استنادات قرآنی بیانات رهبر معظم انقلاب؛

باور جبهه حق به وعده الهی؛ عامل تبدیل محاسبات دشمن به ضد خودش

باور جبهه حق به وعده الهی؛ عامل تبدیل محاسبات دشمن به ضد خودش

به گزارش سراج24؛ رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اخیر به مناسبت سالروز قیام ۱۹ دی ۱۳۵۶ مردم قم با اشاره به محاسبات رژیم پهلوی برای تنزل جایگاه امام(ره) با استناد به آیه ۴۲ سوره «طور» فرمودند: «مردم قم این محاسبه را به هم زدند؛ یعنی در واقع این کار مردم قم محاسبه‌ دشمن را به هم زد؛ فَالَّذینَ کَفَروا هُمُ المَکیدون؛ آنها توطئه چیدند امّا این توطئه علیه خودشان تمام شد؛ یعنی می‌خواستند امام را بشکنند، [امّا] موجب شد که امام مستحکم‌تر، پُرفروغ‌تر در صحنه ظاهر شد؛ می‌خواستند رابطه‌ مردم را با امام ضعیف کنند، این رابطه مستحکم‌تر شد؛ می‌خواستند نهضت را تضعیف کنند، این نهضت قوی‌تر شد؛ در واقع حرکت مردم متضمّن یک چنین محاسبه‌ای بود.»

در حقیقت براساس این آیه محاسبه دقیق مبتنی بر ایمان در مقابل کید و مکر کفار، نه تنها محاسبات دشمن را برهم‌می‌زند بلکه آن طرح و نقشه دشمن را به ضد خود آنان تبدیل می‌کند.

متن آیه: «أَمْ یُرِیدُونَ کَیْدًا ۖ فَالَّذِینَ کَفَرُوا هُمُ الْمَکِیدُونَ»

ترجمه آیه: «یا می‌خواهند [بر ضد تو] نیرنگ و فریبی به کار گیرند؟ ولی کافران [بدانند که] خود اسیر و محکوم نیرنگ شده‌اند.»

آیت‌الله مکارم شیرازی در تفسیر نمونه پیرامون این آیه بیان می‌دارد: «آیه فوق مطابق این تفسیر همانند آیه ۵۴ سوره آل‌عمران است که مى‌گوید: و مکروا و مکر الله و الله خیر الماکرین؛ این احتمال نیز از سوى جمعى از مفسران پذیرفته شده که منظور این است: (توطئه‌هاى آنها سرانجام بر ضد خود آنها تمام مى‌شود)، شبیه آنچه در آیه ۴۳ سوره «فاطر» آمده است: و لا یحیق المکر السیى الا باهله؛ نقشه‌هاى سوء تنها دامان صاحبانش را مى‌گیرد. جمع میان هر دو تفسیر نیز بى مانع است.

این آیه مى‌تواند با آیه قبل پیوند دیگرى داشته باشد و آن اینکه دشمنان اسلام مى‌گفتند: ما در انتظار مرگ محمدیم، قرآن مى‌گوید از دو حال خارج نیست یا ادعا مى‌کنید که او با مرگ طبیعى قبل از شما مى‌میرد، لازمه این سخن آگاهى از اسرار غیب است و اگر منظورتان این است که با توطئه‌هاى شما از میان مى‌رود بدانید نقشه‌هاى خدا مافوق نقشه‌هاى شماست و توطئه‌هاى شما دامان خودتان را مى‌گیرد. اگر تصور مى‌کنید که با اجتماع در (دارالندوة) و طرح تهمت‌هایى همچون کهانت و جنون و شاعرى در مورد پیامبر قدرت دارید بر او پیروز شوید کور خوانده‌اید، چرا که قدرت خدا برتر از همه قدرت‌هاست و او سلامت و نجات و پیروزى پیامبرش را براى ابلاغ این دعوت جهانى تضمین کرده است.»

مرحوم علامه طباطبایی نیز در تفسیر المیزان درباره این آیه آورده است: «از ظاهر سیاق بر مى‌آید که مراد از کید مکذبین، مکرى است که با رسول خدا (ص) می‌کردند و نسبت‌هایی است که به آن جناب مى‌دادند، از قبیل: کهانت، جنون، شاعر بودن و تقول، تا به وسیله مردم را از روى آوردن به وى روگردان کنند و از او دور سازند، و این وسیله دعوتش باطل و بى‌اثر و نورش خاموش شود و این کید (با همه ماهرانه بودنش) کید به خودشان بود، چون در مرحله اول خود را از سعادت ابدى و از افتادن به راه حق محروم مى‌سازند، بلکه مى‌توان گفت هر چند پیش خود خیال مى‌کنند که علیه آن جناب نقشه مى‌ریزند ولى خبر ندارند که این خداست که به دست خودشان توفیق را از ایشان سلب نموده، دارد مهر بر دل‌های‌شان مى‌زند.

بعضى از مفسران گفته‌اند: مراد از کیدى که در این آیه آمده، خصوص آن عملى است که در دارالندوه انجام دادند، و مراد از (الذین کفروا) هم که از آنان به مکذبین تعبیر فرموده، همان افراد دارالندوه‌اند که خدا کیدشان را درست علیه خود آنان به جریان انداخت و در جنگ بدر به کشتن‌شان داد.»

در حقیقت در این جنگ محاسباتی محور حق به واسطه باور و اعتقاد به وعده الهی و محور باطل به خاطر تکیه صرف به امور و لوازم مادی، این جبهه حق است که در نهایت به رغم مبتلا شدن به مشکلات، تنگناها، فشارها و تحریم‌ها به پیروزی می‌رسد.

در واقع جبهه حق به دلیل اتکا به عوامل معنوی و غیرمادی در کنار عوامل مادی، دست برتر را در این جنگ محاسباتی دارد و اگر روزی هم جبهه حق در این نبرد شکست خورده به دلیل در نظر گرفتن همین عوامل و لوازم غیرمادی یا فرامادی بوده است. به تعبیر رهبر معظم انقلاب «آن که در واقع دارد فریب می‌خورد، آن که دارد حرکت می‌کند به خیال اینکه به سمت قلّه می‌رود در حالی که دارد به سمت حضیض می‌رود، او «اَلَّذینَ کَفَروا» است...خیال می‌کنند دارند پیشرفت می‌کنند، [در حالی که] همین تجربه‌ چهل‌ساله‌ قبلی را باز دارند با کمال بی‌عقلی تکرار می‌کنند.» (بیانات در دیدار جمعی از پاسداران و خانواده‌های آنان، ۱۹ فروردین ۱۳۹۸) 

لذا براساس این آیه می‌توان گفت کید و نیرنگ دشمنان مقطعى نیست، بلکه دائمى است ولی با اتکای مؤمنان به وعده صادق الهی در کنار به کار گرفتن عقلانیت و تدبیر دقیق این نیرنگ‌ها، به کفار باز مى‌گردد. در حقیقت این آیه را می‌توان یکی دیگر از سنت‌ها و قوانین الهی ارزیابی کرد که البته لازمه آن باور عمیق مؤمنان به نصرت الهی و قراردادن عوامل غیرمادی در مجموعه محاسبات خود است.

اخبار مرتبط

کتاب "جهاد تبیین" در حوزه هنری رونمایی می شود

«صدق» و «اخلاص»؛ زمینه‌ساز مکتب شدن انسان‌های بزرگ

عزاداری شب شهادت حضرت زهرا(س) با حضور رهبر انقلاب

0 نظر

ارسال نظر

capcha