لزوم حل دغدغه تاریخی مرزنشینان؛

خلیج‌فارس فرصتی ممتاز برای تجارت

 خلیج‌فارس فرصتی ممتاز برای تجارت

به گزارش سراج24: سجاد محمودی: استان بوشهر ضمن بهره مندی از منابع خدادادی، بیشترین هم مرزی آبی را با دریای خلیج فارس دارد و این خود نشان از ظرفیت‌های بی نظیر و شگرف اقتصادی دارد که اگر بدان توجه می‌شد، مثل دیگر صنایع نیز به سطح قابل قبولی از توسعه می‌رسید.

کشورهای حوزه خلیج فارس، اقتصادشان به صنعت دریانوردی گره خورده است و قطعاً ایران نیز از این قضیه مستثنی نیست. در استان بوشهر نیز اقتصاد و معیشت بسیاری از افراد به تجارت دریایی گره خورده است.

یکی از راه‌های ارتزاق ساحل نشینان استان بوشهر به ویژه ملوانان، استفاده از فرصت واردات کالای همراه ملوان است که طی سال‌های اخیر با چالش‌های جدی روبرو شده است.

ته لنجی و چالش‌های فراوان

چندین سال است که بحث ته لنجی به جد توسط رسانه‌ها و مردم مطالبه و واگویه می‌شود.به نظر می‌رسد یکی از علل ازدیاد قاچاق در بین لنج‌ها نیز همین محدودیتی است که علی رغم هزینه کرد میلیاردی در خرید شناور برایشان ایجاد شده است.

ورود کالای ته‌لنجی طبق قانون انجام می‌شود ولی پس از ترخیص، گاهاً به این کالا برچسب قاچاق زده می‌شود که باعث شده تا معیشت مرزنشینان با چالش‌های بیشتری روبرو شود و انتظار می‌رود این رویه اصلاح شود.

امام جمعه دیر روز گذشته در نماز جمعه این شهر اظهار داشت: بارها عرض کرده‌ام در بحث کالای همراه ملوان مشکل داریم، دولت می‌گوید مردم این ۹۷ قلم جنس را می‌توانید بیاورید و گمرک هم به مردم تحویل می‌دهد، جنس از گمرک که بیرون می‌اید و حالا نیروی انتظامی جلوی مردم را می‌گیرد.

حجت الاسلام سید علی حسینی بیان کرد: این طوری نمی‌شود؛ یا بگویید ته لنجی ممنوع و خیال ما و مردم را راحت کنید و اگر قانونی است و از گمرک جمهوری اسلامی ترخیص می‌شود دیگر این بازی‌ها چیست؟ این دوگانگی نمی‌شود و دولت باید این مسئله را حل کند.

 

رهبر معظم انقلاب طی سخنرانی روشنگرانه فرمودند که مراد من از قاچاق، فلان کوله بر ضعیف نیست که می‌رود یک چیزی را برمی دارد روی کول خودش می‌آورد؛ با او مبارزه هم نشود اشکالی ندارد.

مصداق بیانات رهبر انقلاب قاچاق‌های سازمان یافته کانتینری است که این حجم قطعاً به دلیل ظرفیت بسیار محدود لنج امکان پذیر نیست و اصولاً بنادر استان ظرفیت بارانداز این چنینی را ندارند.

این دوگانگی در مصادره به مطلوب فرمایشات رهبر معظم انقلاب، مسبوق به سابقه بوده و نیاز است استاندار بوشهر این گزاره که استان بوشهر نیاز به لطف نداشته بلکه حقش را می‌خواهد و این محدودیت‌ها از نظارت گذر کرده و جای خود را به سنگ اندازی در کسب و کار لنج داران داده است در هیئت دولت مطرح کنند.

جابجایی کالای ملوانی

هر وارداتی بدون شک متحمل جابجایی‌هایی است که واردات ته لنجی در کنار بی مبالاتی صنعت در بحث اشتغال، موجب ایجاد مقوله‌ای به نام شوتی که عمدتاً قشر تحصیل کرده‌ای هستند شده است.

چند صباحی است که جبهه زیادی علیه این قشر گرفته می‌شود و جدای از یک طرفه بودن قضاوت‌ها، کسی به تفسیر چندگانه جابجایی ته لنجی توسط نهادهای مربوطه، کیفیت بد و روشنایی ناکافی محورها و عرض کم و تعدد محورهای موسوم به جاده مرگ نمی‌پردازد.

این چیزی جز پاک کردن صورت مسئله و سلب مسئولیت از طریق برخورد کلیشه‌ای با قشر مظلومی که هر لحظه ممکن است بواسطه تفسیر یک سویه مبحث ته لنجی دستگیر، متحمل جریمه سنگین، از هم پاشیدگی خانواده یا تصادم شوند نیست.

می‌طلبد استاندار بوشهر، خواسته اصلی این شاغلین بدون صنف را پیگیری و با یک هم افزایی دقیق، مقدمات جابجایی بی دردسر این کالا را فراهم کنند تا دیگر شاهد تعقیب و گریزهای خطرناک و از هم پاشیدگی خانواده‌های این اقشار نباشیم.

 

ساماندهی ته‌لنجی

رئیس جمهور در سفر مهرماه به استان بوشهر در خصوص وضعیت کالای ته‌لنجی گفته بود: استاندار بوشهر ۱۰ روز وقت دارد که مسئولان را جمع کند و وضعیت ته لنجی را مشخص کند که چه کسی، چه کالایی، با چه میزانی دریافت می‌کند.

آیت‌الله رئیسی بیان کرد: پس از این، ۱۰ روز در وزارت کشور بررسی می‌شود و پس از ۲۰ روز وضعیت ته لنجی به مردم اعلام خواهد شد.

تدوین آئین‌نامه

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر از پیگیری جدی برای رفع مشکل ته‌لنجی خبر داد و اظهار داشت: ساماندهی و تعیین تکلیف وضعیت کالای ته لنجی یکی از مهمترین دستورات رئیس جمهور در سفر به استان بوشهر بود.

محمد تقی ایرانی با اشاره به تهیه پیش‌نویس آئین نامه جامع ساماندهی و نظارت بر مبادلات تجاری مرزی از طریق ملوانی در استان بوشهر خاطرنشان کرد: این آئین‌نامه هفته گذشته برای تصویب در هیئت دولت تهیه و به معاون اول رئیس جمهور تقدیم شد.

وی با اشاره به اینکه حدود ۳۰۰ هزار نفر در استان بوشهر وابسته به تجارت دریایی هستند افزود: مسئولان کشور و استان با جدیت به دنبال حل مسئله و مشکل ته‌لنجی هستند و دولت عزمی جدی در این زمینه دارد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر ابراز امیدواری کرد که در سال جاری این مسئله با ابلاغ آئین نامه جدید سفرهای لنج‌های سنتی در چارچوب قانون و در حمایت از اقتصاد دریایی ساماندهی قطعی شود.

انتظار می‌رود با تحقق وعده‌های رئیس جمهور برای حل دغدغه تاریخی مرزنشینان استان بوشهر شاهد ساماندهی مسئله واردات کالای همراه ملوان برای همیشه باشیم.

اخبار مرتبط

۳۰۰ میلیون یورو اعتبار برای تکمیل پل خلیج فارس قشم مورد نیاز است

انتقال آب از خلیج فارس اصلا سنجیده نیست

مردم مسئول تعیین سرنوشت خود هستند

0 نظر

ارسال نظر

capcha