اخذ مجوز استخدام ۳۴ هزار نفر در آموزش و پرورش/ تعیین تکلیف بیمه تکمیلی فرهنگیان تا پایان دی

اخذ مجوز استخدام ۳۴ هزار نفر در آموزش و پرورش/ تعیین تکلیف بیمه تکمیلی فرهنگیان تا پایان دی

به گزارش سراج24؛ یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در اولین نشست خبری خود با اصحاب رسانه که در ساختمان شهید رجایی این وزارتخانه برگزار شد، با گرامیداشت یاد شهدا به ویژه شهیدان رجایی و باهنر و همچنین سردار شهید سلیمانی و شهدای معلم، اظهار کرد: ارکان تعلیم و تربیت در اسناد تحولی آموزش و پرورش به ۴ بخش تقسیم می‌شود که شامل خانواده، حکومت، رسانه و «نهادها و سازمان‌های غیردولتی» است.

وی با تأکید بر اینکه رسانه جایگاه ویژه دارد، افزود: هر جا رسانه به کمک ارزش‌ها یا ضد ارزش‌ها آمد، آن جامعه ارزشمند یا ضد ارزش می‌شود؛ در حقیقت جامعه نیازمند کمک رسانه‌هاست تا ارزش‌های خود را حفظ کند.

نوری با بیان اینکه توقع ما از رسانه نباید فرمایشی باشد، ادامه داد: از رسانه‌ها انتظار داریم که جدا از سلایق و گرایش‌ها، به تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت کمک کنند؛ هر جا رسانه ضعفی دید باید منتقدانه و مشفقانه بیان کند. تفاوت نظام تعلیم و تربیت با سایر دستگاه‌ها این است که رسانه جزو ارکان آنها نیامده است. 

وی با بیان اینکه حضور رسانه‌ها برای استقرار سند تحول بنیادین باید فراهم شود و باید با رسانه همراهی کرده و از ظرفیت بالای آنها استفاده شود، تصریح کرد: از نهاد رسانه به استناد این سند مطالبه خواهیم کرد؛ آموزش و پرورش نیازمند عزم ملی است و برای این عزم نیازمند دغدغه ملی است و آن را هم رسانه ایجاد می‌کند.

* سواد اقتصادی و کارآفرینی دانش‌آموزان باید افزایش یابد

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مولّد بودن آموزش و پرورش از نگاه رئیس جمهور، اظهار کرد: رابطه آموزش و پرورش با تولید، ارتقای فرهنگ و هنجارهای اسلامی، رابطه مستقیم و با ناهنجاری‌ها و انحرافات رابطه معکوس دارد؛ این امر منتج از  تحقیقات انجام شده، است.

وی با بیان اینکه سواد اقتصادی و کارآفرینی دانش‌آموزان، باید افزایش یابد و به جای تربیت تک ساحتی، ضروری است، افزود: باید ساحت‌های ششگانه را محقق کنیم تا کارآفرینی دغدغه دانش‌آموزان شود؛ در این صورت است که دانش‌آموز در آینده اجتماع و زندگی خود فرد مؤثری خواهد بود.

* بیش از ۸۵ درصد دانش‌آموزان فارغ‌التحصیل هنرستان‌ها جذب بازار کار می‌شوند

نوری با اشاره به اینکه بیش از ۸۵ درصد دانش‌آموزان فارغ‌التحصیل هنرستان‌ها جذب بازار کار می‌شوند، اضافه کرد: ایجاد سواد کارآفرینی و چند بعدی در این راستا مؤثر و مفید بوده و باید تقویت شود؛ البته این موضوع در سند تحول نیز پیش‌بینی شده است.

وی با تأکید بر اینکه معلم مهم‌ترین عنصر در تحول و پیاده‌سازی اسناد بالادستی  است، گفت: در دوران کرونا، معلمان کلاس درس را به خانه بردند و در این دوران پرتلاش حاضر شدند لذا قدردان همه معلمان هستم.

دریافت مجوز استخدام ۳۴ هزار نفر

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر تحقق عدالت آموزشی و توزیع عادلانه نیروی انسانی در نقاط مختلف کشور، اظهار کرد: مجوز اولیه استخدام بیش از ۳۴ هزار نفر را گرفته‌ایم که در مناطق مرزی، عشایری و مناطقی است که مدتهاست به علت عدم استقرار توزیعی و ترمیمی در وضعیت نامناسبی هستند.

وی به 5 محور برنامه‌هایش اشاره کرد و ادامه داد: برنامه من در آموزش و پرورش شامل حاکمیتی، یاددهی - یادگیری، عدالت آموزشی، بهسازی سازمان‌ها با نگاه مدرسه محوری، منابع انسانی و اقتصاد آموزش و پرورش است.

نوری بر وجود معلم ثابت برای دانش‌آموزان مرزی تأکید و عنوان کرد: سعی داریم تا عدالت و نصیب آموزشی محقق شود و برای عینیت بخشیدن به موضوع مدرسه محوری تلاش خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه نقش بخش سوم اقتصاد که اقتصاد وقف، خیریه، داوطلبانه و مردمی است باید جدی دیده شود که برای آن برنامه داریم، گفت: بیش از ۱۰ جلسه با خیرین داشته‌ام و باید خیرین را بیشتر به سمت مناطق لازم التوجه سوق دهیم.

* انتصابات جدید در این هفته

وزیر آموزش و پرورش در ادامه به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد؛ وی در خصوص موضوع رتبه‌بندی معلمان، گفت: در لایحه رتبه‌بندی معلمان گفته شده بود معلمان در رتبه‌های یک تا پنج قرار گیرند که خیلی خشک بود، اما اکنون در رتبه‌های مربی تا استادمعلم قرار می‌گیرند؛ برای اجرای رتبه‌بندی، دو نامه به رئیس جمهور نوشتم و پیگیری آن، وظیفه ماست.

وی درباره زمان اجرای رتبه‌بندی معلمان بیان کرد: منتظریم تا شورای نگهبان بررسی کند و زمان اجرای آن از ابتدای مهر خواهد بود؛ هدف اصلی این طرح ارتقای کیفیت است و در کنار این امر، حقوق افراد افزایش می‌یابد که این طرح باید خوب اجرا شود و کیفیت تربیتی را ارتقا دهد.

نوری در پاسخ به گلایه یک خبرنگار درباره کندی روند انتصابات در این وزارتخانه، افزود: آقای حمیدی رئیس فعلی مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش بیمار است و مقرر شد در این هفته رئیس جدید این مرکز معرفی شود؛ از سوی دیگر نیز بنده با برگزاری این نشست، تعاملم را با رسانه‌ها آغاز کردم و راهبردم نیز همین است.

وی درباره انتصاب معاونت و مدیران‌کل استان‌ها نیز اظهار کرد: اقدامات لازم برای انتصاب تعدادی از مدیران‌کل استان‌ها را انجام دادیم که از فردا معرفی می‌شوند؛ اگر روند کمی طول کشید، به این دلیل است که این اقدامات نیازمند استعلامات و مصاحبه‌ها بود که زمان می‌برد؛ ضمن اینکه در این هفته حداقل 4 نفر از رؤسای مراکز و معاونت‌ها تغییر می‌کند.

* پرداخت حق‌الزحمه خرید خدماتی‌ها/ ایجاد قرارگاه ترمیم سند تحول

وزیر آموزش و پرورش درباره گلایه‌های معلمان خرید خدمات نیز گفت: ساعت کاری این افراد از ۴۴ ساعت به ۲۴ساعت تبدیل شده اما حق الزحمه این افراد داده خواهد شد؛ همچنین بیمه آنها پیگیری می‌شود.

نوری درباره برنامه خود پیرامون جبران افت یادگیری دانش‌آموزان در دوران کرونا، بیان کرد: روش آموزش ترکیبی و تلفیقی در آموزش و پرورش پیاده نشد؛ سازمان پژوهش باید برای آموزش ترکیبی برنامه داشته باشد چراکه آموزش مجازی، روش جایگزینی برای آموزش حضوری نیست و باید به معلمان نیز برای تدریس و آموزش ترکیبی آموزش‌های لازم را ارائه دهیم.

وی با بیان اینکه امسال برای اولین بار تمام ردیف‌های بودجه به برنامه‌های شاخص پذیر بر اساس تحول بنیادین اختصاص یافتند، افزود: بودجه سال آینده با کلیدواژه سندتحول بنیادین شاخص‌بندی شده و باید به آن برسیم و باید در برنامه اجرایی سندتحول هرجا نیاز به ترمیم دارد، آن را انجام دهیم.

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه قرارگاهی برای ترمیم سند تحول ایجاد خواهیم کرد، تصریح کرد: تا برنامه‌ای به صورت اجرایی در نیاید، سند وارد فاز استقرار نمی‌شود؛ البته زحماتی کشیده شده است اما سند هنوز نقشه راه در فاز اجرایی ندارد.

* فرهنگیان معترض، خواسته صنفی دارند

نوری در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در این خصوص که «در حال حاضر شاهد تجمعاتی از معلمان هستیم، برنامه‌تان برای گلایه‌های فرهنگیان چیست؛ نظرتان درباره رتبه بندی چیست و آیا مشکلات معلمان حل می‌شود؟ همچنین برای رفاه معلمان و پرداخت مطالبات آنها چه برنامه‌ای دارید؟ نکته دیگر اینکه هنوز برخی مدارس معلم ندارند، واقعا برای ساماندهی نیروی انسانی چه اقدامی در نظر گرفته‌اید؟»، گفت: فرهنگیان خواسته صنفی دارند و این را به حساب ایستادن مقابل نظام نگذارید؛ در این راستا باید سازمان درست کنیم و گفتمانی را داشته باشیم تا حرف‌های معلمان شنیده شود؛ تشکل‌ها هم باید پای کار بیایند. امشب هم جلسه‌ای را به صورت حضوری و غیرحضوری داریم که مباحث مطرح می‌شود.

وی درباره اقدامات انجام شده برای رفاه فرهنگیان، افزود: دو گروه حرفه‌ای را بیرون و درون مجموعه برای پیگیری بیمه فرهنگیان قرار دادیم؛ نکته‌ که وجود دارد این است که نباید شرکت‌های بیمه‌ای، ما را مثل بقیه شرکت‌ها ببینند زیرا تعداد فرهنگیان بالاست و باید تعرفه ما ارزان‌تر باشد؛ ضمن اینکه به سمت پرداخت هزینه‌هایی چون دندانپزشکی برویم.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد:  به نظر می‌رسد ظرفیت برای بازگشت به بیمه طلایی و در زمانی که بنده مدیر بودجه بودم، وجود داشته باشد؛ ان شاءالله بتوانیم، بحث بیمه را تا پایان این ماه به نتیجه برسانیم.

*بانک سرمایه در همه شاخص‌ها تقریبا آخر است

نوری به وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان نیز اشاره کرد و افزود: بانک سرمایه در همه شاخص‌ها تقریبا آخر است و نشانه نحوه مدیریت است و اینکه بر اساس اصول بانکداری نوین اداره نمی‌شوند و این در حالیست که صندوق ذخیره فرهنگیان با روش‌های نوین، حاکمیت اداری و نیروی دارای سلامت و نوآوری باید اداره شود.

وی درباره اختصاص ۳۰۰ هزار مسکن ملی به فرهنگیان، گفت: مذاکره‌ای با وزیر راه، مسکن و شهرسازی داشتم و اعلام آمادگی کردند تا ۳۰۰ هزار سهمیه مسکن ملی اختصاص یابد و مطرح شد که دانشجومعلمان هم در فهرست مشمولان قرار گیرند. 

وزیر آموزش و پرورش درباره پرداخت معوقات فرهنگیان، ضمن عذرخواهی از تأخیرها به دلیل شرایط بودجه‌ای، گفت: پاداش پایان خدمت فرهنگیان بازنشسته سال ۹۹ پرداخت شده است و به جز مواردی که مشکل داشته مانند فوتی و... مطالبات به کل استان‌ها پرداخت شده است؛ همچنین برخی حق‌التدریس‌ها هم پرداخت شده اما در مواردی عقب ماندگی وجود دارد.

*عدم اجباری بودن دریافت شهریه در مدارس هیأت امنایی 

نوری در خصوص سازوکارهای توسعه مدارس هیأت امنایی با تأکید بر اینکه باید دست خیر مردم همیشه در نظام تعلیم و تربیت باشد، گفت: خیرین مدرسه ساز به اندازه ما اما با کیفیت بهتر و برکت بیشتر در حال مدرسه سازی هستند و تاکنون ۱۱۳ هزار مدرسه ساخته‌اند.

وی با تأکید بر اینکه در آیین نامه مدارس هیأت امنایی آمده است که شهریه‌ای به اجبار برای فوق‌برنامه‌ها دریافت نشود، افزود: برای گسترش مدارس هیأت امنایی ابتدا باید این مدارس درست انتخاب شوند، همچنین مردم کمک کنند، اما دریافت شهریه اجباری نباشد.

* درباره برگزاری کلاس‌های درس و امتحانات تابع نظر ستاد کروناییم

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت بازگشایی مدارس و برگزاری حضوری امتحانات با توجه به ورود ویروس اُمیکرون، اظهار کرد: بنده در ستاد کرونای استان تهران حضور داشتم و تا آنجا که مطلعم کشندگی اُمیکرون کم است اما سرایت آن بیشتر است؛ ما نهاد تعلیم و تربیت هستیم و مسائل بهداشتی و درمانی با وزارت بهداشت است.

وی ادامه داد: جلسه ستاد کرونا امروز است و هرچه ستاد کرونا اعلام کرد، همان را انجام می‌دهیم چرا که حرف ستاد کرونا برای ما حجت است و امیدواریم نتایج آن، سلامت دانش‌آموزان باشد.

* فعلا جایگزینی برای شاد نداریم/ شاد باید غنی و کاربرپسند باشد

نوری در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره پیگیری آزادی معلمان بازداشتی، بیان کرد: امروز با دادستان محترم تماس می‌گیرم تا با ضمانت ما، این معلمان را آزاد کنند. ولی همانطور که گفته شد باید سازوکار برای کنش های صنفی وجود داشته باشد و حتما رابط یا مشاور تشکل‌ها را برای بهبود تعاملات منصوب می‌کنیم.

وی درباره افزایش کیفیت شاد، گفت: فعلا چیزی جایگزین شاد نداریم و باید آن را حمایت کرده و تقویت کنیم؛ همچنین لازم است متخصصان برنامه‌ درسی ورود داشته باشند؛ البته می‌دانم که بخشی از خانواده‌ها در «شاد» حضوری می‌زنند و درس را در پیام‌رسان دیگری ادامه می‌دهند؛ شاد باید غنی و کاربر پسند باشد به همین دلیل، جلساتی با حضور متخصصان یادگیری الکترونیکی برای تقویت شاد در حال برگزاری است.

* همه کلاس‌های درس باید معلم داشته باشد

وزیر آموزش و پرورش درباره ساماندهی نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش و گلایه‌ها از نبود معلم در برخی مدارس، اظهار کرد: اگر دانش‌‌آموزانی هستند که معلم ندارند، خیلی بغرنج است و باید معاون آموزش ابتدایی این موضوع را پیگیری کرده و به بنده گزارش دهد؛ تعدادی از نمایندگان مجلس نیز مواردی را به بنده اعلام کردند که بررسی شد و فقط در مواردی در سیستان و بلوچستان به دلیل صعب‌العبور بودن، این مشکل وجود داشت.

وی ادامه داد: برای ساماندهی نیروی انسانی تاکنون دو جلسه داشتیم و بر اساس شاخص‌های سه گانه، برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت آماده می‌کنیم.

نوری درباره عدم نظم در بازگشایی مدارس، گفت: مدیران مدارس باید بازگشایی مدارس را جدی و منظم اجرا کنند و وقتی به مدارس اختیار داده شد، باید جدی تصمیم بگیرد. مدرسه خط مقدم آموزش و پرورش است. 

وزیر آموزش و پرورش درباره همسان‌سازی اساتید هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی، بیان کرد: برای همسان‌سازی دو سازوکار پیش‌بینی شده و امید است نتیجه بدهد و بودجه آن را هم برای سال بعد پیش بینی کردیم. 

وی در خصوص برنامه‌اش برای تعارض منافع نیز گفت: این امر یک اصل است و در دستگاه‌های دولتی تبصره خاصی دارد؛ آموزش و پرورش هم باید این اصل را اجرا کند و ما بر این امر اصرار داریم.

اخبار مرتبط

طرح رتبه‌بندی معلمان سوم بهمن در کمیسیون آموزش مجلس بررسی می‌شود/ لزوم از سرگیری آموزش حضوری در مدارس

مدارس را نباید تا این حد تعطیل می‌کردیم/ معلمان آموزش حضوری را جدی بگیرند

گزارشی از ابتلای دانش‌آموزان به کرونا در امتحانات دی ماه نداشتیم

0 نظر

ارسال نظر

capcha