اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۴:۲۸:۵۶
اذان ظهر ۱۲:۰۹:۵۹
اذان مغرب ۱۸:۴۱:۵۵
طلوع آفتاب ۰۵:۵۴:۴۷
غروب آفتاب ۱۸:۲۳:۴۵
نیمه شب ۲۳:۲۶:۵۰
قیمت سکه و ارز
۱۴۰۰/۱۲/۲۹ - ۱۵:۳۰

رقابت سریالی «چهره‌ها» در آوردگاه نوروز

در شب‌های نوروز ۱۴۰۱ شاهد رقابت «چهره‌ها» در قالب نمایش چهار سریال «زیرخاکی»، «خداداد»، «نجلا» و «دردسرهای شیرین» از شبکه‌های سیما خواهیم بود؛ کدام شبکه موفق‌تر از سال قبل ظاهر خواهد شد؟

رقابت سریالی «چهره‌ها» در آوردگاه نوروز

به گزارش سراج24 به نقل از مهر؛ عطیه موذن: باکس نوروز و کنداکتور شبکه‌های سیما در این ایام همیشه موقعیتی منحصر به فرد برای سازندگان آثار نمایشی بوده است تا بهترین فرصت را برای دیده شدن اثر خود داشته باشند، بازه زمانی که در تلویزیون به یک تایم طلایی معروف است و این یکی دو سال با ماندن مردم در خانه‌ها و تماشای بیشتر آثار تلویزیونی ارزش بیشتری هم پیدا کرده است.

امسال هم تلویزیون چهار سریال برای ایام نوروز تدارک دیده است که مثل سال‌های پیش برخی تا آخرین لحظه و ساعات اسفند آمدن و نیامدن شان چالش برانگیز شده بود و برخی هم مثل «جناب عالی» این شانس طلایی را از دست دادند و یک باره از کنداکتور پخش حذف شدند.

هر سال در آخرین روزهای اسفند مروری داریم بر سریال‌های نوروزی تا اگر می‌خواهید بدانید کدام سریال‌ها را ببینید و شخصیت‌های مورد علاقه تان در کدام مجموعه‌ها بازی می‌کند و فقط آن‌ها را دنبال کنید به انتخاب سریال مورد پسندتان کمک کرده باشیم.

امسال هم با یک تمایز به معرفی این سریال‌ها پرداخته‌ایم و در قالب این گزارش هر یک از چهره‌های شاخص این سریال‌ها را معرفی کرده‌ایم. «زیرخاکی» در شبکه یک، «خداداد» در شبکه دو، «نجلا» در شبکه سه و «دردسرهای شیرین» در شبکه پنج سریال‌هایی هستند که از شبکه‌های سیما در ایام نوروز روی آنتن می‌روند.

با مرور کارنامه هر شبکه در سال گذشته در زمینه بهره‌گیری از ظرفیت چهره‌ها، تلاش کرده‌ایم مقایسه‌ای میان آنچه برای نوروز ۱۴۰۱ تدارک دیده‌اند، با آنچه پیش‌تر در نوروز ۱۴۰۰ در کارنامه خود ثبت کرده‌اند نیز انجام دهیم.

رقابت سریالی «چهره‌ها» در آوردگاه نوروز/ پسند «مخاطب» کدام است؟

شبکه یک؛ از «نون. خ» تا «زیر خاکی»

چهره‌های نوروز ۱۴۰۱

شبکه یک امسال سریال «زیرخاکی» به کارگردانی جلیل سامان را برای ایام نوروز در نظر گرفته است. مجموعه‌ای که تاکنون ۲ فصل از آن روی آنتن رفته و هر بار هم اقبال خوبی از طرف بینندگانش کسب کرد. این سریال البته جزو ریسک‌های بزرگ کارگردانش محسوب می‌شد که پس از چندین سریال جدی و ملودرام آن هم با موضوعاتی ملتهب همچون سازمان مجاهدین برای اولین بار سراغ ساخت طنز آمد. با این حال این ریسک به خوبی جواب گرفت و در هر مرتبه پخش توانست رکورد سریال پربیننده را از آن خود کند.

جلیل سامان از کارگردانان موفق است که خودش می‌تواند از چهره‌های امسال باشد که در رقابت با دیگر کارگردانان قرار می‌گیرد.

سریال «زیرخاکی» اگرچه چهره‌های مختلفی در بازیگری دارد اما ستاره اصلی‌اش بلاشک پژمان جمشیدی است که این سال‌ها در سینما و تلویزیون به خوبی درخشیده است. پژمان جمشیدی که در چند سال اخیر در فیلم‌های سینمایی نقش‌های جدی، ملتهب و کمدی را ایفا کرده و در اکثر آنها هم تحسین مخاطبش را برانگیخته است از اولین فصل این سریال به خوبی ظاهر شد. او اکت و میمیک متفاوتی را برای خود برگزید و تیکه کلام‌هایی برایش نوشته شده بود که به خوبی روی شخصیتش نشست.

از طرف دیگر حضور ژاله صامتی در نقش همسر فریبرز باغ بیشه و به عنوان زوج هنری پژمان جمشیدی که بعد از سال‌ها در تلویزیون با یک نقش طنز دیده می‌شد نیز ارزش افزوده‌ای بر شخصیت‌پردازی‌اش شد. هادی حجازی‌فر در دو نقش و گوهر خیراندیش نیز از دیگر ستاره‌هایی بودند که در فصل اول و دوم سریال درخشیدند و در مجموع ترکیبی آفریدند که توانست به سریال پربیننده ای در زمان خود بدل شود.

اگرچه حجازی‌فر در زمان ساخت فصل‌های بعد درگیر ساخت مجموعه «شهید باکری» شد و نتوانست در این سریال حضور داشته باشد با این حال در هر فصل بازیگران جدیدی در مجموعه حضور یافتند و حالا در فصل سوم علاوه بر پژمان جمشیدی، ژاله صامتی و رایان سرلک کودک این خانواده، گیتی قاسمی، نادر فلاح و هومن برق‌نورد همچنان حضور دارند و می‌توان انتظار داشت این سریال توفیق بالایی در جذب مخاطبش داشته باشد.

به ویژه که در این فصل، فریبرز همچنان با اتفاقات جنگ و عراقی‌ها مواجه خواهد شد و جذابیت‌های داستان برای مخاطب ادامه دارد.

این سریال به کارگردانی جلیل سامان و تهیه‌کنندگی رضا نصیری نیا هر شب از شبکه یک روی آنتن می‌رود و علاقمندان می‌توانند از یکشنبه ۲۹ اسفند ساعت ۲۲:۱۵ به تماشای آن بنشینند.

رقابت سریالی «چهره‌ها» در آوردگاه نوروز/ پسند «مخاطب» کدام است؟

چهره‌های نوورز ۱۴۰۰

اما شبکه یک برای نوروز ۱۴۰۰ چه تدارک دیده بود و کدام چهره‌ها را به خدمت گرفته بود؟ «نون.خ» و شخصیت‌هایش خیلی زود توانستند مثل «پایتخت» به برندی چند فصلی و مورد علاقه مخاطب تبدیل شوند. این مجموعه که به کارگردانی سعید آقاخانی و تهیه‌کنندگی مهدی فرجی ساخته شد در سه فصل تاکنون روی آنتن رفته است و در هر فصل شخصیت‌های محبوبی پیدا کرد.

شخصیت اصلی این سریال را خود سعید آقاخانی بازی می‌کند که نورالدین خانزاده نام دارد و به دلیل اینکه خودش اصالتاً کرد است برخلاف سریال‌های قومیتی شمایلی باورپذیر از یک کرد ایفا کرد و مقبول واقع شد. غیر از نورالدین، شخصیت سلمان با بازی کاظم نوربخش و شقایق دهقان هم از دیگر بازیگران این فصل بودند که سال گذشته تبدیل به چهره‌های مطرح تلویزیون شدند.

البته «نون.خ» بیشتر از بازیگرمحور بودن فضایی خلق کرد که شخصیت‌هایی گمنام اما دوست داشتنی‌اش موردتحسین مخاطب قرار بگیرند و در این نگاه بخش عمده‌ای از شخصیت‌ها به خوبی در این ترکیب قرار گرفتند. بازیگران بومی‌ای که به واسطه این سریال حتی به چهره تبدیل شدند.

رقابت سریالی «چهره‌ها» در آوردگاه نوروز/ پسند «مخاطب» کدام است؟

شبکه دو؛ از «هم‌بازی» تا «خداداد»

چهره‌های در نوروز ۱۴۰۱

شبکه دو امسال سریالی به نام «خداداد» را دارد که مهمترین چهره‌هایش رضا ناجی، علی صبوری و سوسن پرور هستند. رضا ناجی بیشتر بازیگری سینمایی شناخته می‌شود و در فیلم‌های مهمی هم به ایفای نقش پرداخته است که برخی از آن‌ها به همکاری با مجید مجیدی برمی‌گردد و از جمله این آثار می‌توان به «بچه‌های آسمان»، «باران» و «آواز گنجشک ها» اشاره کرد.

ناجی البته شاید بازیگر کم شانسی هم بوده است و علی رغم دریافت «خرس نقره ای» جشنواره فیلم برلین یکی از مهمترین جوایز سینمایی جهان کمتر به چشم سینماگران و کارگردانان آمده است.

علی صبوری دیگر بازیگر این مجموعه است که برای سومین بار حضور در یک سریال تلویزیونی را تجربه می‌کند. صبوری که جزو بلاگرهای اینستاگرام بوده و با استندآپ کمدین های «خندوانه» توانست محبوبیت زیادی به دست آورد بعد از یک شهرت چشمگیر بازیگری را جدی تر از استندآپ کمدی دنبال کرد و جزو اولین چهره‌های «خنداننده شو» بود که به صورت جدی به سریال‌های تلویزیونی راه پیدا کرد. حضورش در سریال البته با یک قرارداد ۱۰ ساله از طرف شبکه سه جنجال برانگیز هم شد تا مثل بازیگران و چهره‌های دیگر بعد از بازیگری به حاشیه کشیده نشود.

با این حال حضور او در سریال‌های تلویزیون توفیق چندانی برایش محسوب نشد. صبوری در «آخر خط» به کارگردانی علی مسعودی و «بوتیمار» به کارگردانی علیرضا نجف زاده به ایفای نقش پرداخت و حضورش در هیچکدام نتوانست به اندازه یکی از استندآپ هایش مورد توجه قرار بگیرد تا حال و هوای مخاطبانش را مفرح کند. حتی بعد از این سریال‌ها برای تیترهایی از تجربه‌های شکست خورده، زدند.

حالا این سومین حضور علی صبوری در سریالی است که فضایی کمدی دارد و باید دید این بار می‌تواند خودش را اثبات کند یا نه.

از دیگر چهره‌های این سریال سوسن پرور است که در سال‌های اخیر جز محله «گل و بلبل» حضور کمرنگی در تلویزیون داشته است. پرور که بازیگر صحنه و تئاتر است با سریال «بزنگاه» به کارگردانی رضا عطاران به یک باره مورد توجه قرار گرفت و البته بعد از این شهرت که انتظار می‌رفت مقدمات درخشش او بیشتر فراهم شود اقبال چندانی نیافت. پرور سال گذشته البته به واسطه حضور در سینمایی «بوتاکس» در چندین جشنواره جهانی حضور یافت و جوایزی هم کسب کرد و این فیلم فرصت دوباره‌ای برای دیده شدنش بوجود آورد.

کارگردانی سریال «خداداد» را هم علی غفاری بر عهده دارد که این چند سال مجموعه «بچه مهندس» از مهمترین فعالیت‌هایش بوده است که باعث شد به چند فصل هم برسد.

سریال «خداداد» از امشب ۲۹ فروردین به تهیه‌کنندگی سعید سعدی هر شب ساعت ۲۱:۱۵ از شبکه دو سیما پخش می‌شود.

رقابت سریالی «چهره‌ها» در آوردگاه نوروز/ پسند «مخاطب» کدام است؟

چهره‌های نوورز ۱۴۰۰

«همبازی» سریال نوروزی شبکه دو بود که در آن چهره‌هایی چون آتیلا پسیانی، همایون ارشادی، کامران تفتی و… حضور داشتند با این حال چهره‌های این سریال در نقش‌های اصلی حسین مهری و دیبا زاهدی بودند. بازیگران جوانی که اگرچه هر یک چندین سال است به ایفای نقش‌های مختلف در سینما و تلویزیون پرداخته‌اند اما شاید کمتر توانستند به توفیقات قابل توجهی دست پیدا کنند.

از دیگر چهره‌های این سریال خود کارگردان، سروش محمدزاده بود که سال گذشته همزمان با سریال تلویزیونی، «سیاوش» را هم در شبکه خانگی داشت و این سریال خانگی بیشتر توانست سر و صدا کند و مورد توجه مخاطب عام قرار بگیرد.

نوید محمودی هم تهیه‌کنندگی این سریال را بر عهده داشت که آثار مختلفی را در تلویزیون و سینما ساخته است و بخش عمده‌ای از آنها را با همکاری برادرش به تولید رسانده است.

رقابت سریالی «چهره‌ها» در آوردگاه نوروز/ پسند «مخاطب» کدام است؟

شبکه سه؛ از «گاندو» تا «نجلا»

چهره‌های نوروز ۱۴۰۱

فصل اول «نجلا» همزمان با اربعین سال گذشته روی آنتن رفت و جزو سریال‌های پربیننده همان زمان شد. این سریال به کارگردانی خیرالله تقیانی‌پور ساخته شد که پیش از این بر صحنه تئاتر کارگردانی کرده است و این اولین سریال او بود. سعید سعدی نیز تهیه کنندگی سریال را بر عهده دارد که تهیه سریال‌های موفقی در تلویزیون با نام او پیوند خورده است.

«نجلا» درامی را در سال‌های بعد از انقلاب روایت کرد که قصه اش در سال ۵۸ می‌گذرد. این درام درباره شرطی است که دختری برای خواستگارش می‌گذارد و آن این است که بتواند او را از مرز ایران و عراق رد کند تا به زیارت اربعین برسد. نقش این دختر را در فصل اول سریال سارا رسول زاده ایفا کرد و نقش پسر را حسام منظور. حالا در نوروز امسال قرار است فصل دوم این مجموعه از شبکه سه روی آنتن برود که در ۴۰ قسمت تولید شده و در ماه رمضان نیز ادامه می‌یابد.

از چهره‌های فصل دوم این سریال می‌توان به حضور حسام منظور اشاره کرد که پیش از این با سریال «بانوی عمارت» به چهره‌ای محبوب و مشهور بدل شده بود و اینجا هم نقش اصلی سریال را بر عهده دارد.

سارا رسول‌زاده در این فصل حضور ندارد و محیا دهقانی جای او را گرفت. او پیش از این در سریال‌های «هم سایه»، «هم بازی» و «پایتخت ۴» بازی کرده است با این حال هنوز آن چنان که باید برای مخاطب به چهره‌ای شناخته شده بدل نشده است و باید دید می‌تواند جای رسول زاده را بگیرد یا خیر.

آزیتا حاجیان و ملیکا شریفی نیا از دیگر چهره‌های این سریال هستند که نقش خانواده‌ای جنوبی را ایفا می‌کنند.

سریال «نجلا» از اول فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۳۰ از شبکه سه سیما پخش می‌شود.

رقابت سریالی «چهره‌ها» در آوردگاه نوروز/ پسند «مخاطب» کدام است؟

چهره‌های نوروز ۱۴۰۰

نوروز سال گذشته سریال «گاندو» به کارگردانی جواد افشار از شبکه سه سیما پخش شد که مهمترین چهره این سریال وحید رهبانی در قامت یک مامور امنیتی بود. سریال «گاندو» اگرچه به دلیل قصه و محتوای جاسوسی امنیتی آن مورد توجه بسیاری قرار گرفت و حتی با واکنش‌های مثبت و منفی همراه شد با این حال وحید رهبانی بازیگر نقش اول این سریال با اقبال عمومی مواجه شد و حتی بعد از این مجموعه چند فیلم سینمایی بازی کرد.

همچنین در این مجموعه داریوش فرهنگ نیز در نقش یکی از ماموران ظاهر شد که علی رغم بازی‌های خوبش در دهه ۷۰ و ۸۰ کمتر در این سال‌ها حضور چشمگیری داشته است. جواد افشار کارگردان این سریال نیز با «گاندو» ورود تازه‌ای به سریال‌های امنیتی و جاسوسی را تجربه کرد که البته در فصل اول این سریال بازخوردهای مثبت بیشتری گرفت.

رقابت سریالی «چهره‌ها» در آوردگاه نوروز/ پسند «مخاطب» کدام است؟

شبکه پنج؛ از «نوروز رنگی» تا «دردسرهای شیرین»

چهره‌های نوروز ۱۴۰۱

سریال شبکه پنج در ایام نوروز «دردسرهای شیرین» نام دارد که قرار است مجموعه‌ای مفرح باشد. این سریال به کارگردانی سهیل موفق ساخته می‌شود که پیش از این او را بیشتر با کارنامه سینمایی اش می‌شناسیم؛ تولید فیلم‌هایی چون «شکلاتی» و «پاستاریونی» که در آخری به خاطر حضور حمید سپیدنام «مستر تیستر» با انتقاداتی هم مواجه شد.

از بازیگران چهره «دردسرهای شیرین» می‌توان به پوریا پورسرخ و مریم مومن در نقش‌های اصلی سریال اشاره کرد.

پوریا پورسرخ که در تلویزیون با «وفا» به کارگردانی محمدحسین لطیفی به شهرت رسید در این سال‌ها در فیلم و سریال‌های مختلفی بازی کرده است. او در همین ماه‌های پایانی سال هم در دو سریال «نوار زرد» و «برف بی صدا می بارد» به ایفای نقش پرداخت با این حال حضورش کمتر در سریال‌ها مورد اقبال قرار گرفته است و گویی بیشتر خود را تکرار کرده است و احتمالاً در این سریال هم حضور چندان درخشانی نداشته باشد.

مریم مومن دیگر چهره این سریال با مجموعه موفق «بانوی عمارت» به شهرت رسید. او البته بعد از آن سریال در چند مجموعه دیگر از جمله سریال نوروزی شبکه دو در سال گذشته حضور داشت و انتظار هم می‌رفت که بعد از درخشش در «بانوی عمارت» بتواند توانمندی خود را باز هم تکرار کند با این حال او هم نتوانست توفیق دوباره‌ای در ایفای نقش‌های بعدی اش داشته باشد.

افسانه بایگان و شهین تسلیمی از دیگر بازیگران این مجموعه هستند که بایگان کمتر در سریال‌های تلویزیونی به ایفای نقش می‌پردازد و می‌تواند برای علاقمندان به بازیگری او حضورش مورد توجه باشد. شهین تسلیمی نیز از بازیگرانی است که این سال‌ها بیشتر در آثار طنز حضور داشته و مورد توجه هم قرار گرفته است.

سریال «دردسرهای شیرین» در ایام نوروز هر شب ساعت ۲۰ از شبکه پنج سیما روی آنتن می‌رود.

رقابت سریالی «چهره‌ها» در آوردگاه نوروز/ پسند «مخاطب» کدام است؟

چهره‌های نوروز ۱۴۰۰

شبکه پنج تلویزیون سال گذشته سریال «نوروز رنگی» را به کارگردانی علی مسعودی روی آنتن برد. مجموعه‌ای که به نوستالژی‌های دهه ۶۰ می‌پرداخت و فضایی طنازانه رقم زده بود.

لوکیشن جغرافیایی این سریال هم مشهد بود و از بازیگران بومی مشهد و با لهجه مشهدی استفاده شد. از جمله این بازیگران جواد خواجوی بود که پیش از این با دوبله‌های مشهدی‌اش در اینستاگرام شناخته شد. دیگر بازیگر این سریال حمیدرضا حافظ شجری بازیگر نوجوان سریال بود که بیشتر از باقی بازیگران مشهور و چهره سریال مورد توجه قرار گرفت و بعد از حضور در سریال مصاحبه‌های متعددی هم با او انجام شد.

یوسف تیموری و رابعه اسکویی هم از دیگر بازیگران سریال بودند که البته به اندازه بازیگران بومی و مشهدی سریال دیده نشدند.

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••