یادداشت؛

نیش زهرآلود «عنکبوت مقدس» بر قلب اسلام و ایران

نیش زهرآلود «عنکبوت مقدس» بر قلب اسلام و ایران

به گزارش سراج24؛ فاطمه اقوامی: جشنواره فیلم کن ۲۰۲۲ با تقدیم جایزه نخل طلای بهترین بازیگر زن به «زهرا امیرابراهیمی» به‌خاطر بازی در فیلم ضد دینی و ضد ایرانی «عنکبوت مقدس» پیام روشنی داشت و بار دیگر این گزاره را تأیید کرد که در زمینه فیلم‌های مرتبط با موضوع ایران، برای جشنواره کن هم مشابه جشنواره‌های خارجی دیگر، بیش از وجه هنری و ساختار فیلم آنچه اهمیت دارد سیاسی‌بازی و طرح موضوعاتی است که بتواند از ایران اسلامی چهره‌‌ای سیاه و کریه به جهان مخابره کند.

کسانی که به تماشای فیلم عنکبوت مقدس در جشنواره کن نشسته‌اند،‌ ضد ایرانی و ضد مذهبی بودن آن را تأیید می‌کنند. دقیقا رمز موفقیت عنکبوت مقدس در همین نکته نهفته است وگرنه بی‌شک فیلمی که در رده آخر جدول نگاه منتقدان و فیلمسازان قرار گرفته و به عنوان فیلم درجه دو به آن نگاه شده،‌ در حد و اندازه دستیابی به نخل طلا نیست.

عنکبوت مقدس روایتگر پرونده‌ تلخ قتل‌های زنجیره‌ای چند زن خیابانی در مشهد به دست فردی به نام «سعید حنایی» در اواخر دهه هفتاد و ماه‌های ابتدای سال ۸۰ است. اما این فقط ظاهر ماجراست. این فیلم در حقیقت همان خط سیری را دنبال می‌کند که فیلمی چون «بدون دخترم هرگز» سال‌ها قبل در پی آن بود؛ نشان دادن تصویری سیاه،‌ متحجر و واپس‌گرا از ایران عزیز. به زعم سازندگان و عوامل پشت پرده چنین فیلم‌هایی متهم اصلی خلق چنین وضع اسفناکی در ایران چیزی جز باورهای مذهبی و اعتقادات دینی نیست. پس قصه فیلم طوری روایت می‌شود که مخاطب به جای آنکه سعید حنایی را در قامت یک قاتل با اختلالات روانی (طبق مستنداتی که در پرونده اصلی درج شده) ببیند او را فردی به شدت متشرع و مقید‌ می‌شناسد. او به‌عنوان کاراکتر اصلی فیلم بارها در حرم امام‌رضا‌علیه‌السلام به تصویر کشیده می‌شود تا اینگونه القا شود که او براساس اعتقادات و باورهای مذهبی‌اش دست به چنین قتل‌هایی می‌زند. گزارش بی‌بی‌سی با عنوان «عنکبوت مقدس؛ قتل زنان به نام خدا» لب مطلب را بیان می‌کند.

سازندگان فیلم برای پنجه کشیدن بر چهره اسلام و ایران، داستان حقیقی را هم به‌نوعی آن را تحریف کرده‌اند و مستندات پرونده که اتهامات سعید حنایی را «سرقت، جعل کارت بسیج و جعل کارت امر به معروف و نهی از منکر و ارتکاب ۱۳ مورد زنای محصنه» عنوان کرده نادیده می‌گیرند. و چشم بر این حقیقت می‌بندد که سعید حنایی در همین جمهوری اسلامی محاکمه و به دار مجازات آویخته شد.

اوج بی‌شرمی سازندگان این فیلم و تیر خلاص به اعتقادات و ارزش‌های اسلامی از سوی آن‌ها در تصویری است که در بخشی از تیزر و ابتدای فیلم به تصویر کشیده می‌شود. در این تصویر شهر مقدس مشهد شبیه به تار عنکبوتی طراحی شده که در محور آن حرم‌ مطهر امام‌رضا‌علیه‌السلام قرار دارد! این قاب تصویری در کنار نام فیلم که بیانگر تفکر مسموم سازندگان آن است واکنش‌ و اعتراضات زیادی در پی داشت. هر چند مطمئنا این اهانت مصداق خاک پاشیدن بر خورشید است و خدشه‌ای بر ساحت پاک امام رضا‌علیه‌السلام وارد نمی‌سازد اما اگر اقدام مؤثری در این ارتباط صورت نگیرد مرتبه بعدی یک فیلمساز دیگر چون علی عباسی به خود جرات می‌دهد برای به دست آوردن دل فستیوال‌های خارجی باورهای مذهبی و نمادهای فرهنگ ایرانی را به بازی بگیرد.

فیلم عنکبوت مقدس به اذعان بسیاری از منتقدین از ضعف ساختاری رنج می‌برد و بازی‌های آن خام است و همان‌طور که گفته نتوانسته نظرات مخاطبین و منتقدین را به سمت خود جلب کند و در دسته فیلم‌های ضعیف جشنواره امسال قرار گرفته است. شاید اگر بازیگر زن فیلم کسی جز زهرا امیرابراهیمی بود، نام فیلم عنکبوت مقدس در فهرست اهدای نخل طلا قرار نمی‌گرفت. به نظر می‌رسد ترحم ساختگی به اتفاق تلخی که در گذشته برای او رخ داده، در انتخاب او به‌عنوان بهترین بازیگر زن این دوره جشنواره بیشترین سهم را داشته است.

اینکه امیرابراهیمی برای دستیابی به نخل طلا روی فرش قرمز کن رقص مستانه می‌کند چندان جای تعجب ندارد اما سؤال اینجاست چرا او با بازی در این فیلم ضد ایرانی و ضددینی بابت حادثه تلخی که سال‌ها پیش به دست دوستان خودش رقم خورده از ایران و ارزش‌های دینی و مذهبی انتقام می‌گیرد؟! تقصیر اسلام و جمهوری اسلامی در این بین چیست؟ مگر نه اینکه او شهرتش را مدیون بازیگری در سریال‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی است. مگر نه اینکه بعد از آن اتفاقی که برای‌ش رخ داد، دادگاه همین مملکت اسلامی، فرد منتشر کننده فیلم غیر اخلاقی را محاکمه کرد و مجرم شناخت.

حالا او هیچ، معلوم نیست سلبریتی‌های وطنی بابت کسب کدام افتخار، در تبریک گفتن به او از یکدیگر سبقت می‌گیرند و او را به قنقنوسی که از خاکستر برخاسته تشبیه می‌کنند!! آیا مخابره چهره‌ای سیاه و متحجر از ایران عزیز به جهان و توهین به ساحت امام رئوف جای تبریک و تهنیت دارد؟!

مطمئنا فیلم عنکبوت مقدس به خاطر تمام ضعف‌های ساختاری چندان مورد توجه عموم قرار نخواهد گرفت و بزودی از دایره توجه خارج خواهد شد اما باید توجه داشت که عنکبوت مقدس اولین و آخرین فیلم نخواهد بود و این خط سیر ادامه خواهد داشت.

اگر با همین دست فرمان جلو برویم و سلبریتی‌های ما همین‌طور به بازی در زمین دشمن مشغول باشند و بی‌مهابا بر چهره ارزش‌های ایرانی ـ اسلامی چنگ بکشند،‌ باید فاتحه‌ای نثار فرهنگ و هنر این مملکت کنیم.

اخبار مرتبط

آقای فروشنده

تصویرسازی سیاه «عنکبوت مقدس» از جامعه شیعه ایرانی

متروپل؛ داغ مشترک این روزهای جامعه ایران

0 نظر

ارسال نظر

capcha