علیرضا زاکانی: سوپراپلیکیشن حمل و نقل عمومی در تهران راه اندازی می‌شود

علیرضا زاکانی: سوپراپلیکیشن حمل و نقل عمومی در تهران راه اندازی می‌شود

به گزارش سراج24؛ علیرضا زاکانی شهردار تهران امروز با حضور در صحن شورای شهر اظهار داشت: حدود 80 هزار تاکسی و ون در پایتخت برای جابه‌جایی مسافران داریم که البته 20 درصد از این مجموعه از رده خارج شده است و به عبارتی دیگر در خدمت مردم شهر نیست.

وی افزود: همچنین در حوزه اتوبوسرانی اکنون حدود 2 هزار اتوبوس فعال است در حالی که 6 تا 7 هزار اتوبوس برای پایتخت نیاز داریم همچنین 1500 واگن مترو اریم که بخشی از آنها از مدار خارج شده است.

شهردار تهران با اشاره به اینکه 4 واگن مترو در سیل معروف که در گذشته در تهران ایجاد شد خراب شد و به دلیل نفوذ آب در مترو از چرخه خارج شده است گفت: بخشی از واگن‌ها نیز BC آنها قدیمی بوده و نیاز به تحول دارد و به نوعی در حال حاضر 112 واگن اصلا قابلیت استفاده ندارد.

زاکانی در ادامه با اشاره به اینکه مزیت قطعی شهرداری تهران داشتن مترو،‌اتوبوس و تاکسی است،‌گفت: می‌توانیم نظام ارائه خدمات در حمل و نقل عمومی را به صورت یکپارچه کنیم بر همین اساس ماه آینده سوپر اپلیکیشنی در حوزه حمل  و نقل خواهیم داشت.

وی ا علام کرد: از طریق این سوپر اپلیکیشن که در حوزه حمل و نقل است پیوستگی در سفر ایجاد می‌شود.

شهردار تهران بیان داشت:‌اگر اقدامات دانش بنیان باشد می‌توان شهر را متحول کرد. به نظرم نیاز به سازمانی داریم که فرآیندها و نیازها را مرتبط و خلق کند تا شهروندان بتوانند از حمل و نقل یکپارچه و هوشمند بهره‌مند شوند.

سازمان فاوا موضوعی است متفاوت از تحول دانش بنیان

زاکانی در ادامه با اشاره به اینکه تحولات و سیر تطورات حوزه فناوری به سرعت در حال طی کردن مسیر خود است، افزود: سال ها موضوع تولید در دستور کار بود؛ اما چرا امسال با دانش بنیان بودن مزین شد؟ به دلیل اینکه نمی تواند با این شرایط جهشی عمل کند، لذا سازمان فاوا موضوعی است متفاوت از تحول دانش بنیان و نمی تواند پیشران این موضوع در موارد متعدد مدیریت شهری باشد. 

ما در شهر ۱۲۰۰ میلیارد تومان هزینه می‌کنیم تا  زباله‌ها جمع شوند

شهردار تهران اضافه کرد: قیمت زباله ما حدود ۴ هزارمیلیارد تومان برآورد می شود و ما در شهر ۱۲۰۰ میلیارد تومان هزینه می‌کنیم تا این زباله ها جمع شوند؛ با این وضعیت، بچه هایی که کار می‌کنند و استثمار می شوند و چهره شهر را منکوب شده می بینیم و تنها راهی که می توان این ظلم را جمع کرد، این است که باید رویکرد شهر را تغییر دهیم و باید در درون خود این تحول را ایجاد کنیم. 

سازمان فناوری اطلاعات در شکل و شمایل فعلی چه ضرورتی برای موضوعات فناوری‌های نوین دارد، گفت: همان مجموعه می‌تواند بار کار را برعهده گیرد. فناوری به دو قسمت دیجیتال و غیر دیجیتال تقسیم می‌شود؛ همه فناوری‌های دیجیتال در سازمان فناوری فعلی دنبال می‌شود و فناوری غیردیجیتال در سازمان پیشنهاددهنده شهرداری دنبال خواهد شد؛ این دو سازمان قابل ترکیب با یکدیگر نیستند.

شهردار تهران در ادامه اضافه کرد: درخواست شهرداری این بود که سازمان فناوری از زیرمجموعه معاونت جدا شود.

وی درباره چرایی این پیشنهاد گفت: این اتفاق مسبوق به سابقه بود و زمانی ‌که آقای قائمی با آقای قالیباف کار می‌کرد؛ اگر آقای قالیباف به عنوان شهردار، پشت سر سازمان فناوری نبود، این سازمان امکان پیشبرد اهداف خود را نداشت.

زاکانی با بیان اینکه وظیفه سازمان فاوا تجمیع و تحلیل داده‌ها است، عنوان کرد: بخش دیجیتال در این مجموعه متمرکز می‌شود و بنابر دلایلی باید به عنوان مغزافزار سازمان در اختیار شهرداری باشد؛ دلیل نخست این است که اگر بخش دیجیتال به عنوان اصلی ترین ابزار مدیریتی در اختیار رییس و بالاترین مقام سازمان نباشد و اراده او پشت ماجرا قرار نگیرد، امکان پیشبرد این کار وجود ندارد و تبدیل به شرایط فعلی می‌شود.

شهردار تهران با بیان اینکه تجمیع داده‌ها نیاز به درخواست و مطالبه دارد و این موضوع بین معاونت‌ها شدنی نیست، افزود: معاونت‌ها داده‌های خود را با تحلیل و فرهنگی نادرست مخصوص معاونت خود می‌دانند و به اشتراک نمی‌گذارند و در حال حاضر کشور از این موضوع رنج می‌برد. اگر اراده بالاترین مقام سازمان نباشد، امکان ندارد که اطلاعات کامل شود و دلیل این حرف وضعیت موجود سازمان فاوا است.

زاکانی درباره بهره مندی از داشبوردهای مدیریتی توضیح داد: زمانی‌که تجمیع، تحلیل و ترکیب اطلاعات در داشبوردهای مدیریتی در اختیار مدیر قرار می‌گیرد، وی می‌تواند به بهترین نحو از آن استفاده کند.

وی در ادامه بیان کرد: بخاطر اینکه داده‌های درستی بارگذاری نمی‌شود از داشبوردهای مدیریتی به میزان بسیار کم استفاده می‌شود. این مغزافزاری که می‌تواند در اختیار مدیریت باشد و در هر سازمانی تحول ایجاد کند، امروز به یک مجموعه منفعل تبدیل شده است‌.

 لوکوموتیو تغییر در شهرداری

شهردار تهران گفت: این سازمان می تواند لوکوموتیو تغییر در شهرداری شود و به پیشرانی تبدیل شود که در آن نه تنها دریافت سفارشات را انجام دهد بلکه خودش به عنوان پیش رونده، کلیه مجموعه ها را به دنبال خود بکشاند؛ این مجموعه ذیل معاونت در بوروکراسی ها ذبح می شود و باید بالاترین مقام سازمان آن را پیش ببرد. 

وی افزود: اگر این پیگیری و مدیریت تحول را بالاترین مقام یک سازمان و مجموعه شهردار مستقیما در اختیار نداشته باشد این سازمان به یک سازمان منفعل تبدیل می شود و نمی تواند تحول دیجیتال را در شهرداری فراهم کند؛ این سازمان ابزار تحول شهرداری است و در پیچ و خم بوروکراسی این کار به نتیجه نخواهد رسید. 

روزانه ۷۵۰۰ تن زباله در تهران جمع آوری می‌شود

زاکانی با بیان اینکه همه فناوری‌های غیر دیجیتال را در این سازمان جدید، پیش بینی کردیم، تصریح کرد: مثلا فناوری هاضم را در حوزه پسماند، این سازمان دنبال می کند در حالی که سازمان فاوا نمی تواند این مسأله را دنبال کند؛ روزانه ۷۵۰۰ تن زباله در تهران جمع آوری می کنیم که ۵ تا ۵۵۰۰ تن از آن به آرادکوه منتقل می شود؛ سه چهارماه است در حال تلاش هستیم که ۸ مرکز MRF را تجهیز کنیم و با بهره‌مندی از فناوری این ۵۵۰۰ تن را به ۳۵۰ تن و به زیر ۵ درصد برسانیم و به زودی اولین قرارداد بسته می شود و نوع جمع آوری را بر مبنای فناوری از درون خانه تا ارادکوه به یک مدیریت واحد می سپاریم.

شهردار تهران افزود: این پسماندها را ۶۴ مجموعه در نواحی جمع آوری می کنند و ۲۲ مجموعه نیز در مناطق زباله های خشک را تفکیک می‌کنند و در ۸ مجموعه جمع آوری و به آرادکوه منتقل می شود، کاری که مبتنی بر فناوری با ایجاد سازمان فناوری‌های نوین اتفاق می افتد این است که در نوع جمع آوری تحول ایجاد می شود در حالی که فاوا با این مقوله نسبتی ندارد؛ این ۸ مرکز هر کدام با ۸۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری زباله دریافتی را به انرژی، کمپوست و موارد قابل بازیافت تبدیل خواهند کرد و بخش های عمده آن امسال شدنی است.

زاکانی با بیان اینکه یک سازمان نمی تواند با طرح  توسعه در درون خود تحول ایجاد کند، ادامه داد: در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با حمایت مقام معظم رهبری تغییر و تحولات دانش بنیان را شاهد بودیم در حالیکه قبل از آن طرح توسعه را داشتیم، بنابراین نباید راه رفته غلط دیگران را برویم و نیازمند مدیریت متمرکز هستیم.

در ادامه شهردار تهران با اشاره به لزوم وجود یک‌ متولی واحد برای بهره‌مندی قسمت‌های مختلف سازمان از دانش به روز بیان کرد: وزارت علوم در دوره جدید خود یک معاونت را حذف و معاونت فناوری‌های نوین را اضافه کرد اساس این کار این است که ظرفیت‌های موجود را شناسایی و در دوره ریسک به آنها کمک کنیم  و در دوره تولید محصول، این محصول تجاری سازی شود و در اختیار ما قرار گیرد. 

زاکانی خاطرنشان کرد: در حوزه اقتصاد دانش بنیان در حوزه شهری این سازمان باید راه‌های درست رسیدن به محصول و ظرفیتهای آن را شناسایی و خلق و ما به ازای آن مدل کسب و کار درست را ایجاد کند؛ ما نمی خواهیم آزمون و خطا کنیم؛ بعد از انتخاب راه درست صندوق نوآوری‌های نوین از ما حمایت مالی می کند و با مجموعه وزارت علوم و هیات دولت صحبت کردیم.

تهران فاقد هویت فناورانه؟

وی عنوان کرد: در حوزه زیرساختی، شهرداری ۱۸۰۰ کیلومتر فیبر نوری دارد و می تواند پهنه های علم و فناوری راه اندازی کند؛ ۱۹۰ هزار متر در پارک ولایت رها است و ۳۰ هزار متر آن اخیرا برای ایجاد فضای سبز اختصاص داده شد؛ بر همین اساس دنبال کردیم که بتوانیم پارک علم و فناوری داشته باشیم و مشاور طرح در حال پیگیری است، ضمن اینکه در مناطق دیگر نیز لکه هایی را برای این کار پیدا کردیم چرا که تهران فاقد هویت فناورانه است.

شهردار تهران با بیان اینکه این کارها زمینه ای ایجاد می کند که جوانان کشور را ترک نکنند؛ یادآور شد: این سازمان ناظر به درگیر کردن همه اجزا برای اصلاح روال ها است که حتی اگر ما نگاه درون سازمانی داشته باشیم باز هم تمام سیستم درونی ما را درگیر می کند و این سازمان نوین با  تک تک سلول‌های یک سازمان در ابعاد مختلف مرتبط و از همه آنها بهره مند می شود. 

زاکانی گفت: با این کارهای فناورانه می توانیم تهران را الگو کنیم و با دیپلماسی فناوری، امکانات را به سایر نقاط جهان منتقل و کسب درآمد و کسب تجربه کنیم. 

موافقت سازمان اداری استخدامی با ایجاد سازمان فناوری‌های نوین

وی ضمن اشاره به این نکته که چابک سازی فقط کوچک سازی نیست و می توانیم بخشی از آن را به صورت تاسیس داشته باشیم و از درون مجموعه ظرفیتی خودمان نهایت استفاده را داشته باشیم، عنوان کرد: برخی از دوستان تذکر دادند که این مسأله نیاز به مجوز سازمان اداری استخدامی دارد اما نماینده این سازمان را با توضیحات قانع کردیم و در واقع مجوز این کار در اختیار معاونت برنامه ریزی ما است.

اخبار مرتبط

اتصال آزادراه تهران-شمال به مازندران تا پایان امسال

اما و اگرهای افزایش کرایه‌ها/ شهرداری به دنبال رفع مشکلات حقوقی

شهرداری یکی از ۲۳ دستگاه مسئول در کاهش آلودگی هوا

0 نظر

ارسال نظر

capcha