شکرچی زاده:

خطوط ریلی و جاده ای در معرض خطر فرونشست قرار دارد/ الگوهای کشاورزی ما باید تغییر کند

خطوط ریلی و جاده ای در معرض خطر فرونشست قرار دارد/ الگوهای کشاورزی ما باید تغییر کند

به گزارش سراج24؛ محمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در نشست ملی مطالبه گران مردمی راه، مسکن و شهرسازی اظهار کرد: عامه مردم مطالباتی را دارند که به این مطالبات پاسخی به نحو مناسب داده نشده و ما سرمایه اجتماعی را که می‌تواند برای دولت پشتوانه باشد و بتواند فعالیت‌هایش را به نحو مؤثری انجام بدهدT به نحو قابل قبول و مؤثری در دست نداریم و برای این که بتوانیم راهکارهای مناسبی را خصوصاً در آغاز دولتی که به هر ترتیب داعیه حل مشکلات حل نشده را دارد اقدامات مؤثری انجام بدهیم می‌بایست یک صورت‌بندی مناسبی از وضعیت فعلی داشته باشیم و متناسب با آن راهکارهایی را انتخاب کنیم.

وی در خصوص حمل و نقل و شهرها گفت: حمل و نقل جاده‌ای، ریلی ، دریایی و هوایی داریم که در موضوع حمل و نقل جاده‌ای اقدامات زیادی شده است به خصوص بعد از انقلاب و طول آزاد راه‌های ما افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده است و اصلاً با سال‌های دهه 50 قابل مقایسه نیست.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: از لحاظ طول راه، چه راه‌های اصلی و چه راه‌های فرعی و چه راه‌های روستایی در حد قابل قبولی در سطح بین‌المللی قرار داریم اما مسئله مهمی که امروز پیش روی وزارتخانه هست، نگهداری این راه‌هاست، حتی اگر ما نخواهیم راه جدیدی اجرا کنیم بیش از 200 هزار کیلومتر راه نیاز به یک تأمین مالی برای نگهداری دارد که این بودجه‌هایی جاری کشور که در اختیار وزارتخانه قرار می‌دهند به آن معنا پاسخگوی این مسئله نیست و ما چاره‌ای نداریم جز این که از روش‌های علمی‌تر از آنچه که قبلاً انجام می‌دادیم از آن روش‌ها استفاده کنیم یا اینکه مشارکت بخش خصوصی را برای نگهداری راه‌هایمان و یا اجرای راه‌های جدید به روش تأمین مالی که متفاوت از آنچه که امروز با آن انجام می‌دهیم مورد استفاده قرار دهیم.

شکرچی زاده تصریح کرد: به جهت افزایش قابل توجه قیمت قیر که رقم آن خیلی نجومی افزایش پیدا کرده است، حجم آسفالتی که در راه‌هایمان اجرا کرده ایم در سال گذشته در مقایسه با سال 96 به نحو قابل مقایسه‌ای کاهش پیدا کرده است و این خود می‌تواند نگران کننده باشد و ما حتماً باید بتوانیم تأمین مالی کنیم که این موضوع انجام بشود. یعنی آنکه اگر اقدامی انجام ندهیم سهم جاده‌هایمان در تصادفات جاده‌ای افزایش پیدا می‌کند. حتماً یکی از مطالباتی که همه مردم دارند این است که ما بتوانیم تلفات جاده‌ای را کاهش دهیم.

محمد شکرچی زاده خاطر نشان کرد: در اوایل دهه 80 حدود 23 هزار نفر در جاده‌ها کشته می‌شدند ولی خوشبختانه با کارهایی که دولت‌های بعد، نهم و دهم، انجام شد و با افزایش قیمت سوخت که آن هم بی‌تأثیر نبود، امروز ما حدود 17 تا 18 هزار کشته در جاده‌ها داریم که باز رقم بالایی است و گفته می‌شود که 6 درصد جی.بی.تی کشور به جهت تصادفات تلف می‌شود و قیمتی که برای یک نفر قربانی گفته می‌شود عدد نجومی است. قاعدتاً یکی از مطالبات مردمی، از همه دولت‌ها و از همه کسانی که مسئولیت می‌گیرند بخصوص در وزارت راه و شهرسازی، البته تصادفات جاده‌ای، محل وقوع تصادف در جاده است ولی عواملی که اثر می‌گذارد تا این تصادف اتفاق بیفتد عوامل متعددی از جمله: رفتار راننده و کیفیت وسیله نقلیه است که می‌توان تلفات جاده‌ای را کاهش داد.

وی افزود: اقدامات و روش‌های علمی امروز در دنیا وجود دارد که خودمان در مرکز تحقیقات‌مان بخش ایمنی داریم که یک سند ایمنی جاده را تنظیم کرده ایم که آماده است به هیئت دولت بدهیم. آنچه که من در ارتباط با نگهداری راه‌ها بیان شد، اگر نتوانیم راه‌هایمان را خوب نگهداری کنیم، سهم راه و کیفیت راه را در تصادفات افزایش می‌دهیم که این خود خیلی موضوع مهمی است و قاعدتاً بایستی این در دستور کار باشد که این مسئله اتفاق نیفتد.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در ادامه پیرامون حوزه حمل و نقل ریلی اظهار کرد: در سند و اسناد توسعه، به دلایل مختلفی بایستی به سمت حمل و نقل ریلی برویم، چه برای تردد مسافران، و چه برای حمل و نقل کالا، و در دنیا در کشورهای توسعه یافته، سهم ریل در حمل و نقل، در بعضی از کشورها بیش از 50 درصد است و ترددهای بین شهری حتی درون شهری همه با ریل انجام می‌شود که همه به لحاظ ایمنی بسیار اثرگذار است و هم به لحاظ محیط زیست بسیار تاثیر گذار می باشد و هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.

شکرچی زاده ادامه داد: در توسعه حمل و نقل ریلی هنوز سهم‌مان کمتر از 10 درصد است و عمده تردد حمل و نقل کالایمان در جاده‌ها انجام می‌شود که زمانی به این موضوع بپردازیم هم می‌تواند در افزایش تصادفات اثرگذار باشد، جاده‌ها مستهلک شود و عمر مفیدشان کاهش پیدا می‌کند. این‌ها هزینه‌هایی است که برای حمل و نقل جاده‌ای وجود دارد و از آن طرف هم خیلی شرکت‌های حمل و نقل باری وجود دارد که خیلی علاقمند نیستند که حمل و نقل ریلی توسعه پیدا کند چون آن‌ها ممکن است بخشی از کسب و کارشان را از دست بدهند و به هر صورت یک معضلی این وسط وجود دارد که باید به نحو مناسبی مدیریت شود.

وی تصریح کرد: در حمل و نقل هوایی، به دلیل تحریم‌ها بطور خاص، تعداد قابل توجهی هواپیما داریم که اصطلاحاً گران است یعنی این که نمی‌تواند پرواز کند به دلیل قطعات یدکی و تحریم‌های ظالمانه‌ای که برای ما وجود دارد. اقداماتی برای خرید هواپیماهای جدید انجام شد اما طرف‌های خارجی تعهدات‌شان را انجام ندادند و بخشی از آن‌ها انجام شد.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خاطر نشان کرد: علیرغم این تحریم‌ها و گرفتاری‌ها و عدم امکان تأمین قطعات یدکی، باید تشکر کرد از مجموعه کسانی که در حمل و نقل هوایی کشور کار می‌کنند، سازمان‌های هواپیمایی کشور و شرکت فرودگاه‌ها که برغم این مشکلات، حمل و نقل هوایی ما در حال انجام است.

محمد شکرچی زاده در ادامه نشست، به مسئله فرونشست زمین به دلیل بحران آب پرداخت و در این باره گفت: فرونشست از دشت‌ها گذشته و به سمت شهرها در حرکت است و در خیلی از سکونتگاه‌های شهری، مشاهده کرده اید، مثلاً در کرمان بیش از 30 سانت در سال و در برخی از نواحی را شاهد فرونشست هستیم. 

وی افزود: در دکل‌های برق، خطوط ریلی ما، خطوط جاده‌ای، نیروگاه‌های ، همه‌شان در معرض این اتفاق بسیار خطرناک هستند که باید حتماً یک نگاه جدی مجموعه دولت به آن داشته باشد.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: کشورهایی مثل چین و ژاپن راهکارهای علمی پیش گرفتند و با روش‌هایی که خیلی از آن‌ها یا تغییر رژیم کشاورزی و تغییر و الگوی کشاورزی همراه بوده یا تغییر صنایع آب همراه بوده که ما به آنها توجه نکرده ایم.

شکرچی زاده در پایان گفت: الگوهای کشاورزی ما باید تغییرات جدی بکند، در عین حال سایه‌اش را روی شهر می‌گذارد و وزارت شهرسازی با این مسئله مواجه می شود که ریل آن نشست می‌کند یا ممکن است یک جایی در فرودگاه نشست ایجاد شود. با یک موضوع مهمی روبرو هستیم و لازم است که اگر یک ناملایماتی و یک تکانه‌هایی به شهر وارد بشود، بتوانیم در یک شرایط معقولی، به شرایط قبل آن را برگردانیم.

اخبار مرتبط

0 نظر

ارسال نظر

capcha