حجت‌الاسلام والمسلمین عزت‌زمانی تصریح کرد:

فرزندآوری؛ مسئله‌ای فرهنگی

فرزندآوری؛ مسئله‌ای فرهنگی

به گزارش سراج24؛ حجت‌الاسلام والمسلمین رضا عزت‌زمانی، معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی در گفت‌و‌گویی به تشریح برنامه‌های این معاونت در ماه‌های پایانی سال جاری پرداخت و اظهار کرد: معاونت فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی چهار پروژه در حوزه مسجد در نظر گرفته و اجرایی می‌کند که شامل سند ملی مسجد، مهرواره اوج، تعالی شبکه امامت و جریان گفتمان‌سازی است.

وی افزود: در حوزه تبلیغ نیز سامانه شمع، شبکه گفتمان مبلغان و تشکیل شبکه و گروه‌های تخصصی از جمله برنامه‌هایی است که تاکنون اجرایی شده است. همچنین، در حوزه قرآنی نیز خیز بلندی در زمینه تولید محتوا برای ماه مبارک رمضان برداشته شده است. در حوزه تشکل‌های دینی و هیئت‌های مذهبی نیز تقویت شبکه‌های تخصصی هیئت با به میدان آوردن و ارتباط مؤثر برای تبیین گفتمان انقلاب اسلامی مد نظر قرار گرفته است که در این رابطه به نظر می‌رسد گفتمان خانواده و فرزندآوری جزء گفتمان اصلی این بخش است.

حجت‌الاسلام عزت‌زمانی گفت: البته گفتمان مبنایی در این زمینه، گفتمان امیدآفرینی است، اما مسئله خانواده مبتنی بر آن به عنوان سلول بنیادین حرکت اجتماعی مد نظر است. در بخش مدارس صدرا نیز ایجاد شبکه‌های مؤثر و کنشگران حوزه تعلیم و تربیت مانند انجمن‌ها، مجموعه‌های مدارس اسلامی و ... از جمله برنامه‌هایی است که پیگیری و اجرا می‌شود.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: در بخش فرق و ادیان نیز ایجاد شبکه‌های تعامل با بزرگان اهل سنت و ارتباطات علمی و معرفتی و به میان آوردن ظرفیت‌های ایشان در زمینه درک و حل مسائل نظام از برنامه‌های در دست اقدام است. در حوزه بانوان نیز بحث نهضت تبلیغ بانوان و تقویت شبکه بانوان در محیط پیرامون در اولویت‌های سازمان قرار دارد.

وی در ادامه سخنان خود در این زمینه افزود: ستاد خانواده جمعیت نیز از سال گذشته در سازمان تبلیغات اسلامی شکل گرفته که در راستای آن گفتمان‌سازی و ظرفیت‌های سازمان برای ادامه مسیر تقویت می‌شود. همچنین، برنامه‌ها و طرح‌های سازمان در حوزه حجاب و عفاف نیز به خوبی تقویت شده است.

حجت‌الاسلام عزت‌زمانی در رابطه با نگاه سازمان تبلیغات اسلامی به مقوله فرزندآوری و ازدیاد جمعیت در حوزه خانواده تصریح کرد: موقعیت و جایگاهی که سازمان تبلیغات اسلامی در این زمینه دارد، جایگاه فرهنگ‌سازی و کمک به رفع گره‌های ذهنی مردم در این مسئله است. مسئله فرزندآوری بیشتر مقوله‌ای فرهنگی است تا اقتصادی؛ تلاش‌های مختلفی در این حوزه انجام شده و قانونی که در این زمینه تصویب شده نیز کمک شایانی به استفاده از ظرفیت‌ها برای کمک به خانواده‌ها و رفع موانع اقتصادی می‌کند.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: باید با ایجاد هویت صحیح و دقیق از مسئله ازدیاد جمعیت و تقویت جایگاه خانواده در قالب‌های مختلف رسانه‌ای و مباحث تبیینی، گره‌های ذهنی موجود در این زمینه را برطرف و بسیاری از مسائل و مشکلات موجود را حل کرد. علاوه بر این مسئله، تقویت و کمک به تشکیل حلقه‌های میانی که بتواند به معنای واقعی به مردم کمک کند تا این موضوع را به خوبی درک کرده و بپذیرند نیز از جمله موضوعات مهم و تأثیرگذار در این حوزه است.

وی بیان کرد: معاونت فرهنگی سازمان تبلیغات اغلب برنامه‌ها و طرح‌های خود را در قالب محتوا و تعاملات محتوایی ارائه می‌دهد. برای مثال طرح‌های جزئی در بسته‌های تبلیغاتی مبلغّان لحاظ می‌شود. مجموعه سازمان تبلیغات اسلامی به دلیل اینکه بیشتر با انسان‌ها به معنای شبکه‌ها و حلقه‌های واسط همچون مبلغان و مداحان و ... مرتبط است، سعی در اجرای کامل برنامه‌های فرهنگی دارند.

حجت‌الاسلام عزت‌زمانی با بیان اینکه در حوزه فضای مجازی هر فردی می‌تواند اقداماتی را انجام دهد، گفت: در حوزه نقش مادری نیز که روش و برنامه ویژه معاونت فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی است، نمونه کارهایی در تعامل با شهرداری انجام شده که تمامی این برنامه‌ها و جریان گفت‌وگو و گفتمانی در قالب یک بسته از شهادت حضرت زهرا(س) تا دهه فجر انقلاب اسلامی ادامه خواهد داشت.

اخبار مرتبط

توصیه‌ها و تدابیر ستاد خدمات سفر برای تعطیلات تاسوعا و عاشورا

ذاکر: مساجد می‌توانند محور اجرای قانون جوانی جمعیت باشند

مصوبه شورا درباره کنکور ۱۴۰۲ را به بهترین نحو اجرا می کنیم

0 نظر

ارسال نظر

capcha