الزام اقناع تبلیغات در رسانه‌­های اجتماعی با رویکرد کاربردی

الزام اقناع تبلیغات در رسانه‌­های اجتماعی با رویکرد کاربردی

به گزارش سراج24؛ به نقل از فارس، توسعه ارتباطات و از آن جمله توسعه فناوری های ارتباطی و مخابراتی و رسانه ها، حیات و زندگی بشری را وارد عصر جدیدی کرده است. سریع ترین بخش در حال رشد رسانه های آنلاین، رسانه های اجتماعی هستند که نفوذ بسیار عمیقی دارند. برنامه های رسانه های اجتماعی، در بستر تلفن های همراه نیز، به دلیل ویژگی هایی نظیر دسترسی بالا، جذابیت، تعاملی بودن و ... در میان سایر رسانه های اجتماعی از رشد بسیار سریعی برخوردار هستند و به لحاظ آگاه سازی و اطلا ع رسانی کارکرد مطلوبی دارند. برنامه های رسانه های اجتماعی، اکنون برای خود جایگاهی رسانه ای را در عرصة اطلاع رسانی پیداکرده اند و به نظر می رسد نسل جدیدی از رسانه در اطلاع رسانی تلقی می شوند. همانطور که همه می دانیم رسانه ها در به روزرسانی تبلیغات نقش مهمی دارند این رسانه ها هستند که پیام تبلیغاتی ما را به صورت مستقیم و غیرمستقیم به مخاطب می رسانند.

فناوری‌های نوین ارتباطی و اطلاعاتی تحول بزرگی در صنعت رسانه به وجود آوردند. حضور این رسانه های نوین و سهم بزرگی که در الگوی مصرف رسا نه ای مخاطبان یافته اند، علاوه بر تأثیراتی که در محتوای صنعت رسانه خواهد گذاشت، یک تغییر اساسی نیز ایجاد خواهد کرد و آن انتقال بخش بزرگی از تبلیغات و آگهی های بازرگانی از رسانه های جمعی همچون تلویزیون به سمت این رسانه ها خواهد بود. حضور و گستردگی رسانه در سپهر عمومی و انباشت و فوران نشانه ها و تصاویر رسانه ای در همه شئون زندگی چون اقتصاد،‌ سیاست، فرهنگ و... و تولید و توزیع معانی، به رسانه ای شدن فرهنگ،‌سیاست و اجتماع منتهی شده است. به این معنا که امروزه، رسانه ها صرفاً به عنوان یکی از نهادهای فرهنگی و اجتماعی و موثر بر دیگر قلمروها تلقی نمی شوند،‌ بلکه فضا و چارچوبی فراهم می آورند که فرهنگ، سیاست و اجتماع در آن جَرَیان می یابد. چنانکه برخی عصر حاضر را » عصر ارتباطات « خوانده و میزان پیوند یک جامعه را با افق شگرف تغییرات نوین و میزان تحرک آن در زمینه ارتباطات می دانند. برای شناسایی این رسانه های نوین، باید ویژگی های تعیین کننده آن ها را به درستی مورد بررسی قرار دهیم. آریس وبوگین (2005) پنج ویژگی را به عنوان شاخص های فناوری های نوین برشمرده اند 1: محتوای دیجیتالی، 2: دوسویگی و تعاملی بودن 3: شخصی سازی 4: آنی بودن، 5: مستقیم بودن.

توسعه سریع رسانه های اجتماعی منجر به شناخت نوع جدیدی از نشانه ها شد.بازاریابی رسانه های اجتماعی مصرف کنندگان را قادر می سازد تا با مارک ها در سیستم عامل های اجتماعی مانند فیس بوک، اینستاگرام، توییتر، اسنپ چت و لینکدین تعامل داشته باشند.آندره کاپلن و مایکل هانلین رسانه های اجتماعی را این گونه تعریف میکنند: گروهی از برنامه های کاربردی مبتنی بر اینترنت هستند که با اتکا به بنیان های تکنولوژیک وب، امکان ایجاد و تبادل محتوای تولیدشده بوسیله کاربران را میدهند. بازاریابی با استفاده از رسانه های اجتماعی، ارزان ترین و مؤثرترین شیوه جذب مشتری است. سازمان ها از روش های مختلفی برای حفظ وفاداری مشتریان استفاده می کنند که یکی از آنها رسانه های اجتماعی است. در جهان اجتماعی کنونی، تبلیغات در گسترده‌ترین حالت خود ارائه می‌شود. اگر چه تاثیر انواع پیام بر مخاطب یکسان نیست اما این امر مسلم است که بسیاری از تصمیمات، رفتارها، خریدها و اجتناب‌های ما تحت تاثیر تبلیغات است. از نظر دانش بازرگانی، تبلیغات یکی از ابزارها و شاید مهم‌ترین ابزار در جهت پیش‌برد فروش است که روی رفتار مصرف‌کننده به صورت مستقیم تاثیر می‌گذارد. البته پیام تبلیغی باید در بستر مناسب خود ارائه شود و حائز ویژ‌ه‌گی‌ها‌ی خاصی باشد تا اثربخشی خود را به نحو مطلوب داشته باشد. چنین پیامی باید بتواند مخاطب را جلب کند، تاثیر خاطره‌انگیز داشته باشد، واکنش خرید مخاطبان را تحریک نموده و دریافت حسی مخاطب را بیدار نماید .رسانه های اجتماعی نقش مهمی در زندگی روزمره مردم ایفا می کنند و بی تردید امروزه نقش غیرقابل انکاری بر رفتار و نگرش های افراد در جامعه دارند و می توان آن را بر اساس برخی نظریه ها و فرضیات، نوعی جریان سازی قوی دانست. رسانه های اجتماعی[1] مجازی به واسطه توانشان در ایجاد ارتباطات سریع همزمان و ناهمزمان و دسترس پذیرکردن حجم انبوهی از اطلاعات، نفوذ گسترده ای در زیست جهان های کاربران پیدا کرده اند. در چند سال اخیر با ظهور رسانه های های اجتماعی مبتنی بر تلفن همراه دسترسی به فضاهای مجازی آسان تر شده است..به منظور تبلیغات بیشتر در رسانه های اجتماعی، فروشندگان تمایل به همکاری تأثیرگذار دارند، که می تواند به عنوان شکل جدیدی از تأیید مشهور شناخته شود . یک ملاک مهم در ارزیابی موفقیت هر رسانه ای، بررسی تعداد و میزان استفاد ة مخاطبان از آن رسانه و انگیزه یا تغییری است که در رفتار مخاطب به وجود می آورد ؛ مخاطب یک فاکتور اساسی برای پایایی رسانه است و جلب مخاطب نیز یک مزیت رقابتی در بازار رسانه ای محسوب می شود.با ظهور و جای گیری رسانه های اجتماعی، در تمامی ابعاد زندگی افراد، سازما ن های رسانه ای در محیط کنونی به شکل قابل توجهی از محتوای متنی فاصله گرفته و رو به ترکیب آن با محتوای تصویری با رویکردی داستان سرایانه آورده اند. چنین تغییری، فرصت های جدیدی را برای مدیران رسانه ها در جهت خلق روایت های تصویری و جلب توجه مخاطب ارائه کرده است. در رسانه های اجتماعی، مخاطبان می توانند با مشارکت یکدیگر در فرایند هم آفرینی معانی، نقش قابل توجهی داشته باشند.رسانه های اجتماعی، به ویژه سیستم عامل های اشتراک گذاری عکس و فیلم، مانند اینستاگرام، اسنپ چت و پینترست، به عنوان مکان های مؤثر برای تبلیغات و ارتباطات تجاری توجه را به خود جلب می کنند­.

در زمرة آثار زیرپوستی در حوزة ارتباطات است که جدای از ظواهر قدرت و اقتدار صورت میگیرد. اقناع از مهمترین مباحث ارتباطات رسانه ای و انسانی است. رسیدن به اقناع کار چندان آسانی نیست. در راه رسیدن به اقناع، ناهمواری های زیادی وجود دارد. رسانه هایی که این ناهمواریها را با اطمینان طی میکنند و به مقصد میرسند موفق هستند. به طور کلی اقناع هدف اساسی و نهایی همه نوع رفتارهای ارتباطی است، ارتباطی مثبت و موفق است که به اقناع منجر شود و گرنه بیهوده خواهد بود.در بستر رسانه های اجتماعی، درگیرسازی با مفاهیمی همچون لایک کردن، نظرگذاشتن، اشترا ک گذاری و غیره تعریف شده است. به طور کلی مفهوم درگیرسازی، با کیفیت تجربۀ کاربر، با معیارهایی همچون درگیری شناختی، احساسی و رفتاری با یک سیستم دیجیتالی شناخته می شود.نکته ای که در بستر رسانه های اجتماعی و دیجیتالی اهمیت دارد، فراهم کردن زمینه ای است که مخاطب در آن، احساس کنترل هم بر محتوا و هم بر تعاملات خود با دیگر کاربران داشته باشد.رسانه های اجتماعی و همچنین برنامه های تلفن همراه، بستر بسیار مناسبی را در اختیار سازمان های رسانه ای گذاشته اند تا روابط خود را با مخاطبان افزایش داده و از طریق تکنیک های درگیرسازی بتوانند اعتماد و وفاداری آنها را نسبت به خود افزایش دهند.طبق گفته موسسه بازاریابی محتوا، 44٪ از بازاریابان و مشاغل B2C گزارش می دهند که به طور مؤثر به مخاطبان خود در اینستاگرام می رسند در همین زمان، 56٪ از کاربران رسانه های اجتماعی ایالات متحده پیام های اجتماعی حمایت شده را در اینستاگرام به عنوان موثرترین تاکتیک بازاریابی نامگذاری کردند.

ویکتوریا ادانل و جون کیبل ( 1982) اقناع را چنین تعریف کرده اند: یک فرایند تعاملی پیچیده و مداوم که در آن فرستنده و گیرنده به وسیله نمادهای شفاهی و غیرشفاهی، به یکدیگر وصل هستند و اقناع گر سعی می کند از طریق آن بر اقناع شونده تاثیر بگذارد تا وی ادراکش را بسط و یا تغییر داده و در نتیجه در حالت و یا رفتارش تغییر ایجاد شود. در نهایت می توان اشاره کرد، برای این که یک رسانه بتوانند تاثیرات ژرف بر مخاطب خود بگذارد باید به تکنیک های اغنایی دست زد. پس از اقناع شدن مخاطب قاعدتاً نحوه نگرش و بینش وی تغییر یافته و سبک زندگی و رفتاری کسی را تقلید می کند که وی را اقناع کرده  است. پس رسانه می تواند معبری برای اقناع باشد یا خود سبک خاصی از زندگی را ترویج دهد.این مقاله در پی آن است که مؤلفه های شبکه اجتماعی را با توجه به تعاریف بین المللی و مورد وثوق، استخراج کرد و به این پرسش کلیدی پاسخ دهد که ارتباط میان  اقناع رسانه ای شبکه های اجتماعی و سب زندگی مخاطبا ن خود چگونه است. در این پژوهش که با روش توصیف، تبیین و تحلیل اطلاعات گردآوری شده، مشخص می شود که اقناع رسانه ای که توسط شبکه اجتماعی انجام می گردد ممکن است باعث تغییراتی در سبک زندگی کاربران شود.

در نهایت در راستای تقویت اثرگذاری و اقنای رسانه های اجتماعی پیشنهادهای زیر ارائه می گردد:

ضروری است  برنامه ریزی و زمان بندی در ارائه تبلیغات در رسانه های اجتماعی به عنوان یکی از مهمترین عوامل جهت اقناع مخاطب در رسانه های اجتماعی مورد توجه قرار گیرد.
 با توجه به اهمیت مدیریت هزینه لازم است مدیریت منابع در ارائه تبلیغات جهت رسیدن به اهداف مورد توجه قرار گیرد.
با توجه به اقناع مخاطبان جهت اخذ تصمیم گیری مناسب ضرورت دارد کیفیت خرید مورد توجه جدی قرار گیرد.
ضرورت دارد جهت رفاه و آسایش مخاطبان شبکه های اجتماعی کاربرد آسان رسانه های اجتماعی در زمینه های مرتبط مورد توجه جدی قرار گیرد.
با توجه به شرایط اجتماعی متنوع کاربران توجه به همرنگی با جماعت در این رسانه ها ضرورت دارد.
در حوزه فناوری اطلاعات در بین کاربران رسانه های اجتماعی  مدیریت ارتباطات مهم می باشد.
ضروری است  جهت رسیدن به بازاریابی هدفمند ارتباط و تعامل مستقیم و بی واسطه مصرف کنندگان بوجود بیاید.
ایجاد بستر مناسب اعتماد در رسانه های اجتماعی با حفظ و ارتقای اعتبار و شهرت کسب و کار حاصل می آید و توجه به این امر مهم است.

*دکتر علی غیاثیان

اخبار مرتبط

تحلیل داده‌های شبکه‌های اجتماعی با هوش مصنوعی در ایران

شصت و یکمین شماره‌ی مجله «سایبرنما» منتشر شد

عدم استفاده از شبکه‌های اجتماعی موجب بهبود سلامت روان می‌شود

0 نظر

ارسال نظر

capcha