
به گزارش سراج24؛ فاطمه سیفی: از زمانی که خبر برنده شدن زر ابراهیمی در جشنواره فیلم کن 2022 منتشر شد تا لحظهای که زمزمهها خبر میداد موضوع این فیلم ضدایرانی و ضدمذهب است، بازتاب و واکنش های مختلفی در فضای اجتماعی کشور شکل گرفت.
بازی این بازیگر ایرانی خارج نشین در «عنکبوت مقدس» گرچه مورد تحسین همکاران سلبریتیاش قرار گرفت اما در میان اکثریت جامعه مذهبی ایران اسلامی واکنشها کاملا برعکس شد؛ چرا که در این افتخار به اصطلاح هنری برای خانم ابراهیمی، ردپای توهین به مقدسات مردم این سرزمین وجود داشت.
طبیعتاً رشد و ارتقای هر ایرانی در هرنقطه از جهان که باشد، برای همه ایرانیان دلنشین است؛ اما نه زمانی که در مسیر و پشت پرده این رشد، هدفی پَست وجود دارد.
وقتی پای یکی از بزرگترین اعتقادات معنوی جامعه ایرانی، یعنی علی ابن موسی الرضا(ع) در میان باشد ماجرا فرق میکند.
اینبار همان جامعه ایرانی که دوستدار هموطن خویش است وقتی کوچکترین شائبه توهینی را احساس کند، یکصدا برای دفاع از ارزشمندترین دارایی معنوی خود به پا میخیزد و منتقد میشود. تا جایی که خط قرمز خود را بر همگان اعلام نماید. این پیام را به سلبریتیهای داخلی یا خارجی میرساند که در مسیر فرش قرمزها مراقب خط قرمزها باشند و فی الواقع درمورد دارایی معنوی خود با هیچکس تعارف ندارد.
موضوع دیگری که در مورد فیلم «عنکبوت مقدس» در بین برخی افراد جامعه مطرح شد، این بود که عدهای معتقد بودند که: "تا فیلم را کامل ندیدهایم پیش داوری نمیکنیم."
در پاسخ به این نکته میتوان این افراد را به تماشای تیزر فیلم و پوستر منتشر شده از آن ارجاع داد که آنچنان موضوع روشن است که گمان نمیرود بعد از تماشای مورد ذکر شده، نیازی به توضیح بیشتری باشد. دقیقا اولین برداشتی که مخاطب از فیلم دریافت میکند این است که همه مردان ایرانی از هر قشری مانند شخصیت پلید ماجرا فکر میکند! حال این برداشت را در کنار زیارت کردن قاتل و نشان دادن شخصیت مذهبی او قرار دهیم. مخاطب غیرایرانی در مجموع چه برداشتی را خواهد کرد؟
شاید همین تصویرسازی که از جامعه شیعه ایرانی القا خواهد شد، بزرگترین دلیلی است که زر ابراهیمی به خاطرش جایزه فرش قرمز کن را گرفت.
و در پایان به قول یک کارشناس رسانهای، بهترین کار در زندگی خانم ابراهیمی این بود که اسمش را از زهرا به زر تغییر داد.