یادداشت؛

فضای مجازی را چطور به فرصت تبدیل کنیم؟

فضای مجازی را چطور به فرصت تبدیل کنیم؟

به گزارش سراج24؛ حدیث عوض زاده: فضای مجازی یکی از تولیدات عصر دیجیتال است که مورد استفاده مردم دنیا قرار گرفته است. فضای مجازی محیطی قدرتمند است که در آن برقراری ارتباطات، رویت و انتقال  اطلاعات به  صورت غیر قابل لمس و با انتقال اندکی از محیط غیر قابل لمس، و با انتقال اندکی از محیط قابل لمس است. در ساختارها و قالب‌ها این به عنوان خدمات به انسان‌ها طراحی می‌شوند.

فضای مجازی یک فرصت در آن تهدید و محدودیت است. فرصت و تهدیدها از دیدگاه افراد متفاوت و متغیر است. افرادی که در مواجه با چالش‌های فضای مجازی عینک خوش بینانه بر چشم می‌زنند فقط فرصت‌های خوب را می‌بینند و افرادی که عینک بدبینانه بر چشم می‌زنند، دچار رسانه هراسی و ترس می‌شوند و فقط تهدیدهای فضای مجازی را می‌بینند و تمام ذهن انها به سمت محدودیت‌ها و تهدیدها معایب فضای مجازی است.

اگر کسی به دنبال شناخت فضای مجازی باشد و با مطالعه و تحقیق مهارت تبدیل دانش به رفتار را داشته باشد و اصطلاحا دارای سواد باشد، عینک واقع بینی بر چشم و ذهن خود می‌گذارد و در هر آن تهدید و فرصت‌ها را باهم می‌بیند.در عین بهره مندی مفید و سودآور از تل‌ های تهدیدها به صحت و سلامت عبور می‌کند.

چند مورد از فرصت های فضای مجازی که به طور مثال می‌توان نام برد:
ارتباط گیری با سایر نقاط دنیا 
دسترسی سریع به اخبار
راه اندازی کسب و کار 
سرگرمی و تفریح 
اموزش با هزینه کمتر 
فرصت شکوفایی استعداد
و موارد فراوانی از این قبیل می‌توان نام برد.

از تهدیدهای فضای مجازی نیز به طور مثال می‌توان چند مورد را نام برد:
عدم اهراز هویت اشخاص 
کلاه برداری های مالی 
سو استفاده از تصاویر واطلاعات شخصی
نشر اکاذیب 
انتشار محتوای مخرب بدون محدویت
و موارد بسیار زیادی از این قبیل می‌توان اشاره کرد.

شخص واقع بین برای حضور در این فضا ابتدا خود را واکسینه می‌کند.

تکنیک‌های مورد استفاده در فضای مجازی تکنیک‌های نسبتا پیچیده‌ای هستند که در نگاه اول مخاطب متوجه آنها نشود. فضای مجازی در تلاش است که احساسات و عواطف مخاطب را در گیر کند تا قوه تحلیل و بررسی آن ها را.

فضای مجازی و اصولا رسانه‌ها از ترفندهای زیادی برای همراه کردن مخاطب با اهداف خود استفاده می‌کنند. به طور مثال برای مخاطب از ترفند ایجاد انحراف استفاده می‌کنند و با بزرگ نمایی یک چیز و جلب توجه آن ذهن مخاطب را از اصل موضوع دور می‌کنند.

بزرگنمایی، مسئله‌ای که با واکنش شدید از جانب مخاطبان جامعه هدف انجام می‌گیرد. ترفند سیاست های تدریجی و سیاست به تعویق انداختن و دایه مهربان‌تر از مادر بودن ترفند احساسات بیشتر تفکر کمتر که بسیار مورد استفاده طراحان تولید محتوا قرار میگیرد. ترفند بی خبر نگه داشتن مخاطب، تشویق مخاطب به رغبت به محصولات با کیفیت متوسط و عادی انگاری بعضی از هنجار های اخلاقی، اجتماعی، فرهنگی، رفتاری و ایجاد حس گناه در مخاطب رسانه‌ها سعی دارند که  بیشتر از مخاطب اورا بشناسند.

در کنار این ترفندها تکنیک‌هایی در بستر فضای مجازی وجود دارد که یکی از مهم ترین و کاربردی ترین تکنیک‌ها تکنیک اقناع است.

اقناع سازی یکی از مهم‌ترین تکنیک‌هاست. در تکنیک اقتاع رابطه بین دو طرف انسانی یا دو مجموعه با یک مجموعه و یک مخاطب وجود دارد، که هر دو طرف در تلاش اند بر روی یکدیگر تاثیر گذار باشند. اقناع با ایجاد یک شک در ذهن افراد باعث میشود افراد مخالف دیدگاه ما به فکر فرو روند و این شک رفته رفته به یقین تبدیل شود. افرادی که هم عقیده ما هستن جدی تر شوند و زود تر به اقناع مورد هدف برسند. نکته طلایی در اقناع سازی مخاطب، هدف قراردادن چیزی است که مخاطب به آن علاقه‌مند است یا بیزار از آن است، تکنیک اقناع در فضای مجازی  یک تکنیک رسانه‌ای روانشناسی هست.

 تکنیک اقناع به چند زیر شاخه تقسیم میشود که از مجموع زیر شاخه‌ها به عنوان فنون اقناع یاد می‌شود.

تبلیغ، یکی از فنون‌های مورد استفاده در جهت اقناع مخاطب تبلیغ‌های متوالی و مکرر است و ایجاد حس انگیزه و نیاز مخاطب به محصول معرفی شده است.

تلقین، یکی از انواع متقاعدسازی‌های ناهوشیارانه و نااگاهانه است، به طوری که بدون منطق و تفکر و به طور غیرحسابگرانه مخاطب محصول را بپذیرد.

تقلید، تلقین خادم تقلید است. هرگاه برتری تقلیدکننده ثابت شود تلقین انجام میشود.

تصویر سازی، یکی از مهم‌ترین هنرهای طراحان تولید محتوا هست که چه نوع تصویری به مخاطب ارائه می‌دهند.

تکرار، لازمه حضور ذهن دائمی یک موضوع یا یک محصول تکرار مکرر آن است. استفاده از عناصر زیبایی و ضمانت دادن(گواهی دادن) به معنای اینکه یک شخص یا اشخاصی محصول را تایید کنند.

تداعی، به معنای ایجاد پیوند بین یک فکر و نظر و محصول و خدمت و یا هر چیز دیگر با ارزوها و امیال و احساسات مطلوب انسان است.

تطمیع، یک شیوه مناسب برای ترغیب دیگران برای آسان رسیدن به اهداف طراح است. تطمیع مانند قرعه کشی، حراج، تخفیف... است.

طنز و اغراق و ترس از دیگر فنون مورد استفاده هستند.
 
برای حضوری در فضای مجازی و استفاده از امکانات آن و  دام تهدید های فضای مجازی گیر نکردن باید در مواجه با هر پیامی در فضای مجازی سوال‌های زیر را از خود پرسید و تا زمانی که پاسخی کامل و جامع و دقیق نسبت به سؤال‌ها نرسیده‌ایم نسبت به پذیرش و انتشار پیام دست نگه داریم.

چه کسی این پیام را تولید کرده است؟

چرا این پیام استفاده شده است ؟

چه سبک زندگی ارزشها و نظرات در این پیام ارائه شده یا از ان حذف شده است؟

 از چه قالب و فنونی برای جلب توجه مخاطب استفاده شده است؟

چطور افراد مختلف این پیام را دریافت میکنند؟

این پیام در چه بستر فرهنگی تولید شده است؟

اخبار مرتبط

بدزبانی نوجوانان در فضای مجازی

رسانه آیینه‌ای برای تماشا

«پیوست فرهنگی» حلقه گمشده فضای مجازی کشور

0 نظر

ارسال نظر

capcha