناسی توانستند به شکل تمرکز یک سری دروسی را به بچه‌ها آموزش دهند اما همچنان رشته بازی سازی مصوب نشده و بنیاد هم به طور خاص به دانشگاه ها دست همکاری داده تا در تدوین برنامه های درستی همکاری بکند اما خود دانشگاه ها نتوانستند در این زمینه موفق شوند.

اخبار مرتبط

0 نظر

ارسال نظر

capcha