اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۴۶:۳۳
اذان ظهر ۱۲:۰۳:۱۴
اذان مغرب ۱۹:۰۵:۱۴
طلوع آفتاب ۰۵:۱۸:۴۹
غروب آفتاب ۱۸:۴۶:۰۹
نیمه شب ۲۳:۱۶:۵۱
قیمت سکه و ارز
۱۴۰۱/۰۱/۱۶ - ۱۴:۴۰

دهه هشتادی ها در خط مقدم محرومیت زدایی +تصاویر

به همت گروه جهادی شهید حجت اسدی، جهادگران نوجوان نوروز امسال در استان قزوین پای کار جهادی آمدند و با شور و شوق نوجوانی برای ساخت واحدهای مسکونی در روستای آجربند قزوین در میدان حاضر شدند.

دهه هشتادی ها در خط مقدم محرومیت زدایی +تصاویر

به گزارش سراج24؛ در ایام نوروز امسال به رغم وضعیت مساعد کرونایی و دید و بازدیدهای نوروزی و سفر رفتن برخی از هموطنان، نوجوانان و جوانان دهه هشتادی استان قزوین، خوشی و سفر در ایام نوروز را کنار گذاشتند و  برای خدمت به محرومان آستین همت بالا زدند و برای ساخت دو واحد مسکونی در روستای آجر بند بخش مرکزی شهرستان قزوین عزم خود را به همراه جهادگران بزرگتر جزم کردند.

نوجوانانی که با داشتن هوش و خلاقیت و انگیزه بالا برای فتح قله ها، عطش خدمت به خلق را دارند و بدون هیچگونه چشمداشتی و داشتن دغدغه همنوع، به یاری آنان می‌شتابند و گویا خیلی سریع تر از نسل های قبل آماده مسئولیت پذیری می شوند.

محمدجواد نوروزی متولد 80 که دانشجوی سال دوم رشته پزشکی است و حداقل هفت باری در اردوهای جهادی شرکت کرده، در گفت و گو با خبرنگار فارس در قزوین می‌گوید: گرچه در روستای آجربند در زمینه عمرانی و ساخت و ساز دو واحد مسکن محرومین فعالیت کردم اما با توجه به رشته تحصیلی‌ام در اردوهای مختلف، در بخش های واکسیناسیون، اردوی اربعین و گرفتن تست pcr در آزمایشگاه هم فعالیت داشته‌ام و سال گذشته در اردوی چابهار هم شرکت کرده بودم.

این جوان دهه هشتادی کسب رضایت الهی و خدمت به خلق را از اهداف حضور خود در اردوهای جهادی ذکر می‌کند و می‌افزاید: وقتی با کمک به دیگران، همه در آسایش باشند لذت زندگی هم بیشتر می‌شود و درصورت مشاهده زندگی سخت دیگران، لذت زندگی از انسان گرفته می‌شود پس باید شرایط را به گونه‌ای رقم بزنیم که زندگی برای همه راحت باشد و به نظر من اردوی جهادی می‌تواند به تحقق این امر کمک کند.

«اردوی جهادی» در کنار کار خیر بودن، تفریح خوبی هم است

این دانشجوی رشته پزشکی معتقد است؛ شرکت در اردوی جهادی علاوه بر دادن انرژی و شادابی خاص به انسان، موجب آشنایی با افراد بی‌ریا و صمیمی می‌شود. شاید در اردوی جهادی از نظر جسمی، خستگی را احساس کنیم اما از نظر روحی، بسیار شاداب می‌شویم؛ با توجه به روحیه همدلی و صمیمی که بین جهادگران ایجاد می‌شود علاوه بر خوشگذرانی، کار خیر هم انجام می‌شود در حالی که خوشگذرانی‌های معمولی یا گاها توام با گناه است و یا هدر دادن وقت محسوب می‌شود و لذت حقیقی در دل انسان ایجاد نمی‌شود.

نوروزی کمک به دیگران و ارزش قائل شدن برای زندگی دیگران را در فراهم کردن زمینه ظهور حضرت مهدی(عج) موثر می‌داند و خاطرنشان می‌کند: شرکت در اردوهای جهادی لذت‌بخش و شیرین بوده و موجب رشد و پیشرفت افراد با هم و تقویت روحیه تعاون می‌شود و آرامش‌بخش است؛ شاید نگاه برخی از دور به اردوها این باشد که گروه خشک و بی حس و حالی در اردوها هستند اما در واقعیت اصلا این گونه نیست و بساط شادی، شوخی و بگو و بخند در اردوها به راه است.

 شرکت در اردوی جهادی تکه‌ای از پازل انقلابی بودن است

محمدحسین ایرانخواه متولد 85 و برای نخستین بار است که در اردوی جهادی روستای آجربند برای ساخت دو واحد مسکونی محرومین شرکت کرده، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین بیان می‌کند: از طریق جبهه فرهنگی برای حضور در اردوی جهادی روستای آجربند معرفی شدم و واقعا به شرکت در این اردو علاقمند هستم چرا که از نظر فیزیکی خیلی خوب بود و واقعا از نظر بدنی انسان را به چالش می‌کشید و از نظر روحی هم حس خوب و جالبی به من دست داده بود، از سویی حس خالصانه دوستان جهادگر مرا تحت تاثیر قرار داده بود.

وی به مطلب مهمی اشاره و تصریح می‌کند: برای نوجوانی که انقلابی است و یا می‌خواهد انقلابی باشد لازم است در اردوهای جهادی شرکت کند چرا که اگر در این اردوها حضور نیابد باید گفت که یک تکه پازل از انقلابی بودن در وجودش نیست.

این دانش‌آموز می‌افزاید: در اردوی جهادی که از محافل و سخنرانی‌ها در خصوص مسائل مختلف و تشریح جهاد تبیین که حضرت آقا تاکید کرده‌اند استفاده کردم و به طور کلی جو، جهادی بود و از وجود دوستان جدید هم بهره‌مند شدم.

حسادت و غرور انسان در اردوی جهادی می‌شکند

مهدی معروفی که خود را دانشجو معلم و متولد 80 معرفی می‌کند و برای دومین بار است در اردوی جهادی شرکت کرده در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار می‌کند: اینکه در این اردوها چه کاری انجام دهیم زیاد مهم نیست بلکه کار برای خدا و بدون هیچ ریا و چشمداشتی باشد حائز اهمیت بوده و از ارزش کار انسان نمی‌کاهد.

وی به مبارزه با جهاد نفس به عنوان بزرگترین جهاد طبق روایات وارده اشاره و می‌افزاید: شاید در ذهن برخی این مهم متبادر شود که کمک به دیگران که سود و نفع شخصی ندارد چه اهمیتی دارد که وقت گذاشته شود، در پاسخ باید گفت روحیه ایثار کردن در این اردوها کاملا تقویت شده و موجب از بین رفتن حس حسادت و موجب شکسته شدن غرور در وجود انسان می‌شود. از طرفی همه جهادگران با هر پست و مقامی که دارند در اردوها کار و خدمت می‌کنند و یکرنگی وجود دارد.

این دانشجو که با تشویق خود دو دانش‌آموز را به شرکت در اردوهای جهادی دعوت کرده، ادامه می‌دهد: شرکت در اردوهای جهادی سبب می‌شود ساده و راحت از خیلی از اتفاقات و کمبودها و مشکلاتی که پیرامونمان وجود دارند، نگذریم و کمک و خدمت به مردم برای ما مهم و ارزشمند باشد و به وضعیت نیازمندان رسیدگی کنیم.

معروفی این را هم گفت که شرکت در اردوهای جهادی موجب ایجاد دغدغه در ذهن و قلب جهادگران شده تا به فکر دیگران و رسیدگی به وضعیت و امور آنان هم باشند.

شرکت 45 نفر در اردوی جهادی آجربند

روح‌الله رستم‌پور مسئول قرارگاه جهادی شهید حجت اسدی استان قزوین با اشاره به آغاز طرح و پویش جهادی دهه هشتادی‌ها در نوروز امسال و گسترش فعالیت‌های جهادی آنها در سطح شهر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار می‌کند: اجرای این طرح، صرفا عمرانی و ساخت و ساز مسکن نیست بلکه در عرصه سلامت هم فعالیت انجام می‌شود که می‌توان به حضور دهه هشتادی‌ها در کلینیک‌های سپه و کوثر هر کدام به تعداد 10 نفر و طرح واکسیناسیون دانشگاه رجا به تعداد حدود 40 نفر اشاره کرد.

وی با اشاره به هماهنگی با جبهه فرهنگی مردمی برای اجرای طرح پویش جهادی دهه هشتادی‌ها و آماده کردن بسترها توسط قرارگاه جهادی شهید حجت اسدی برای حضور مجموعه‌های فرهنگی و تربیتی که قصد کار جهادی و تربیت نیروی آینده را دارند، می‌افزاید: در اردوی ساخت دو واحد مسکن محرومین در روستای آجربند بخش مرکزی شهرستان قزوین و از هر مجموعه فرهنگی بین 10 تا 15 نفر از دهه هشتادی‌ها شرکت کرده‌اند که تقسیم‌بندی شده و در سه تا سه روز، 45 نفر حضور یافته بودند؛ از 26 اسفند ماه این ساخت و ساز شروع و تا 12 فروردین ماه ادامه داشت و از ظرفیت افراد بزرگتر هم برای احداث این دو واحد مسکونی استفاده شده بود.

این مسئول در پاسخ به این پرسش که دلیل استفاده از ظرفیت دهه هشتادی‌ها در اردوهای جهادی چیست و چه تاثیراتی بر آنان دارد، توضیح می‌دهد: آشنایی نوجوانان و نسل دهه هشتادی با محرومیت‌های موجود در استان و کشور، ایجاد دغدغه در وجودشان برای خدمت به مردم و حس لذت خدمت، آشنایی با سختی‌های زندگی و کار کردن و محیط کسب و کار در عرصه سلامت و عمرانی و رشد آنان از دلایل مهم استفاده از ظرفیت آنها است و به صورت عملی آنچه را که به طور تئوری آموخته‌اند را تمرین و پیاده می‌کنند.

به گفته مسئول قرارگاه جهادی شهید حجت اسدی استان قزوین؛ در اسفند ماه سال گذشته تیم سلامت و پزشکی در قالب اردوی جهادی در شهرستان‌های استان قزوین از جمله آبیک، البرز، قزوین، مهرگان، الموت و ... حضور یافته بودند و داروی رایگان به بیماران ارائه دادند که نسخه‌پیچی هم توسط دهه هشتادی‌ها صورت گرفته بود.

رستم‌پور با بیان این مطلب که قرارگاه جهادی شهید حجت اسدی در طول سال بدون برنامه نیست و برنامه‌هایی را تدوین و برنامه‌ریزی می‌کند، ادامه می دهد: با توجه به برنامه‌ها و چشم‌اندازی پنج ساله و نقاط هدفی که مشخص می‌کنیم برخی از برنامه‌ها داخل استان قزوین و برخی هم خارج از استان اجرا می‌شود که از 25 درصد از ظرفیت این قرارگاه برای خارج از استان استفاده می‌کنیم و روستاهای رمین و گل‌بهار 2 روستای نزدیک به هم در چابهار سیستان و بلوچستان را شناسایی و بررسی کرده‌ایم و دو سالی است که اردوها را آغاز کرده‌ایم و چهار مرتبه اردوی جهادی برگزار شده است.

حضور 3 زوج متخصص در اردوی چابهار

طبق اذعان وی؛ اردوی جهادی چابهار که دو سال است آغاز شده، در نوروز سال گذشته ۸۶ نفر و در نوروز امسال ۵۳ نفر شرکت کرده بودند که در چهار زمینه فرهنگی، سلامت، عمرانی و اشتغال فعالیت‌ها انجام می‌شود و طی فراخوانی متخصصان استقبال بسیار خوبی داشتند. در عرصه پزشکی و سلامت تاکنون متخصصان قلب و پوست که زوج هستند، متخصصان اطفال که زوج هستند و متخصصان چشم‌پزشک هم که زوج هستند و همچنین یک متخصص زنان و زایمان و هفت دندان‌پزشک دراردوها شرکت کرده و به مردم روستاهای مذکور خدمات لازم را ارائه داده‌اند. ساخت مدرسه 6 کلاسه روستای حوت‌آباد چابهار روستای همجوار گل‌بهار هم از محل اعتبارات مقام معظم رهبری و با همکاری بنیاد علوی و اجرای آن توسط جهادگران استان قزوین صورت گرفته و در نوروز امسال تکمیل شده است.

مسئول قرارگاه جهادی شهید حجت اسدی استان قزوین به برگزاری مسابقات قرآنی، کتابخوانی، آشپزی در روستای رمین و گل‌بهار چابهار و استعدادیابی و توانمندسازی نوجوانان و جوانان این روستاها با همکاری موسسه رُشا دانشگاه تهران این روستا بیان می‌کند: این استعدادیابی برای رشد و توانمندسازی نوجوانان و جوانان روستاست تا بتوانند در آینده در محل خود به مردم خدمت کنند و در این راستا حدود 200 دانش‌آموز شناسایی و بر روی آنها کار می‌شود.

رستم‌پور می‌افزاید: به افرادی که در روستای رمین و گل‌بهار به سوزن‌دوزی مشغول هستند پیشنهاد شده به صورت خرده، روی البسه سوزن‌دوزی را انجام دهند و به لباس‌های بومی پیوست دهند تا بتوانند بازار محصولات خود را به خارج از استان انتقال دهند؛ دنبال ایده‌هایی هستیم که به صورت جهادی بتوانند اشتغال ایجاد کنند که ضمن آمادگی لازم برای این مهم، از ایده‌ها و طرح‌های موفق هم در این زمینه استقبال و حمایت می‌کنیم.

فعالیت ۲ گروه پزشکی و فرهنگی در روستای رمین

حجت‌الاسلام سیدشمس الدین موسوی شالی روحانی مستقر در گروه جهادی شهید حجت اسدی استان قزوین که‌ دو سال است با این گروه همکاری می‌کند نیز با اشاره به فعالیت‌های این گروه طی سال به طور متمرکز در داخل استان و پوشش نیازمندان روستاها و مناطق محروم از نظر ساخت واحد مسکونی و ارائه خدمات مسائل بهداشتی و درمانی در گفت وگو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار می‌کند: از ۳۶۵ روز سال بین ۱۰ تا ۱۲ روز برنامه اردویی خارج از استان قزوین داریم که با توجه به مطالعات صورت گرفته، روستای رمین چابهار سیستان و بلوچستان انتخاب و اردوی جهادی اجرا می‌شود.

وی با اشاره به قدمت روستای رمین با میانگین ۸ هزار نفر جمعیت و وجود مدرسه علوم دینی اهل سنت در این روستا می‌افزاید: در نوروز امسال دو گروه فرهنگی و پزشکی و درمانی در روستا حضور یافتند که گروه پزشکی و درمانی شامل متخصصان قلب،  پوست، زنان و زایمان، دندانپزشک و پزشک عمومی بود و با ارائه خدمات درمانی به برخی از نیازهای مردم پاسخ دادند و مردم هم استقبال خوبی کردند. گروه فرهنگی هم با دانش‌آموزان دختر و پسر ارتباط لازم برای برنامه‌های فرهنگی را داشتند و استعدادیابی آنان را پیگیری کردند.

وی با مولوی عبدالرحمان از علمای اهل سنت، اسلام دوست امام جمعه روستای رمین و شورای روستا دیدار کرده بود و مشکلات را احصاء و در نشستی با نماینده مردم چابهار مشکلات را منعکس کرده و موجب شده بود قرابت بیشتری بین اهل تسنن و اهل تشیع ایجاد شود که حرکت بسیار ارزشمندی بوده است.

حجت‌الاسلام موسوی شالی به عنوان روحانی مستقر گروه جهادی شهید حجت اسدی استان قزوین با مد نظر قرار دادن تقویت بنیه معنوی جهادگران حاضر در اردوی جهادی رمین، با برادران اهل سنت برای ایجاد وحدت و همدلی ارتباط گرفته بود و با محبت و همدلی تلاش کرده بود بسیاری از سوءتفاهم هایی که ممکن است به اشتباه در اذهان تشیع و تسنن وجود داشته باشد، رفع کند.

وی اعتقاد دارد همانطور که دشمن ممکن است با القائاتی، اهل سنت را در ذهن تشیع تخریب کند احتمال دارد اهل شیعه را در ذهن اهل تسنن تخریب کند اما زمانی که از نزدیک با اهل سنت ارتباط برقرار می‌کنیم و برنامه‌های قرآنی و معنوی و فضای موجود بر روستای رمین و میهمان نوازی و انس و الفت اهالی روستا را مشاهده می‌کردیم نگاه‌های اهل تسنن و تشیع به یکدیگر مثبت بوده است.

حجت‌الاسلام موسوی شالی با اشاره به احتمال دیدار با استاندار سیستان و بلوچستان و انعکاس مشکلات مردم روستای رمین طی امسال، بیان کرد که برای پیگیری برخی از مشکلات و رفع آنها این مهم تحقق می‌یابد که باید گفت بیشتر مشکلات مردم بودجه و مسائل مالی نیست بلکه مردم نیازمند همت و توجه بیشتر مسئولان هستند.

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۵
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••