۱۴۰۱/۰۳/۱۱ - ۰۳:۰۰

زکات یک واجب دینی است/گره گشایی از کار مستمندان و فقرا

مسئول ستاد زکات استان اصفهان گفت: اگر زکات توسط افراد پرداخت نشود چون یک واجب دینی است رزق آنها مشکل پیدا می‌کند.

زکات یک واجب دینی است/گره گشایی از کار مستمندان و فقرا

به گزارش سراج24؛ حجت السلام غلامحسین رنجبر بعدازظهر سه‌شنبه در جلسه شورای زکات اردستان، اظهار داشت: از زکات به عنوان یک واجب بزرگ الهی و دومین رکن دین نام برده می‌شود و سرمایه‌ای است که خداوند در اختیار پیامبر قرار داده تا در درجه اول گره‌گشای کار مستمندان و فقیران باشد.

وی افزود: در زمان پیامبر افرادی مأمور بودند تا زکات را جمع‌آوری کنند و در دوره امام علی نیز همین‌گونه بود اما پس از آن ائمه سفارش داشتند که مردم خودشان زکات را به نیازمندان بدهند.

مسئول ستاد زکات استان اصفهان ادامه داد: بعد از گذشت چندین سال و استقرار حکومت اسلامی و حاکمیت ولایت فقیه، مجدد جمع‌آوری زکات به دست ولی‌فقیه برگشت.

رنجبر خاطرنشان کرد: اکنون استفاده و هزینه از زکات باید با اذن ولی‌فقیه باشد و برای این که اهمیت این مسئله بیشتر روشن شود رهبر انقلاب برای بحث زکات یک نماینده ویژه گذاشتند.

وی تصریح کرد: وقتی کشاورز می‌خواهد گندم خود را تحویل بدهند یک رضایت‌نامه‌ای را به او می‌دهند که آیا او راضی هست به اندازه زکات واجبش از گندم کسر شود و در این رضایت نامه هم مشخصاتی همچون نام شهر و روستا وجود دارد؛ این موضوع از جمله مواردی است که سال‌ها در جلسات شورای زکات پیشنهاد داده می‌شد اما در نهایت سال گذشته مورد توجه قرار گرفت و دیر هنگام اعلام شد.

مسئول ستاد زکات استان اصفهان خاطرنشان کرد: قانون این است که زکات باید به جایگاه اصلی که از آن جمع‌آوری شده است، برگردد و همچنین کسانی که غفلت کنند و زکات را پرداخت نکنند چون یک واجب دینی است رزق آنها مشکل پیدا می‌کند.

رنجبر یادآور شد: اگر زکات پرداخت نشود به هر حال اثر وضعی و نامطلوب آن یک جایی در زندگی انسان‌ها پیدا خواهد شد.

وی تاکید کرد: زکات در درجه اول باید هزینه فقرا شود و طبق مصوبه شورای عالی زکات کشور حداقل ۸۰ درصد از زکات باید هزینه فقرا شده و ۲۰ درصد باقی‌مانده صرف امور عمرانی و غیره شود.

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
capcha
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۸۳
آخرین مطالب
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••