اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۵۴:۰۹
اذان ظهر ۱۲:۰۴:۱۰
اذان مغرب ۱۹:۰۰:۴۹
طلوع آفتاب ۰۵:۲۴:۵۴
غروب آفتاب ۱۸:۴۱:۵۸
نیمه شب ۲۳:۱۸:۳۳
قیمت سکه و ارز
۱۴۰۰/۱۱/۱۱ - ۲۰:۴۰
حجت‌الاسلام سعیدی اشاره کرد:

عظمت تحلیل رهبر انقلاب در معادلات جهانی

رئیس دفتر عقیدتی ـ سیاسی فرماندهی کل قوا در اختتامیه مسابقات قرآن آقایان شاغل و وظیفه نیروهای مسلح گفت: سایر کشورها از عظمت قدرت تحلیل مقام معظم رهبری نسبت به معادلات جهانی، زبان به اعتراف گشوده‌اند. همانطور که ایشان فرموده بودند «ایستادگی کنید، این تحریم‌ها شکسته می‌شود».

عظمت تحلیل رهبر انقلاب در معادلات جهانی

به گزارش سراج24؛ آیین اختتامیه سی و سومین دوره مسابقات قرآن کریم آقایان شاغل و وظیفه نیروهای مسلح، صبح امروز، ۱۱ بهمن‌ماه با حضور فرماندهان لشکری به میزبانی سازمان عقیدتی _ سیاسی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برگزار شد.

این مراسم با تلاوت آیاتی از قرآن توسط وحید براتی، حائز رتبه نخست این دوره از مسابقات در رشته قرائت تحقیق، پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و صلوات خاصه حضرت علی‌بن موسی الرضا(ع) آغاز شد. سپس حجت‌الاسلام علی سعیدی، رئیس دفتر عقیدتی ـ سیاسی فرماندهی کل قوا طی سخنانی با اشاره به آیه «وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا مُوسَىٰ بِآیَاتِنَا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَکَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَذَکِّرْهُمْ بِأَیَّامِ اللَّهِ ۚ إِنَّ فِی ذَٰلِکَ لَآیَاتٍ لِکُلِّ صَبَّارٍ شَکُورٍ»، گفت: خدا را شاکرم که توفیق پیدا کردم در جمع شما قرآنیان و در این محفل معنوی باشم.

وی اظهار کرد: مقام معظم رهبری بر درک و فهم قرآن تأکیدات فراوانی دارند. یکی از ابعاد فهم قرآن، توجه به تحلیل‌های سیاسی قرآن است. قرآن، کتاب تاریخی نیست و وقایع‌نگاری نمی‌کند، بلکه چرایی را بیان می‌کند.

سعیدی اضافه کرد: بسیاری از تاریخ‌نویسان، وقایع نگاری کرده‌اند و به چرایی حوادث کمتر نگاه می‌کنند. قرآن به وقایع به هدف چرایی می‌نگرد. بخشی از قرآن براساس بیان تاریخ و طی حوادث گذشته و با رویکرد تحلیلی همراه است. چنانکه در قرآن ۱۳۲ بار از موسی‌بن‌عمران سخن می‌گوید. از عیسی‌بن‌مریم تا پیامبر(ص) ۵۷۰ سال است و ۴۰ بار از حضرت نوح(ع) در قرآن سخن به میان آمده است.

وی با اشاره به اینکه باید به دنبال این باشیم که چرا قرآن حوادث را به هم وصل می‌کند و به هم پیوند می‌زند و چرا قرآن این حوادث را به تفصیل بیان می‌کند، افزود: سؤال مهم و اساسی این است که آیا تحولات تاریخی و فراز و فرود تمدن‌ها و حکومت‌ها، تصادفی است؟ یا جبری است؟ یا براساس قانون و یک سنت است؟ برای پاسخ به این سؤالات سه نظریه مطرح است، برخی معتقدند تحولات تاریخی تصادفی است لذا به دنبال دلیل نگردید. نظریه دوم این است که تحولات تاریخی، جبری است و انسان‌ها در این تحولات نقش اختیاری ندارند این همان نظریه ماکس است و انسان‌ها نمی‌توانند در حوادث تاریخی نقش‌آفرینی کنند. نظریه سوم این است که تحولات تاریخی، قانونمند است و هیچ اتفاقی نمی‌افتد مگر اینکه بر اساس قانون باشد.

رئیس دفتر عقیدتی ـ سیاسی فرماندهی کل قوا تصریح کرد: یکی از مهمترین دستاوردهای تبلیغی برای تاریخ، مطالعه تاریخ گذشتگان و عبرت‌گیری از آنها است، چنانکه در قرآن آمده است «یا بَنِی إِسْرائِیلَ اذْکُرُوا نِعْمَتِیَ الَّتِی أَنْعَمْتُ عَلَیْکُمْ وَ أَنِّی فَضَّلْتُکُمْ عَلَی الْعالَمِینَ»، این فراز و صعود است و در جای دیگر می‌فرماید: «ضُرِبَتْ عَلَیْهِمُ الذِّلَّةُ أَیْنَ مَا ثُقِفُوا إِلَّا بِحَبْلٍ مِنَ اللَّهِ وَحَبْلٍ مِنَ النَّاسِ وَبَاءُوا بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ» که این نزول است.

سعیدی بیان کرد: نظر قرآن این است که تحولات تاریخی قانونمند هستند و قرآن ما را به سه دلیل ارجاع می‌دهد. یکی ارجاع به تاریخ پیشینیان است که اگر حوادث تاریخی جبری بود آن هنگام ارجاع چه معنا دارد «لَقَدْ کَانَ فِی قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لِأُولِی الْأَلْبَابِ». دلیل دوم تحلیل انقلاب‌ها و بعثت‌های گذشته به طور خاص بوده است. قرآن به پیامبر(ص) می‌گوید: «به امتت بگو به گذشته‌ات نگاه کند»، یعنی این حوادث قابل تکرار است و دلیل سوم این است که قرآن برای انسان در تحولات تاریخی نقش قائل است. چنانکه می‌خوانیم «لَهُ مُعَقِّباتٌ مِن بَینِ یَدَیهِ وَمِن خَلفِهِ یَحفَظونَهُ مِن أَمرِ اللَّهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم». اینکه می‌گویم قانونمند است.

وی به فرمایش از امام باقر(ع) اشاره کرد و ادامه داد: در آنجا از حضرت سؤال کردند که چه شد و دختر پیامبر بین در و دیوار قرار گرفتند؟ آنجا جواب می‌دهند اگر حمزه و جعفر بودند، اجازه نمی‌دادند چنین اتفاقی بی‌افتد. یعنی دو نفر می‌توانستند تحولات تاریخی را تغییر دهند.

سعیدی در بخش دیگر از سخنانش به بحث آقازاده‌ها اشاره کرد و گفت: آقازاده‌ها دو نوع هستند مثبت و منفی؛ چنانکه در آیه ۲۷ سوره مائده آمده است: «وَاتْلُ عَلَیْهِمْ نَبَأَ ابْنَیْ آدَمَ » به همه بگویید راه هابیل را بروند و راه قابیل را نروند و به جوان‌ها بگو راه یوسف را بروند و راه بقیه را نروند. به انقلابیون بگو بنی‌اسرائیل اشتباه کرد و یک حکومت جهانی را در مقابل خواسته‌هایی چون خیار، عدس و پیاز از دست داد «وَ إِذْ قُلْتُمْ یا مُوسی‏ لَنْ نَصْبِرَ عَلی‏ طَعامٍ واحِدٍ فَادْعُ لَنا رَبَّکَ یُخْرِجْ لَنا مِمَّا تُنْبِتُ الْأَرْضُ مِنْ بَقْلِها وَ قِثَّائِها وَ فُومِها وَ عَدَسِها وَ بَصَلِها قالَ أَ تَسْتَبْدِلُونَ الَّذی هُوَ أَدْنی بِالَّذی هُوَ خَیْرٌ اهْبِطُوا مِصْراً فَإِنَّ لَکُمْ ما سَأَلْتُمْ وَ ضُرِبَتْ عَلَیْهِمُ الذِّلَّةُ وَ الْمَسْکَنَةُ» چرا که از اوج فرود آمدند.

وی تأکید کرد: مناسب‌ترین بحث برای جامعه امروز، بیان تحلیل قرآن است. قرآن چند عامل برای پیروزی انقلاب و ۹ عامل برای سقوط انقلاب ذکر می‌کند و این عوامل در همه زمان‌ها قابل تکرار است. دین و کیان حفظ اسلام، اوجب واجبات است.

سعیدی با اشاره به اینکه هرچه درباره تدابیر رهبری بگویم کم است، گفت: سایر کشورها از عظمت قدرت تحلیل ایشان نسبت به معادلات جهانی و بین‌المللی، زبان اعتراف گشوده‌اند و تعجب کرده‌اند. ایشان فرمودند «ایستادگی کنید این تحریم شکسته می‌شود» امروزه سخنگوی وزارت خارجه می‌گوید: «تشت رسوایی از بام کاخ سفید به زمین افتاده و صدای این رسوایی در دنیا پیچیده است» و این نقش ایستادگی ملت ما در کنار رهبر انقلاب است.

وی در پایان سخنانش اظهار کرد: ذکر چهار نکته مهم است؛ اول، تاریخ آیینه‌ای تمام‌نما برای عبرت است. دوم فراز و فرود انقلاب‌ها و تمدن‌ها، قانون‌مند است. نکته سوم این است که قرآن مستندترین و غنی‌ترین منبع برای تحلیل حوادث گذشته است و چهارم انسان چه مثبت و چه منفی در تحولات تاریخی و فراز و فرود تمدن‌ها نقش دارد.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام آقاجان‌پور، رئیس سازمان عقیدتی _ سیاسی وزارت دفاع طی سخنانی گفت: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، فردی فکر نمی‌کرد که بتوان طومار رژیم ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی بهم پیچیده شود‌. اما با رهبری پیامبرگونه و داهیانه امام خمینی(ره) انقلاب اسلامی به پیروزی رسید.

وی با اشاره به اینکه آیت‌الله مطهری در بازگشت از سفر فرانسه و دیدار با امام در پاسخ به دوستانش که از او پرسیدند چه دیدی؟ گفت: چهار «آمن» در امام دیدم: آمن به هدف، آمن بسبیله، آمن بقوله و آمن بربه ادامه داد: عواملی موجب سرنگونی نظام شاهنشاهی شد که می‌توان به این موارد اشاره کرد؛ ۱- «آمَنْتُ بِرَبِّکُمْ» امام به وعده پروردگار  ایمان عمیق داشتند. آن زمان می‌گفتند مگر می‌شود در مقابل نظامی که از حمایت‌های آمریکا و قدرت‌های جهانی برخوردار است، ایستاد، اما امام خمینی(ره) به این وعده الهی ایمان داشتند که «اِن تَنصُرُوا اللهَ یَنصُرکُم وَ یُثَبِّت اَقدامَکُم» اگر فردی و با افراد و ملتی خدا را یاری کند و قرآن را کتاب زندگی خود قرار دهد و حلال آن را حلال بداند و حرام آن را حرام بدارد، باری تعالی نیز او را حمایت می‌کند.

آقاجان‌پور اضافه کرد: دومین دلیل سرنگونی رژیم شاهنشاهی «آمن به هدف» بود، یعنی امام هدفشان را باور داشتند و سومین مورد «آمن بسبیله» بود، یعنی ایشان به مسیری که انتخاب کرده بودند، ایمان داشتند گرچه این مسیر سخت بود و با تحمل رنج و سختی مسیر مبارزه نهضت بزرگ انقلاب اسلامی شکل گرفت.

وی به حوادث ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ اشاره کرد و گفت: امام خمینی(ره) در این حوادث و کشتار علما در مدرسه فیضیه قم فریاد زدند ای علمای دین، علمای نجف و دنیا به داد اسلام برسید و در نهایت با مجاهدت‌های این ملت و شهدا، شاهد پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن سال ۵۷ بودیم.

در ادامه حجت‌الاسلام محمدباقر ابراهیمی، معاون تبلیغات و روابط عمومی سازمان عقیدتی _ سیاسی ودجا طی سخنانی به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «ما طرفدار مسابقات قرآن هستیم و باید این مسابقات را هرچه پرشورتر برگزار کنیم» اشاره کرد و افزود: این دوره از مسابقات در طلیعه چهل و چهارمین دوره مسابقات با رقابت ۲۳۵ نفر از نیروهای پایور و وظیفه نیروهای مسلح در ۱۰ رشته‌ چون قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، اذان، درک مفاهیم براساس جزء ۲۳ تفسیر نمونه در دو سطح، حفظ ۵، ۱۰، ۱۵، ۲۰ و ۲۵ جزء و حفظ کل برگزار شد.

وی ادامه داد: بر این اساس از ارتش ۶۰ نفر، از سپاه پاسداران ۶۰ نفر، از  فرمانده انتظامی ۶۰ نفر و از وزارت دفاع ۳۹ نفر و از ستاد کل نیروهای مسلح ۱۶ نفر به این رقابت‌ها راه پیدا کردند که با قضاوت داوران ملی و بین‌المللی به تفکیک در ۷ سالن برگزار شد.

ابراهیمی با تأکید بر اینکه همواره سعی شد تا این مسابقات در شأن و تراز نیروهای مسلح برگزار شود، لذا تدوین شیوه‌نامه‌های اجرایی برگرفته از آیین‌نامه مسابقات، تشکیل کارگروه‌ها و کمیته‌های تخصصی با شرح وظایف خاص آنها، برگزاری سلسله جلسات با حضور نمایندگان نیروهای مسلح، پیش‌بینی فضای مناسب برای برگزاری مسابقات و ارتباط مستقیم و بهره‌مندی از رهنمودها طی ارتباط با دفتر فرماندهی کل قوا از جمله مواردی بود که سعی شد تا این مسابقات به بهترین شکل برپا شود و داوری‌ها نیز براساس مفاد مصوبات آیین‌نامه برگزار شد.

وی بیان کرد: اما رتبه‌های اول تا چهارم براساس تعداد شرکت‌کنندگان عبارت است از سپاه با ۳۷ نفر(۱۹ نفر از کارکنان پایور و ۱۸ نفر از کارکنان وظیفه) و فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با ۲۸ نفر(۱۴ نفر از کارکنان پایور و ۱۴ نفر از کارکنان وظیفه) و ارتش جمهوری اسلامی با ۲۲ نفر (۹ نفر از کارکنان پایور و ۱۳ نفر از کارکنان وظیفه) وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با ۱۳ نفر (۱۲ نفر از کارکنان پایور و ۱ نفر از کارکنان وظیفه) است.

ابراهیمی تصریح کرد: مجموع امتیاز کسب شده در گروه آقایان شاغل به ترتیب اول تا چهارم به سپاه پاسداران با ۹۸۰ امتیاز، نیروی انتظامی با ۵۸۰، وزارت دفاع با ۵۷۰ و ارتش با ۴۰۰ و در گروه نیروهای وظیفه سپاه پاسداران با ۱۰۵۰، فرماندهی انتظامی با ۶۱۰ امتیاز، ارتش با ۵۶۰ امتیاز و وزارت دفاع با ۴۰ امتیاز می‌رسد.

معاون تبلیغات و روابط عمومی سازمان عقیدتی ـ سیاسی وزارت دفاع اضافه کرد: میانگین امتیازات کسب شده در گروه‌های پایور و وظیفه بدین شرح است؛ سپاه پاسداران با ۲۰۳۰ امتیاز، نیروی انتظامی با ۱۱۹۰ امتیاز، ارتش با ۹۶۰ امتیاز و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با ۶۱۰ امتیاز.

وی گفت: خرسندیم که افتخار خادمی قرآن کریم و گسترش ترویج فرهنگ قرآنی به این وزارت واگذار شد. همچنین از تلاش‌های مجاهدانه و خالصانه همکاری و هم‌افزایی سازمان‌های نیروهای مسلح تشکر می‌کنم.

در ادامه کلیپی از روند برپایی این دوره از مسابقات به سمع و نظر حاضران در سالن رسید. سپس گروه همخوانی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با عنوان «سیمرغ» به اجرای دو قطعه با عنوان مهدی صاحب الزمان(عج) و عزیز ملت به مناسبت سالگرد شهید سلیمانی پرداخت.

منبع: ایکنا
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۴
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••